Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
l!me. Smartphones är precis som vilken annan dator som helst och öppen för samma typ av sårbarheter.
Jag behöver inte äga en själv för att veta hur de går att använda.
Måste jag äga en Porsche för att veta att det finns en gaspedal eller att den stannar om bensinen tar slut?

Det är bra synd att du inte ens bryr dig om att ta till dig fakta.
Men varför skulle jag bry mig om att din okunnighet kommer medföra att din och andras Androider löper risk att bli infekterade?

Jo, Android kommer att utgöra den största basen för kriminella attacker efter (och snart före) Windows i form av Spambots, DDoS, och annat kriminellt sattyg.

Till skillnad från de tidiga virusen för Windows som mest var rackartyg för att väcka uppmärksamhet (dvs man ville bli upptäckte). Så skapas dagens virus i syfte att tjäna pengar eller spionera och sabotera mot länder och stora företag.

Naturligtvis märks inte de virusen på det sätt som amatörernas tidiga alster. De är osynliga och stör inte användaren och uppdaterar sig själva för att fortsätta undgå upptäckt.

Du eller de andra som infekteras kommer inte att märka ngt obehag (förutom de som råkar ut för små obetydliga men oförklarliga "fel" i teleräkningarna).

Antivirus är egentligen heller ingen bra lösning då de bygger på att det går att identifiera virusen baserat på en unik signatur. Men iom. att virusen specialskrivs för sina syften (ex. infektera bara de som finns inom en viss radie från olika anläggningar i Irak) är dels utbudet för litet att stöta på en viss typ överallt och dels så muterar de sig själva så att en signatur är värdelös därför att den inte är samma längre.

Apple bygger sin lösning på signerad kod vilket innebär, dels att all kod är känd, och om koden ändras så stämmer inte signaturen längre och är därmed inte längre körbar.

Det finns naturligtvis sårbarheter kring den metoden också. Men attackvektorerna har begränsats till en oerhört stor grad.

Men det är resonemang som ditt som gör att internet-kriminalitet blomstrar och kommer fortsätta att utvecklas.

Folk köper det som är billigast och bryr sig sedan inte bara det funkar.
Jag vet inte hur många diskussioner jag haft med Windowsägare som inte tycker att man behöver patcha sin dator "för den är ju inte infekterad".

Gör nu oss alla en tjänst och ta reda på vad du snackar om. Du har ju inte en aning om vad ett rotkit gör eller vilket hot det innebär.

Givetvis kommer inte alla som har en Android att få virus. Men det räcker att en bråkdels promille drabbas så är det för mkt. Kan skurkarna tjäna pengar eller stjäla hemligheter med din Android så kommer de att göra det om det ges möjlighet till det.

Last edited:

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
sluta överdriva riskerna :huvet klart att det finns lömska virus, men om man tänker sig lite för innan man installerar massa suspekt skit på sin mobil så är man safe, jag lovar android är inte djävulens gåva till mänskilgheten....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har en PC. Där får man virus ibland. Jag lever än.
Jag har en Macbook också. Där dog grafikkortet nyss, så jag fick lämna in den.
Jag har en Nexus 7 platta, och en iPad. Båda är bra, men på olika saker.
Jag har haft mååånga androidlurar, och inget virus där än. Om jag får det - so what?

Du verkar vara helt paranoid gällande virus. Det är TELEFONER vi snackar om.
Det är ingen som hackar sig in i din hjärna precis (no loss iofs).

Du snackar om merarbete med virusskydd osv osv. Hur mycket då? Tror du det tar mer tid än den tid du lägger här på att spamma forumet med ditt skitsnack?

Kanske är androiden mer sårbar än iOS, men i övrigt överväger fördelarna med Android TUNGT. Och det här fattar inte du eftersom du inte testat en själv.

Som sagt, skapa en fanboy-blogg nånstans så att vi slipper dig här, eller testa en androidlur några månader så att du vet vad fan du snackar om.

Massa bullshit.

Last edited:

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
dessutom är inte androidsystem speciellt sårbara, men däremot så är iphonens system onödigt låst och styrs av ett företag som lider av storebrorsyndrom, då får man en trevlig bieffekt som gör att deras system är lite säkrare än androids, men till vilket pris?! att ens användande är grovt begränsat och styrs med järnhand av apple.

android är inte svårare att använda än ett windows os till en dator, nästan samma sak :) klarar man av att hantera en windowsdator så klarar man också av att hantera en androidenhet utan att råka ut för supervirus som är omöjliga att upptäcka och övervakar vad man gör samt mjölkar en på pengar :rofl

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Det är "Android vs iPhone", så håll er alla till det:fakta
Inga personangrepp/sandlådenivå tack!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tycker jag försökt göra det tydligt.
Alla som äger en Android kommer inte per automatik att få virus, döh.
Fattar inte varför nu vill läsa in det i mina inlägg.

Däremot som plattform kommer den att utgöra en betydande del av de attacker som sker på nätet.

iphonens system onödigt låst och styrs av ett företag som lider av storebrorsyndrom, då får man en trevlig bieffekt som gör att deras system är lite säkrare än androids, men till vilket pris?! att ens användande är grovt begränsat och styrs med järnhand av apple.
Är man nöjd med det så gör det ju inget ;)

android är inte svårare att använda än ett windows os till en dator, nästan samma sak :) klarar man av att hantera en windowsdator så klarar man också av att hantera en androidenhet utan att råka ut för supervirus som är omöjliga att upptäcka och övervakar vad man gör samt mjölkar en på pengar :rofl
Vilket för mig in på konceptet med Ransom Ware. Det är inget speciellt vanligt förekommande ens inom Windowsvärlden eftersom pengar måste skickas aktivt någonstans.

Så jag tvivlar på att de kommer till Smartphones.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
För att spinna vidare på ämnet Android som säkerhetshot så är här en 34 sidor lång analys utförd av Fraunhofer institutet.
Ni vet, grabbarna som har järnkoll på teknik och gav oss grejer som MP3 och Loudness.

De har en mer moderat inställning till riskerna men även de menar på att Android kommer att exploateras.

Fraunhofer research Institution for applied and Integrated security

Android OD Security:
Risks and Limitations
A Practical evaluation

Most current successful attacks can be attributed to negligent user behavior. As pointed out by recent research and publications, however, attacks on Android- powered devices are becoming more sophisticated. They are now capable of spreading mechanisms which do not require explicit user confirmation. Malware may be delivered unnoticed through desktop computers, other Android devices or trojanized apps.

Due to the open usage model of the Android market, malicious apps cannot be avoided completely.

Fast den tänker ni heller inte läsa...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Däremot som plattform kommer den att utgöra en betydande del av de attacker som sker på nätet..

MEN HELVET! Det är väl inte konstigt med tanke på hur många enheter som finns ute? Du läser in vad du vill läsa i all fakta du läser. Hur funkar det för dig i arbetslivet?

Måste finnas någon anledning till att Android säljer mer än iOS.
Den anledningen kan knappast härledas till att det är ett sämre os på något vis.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
För att spinna vidare på ämnet Android som säkerhetshot så är här en 34 sidor lång analys utförd av Vitamininstitutet i Schweiz
Ni vet, grabbarna som har järnkoll på teknik och gav oss grejer som MP3 och Loudness.

De har en mer moderat inställning till riskerna men även de menar på att Android kommer att exploateras.

Vitamininstitutet i Schweiz

Android OD Security:
Risks and Limitations
A Practical evaluation

Fast den tänker ni heller inte läsa...

Nej, för vi SKITER i din paranoida inställning till virus.
SLÄPP det där nu.

Kan inte du bara dra till swedroid eller xda-developers.com med din oerhörda visdom?

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
de är som att argumentera med en vägg..
"nee asså ni har fel för jag googlade och lyckades hitta en artikel från 2006 där dom sa att en androidverision var osäker! och allt som står på internet är ju skrivet av helt oberoende robotar som aldrig speglar sina egna åsikter i sina artiklar"

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
MEN HELVET! Det är väl inte konstigt med tanke på hur många enheter som finns ute? Du läser in vad du vill läsa i all fakta du läser. Hur funkar det för dig i arbetslivet?

Måste finnas någon anledning till att Android säljer mer än iOS. [...]

Jepp. Det är asbilligt.
Och numera går det att använda oxå.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
de är som att argumentera med en vägg..
"nee asså ni har fel för jag googlade och lyckades hitta en artikel från 2006 där dom sa att en androidverision var osäker! och allt som står på internet är ju skrivet av helt oberoende robotar som aldrig speglar sina egna åsikter i sina artiklar"

Maj-2012, faktiskt (du läste inte analysen, va?)
Och det är ett PDF-dokument som råkar vara publicerat på internet, ja. Blir lättare att hitta dem då.

Men det märkliga är att jag hittar inga artiklar som säger att Android är bra säkerhetsmässigt.
Även om det skulle vara att jag som ni säger "väljer bort dem" så är det lite svårt att hitta material som talar för säkerheten i Android för den som söker på egen hand.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan vi ta och lägga ner tjafsandet och fulquotandet för ett tag nu?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Även om det skulle vara att jag som ni säger "väljer bort dem" så är det lite svårt att hitta material som talar för säkerheten i Android för den som söker på egen hand.

Som jag sa, så är det bara du, som inte ens använder android, som har ett problem med säkerheten i detta os, så du kan väl lägga ner ditt eeeeeeeeeeviga tjat? Ingen av oss andra här är intresserade av att höra dina långa hardanger om detta och dina hänvisningar till andra sajter, vitamininstitut osv.

Kan du inte bara lägga ner? Starta en blogg för likasinnade paranoida kanske?

Kan du tala om vad du vill uppnå med alla dina texter? Vi förstår att

1. Du inte gillar android
2. Din iPhone är din käraste ägodel
3. Du är livrädd för att få virus i din telefon

Point taken. Du behöver inte upprepa dig mer.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
För tillfället tycker jag att jag mest bemöter diverse onyanserade inlägg ;)

Jag befäster dessutom min misstanke att Android-ägare här inte bryr sig om ifall deras Smartphone har ett virus eller inte.

Jag har även befäst att Android-ägarna här inte lyssnar på sakargument eller undersökningar från erkända institut.

Får se vad som mer dyker upp efterhand.

Om ni läst i alla fall en lite del av Franhaufer-avhandlingen så skulle även ni få en liten släng av paranoia :skrämd
Men jag ska ligga lågt ett tag.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping