Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Åt helvete for det!

Nokia valde WP7 över Android
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=208272

Så då var det klart att nokia troligvis inte kommer att satsa på utveckling av MeeGoo :huvet Synd då det har (hade) potential att bli riktigt bra!

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/shareinformation?languageId=3&Instrument=HEX24311
Kolla kursen... -10% :brinnerup det verkar som att nyheten tas väl emot världen över...:D

både bra och dåligt. Tror nokia skulle göra bäst i att erbjuda både, men man får väl vara glad att de skrotar symbian :tummenupp

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Åt helvete for det!

Så då var det klart att nokia troligvis inte kommer att satsa på utveckling av MeeGoo :huvet Synd då det har (hade) potential att bli riktigt bra!

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/shareinformation?languageId=3&Instrument=HEX24311
Kolla kursen... -10% :brinnerup det verkar som att nyheten tas väl emot världen över...:D

Jag tror Nokia kommer tillbaka, men det kommer ta tid.

Premiumkunderna är förlorade för ett tag.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
både bra och dåligt. Tror nokia skulle göra bäst i att erbjuda både, men man får väl vara glad att de skrotar symbian :tummenupp

Jo det skulle väl ha varit idealisk lösning!

Dock så vill jag påstå att Symbian har ett oförtjänat dåligt rykte. Det är klart att det inte kan konkurera med Android, gällande "appar" och "smidinghet!?", men som företagstelefon skulle jag våga påstå att de är mycket kompetenta! Framförallt de med qwerty-tangentbord! Får se om WP7 kan ta över den uppgiften!
(Jo,jag har en symbianbaserad arbetstelefon)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Åt helvete for det!

Finns fler företag som har valt WindowsCE/Mobile/WP för att sedan återvända till andra system. Tror och hoppas att MeeGo inte är helt uträknat.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Dock så vill jag påstå att Symbian har ett oförtjänat dåligt rykte. Det är klart att det inte kan konkurera med Android, gällande "appar" och "smidinghet!?", men som företagstelefon skulle jag våga påstå att de är mycket kompetenta! Framförallt de med qwerty-tangentbord! Får se om WP7 kan ta över den uppgiften!

Men det är få saker som den gör bättre än en Androidbaserad qwerty-telefon (ex Desire Z)

HTC-desire-z-600x475.jpg

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Ja det funkar säkert. Men som zeb skriver, tror inte att de kan nått som android/apple inte kan.

Nokia borde kasta ut en värsting telefon eller två ganska snart med android i. De måste skapa sig ett namn på nytt i det segmentet. Tror det kommer bli nästan omöjligt närmsta åren att slåss i det segmentet utan ios eller android..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vill att ni som bor i fruktträdgården (med elstaket) ser på detta:

Jag gillar Apples datorer och iPhonen med, men många saker retar mig, precis som ni retar er tillbaka.

Men idag skulle jag hjälpa en tjejkompis tanka hem en bok och suga in hennes iPhone innan en resa dom är på väg ut på.

På min Android hade jag tankat hem den och svept över den, klart.
Här fick jag tanka ner, göra om med något program för att iTunes skulle acceptera att jag inte handlat boken via Apple (så dom tjänar en slant till) och sen föra över den. 30 minuter förflutet kontra 5 minuter.

iTunes är den största buggen i hela fruktträdgården, det är så kasst!

Då är du nog bara oduglig. Man droppar ljudboken inne i iTunes, specar att det är frågan om en ljudbok, tar vad...30 sekunder? Synka över till luren handlar om trafik via usb, så det är ju samma-samma.

Jag har svurit över iTunes jag med, och det har varit skit bakom spakarna varenda gång. :hihi

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då är du nog bara oduglig. Man droppar ljudboken inne i iTunes, specar att det är frågan om en ljudbok, tar vad...30 sekunder? Synka över till luren handlar om trafik via usb, så det är ju samma-samma.

Jag har svurit över iTunes jag med, och det har varit skit bakom spakarna varenda gång. :hihi

Jag hade en mycket erfaren Mac-användare som hävdade att iTunes ej tog filerna för att dom var hemladdade. Jag tror honom.

Samtidigt anser jag att kunna mounta en telefon som USB-disk är självklart sedan 2005.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ett helt ovidkommande inlägg i debatten.
Köper du en iPhone så går det väl inte ens att aktivera den om du inte har ett fungerande iTuneskonto? Just i det här fallet så är det rätt så listigt.
För android så går det utmärkt att köra vidare trots att man inte har matat in sitt googlekonto vilket jag tyvärr känner många som har gjort. Det är en riktigt dum idé!
Man blir då sittande med en smart telefon som uppför sig som en gammal hederlig MicroTac fast med surfmöjlighet!

Gör så här istället:
  1. Skaffa ett googlekonto
  2. Exportera alla kontakterna du har i din nuvarande telefon till SD-kortet
  3. Exportera alla kontakter du har i ditt vanliga mailprogram till fil
  4. Logga in på gmail på din dator, klicka på Kontakter och välj att importera alla de kontaktfiler du skapade tidigare via "Fler åtgärder/Importera"
  5. Slå ihop dubletter via "Fler åtgärder/Sök efter och sammanfoga dubletter"
  6. Gå till din androidtelefon, tryck "Meny/Inställningar/Konton & Synkronisering" och lägg till ditt googlekonto. Klicka på kontot och se till att allt är synkroniserat (Kontakter, gmail, google reader, Picasa web albums, kalender).
  7. Lägg till facebookkontot (om du har ett) som ett synkat konto också, nu kommer alla dina kontakter i telefonboken att automatiskt få profilbilderna från facebook.
  8. Nu tar det ett tag medans allt synkar sig men när det väl är klart så har du alltid totalsynk mellan telefonen och datorn vad gäller gmail och kontaktinfo.
:tummenupp

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Men det är få saker som den gör bättre än en Androidbaserad qwerty-telefon (ex Desire Z)
Ja det funkar säkert. Men som zeb skriver, tror inte att de kan nått som android/apple inte kan.

Det stämmer, det finns lurar som precis lika bra klarar uppgifterna:tummenupp, men för de som inte grejar och fixar med sina telefoner ÄR Symbian ett utmärkt operativsystem! Enkelt och logiskt (även för de personer utanför petskärmsgenerationen!)
Det som även lätt glöms bort är att Symbian även används i enklare "normala" telefoner - ni vet, sådana med siffror på 1-9 och en "petlös" skärm - På de är Symbian ett fint mellansteg till en fullgod smartphone!
Nokia borde kasta ut en värsting telefon eller två ganska snart med android i. De måste skapa sig ett namn på nytt i det segmentet. Tror det kommer bli nästan omöjligt närmsta åren att slåss i det segmentet utan ios eller android..

Jepp de borde de men tyvärr så blev de WP7 för Nokias del, om WP7 är bra eller inte kan jag inte uttala mig om då jag inte har någon erfarenhet av det.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Så Apple uppfann PC???
Körde inte Apple obskyra motorola processorer långt efter att x86 plattformen var uppfunnen?
Eller menar du själva musen, som då var en digitizer som det fortfarande bedrivs patentstrid om?

Vad internets födelse har med saken att göra vete gudarna, NeXT körde BSD, med lite skal uppe på, och WebObjekts som serverprogrmvara, Apple köpte NeXT och därefter börjde Apple utveckla OsX, också den på BSD grund.

Adoptionen av "unix" var väl betydligt mer och tidigre utbredd i Linuxvärlden, som körde open BSD eller Free BSD långt innan OsX lanserades (jag körde något BSD derivat långt innan OsX), den fantastiska fönsterhnteraren i OsX heter X11, eller kallas bara X, den körde jag också på någon linux långt innan OsX hade lanserats, dock utan Apple tweks.

Så så jävla nyskapande är dom...

iTunes är deras uppfinning, ingenting jag någonsin har haft något behov av dock, den musik jag köper på skiva kan jag själv lägga in på mina olika musikspelare, men jag köper väldigt lite musik, numera går det dessutom utmärkt att streama den musik man kommer på att man vill höra, eller om man vill spara offline listor i Spotify, inget jag heller gör.

Jag provade dock iTunes i en tidig version och fann det.... begränsat...
På senare tid har det säkert blivit bättre.

iPhone och iPad är produkter som dom har sålt väldigt bra av, men faktum är att Android säljer bättre och har gått om, trots försprånget

EDIT: Filmen har jag redan sett, i dess helhet, jag köpte den i en appstore som heter något med bay...

Precis det jag menar. Apple skapade helt enkelt PC-segmentet. (Då menar jag Personal Computer och inte Win-tel eller IBM-standard)
För att vara rättvis så ska man dock nämna att Apple snodde iden om den grafiska miljön från Xerox Parc efter ett fått se deras Alto-demonstration.

Apple skapade dock PC, då det bara fanns datorer som skulle användas av industrin och utvecklade det grafiska gränssnittet på tiden då olika DOS-versioner, CP/M och Unix var de andra alternativen.

Det stämmer bra att de använde sig av Motorolas 68k-arkitektur och senare av Power-PC (som på den tiden var överlägsna x86) för att runt 1999 övergå till x86 . Förstod dock inte "frågan"

Vad gäller Steve Jobs, NeXT och Unix så släpptes första NeXTSTEP runt
1989 efter att första gången visats redan 1986. Systemet utvecklades med BSD-kärnan som grund och blev senare också grunden för OSX.

Och nej. Linux fanns inte på den tiden. Första versionen av Linux släpptes -91 men var inte speciellt användbar på något år till.

Själv har jag också använt mig av BSD och Linux långt innan jag använde OSX.

Gjorde föresten en liten film till ett par NeXT-skadade snubbar som visar hur man kan installera NeXTSTEP under VM-ware på en modern dator för något år sen.

Kolla sista delen om du är intresserad av att se hur det "kan se ut". Ruggigt bra system faktiskt redan på den tiden och otroligt likt tidiga versioner av OSX.

[YOUTUBE-ID]dj8Hyz-7arU[/YOUTUBE-ID]

EDIT: Det blev visst lite OT. Bråka nu vidare om att Android rockar och iPhone suger getpung :D
(Borde det inte vara Android vs iOS föresten? Nu är det ju som att jämföra Photoshop med en Volvo :va)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tror ändå att Nokia gör rätt för tillfället. Att hoppa på samma tåg som alla andra (Android-tåget) ger sällan en massa klirr i kassan vilket Apple är ett utmärkt bevis på. De kör sin grej och tjänar lika mycket på sina iPhones som ALLA andra tillverkare (inklusive HTC om nu Jens skulle hävda något annat) gör tillsammans på sina.
(Finns redovisat tidigare i tråden)

Det både Apple och Google har visat är att det är helheten som är framgången, dvs telefon, operativ, marknad osv, inte att ha den värsta telefonen.

@Guw: Någon uppfann mikroprocessorn och skrev det första operativet. Alla andra har kopierat. Så nu behöver du inte skriva något mer om det :krama

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
:rolleyes:
Hade jag velat ha en prydnad hade jag köpt ett konstverk, en möbel eller en annan inredningsdetalj. Vill jag ha en dator vill jag ha en dator som går att använda, hög prestanda till ett lågt pris. Att fjanta runt med stilriktiga, modemedvetna och hippa grejer och sätta form framför funktion är både ghey och korkat:fakta

Visst finns det olika marknader, men angående att se ner på "motståndargruppen" så tycker jag nog att det är du som med ditt tonfall gått macmental på våra stackars PC-rövar...;)

Nej tack, skulle tröttna på det onödigt krångliga filförvaringssystemet och formen framför funtkionen på någon dag och drämma skiten i väggen:D

Så du kör inte Windows då antar jag för det är ju varken hög prestanda eller lågt pris?

Att se ner på "motståndargruppen" är det endast du som gjort och jag ser endast ner på dig för att du inte har några egna åsikter utan endast har tagit åsikter av en datoranalfabet morbror efter två supar.

Det framgår tydligt att du inte provat en mac-dator och faktiskt gett det en chans. I min mac finns inget som är form före funktion och filförvaringssystemet ser nästan identiskt ut med det i Linux av nån anledning :)rolleyes:). Jag gissar att du även föredrar Windows XP framför Windows 7.

Skulle det vara svårt att en enda gång i mac/pc-debatten använda sig av "jag tycker ... för att" istället för att försöka dumförklara alla andra bara för att man har andra preferenser?

//Skrivet från min hembygda PC med Win7, dubbla skärmar och värstinggrafikkort.

Det både Apple och Google har visat är att det är helheten som är framgången, dvs telefon, operativ, marknad osv, inte att ha den värsta telefonen.

Precis. Nånstans har det råkat komma fram att hårdvara inte är värt ett skit utan mjukvara. Tyvärr tycker jag också Android som varumärke blir skadat av alla low-endmobiler som har mjukvaran med saknar hårdvaran.

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Precis. Nånstans har det råkat komma fram att hårdvara inte är värt ett skit utan mjukvara. Tyvärr tycker jag också Android som varumärke blir skadat av alla low-endmobiler som har mjukvaran med saknar hårdvaran.

Alan Kay - En ikon för datorutvecklingen sa en gång: "De som är allvarliga med sin mjukvara gör sin egen hårdvara"

Alan har nog gjort mer än någon annan för datorns utveckling. Han jobbade på Xerox innan Apple började med det, han har jobbat för Apple, Atari, Microsoft! (känd för att ha skapat Windows grafiska gränssnitt :confused:), Walt Disney och nu den senaste tiden med ett Linux/Google-projekt "One Laptop per Child".

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Alan Kay - En ikon för datorutvecklingen sa en gång: "De som är allvarliga med sin mjukvara gör sin egen hårdvara"

Alan har nog gjort mer än någon annan för datorns utveckling. Han jobbade på Xerox innan Apple började med det, han har jobbat för Apple, Atari, Microsoft! (känd för att ha skapat Windows grafiska gränssnitt :confused:), Walt Disney och nu den senaste tiden med ett Linux/Google-projekt "One Laptop per Child".

Efter ett sånt uttalande kan man tro att han kanske är involverad i Googles Cr-48 också?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Efter ett sånt uttalande kan man tro att han kanske är involverad i Googles Cr-48 också?

Hmm, det har jag inte hört talas om...ska genast googlas!

EDIT: Nja...tror inte det är samma-lika.

Men visst ser "one Laptop per Child" ut som Android-figuren?

TypisKT! De kopierar igen :D

638776118_sdc10397.jpg

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Och det är väl precis där grundproblemet för Android ligger. De som bygger mobila enheter med Android kan inte ta lika mycket betalt som Apple kan för sina, oavsett vem av dem som de facto har den bästa mjuk- eller hårdvaran.

Som jag sagt tidigare, Apple garvar hela vägen till banken ju fler som hoppar på Android-tåget vilket även bevisas av att de är det näst största företaget på den amerikanska börsen (NASDAQ) sett till värde, bara Exxon är större, och att de har drygt 50 miljarder dollar(!) i sin egen kassa!
http://mashable.com/2011/01/03/apple-300-billion/

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och det är väl precis där grundproblemet för Android ligger. De som bygger mobila enheter med Android kan inte ta lika mycket betalt som Apple kan för sina, oavsett vem av dem som de facto har den bästa mjuk- eller hårdvaran.

Som jag sagt tidigare, Apple garvar hela vägen till banken ju fler som hoppar på Android-tåget vilket även bevisas av att de är det näst största företaget på den amerikanska börsen (NASDAQ) sett till värde, bara Exxon är större, och att de har drygt 50 miljarder dollar(!) i sin egen kassa!
http://mashable.com/2011/01/03/apple-300-billion/

Det är just det dom kan. Vinsten / enhet i HTCs premiumsegment är högre än Apples / enhet (dom har ju bara ett segment..). Vinsten / enhet på alla enheter är nästan lika högt som Apples, det är imponernade!

Men Perra, vad säger detta dig:

En iphone för 1 300 kronor. Utan abonnemang. Googles framgångar på mobilmarknaden med operativsystemet Android har fått Apple att tänka om. Nu satsar bolaget på lågprismarknaden.

BILDSPECIAL

Sex stora system kämpar om makten över de mobila datorerna.
Öppna bildspel
LÄS MER
Android kör om Iphone
Apple släpper lågpris-Iphone
Fler nyheter från IT & Telekom
JÄMFÖR PRISER & RÄNTOR
Billigare aktiehandel
Högsta sparräntan
Billigaste bilförsäkringen
Fler prisjämförelser...
Denna tjänst presenteras i samarbete med Compricer

BLOGGA OM ARTIKELN
Vill du blogga om artikeln?
Bloggportalen.se
VERKTYG
Email
Print
Siffrorna för fjärde kvartalet var ingen rolig läsning för de som håller på Apple. Android nästan tripplade sin andel på den globala marknaden för smartphones och har nu gått om Apple med råge - 32,9 procent mot Apples 16 procent.

Men den amerikanska teknikjätten planerar en motattack. Enligt initierade källor jobbar just nu Apple med en lågprisversion av succén Iphone, skriver Bloomberg News.

Den nya modellen ska enligt källan vara cirka en tredjedel mindre än den befintliga Iphone, och fungera på flera trådlösa nätverk.

Prislappen lär hamna runt 200 dollar, motsvarande cirka 1 300 kronor, utan krav på ett tvåårigt kontrakt som de nuvarande modellerna har i USA, enligt Bloombergs källa.

En billigare variant av Iphone skulle också sätta ytterligare press på Nokia som med sin Symbianbaserade lågprislur Oyj har rönt stora framgångar på den europeiska marknaden.

– Istället för att rikta in sig på 25 procent av den mobila marknaden riktar nu Apple in sig på 100 procent, säger en analytiker till Bloomberg News.

Apple jobbar också på en ny teknik, ett universellt sim-kort, vilket ska resultera i att mobilanvändaren inte behöver binda sig till en specifik operatör. Det är oklart om tekniken ingår i de nya telefonerna.

Sen har du ju snackat dig varm om att Apples telefoner är galet säkra jämfört med Android..

Hackar din Iphone – på sex minuter
Din Iphone kan hackas – på sex minuter.
Tyska säkerhetsforskare har hittat ett kryphål i Apples mobil som gör det möjligt att komma åt alla lösenord som finns lagrade i telefonen.

Har din Iphone blivit stulen? Då kan tjuvarna utan problem få tillgång till alla dina lösenord på mindre än sex minuter. Det är tyska säkerhetsforskare vid Fraunhofer Institute som uppger att de hittat ett kryphål i Apples mobil. Genom att göra ett ”jailbreak” och installera ett så kallat ssh-program kunde de få tillgång till flera lösenordsskyddade tjänster på mobilen.
– Inom sex minuter lyckades de komma runt krypteringen och komma åt många av lösenorden som lagrats, säger en representant från Fraunhofer Institute, enligt tidningen Herald Sun.

I oktober 2010 rapporterade Svt att smarta telefoner är lätta för hackare att ta full kontroll över.
– Det är lite grand som att kliva 20 år tillbaka när man använde datorer utan att ha några egentliga skydd, man förlitade sig på att den som skickade saker inte var ond eller hade någon avsikt, sa André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert till Svt.

Metoden som de tyska säkerhetsforskarna använde kräver att den som hackar mobilen har fysisk tillgång till telefonen. De uppger också att om din Iphone blir stulen så finns det få sätt att skydda sig. Det enda du kan göra är att själv ändra dina lösenord så fort mobilen blir stulen, skriver Macworld.se.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rak fråga till GuW.

Du anser alltså att mobilmarknaden inte alls har påverkats av att Apple släppte iPhone?

Mobilmarknaden har påverkats av att Motorola släppte Microtac, av att Ericsson släppte sin hajfena och att Nokia släppte sina Symbianlurar, så självklart har mobilmarknaden påverkats av Apples iPhone.

Däremot har inte mobilmarknaden "revolutionerats" av någon enskild modell, inte ens Apples.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras