Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Android står för flest annonsvisningar
Har tydligen gått från 5% i början av 2010 till 51% i dag, under samma tid gick iphone från 50% till 36%.
Å andra sidan har det totala antalet sidvisningar ökat med 2400% under den tiden så det kan inte vara helt lätt att jämföra men slutsatsen är ändå självklar:

Ökningen av Android och den totala trafiken betyder att företag som satsar på att bygga appar för sina varumärken, också bör ha med Android i beräkningarna.

Då blir ju Google glada då de är ett annonsföretag vilket många glömmer bort.

Kan ju också bero på att det är svårt att ta betalt för Android-appar och därmed är det fler utvecklare som väljer annonsvägen. Ett exempel är Angry Birds.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Utan din poäng var att om man inte använder valfriheten till något annat än det negativa är Apples produkter bättre? :glömdet :tungan
Nej, poängen var, lite mer utvikt, att Flash är en relativt gammal teknik från Adobe som kräver mycket av hårdvaran för att fungera bra och att den drar massor av batteri på en bärbara enhet. Därför har många stora sajter tagit bort Flash och ersatt det med HTML5 (och ibland tillsammans med CSS3 och JS).

Android upp på första platsen för antalet sålda mobiler under Q4 2010:

11x01311109nd.jpg

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Kan ju också bero på att det är svårt att ta betalt för Android-appar och därmed är det fler utvecklare som väljer annonsvägen. Ett exempel är Angry Birds.

Det är inte ett dugg svårare att ta betalt för androidappar, däremot i den intervju med angry birdsdirren jag såg för länge sedan så menade han att det var en bättre affärsmodell.
Har för mig att han menade att det var svårt att få kunder att köpa uppföljare av program, enklare och bättre då att få lite pröjs varje gång programmet används och ha fri nedladdning av nya versioner.

Själva företeelsen Google är ju det allra bästa beviset på att han har rätt! :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är inte ett dugg svårare att ta betalt för androidappar, däremot i den intervju med angry birdsdirren jag såg för länge sedan så menade han att det var en bättre affärsmodell.
Har för mig att han menade att det var svårt att få kunder att köpa uppföljare av program, enklare och bättre då att få lite pröjs varje gång programmet används och ha fri nedladdning av nya versioner.

Själva företeelsen Google är ju det allra bästa beviset på att han har rätt! :)

Det är nog inte svårare att *ta* betalt, problemet är att *få* betalt. Ni är ju en samling snåljåpar allihopa. :D

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det är nog inte svårare att *ta* betalt, problemet är att *få* betalt. Ni är ju en samling snåljåpar allihopa. :D
Om steg 1 för att överhuvudtaget få kontakt med sin mobil är att man registrerar sitt kreditkort hos Apple så är det ju såklart enklare att shoppa prutt- och ölhävarappar i kubik! :D
Personligen har jag både köpt och donerat hyfsat friskt till vettiga appar och utvecklare i alla fall! :rock

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då blir ju Google glada då de är ett annonsföretag vilket många glömmer bort.

Ja, det krävs ju inte mycket för att förstå varför Google har tagit fram Android. Dom vill äga så mycket sökningar som möjligt på mobila enheter. Samma sak med Google Chrome OS. ¨

Google tjänar inte pengarna på att sälja Android, dom tjänar kopiösa mängder på annonserna :fakta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Android är ju numera det största operativet för smartphone, så det är väl inte så förvånande, däremot förvånade jag över ätt symbian var så stort, i vilken del av världen har dom lurarna sålts?

jag känner en handfull människor som har haft en sån, samtliga har bytt till något annat nu...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Android är ju numera det största operativet för smartphone, så det är väl inte så förvånande, däremot förvånade jag över ätt symbian var så stort, i vilken del av världen har dom lurarna sålts?

jag känner en handfull människor som har haft en sån, samtliga har bytt till något annat nu...

Nokia kör väl ännu Symbian i majoriteten av sina produkter och dom har väl ännu en tredjedel av markanden.

Kör själv Symbian på min ~1 år gamla lur då Android helt enkelt var för buggigt på den tiden, kollegan behövde ladda sin lur varje dag även när den inte användes, själv laddar jag en gång i veckan. Är relativt nöjd med den luren (Sony Ericsson Satio) även om nästa lur
lär bli något annant, troligtvis Android.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nokia kör väl ännu Symbian i majoriteten av sina produkter och dom har väl ännu en tredjedel av markanden.

Kör själv Symbian på min ~1 år gamla lur då Android helt enkelt var för buggigt på den tiden, kollegan behövde ladda sin lur varje dag även när den inte användes, själv laddar jag en gång i veckan. Är relativt nöjd med den luren (Sony Ericsson Satio) även om nästa lur
lär bli något annant, troligtvis Android.

Du får fortfarande ladda varje dag om du använder allt som har med uppdateringar att göra.

Om du däremot gör om den så att den arbetar som en symbian-telefon, alltså aldrig gör något utan att du ber den, kommer batteriet räcka i en vecka på en ett år gammal Android med :fakta

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Du får fortfarande ladda varje dag om du använder allt som har med uppdateringar att göra.

Om du däremot gör om den så att den arbetar som en symbian-telefon, alltså aldrig gör något utan att du ber den, kommer batteriet räcka i en vecka på en ett år gammal Android med :fakta

Nä, det där stämmer inte. Även om man lät telefonerna stå utan uppdateringar så drog dom batterier i det skick dom levererades. Blev klart bättre efter några uppdateringar dock.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Måste du ladda din lur varje dag :va

Beroende på hur mycket jag använder den, så ja. Jag använder telefonen väldigt aktivt med många mailkonton och arbetsrelaterade användningsområden. Lägg till några timmar talbokslyssnande, långa dagar och en hel del mil i bil varje dag (suger batteri att söka nya stationer hela tiden, på alla telefoner) så har jag i snitt 30% kvar på kvällen, ibland mer, ibland mindre.

Jag har den ståendes som väckarklocka i dockan brevid sängen, så det är inget problem.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kör edge istället för 3G så räcker batteriet rejält mycket längre.

Men herregud. När jag ska surfa, tanka hem mail, köra vad som helst över uppkopplingen så ska det gå fort!

Jag kör WiFi Hotspot ganska frekvent. 8Mbit är standardhastighet vid nedladdning, med EDGE är det 210kbit.

Det blir ju som att ha en pitbull som inte är aggressiv och samtidigt inte ha halstatuering...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Men herregud. När jag ska surfa, tanka hem mail, köra vad som helst över uppkopplingen så ska det gå fort!

Jag kör WiFi Hotspot ganska frekvent. 8Mbit är standardhastighet vid nedladdning, med EDGE är det 210kbit.

Det blir ju som att ha en pitbull som inte är aggressiv och samtidigt inte ha halstatuering...

Kör du WiFi hotspot med 8mbps över 3g? :va

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det gör alla jag känner som har en iPhone också, så försök inte påstå att den är bättre på den punkten.

I tester som är vetenskapligt utförda så brukar iPhone 4 vara bäst. Det är ju inte särskilt intressant att vi jämför hur länge vi klarar oss utan laddning när vi inte vet något om hur den andra använder sin telefon.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras