Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Det är alltid en nackdel att vara bunden till att släppa sin appar i en central appstore som har total makt att neka/godkänna dinn app på vilka grunder dom än vill.

Sen att man kan handla på nelly med en PC dator ansluten till ett 9.6k modem gör ju inte Apples Appstore bättre och friare för det?

Och nej, jag saknar inte porr, för mig är inte nelly porr, för kristen-högern i U-landet är det dock det, och dom ska alltså kunna neka nelly.se att släppa en app för att köpa badkläder i sverige?

Vet inte om du skriver bara för att skriva men just för tillfället känns det som det bara är massa sladder taget från lösa tankar.

Just Nelly har mig veterligen ingen App. Finns många andra som har men vad jag vet ingen som har en shop om det nu var det du efterlyser.

Det skulle ju vara ganska dumt med tanke på att Apple ska ha 30% på allt in-app-sale eller?
Många appar som visar upp kollektioner dock och hänvisar till sina hemsidor annars.

Apple har inte många krav för vad som kommer godkännas. Dock gör de kraven att det begränsar plattformen helt från spam, porr och skadlig kod.

Bifogat

• IMG_1892.jpg
    IMG_1892.jpg
    61.3 KB · Visningar: 49

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte om du skriver bara för att skriva men just för tillfället känns det som det bara är massa sladder taget från lösa tankar.

Apple har inte många krav för vad som kommer godkännas. Dock gör de kraven att det begränsar plattformen helt från spam, porr och skadlig kod.

Ja se på fan, jeansjackor och skor är inte för porrigt för extremhögern i USA, men du tycker på fullt allvar att dom ska få bestämma det?

Kraven gör att flera telefoner jailbreakas och således blir ytterst utsatta för spam skadlig kod och porr, samtidigt som det låser folk ute som inte törs jailbreaka sin telefon.

Vem tror du vi skyddar från porren om man tvingas jailbreaka för att få tillgången till den, tant Agda 57 eller en kåt fjunig tonåring i USA?

Men du ska i döden försvara deras monopolappstore för att det är bra då?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ja se på fan, jeansjackor och skor är inte för porrigt för extremhögern i USA, men du tycker på fullt allvar att dom ska få bestämma det?

Kraven gör att flera telefoner jailbreakas och således blir ytterst utsatta för spam skadlig kod och porr, samtidigt som det låser folk ute som inte törs jailbreaka sin telefon.

Vem tror du vi skyddar från porren om man tvingas jailbreaka för att få tillgången till den, tant Agda 57 eller en kåt fjunig tonåring i USA?

Men du ska i döden försvara deras monopolappstore för att det är bra då?

Om du har uppfattat att jag in i döden vill försvara ett monopol så har vi missförstått varandra. Jag konfronterade dig att du var helt fel ute när du påstod att ett "låst" AppStore ALLTID kommer vara fel i samtliga lägen.

Var gränsen ska gå eller om det över huvudtaget ska finnas en gräns tål ju att diskuteras. Apple är inte precis det första bolaget som sätter krav på hur mjukvaran ska utvecklas, vad som godkänns för plattformen och vilka gränssnitt som accepteras.

Det största exemplet är väl Nintendo redan 1985? (när NES släpptes). Allt som släpptes till systemet godkänns av Nintendo eller så går det inte att köra på ett "o-chippat" system.

Detta beslutet gjorde att spel-försäljningen exploderade efter att ha kraschat pga en överflöd av undermåttlig mjukvara.

Vidare är alla Nintondo-system enligt denna principen. Samma för Sony PS, PSP, PS3, Xbox, Xbox360 mm.

Man gör detta för att inte skapa en marknad där alla tror att de kan tjäna en förmögenhet genom att kalla sin mjukvara för något som du hade köpt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Engadget.com har testat Motorola Xoom och sammanfattar:

The problem with the Xoom isn't really about the core of the experience or the core of the hardware -- it's about the details. Too much in both the design (like those wonky buttons) or the software (like the feeling that this is all very much in beta) makes you wonder if this wasn't rushed out to market in order to beat the next wave from Apple. Regardless, there isn't much here for consumers right now. The Android Market is almost devoid of tablet applications, the OS feels buggy and unfinished, and the hardware has pain points that we find troubling. And that's to say nothing of the pricing and carrier commitments being asked of first-time buyers.

Is the Xoom a real competitor to the iPad? Absolutely. In fact, it outclasses the iPad in many ways. Still, the end user experience isn't nearly where it needs to be, and until Google paints its tablet strategy and software picture more clearly, we'd suggest a wait-and-see approach. Honeycomb and the Xoom are spectacular -- unfortunately they're a spectacular work in progress.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Håller med er båda lite.. Bästa medelvägen skulle ändå vara ett market med lite mer kontroll. Apple har ju tagit det hela några steg för långt. google och andra sidan är lite för fritt.. Men tycker endå på slutet att lösningen som google använder för att kunna installera icke market program vara är bäst. I inställningar får man helt enkelt klicka i en bock om man vill att det ska gå. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Håller med er båda lite.. Bästa medelvägen skulle ändå vara ett market med lite mer kontroll. Apple har ju tagit det hela några steg för långt. google och andra sidan är lite för fritt.. Men tycker endå på slutet att lösningen som google använder för att kunna installera icke market program vara är bäst. I inställningar får man helt enkelt klicka i en bock om man vill att det ska gå. :tummenupp

Jag håller med dig!

Apples variant är lite för mycket Orwell's 1984, men jag ser problemen med helt fri spridning också.

Men jag är beredd att ta nackdelen med fritt spridd programvara för att få flexibiliteten det ger.

Jag har aldrig behövt någon förmyndare som har bestämt vad jag får och inte får installera på mina datorer heller.

Läser man bara lite apprecentioner innan man klämmer in apparna på luren så kan man vara ganska säker på att någon kunnig har dissikerat koden och sett efter om den är skum.

Det är ju rätt schysst att man på en eftermiddag kan hacka ihop en RSS-läsare/mediaspelare som sedan kan distrubieras fritt direkt om man tex ska göra revolution på ett torg någonstans, och landets ledning stänger ner internet..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag håller med dig!

Apples variant är lite för mycket Orwell's 1984, men jag ser problemen med helt fri spridning också.

Men jag är beredd att ta nackdelen med fritt spridd programvara för att få flexibiliteten det ger.

Jag har aldrig behövt någon förmyndare som har bestämt vad jag får och inte får installera på mina datorer heller.

Läser man bara lite apprecentioner innan man klämmer in apparna på luren så kan man vara ganska säker på att någon kunnig har dissikerat koden och sett efter om den är skum.

Det är ju rätt schysst att man på en eftermiddag kan hacka ihop en RSS-läsare/mediaspelare som sedan kan distrubieras fritt direkt om man tex ska göra revolution på ett torg någonstans, och landets ledning stänger ner internet..

Smaken är väl som baken.. Gillar man att pilla å ha sig så är det ju roligare med android. Vill man ha nått som är driftsäkert och inte vill ha möjligheterna som android erbjuder är apple ett bättre val helt enkelt! Jag kommer nog aldrig gå tillbaka efter att ha testat en bra android lur för jag uppskattar möjligheterna.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
ÅAS är ju Safari trasigt direkt ur box som inte laddar in Flashmaterialet på sidorna, jag skulle kunna skriva en webbläsare som bara laddar <HEAD> taggen på sidan som spöar safari....

Var det flash på de sidorna som testades, eller blir en webläsare med flashstöd långsammare på allt pga flashstödet?

Tänkte på relevansen med liknelsen med att bara läsa <HEAD>.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var det flash på de sidorna som testades, eller blir en webläsare med flashstöd långsammare på allt pga flashstödet?

Tänkte på relevansen med liknelsen med att bara läsa <HEAD>.

Jag vet faktiskt inte, jag hade bara läst rubriken till testet på IDG, men jag tycker bara det är så jävla löjligt att jämföra millisekunder laddningstid i webbläsare och dra slutsatser om en produkt av det.

Men s&fjgdknf behöver lite halmstrån att greppa i diskutionen.

Det finns yteerligare 28 webbläsare till Android och iPhone att testa mot varandra, jag tror inte att Safari är bäst i den testen.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag vet faktiskt inte, jag hade bara läst rubriken till testet på IDG, men jag tycker bara det är så jävla löjligt att jämföra millisekunder laddningstid i webbläsare och dra slutsatser om en produkt av det.

Det finns yteerligare 28 webbläsare till Android och iPhone att testa mot varandra, jag tror inte att Safari är bäst i den testen.

"Gomez studie visar att iPad laddar de sidor som användes i testet med en medeltid på 8,4 sekunder. iPhone hamnar på andraplats med en medeltid på 19,7 sekunder följt av Android med en medeltid på 36,5 sekunder."

Det är stora skillnader men även stora luckor.
1. Android visst men vilken telefon?
2. Vilken Iphone?

Finns säkerligen i källmaterialet iofs. Gillar lite tanken med att prata upplevd hastighet, mer subjektiv än Mhz, kärnor och busshastigheter men ändå det är det som upplevs.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

Räcker det med ca 16.000 millisekunder i skillnad för att du ska orka läsa hela artikeln?

Jag behöver inte greppa några halmstrån i diskussionen, tyckte bara att det var intressant med en test av de webbläsare som följer med operativet. Om man sen kan byta till en snabbare webbläsare eller inte känns mindre intressant för det aktuella testen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räcker det med ca 16.000 millisekunder i skillnad för att du ska orka läsa hela artikeln?

Jag behöver inte greppa några halmstrån i diskussionen, tyckte bara att det var intressant med en test av de webbläsare som följer med operativet. Om man sen kan byta till en snabbare webbläsare eller inte känns mindre intressant för det aktuella testen.

Jag tycker det är viktigare hur lång tid det tar att ladda en hel webbsida med Java och flashinnehåll, men i den grenen kunde dom visst inte ställa upp....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Safari på iPad och iPhone kickar häck med Android :)
http://www.idg.se/2.1085/1.370932

Spexigt. :) Det är ju trots allt samma renderingsmotor i androids browser om jag inte missminner mig.
Sedan har jag sett ett antal tester där android kickar iPhone i renderingshastighet.
Det som spelar absolut mest roll för renderingshastigheten av webbinnehåll på mobilerna är kvalitén och hastigheten på uppkopplingen snarare än hård och mjukvaran.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
måste va iphone 4.. märker stor skillnad i surf fart på min 3gs och min nexus one.. nexusen är klart snabbare!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Däremot oseriöst att jämföra 900krs androidlurar med 7000krs Iphone4 :va

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Däremot oseriöst att jämföra 900krs androidlurar med 7000krs Iphone4 :va

Har du hittat vilka lurar som används?

Det jag hittade är detta:
http://www.pcworld.com/article/2207...tml?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

all_browsers_compared_credit_gomez-5148296.png

Det är ett test med massa olika webläsare som denna jämförelse är tagen från men det verkar vara oklart på hårdvara, troligen är det flera olika, detsamma med uppkopplingarna.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Självklart valde testarna den billigaste Android-luren de kunde hitta och den hade version 0.0002 eller något sånt.

Snacka om att greppa efter halmstrån :rolleyes:

BTW: Det finns 65.000 appar för iPad och hela 100 för Honeycomb :D

EDIT: För dem som inte har råd med mobilt bredband eller känner stor lust att dela med sig av sin bandbredd så har iOS 4.3 hotspot för iPhone 4 och släpps 11/3.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...