Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
Tänker aldrig skaffa ngn :)
Provade en Windows Mobile 5.2 för länge sedan innan iPhone 3G fanns. Trodde jag skulle bli knäpp på den av ologiskt gränsnitt och buggar. :brinnerupp

då ska du heller inte uttala dig ditt klappträ :D:7peta:krama
windows har förövrigt ingenting att göra med android.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
laddar man appar från play butik så är man så gott som helt säker på att slippa virus.
Nja. Du får nog se upp ändå :brinnerupp

Android Security Threats Overhyped? Not So Fast...
This week, while doing research for my next Android security post, I came across a report on CIO.com sister site CSOonline.com that weighs both sides of the Android security debate: The view that the Android threat is very real; and the standpoint that it is overhyped and "little more than thinly disguised marketing hype by the security vendors to scare users into buying their products."

Just last week, I found an Android virus on my Motorola Atrix 4G smartphone for the first time, or at least my McAfee Mobile Security app identified a virus. And I'm a security-conscious mobile beat reporter. (My device was performing very poorly, so I decided to reset it to stock settings, therein removing any potentially harmful software or viruses and ensuring a clean install, etc., and now it's running much more efficiently.)

jag [...] talar av egen erfarenhet och inte vad nån självutnämnd expert på en suspekt sida skriver.
Även de tunga lirarna såsom Vlad Constantin från BitDefender är inne på samma spår.
Top Five Threats to Android Devices

men du är duktig på att googla får jag medge.

Tack men det kan jag inte ta credit för.
Man blir helt översvämmmad av träffar om man googlar på Android security threat till skillnad från andra Smartphones.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
förstår inte hur du kan få fler valmöjligheter till nått negativt? fler valmöjligheter klingar ALLTID väldigt bra i mina öron.
möjligheten finns liksom där, vill du byta rom så kan du göra det, du måste inte göra det, men du KAN.
du är onödigt rädd för virus också, jag har aldrig hört nån irl säga att dom fått virus i sin mobil, aldrig någonsin hört det handen på hjärtat.
ett öppet system behöver heller inte betyda ett osäkert system.
har ägt ett antal android mobiler och säkert 500+ appar, inte ett enda virus och nej jag använder inte nått antivirusprogram, väldigt enkelt att läsa recensionerna på play butik också.

Hur vet du att du inte har virus om du inte har Antivirus?
Hur vet du om recensionerna inte är falska?

Android Security Threats Overhyped? Not So Fast...
Threats targeting mobile devices increased by more than 600 percent between 2010 and 2011, according to Kaspersky Lab, with 65 percent of new malicious mobile applications targeting Android.
Och nu har det gått ett år till...

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
förstår inte hur du kan få fler valmöjligheter till nått negativt? fler valmöjligheter klingar ALLTID väldigt bra i mina öron.
Det är inte möjligheten som är problemet. Der är enkelheten att göra omfattande ändringar som är det.
En perfekt grogrund för virus.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
För dig som fortfarande tror att Android inte behöver ngt antivirus så ta en titt på denna avhandling kring arkitekturen i Android från Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Institute of Computer Science.

Android Security - Common attack vectors

The Android platform for mobile devices has implemented a new security architecture in order to fulfill new requirements which come with the use cases of mobile devices. The se- curity architecture combines many successfully concepts from unix server systems. They have been adapted in order to improve the security of the system, protect users data, and let the system still be usable for less security-aware users.

The new security architecture of Android minimizes the effect of a lot of common attacks, which are well known and still in use under desktop systems. From this we can conclude that the architecture is more effective in the sense of the system security. Furthermore, the system is still usable for users without knowledge of the technical inner aspects, which is important for such an popular platform. The possibility to be more informed and have more control over installed software by the user is a further improvement compared to security architectures of common desktop systems.
On the one hand many well known attack vectors have been eliminated by the imple- mented architecture, but on the other hand new features have been implemented within the Android platform, which made new attack vectors possible.

We conclude that the Android system is more secure than desktop system relating to common attack vectors, but this might change when new attack vectors are exploited more often.

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
jag vet att jag inte har virus eftersom det finns en enhetshanterare som listar alla aktiviteter som händer i mobilen, allt verkligen ALLT. enkelt att gå in där och kika om man nu är rädd för virus.
att mobilen fungerar som den ska är annars en hyffsat bra indikation på att man inte har virus, samt att ladda ner appar som man ser att många andra har gjort.
tror knappast dom fejkar 10 000+ nedladdningar och att 85% är nöjd med appen (dom använder ett bra betygsättningsystem).

om du ändå fortfarande hakar upp dig på virus är det ju bara att ladda ner ett antivirusprogram då, jag har då aldrig behövt det men är man säkerhetsnarkoman så är de bara ladda ner, problemet är löst :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
jag vet att jag inte har virus eftersom det finns en enhetshanterare som listar alla aktiviteter som händer i mobilen, allt verkligen ALLT.

Hört talas om rootkits?
Sådana övervakar övervakningen och tar bort ALLT som skulle kunna visa att de finns :crash

o Security boffins brew devilish Android rootkit
o Yet Another Android Rootkit
o Android clickjacking rootkit attack is more mischievous than malicious at the moment
o Android rootkit poisons apps that give users root control
etc.

Last edited:

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
Varför skulle jag använda ngt som jag vet kommer bli infekterat med virus om jag inte vill lägga tid och resurser på Antivirus?
tid och resurser? det tar kanske 10min MAX att ta hem ett antivirusprogram.
Hört talas om rootkits?
Sådana övervakar övervakningen och tar bort ALLT som skulle kunna visa att de finns :crash
även där är det väldigt enkelt att googla fram lite recensioner. finns fleeeeeeera stora android forum som rör precis ALLT som har med android allt göra.
du är ju duktig på att googla så detta borde du veta :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tror du missat vad rootkits är?

Android rootkit poisons apps that give users root control
[Rootkits] allows it to load itself and malware payloads early enough in the boot cycle that neither Android nor third-party security apps are able to stop it or, often, even detect it
Men jag behöver ju egentligen inte bry mig om Android ;)
Fast jag bryr mig om de som kör sporthoj. Så ni lär få dras med mig ett tag :kramas

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
tid och resurser? det tar kanske 10min MAX att ta hem ett antivirusprogram.

Det ska uppdateras oxå då och då.
Och när antivirus körs käkar det RAM, CPU och batteri samt lägger sig i vad alla andra processer håller på med :brinnerupp

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
laddar man appar från play butik så är man så gott som helt säker på att slippa virus.

Finns tydligen även drive-by download attacker för Android oxå.

First 'drive-by download' attack for Android detected
The style of attack is known as a drive-by download and is common on the desktop: When someone visits a hacked website, malware can transparently infect the computer if it doesn't have up-to-date patches.

"This appears to be the first time that compromised websites have been used to distribute malware targeting Android devices," Lookout wrote on its blog.

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
Tror du missat vad rootkits är?

Android rootkit poisons apps that give users root control

Men jag behöver ju egentligen inte bry mig om Android ;)
Fast jag bryr mig om de som kör sporthoj. Så ni lär få dras med mig ett tag :kramas
jag är väl medveten vad rootkits är, och det du beskriver är inte rootkits utan det är scams maskerade som rootkits vilket är väldigt ovanligt och enkelt att undvika genom att använda beprövade rootkits från seriösa företag :)

Det ska uppdateras oxå då och då.
Och när antivirus körs käkar det RAM, CPU och batteri samt lägger sig i vad alla andra processer håller på med :brinnerupp
uppdaterar inte apple-apparna också?
tja det är ju där den fyrkärniga processorn och väl tilltagna ramminnet kommer till sin rätt, nått som iphone saknar :hihi

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
ja men lilla du jag kan också googla fram flera tusen artiklar om iphones alla brister, jag talar av min egna erfarenhet och min egen syn på saken, eftersom inte du kan göra detsamma utan handplockar dom artiklarna du väljer att tro på så orkar jag inte fortsätta denna diskussionen.

:glömdet

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
jag kan också googla fram flera tusen artiklar om iphones alla brister, jag talar av min egna erfarenhet och min egen syn på saken, eftersom inte du kan göra detsamma utan handplockar dom artiklarna du väljer att tro på så orkar jag inte fortsätta denna diskussionen.

:glömdet

Ännu en som blundar för verkligheten :suck
"Handplocka" är väl tyvärr en intryck som lätt kan fås. Men jag tar dem efterhand som de dyker upp.

Men du har inte tagit dig tid att googla på motsvarande för iPhone. Då hade du sett att träffarna är av en helt annan karaktär.

Den första jag hittade som avhandlade hot på samma nivå som för Android krävde att iPhonen först var Jailbreakad. Dvs. att man satt Apples säkerhetsmodell ur spel.
How secure are Apple's iPhone and iPad from malware, really?

Men det är bra att du vet bättre än tyska datainstitut och black hats. Du borde kunna göra dig en förmögenhet som säkerhetsexpert. :rolleyes

Men det mest underhållande i din kommentar är att du faktiskt tror att iPhone skulle ha exakt samma problem.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
jag är väl medveten vad rootkits är, och det du beskriver är inte rootkits utan det är scams maskerade som rootkits vilket är väldigt ovanligt och enkelt att undvika genom att använda beprövade rootkits från seriösa företag :)

Uppenbarligen är du inte det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit
A rootkit is a stealthy type of software, often malicious, designed to hide the existence of certain processes or programs from normal methods of detection and enable continued privileged access to a computer.[1] The term rootkit is a concatenation of "root" (the traditional name of the privileged account on Unix operating systems) and the word "kit" (which refers to the software components that implement the tool). The term "rootkit" has negative connotations through its association with malware.[1]

tja det är ju där den fyrkärniga processorn och väl tilltagna ramminnet kommer till sin rätt, nått som iphone saknar :hihi

Nu är det batteritid som räknas. Och där ligger Android illa till redan från början på många modeller.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Last edited:

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
Ännu en som blundar för verkligheten :suck
"Handplocka" är väl tyvärr en intryck som lätt kan fås. Men jag tar dem efterhand som de dyker upp.

Men du har inte tagit dig tid att googla på motsvarande för iPhone. Då hade du sett att träffarna är av en helt annan karaktär.

Den första jag hittade som avhandlade hot på samma nivå som för Android krävde att iPhonen först var Jailbreakad. Dvs. att man satt Apples säkerhetsmodell ur spel.
How secure are Apple's iPhone and iPad from malware, really?

Men det är bra att du vet bättre än tyska datainstitut och black hats. Du borde kunna göra dig en förmögenhet som säkerhetsexpert. :rolleyes

Men det mest underhållande i din kommentar är att du faktiskt tror att iPhone skulle ha exakt samma problem.
tillskillnad från dig talar jag av egen erfarenhet.
det är inge svårt att googla fram artiklar som talar mot nånting, vad det än är.
du säger själv att du aldrig skulle köpa en android mobil men ändå låtsas du veta allting om dom? genom att googla fram argument, köp en android och skapa en egen bild av dom säger jag.
dom drar ifrån iphone ordentligt på sista tiden ska du veta :hihi
Nu är det batteritid som räknas. Och där ligger Android illa till redan från början på många modeller.

släpp dedär med rooting nu, man behöver inte roota om man inte vill men man kan göra det och då tar man givetvis en risk, förövrigt väldigt lätt att minimera risken.

visste du inte att genom att lägga i en custom rom kan man förbättra batteritiden avsevärt? så mkt som 50%bättre batteritid kan man få, fiffigt va? glömde du googla fram den biten?
att dom kanske drar lite mer ström beror självklart på den vassare hårdvaran samt större skärm.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Finns det någon bra vattentålig smartphone än?

Har testat Xcover samt Xperia V men de kändes inte som färdig produkt. Eller kräver de en massa uppdateringar innan de fungerar som man förväntar sig?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping