Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det beror ju på var man stoppar luren.

Jag har alltid telefonen i benfickan, men där skulle inte en Note rymmas.
Man måste nog prova nästa telefon i fickan innan köp, min Desire är på gränsen.

Självklart, jag är en simpel jeans-kille så den ska få plats i framfickan på ett par normala jeans.
Har en liten Legend nu så även om jag köper en S2a så blir den betydligt större.
Den har jag klämt lite på och den är ju sjukt tunn vilket gör att den inte känns så stor ändå.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Note'n är fin, med bra batteritid/skärm/kamera. Men där gick nog gränsen storleksmässigt för mig. Hade man ett kontorsjobb så kanske.. Stoppa den i kavajen..

Tror det är ett smart drag att vänta lite om man just nu är i startgroparna att byta mobil, det är ju CES mässa nu i januari, kanske kommer det presenteras nåt spännande där?

Swedie, du frågade vad som var speciellt? Tycker Swedroid's test sammanfattar bra:

Google Galaxy Nexus är lämplig för dig som:
* Vill ha ”The Pure Google Experience” med garanti för framtida uppdateringar
* Vill ha en mycket god generell OS-prestanda
* Vill ha androidmarknadens just nu bästa skärm – vid sidan av Galaxy Note
* Vill ha byggkvalité och hög kvalitetskänsla
* Vill ha ett fantastiskt fint videostöd – 1080p i upp till 43 Mbit/s

Litet citat från mannyb (en av testarna på swedroid), för de som ser film på sin mobil:
"Videostödet i Galaxy Nexus smiskar rumpa. Det kan för all del vara på grund av Android 4.0, vi vet inte ännu, men Galaxy Nexus lirar i våra tidiga videotest ALLA våra testfiler, inklusive det beryktade "Birds"-klippet i 1080p och med en helt vansinnig bitrate på 42 Mbit/s."

För mig personligen: Efter att ha haft HTC med sitt "Sense-skal" och provat Samsungs "TouchWiz" så njuter jag av att köra rent ICS, kör ingen launcher. Sen att man har en mobil med ICS nu, och inte om tre månader kan ju vara värt lite med? Sen kan man såklart roota sin SGII och slippa skal.

Hade jag en SGSII skulle jag inte byta i dagsläget, det känns overkill och ni får ta min "nedklankning" på SGSII's skärm med en nypa salt.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Självklart, jag är en simpel jeans-kille så den ska få plats i framfickan på ett par normala jeans.
Har en liten Legend nu så även om jag köper en S2a så blir den betydligt större.
Den har jag klämt lite på och den är ju sjukt tunn vilket gör att den inte känns så stor ändå.
Ska du en note i framfickan så funkar det bara så länge du inte sitter ned. Ta dig till Mediemarkt eller the phonehouse och prova, för mer info kolla annars i det här forumet: http://www.swedroid.se/forum/f155/

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Navigering med laddning på under tiden kommer ändå att tömma batteriet på en Galaxy Nexus.

Galaxy Nexus Power Analysis: Why chargers can't keep up with navigation

Galaxy Nexus Power Analysis: Why chargers can't keep up with navigation. (Plus, black screens draw less power than white... sometimes!) (self.Android)
skickat för 16 timmar sen av iansmith6

After personally experiencing having my phone end up LESS charged than I started out with on a 1 hour trip with navigation on while plugged in, I decided to run some tests.

The first was to see how much power the Galaxy Nexus could draw from the USB connection. This turns out to be about 4.5W. (0.9A at 5V)

(Edit: Yes I tied the data lines together so the GN knew it was hooked to a charger and not a PC)

I ran all kinds of applications, benchmarks, turned on all the networking, GPS. Just sitting there idle or in sleep mode it only drew 3.5W but I could push it up to 4.5W which is fairly close to the max most USB adapters can supply. My PS can deliver 8W so it had plenty of power to offer. So no matter how powerful your charger is, the GN simply won't draw more than 4.5W. Forget about those 3A chargers.

The next test was a bit trickier. I wanted to measure how much power the GN was drawing from the battery. Tiny contacts and an expensive phone made me a little cautious but I figured out a fairly safe way of doing this, and here are the results.

In sleep mode it only drew 0.04W with occasional spikes of 1W.

o Powered on and idle it averaged 3W.
o Running a CPU benchmark it stayed at 4W.
o Downloading a large file over WiFi got a steady 4.2W.

Now the real test... Google Maps.

This varied a LOT. Minimum was 4W with some steady peaks of 5.1W!

That seems to be the problem. The GN can draw more power from the battery than the charging system can provide. In the real world the power draw is going to be worse because of all the switching of cell towers and map data downloading. I wasn't about to take my very delicate wiring job on the road, so will just have to guess at the final numbers, but just sitting still was enough to overpower the charger.

I doubt this can be a software fix where a hardware register can be changed to let the charging system draw 1.5A or something.

This also means that a 2A or 3A power supply is not going to help. As long as you have a 1A supply, that's all the GN will take. Do make sure it's wired right or it will only draw 0.5A, and be warned some USB jacks on stereos and computers might only give you 0.1A.

Now on to something else... the AMOLED screen! Does keeping it black really save power? The answer is... sort of!

I ran several tests with the device in airplane mode and just showing a solid color on the screen on the dimmest, and brightest screen settings.

o Dim black: 1.8W
o Dim white: 2.0W
o Bright black: 1.9W
o Bright white: 2.9W

For extra fun...

o Bright Red: 2.5W
o Bright Green: 2.6W
o Bright Blue: 2.8W

So if you run the screen at the dimmest setting, it really doesn't matter what the screen is showing. If you run it at the brightest... then white really does draw more power. A lot more. If you can set Google Maps to display the screen mostly black, that could save a significant amount of power during navigation.

I was unable to find a way of turning off the display without putting the phone to sleep, so no idea how much of that power shown above is due to the screen and how much to running the CPU and all the other functions.

Anyway, I still have my spare battery rigged up so if you have any other good ideas for tests I can try them out.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Navigering med laddning på under tiden kommer ändå att tömma batteriet på en Galaxy Nexus.

Galaxy Nexus Power Analysis: Why chargers can't keep up with navigation
a
Även på min telefon drar navigering med google maps mer än en orginal billaddare orkar ge, använder jag något annat navigerings program laddas dock batteriet.

Google suger helt enkelt, men på min telefon funkar det att använda en targus iPad laddare som ger 2.1A, då laddar det även om jag navigerar med google maps.

Dessutom laddar den upp telefonen på en bråkdel av tiden motför orginal, sen blir telefonen varm och go att hålla i också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apple files patents for hydrogen fuel cell technology to power mobile devices

http://www.gizmag.com/apple-fuel-cell-system-patent-application/20958/

Detta verkar intressant.

Jag tror att det är patenterat redan, jag här sett flera prototyper i media, dock oftast alkoholbaserade bränsleceller.

Det är dock möjligt att Apple har hittat något kryphål så att dom kan få patent på just sin variant och sedan om ett par år försöka stämma alla andra med en sedvanlig generell stämning, trots att det gäller en specifik variant.

Vi har sett Apple göra det tidigare...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag tror att det är patenterat redan, jag här sett flera prototyper i media, dock oftast alkoholbaserade bränsleceller.

Det är dock möjligt att Apple har hittat något kryphål så att dom kan få patent på just sin variant och sedan om ett par år försöka stämma alla andra med en sedvanlig generell stämning, trots att det gäller en specifik variant.

Vi har sett Apple göra det tidigare...

Mmm, tyvärr.

Så trist med dessa patentstämningar hela tiden, snacka om att hämma tekniken och fucka oss konsumenter. :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mmm, tyvärr.

Så trist med dessa patentstämningar hela tiden, snacka om att hämma tekniken och fucka oss konsumenter. :(

Jo, Apple har ju råd att okynnes stämma andra, även om dom vet att dom kommer att förlora, bara för att försena en lansering för någon annan.

Det bromsar bara utvecklingen och fördyrar produkterna i konsumentledet.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har varit ganska hård mot android till och från, även om jag brukar köra varannan iphone varannan android. Men med ICS har det verkligen hänt nått med Android! Äntligen har de fått fram ett os som verkligen står sig mot ios i användar "kvalité" samtidigt som möjligheterna så klart är många fler. Ios är fortfarande mer lättanvänt men i jämförelse med ICS blir det faktiskt lite tråkigt. Google har verkligen lyckats med designen!

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Har varit ganska hård mot android till och från, även om jag brukar köra varannan iphone varannan android. Men med ICS har det verkligen hänt nått med Android! Äntligen har de fått fram ett os som verkligen står sig mot ios i användar "kvalité" samtidigt som möjligheterna så klart är många fler. Ios är fortfarande mer lättanvänt men i jämförelse med ICS blir det faktiskt lite tråkigt. Google har verkligen lyckats med designen!

Jag håller med, njuter varje gång jag håller på med mobilen. Gammel-luren som blev spotifyspelare till stereon med 2.3...not so much. Det var inte bättre förr! ;-)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag håller med, njuter varje gång jag håller på med mobilen. Gammel-luren som blev spotifyspelare till stereon med 2.3...not so much. Det var inte bättre förr! ;-)

Men det är över mitt förstånd att de inte fått till en bra säkerhetskopierings funktion i android än..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Men det är över mitt förstånd att de inte fått till en bra säkerhetskopierings funktion i android än..

Bortsett från MyPhoneExplorer och synka över filer, kalender m.m. så kan man ju alltid köra "tar" direkt i ett shell och kopiera över filen (med scp t.ex.) till nätansluten disk... ;)

Men en enkel total-image av hela systemet ungär som Symbian har t.ex. med backup/restore som fungerar sömlöst, jag det kan man ju önska sig (kanske finns nånstans?).

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...