Angående rookie 1000 Knutstorp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Take it easy boys! :D

Jag mailade Hans 11:46 på den adress Micke skrev tidigare i tråden (lite svårt att nå källan innan man vet vem det är).
Återkommer när jag fått svar.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Om man gör såhär då?

Fredag 7 augusti 2009
09:00-09:25 Rookie 600 Träning
09:35-10:00 Rookie 1000 Träning
10:10-10:35 125GP/250GP Friträning
10:45-11:10 Superbike Challenge Friträning
11:20-11:45 Rookie 600 Kval
11:50-12:45 Lunch
13:00-13:25 Rookie 1000 Kval
13:35-14:00 Superstock 600 Friträning
14:10-14:35 Rookie 600 Race 1, 18 varv
14:45-15:10 Rookie 1000 Race 1, 18 varv
15:20-15:45 125 Junior Friträning
15:55-16:20 Rookie 600 Race 2. 18 varv
16:30-16:55 Rookie 1000 Race 2. 18 varv

Klart bättre en förut om det är en dag som gäller.
Annars håller jag med övriga Falken schemat.

En ide jag fick kanske helt ute och cycklar Lägg 125gp o 250gp kval
på rookie600/1000 race2 tiden och lägg rookie racen före lunch lördag
tidigare lägg superbikechllenge kval.om någon inte fattar kan väll någon som
gör det det klippa o klistra schema:tummenupp

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Ojdå, här stormar det ordentligt. Innan alla kastar en massa skit på arrangörerna så kanske ni skulle fundera lite på vad SM innebär. SM betyder Svenskt Mästerskap. Vi kör inte SM i rookieracing. Rookieklasserna kör om uppklassningspoäng för att kunna klassa upp sej och köra SM. Det betyder att om det är jätteviktigt att få campa i 3 dagar för att få köra race så klassar man upp sej till en SM-klass. Det finns flera i denna diskussionen som lätt skulle kunna köra i SST600/SBC, men som av olika skäl blir kvar i rookieklasserna, med följd att det blir snudd på fulla startfält i rookieklasserna och mindre i SM-klasserna.

Vi hade samma diskussion innan racet i anderstorp. Några stycken mailade mej och ville absolut inte ha ett race på fredagen. Det konstiga var dock att samma personer undrade var träningslägret ons-fredag blev av? Man är alltså beredd att ta ledigt från jobbet 3 dagar för att träna, men inte 1 dag för att köra race? Logik? Inte en chans!

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag håller med dig om att vissa borde klassa upp sig.
Tror att dom som är villiga att ta ledigt från jobbet 3 dgr är undantagsfall.
Däremot tror jag du kan hålla med om att som Rookie gå direkt på kval utan att ha kört/tränat på banan innan medför stor risk!!!
Det som är tråkigt är att bara Rookie får ta smällen, när vi i nästa mening säger att vi vill ha fler utövare av sporten :confused: Vi har redan haft den här diskussionen... :krama

Ojdå, här stormar det ordentligt. Innan alla kastar en massa skit på arrangörerna så kanske ni skulle fundera lite på vad SM innebär. SM betyder Svenskt Mästerskap. Vi kör inte SM i rookieracing. Rookieklasserna kör om uppklassningspoäng för att kunna klassa upp sej och köra SM. Det betyder att om det är jätteviktigt att få campa i 3 dagar för att få köra race så klassar man upp sej till en SM-klass. Det finns flera i denna diskussionen som lätt skulle kunna köra i SST600/SBC, men som av olika skäl blir kvar i rookieklasserna, med följd att det blir snudd på fulla startfält i rookieklasserna och mindre i SM-klasserna.

Vi hade samma diskussion innan racet i anderstorp. Några stycken mailade mej och ville absolut inte ha ett race på fredagen. Det konstiga var dock att samma personer undrade var träningslägret ons-fredag blev av? Man är alltså beredd att ta ledigt från jobbet 3 dagar för att träna, men inte 1 dag för att köra race? Logik? Inte en chans!

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr

Håller med dig att vissa ska inte ha i rookie klassena att gøra :)
Kørde ett rookie race i Falkenberg før sedan klassa upp mig. Allt før att slippa detta i rookie serien samt få køra med dom som kan køra och bli snabbare sjælv.Bæsta beslut jag gjort.

Det finns kørning dagarna innan før Er rookisar :)http://www.banedage.webbyen.dk/

Førstår Eran frustation, sælv får man 25min på fredagen att testa allt før rookisarna ska får køra. Vi alla får dela lika dvs.

#74 Superstock

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det handlar inte om att, som du uttrycker det, "kasta skit" utan om att få veta hur i hela världen arrangören tänkte.

1800:- för fredagen, 2100:- för lördag och söndag, hur kom man fram till de summorna?

Vad jag vet finns det bara 3 SM-klasser på SM-helgerna och det är Superstock 600, 125 och 250. Varför flyttade inte ni på ARC 125 Jr och Superbike till fredagen och varför gör inte HMS det? Troligtvis för att ni inte ens skulle våga tänka tanken, det är lättare att flytta ett gäng rookies.

"Det betyder att om det är jätteviktigt att få campa i 3 dagar för att få köra race så klassar man upp sej till en SM-klass."
Som du mycket väl vet finns det regler för när och hur man blir uppklassad och så länge man inte uppfyller de har man rätt att köra i sin klass oavsett vad du eller andra tycker.

Sen att du in princip pinkar på dem som kör så fort de kan men inte får ihop tillräckligt med poäng får stå för dig.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu har jag fått svar från Hans:

Hur man än gör så kan man inte tillfredställa alla.
Vi har beslutat att köra på detta upplägget och det står fast.

Med vänlig hälsning
Hans

Trist att det ska vara så stelbent och att det verkar saknas vilja att skapa en helg som passar alla, även rookies...

Jag väljer att avstå tävling men hoppas att ni som kör får en trevlig fredag :tummenupp

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag avstår också!
Hade fått ledigt den helgen pga mässa. Tjatade mig till det och mina kollegor har planerat in mina kunder. SURT!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det handlar inte om att, som du uttrycker det, "kasta skit" utan om att få veta hur i hela världen arrangören tänkte.

1800:- för fredagen, 2100:- för lördag och söndag, hur kom man fram till de summorna?

Vad jag vet finns det bara 3 SM-klasser på SM-helgerna och det är Superstock 600, 125 och 250. Varför flyttade inte ni på ARC 125 Jr och Superbike till fredagen och varför gör inte HMS det? Troligtvis för att ni inte ens skulle våga tänka tanken, det är lättare att flytta ett gäng rookies.

"Det betyder att om det är jätteviktigt att få campa i 3 dagar för att få köra race så klassar man upp sej till en SM-klass."
Som du mycket väl vet finns det regler för när och hur man blir uppklassad och så länge man inte uppfyller de har man rätt att köra i sin klass oavsett vad du eller andra tycker.

Sen att du in princip pinkar på dem som kör så fort de kan men inte får ihop tillräckligt med poäng får stå för dig.

Vad är ditt problem? Jag har inte öht pinkat på nån som ligger bak i fältet och inte får ihop poängen, jag pratar om dom som ligger i täten flera år i rad utan att klassa upp sej.

Kan du ge mej ett enda skäl till att vi ska ta bort framtiden för svensk roadracing (juniorerna) från SM-helgerna? Du glömmer samtidigt bort att de som kör SBC visserligen är en supportklass, men dom har också varit rookies en gång i tiden. För bara några få år sen var det tom så att rookieklasserna körde inte öht i samband med SM. Hur många gnällde då över att man inte fick prime-time racetid? Mitt första rookierace körde jag i knutstorp 2001. Då körde vi träning på torsdag kväll och race på fredagen.

Hur många av er som nu tvärvägrar att köra racet hade ändå tänkt köra fredagsträning?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ha ha, här gnälls det för fulla muggar... Hemmaförarna blir nog svårslagna på knutstorp i år. :näsblod

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jo, kval utan träning måste ju vara livsfarligt :rolleyes: Hur många race har inte LMS kört så?
Man måste inte ge järnet på första varvet när man kvalar heller..
Iofs tycker jag man kunde vika av lite mer tid för rookiesarna när man bara får köra fredagen, men annars ser jag inget problem med att man lägger tiden utanför helgen.
Samt att priset är lite högt satt om det är 1800:- för en dag?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan man inte ta bort friträningarna på fredag? Vi har ju varit där förut....

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Är väl inte att det är lite tid för Rookie på fredag, utan hela grejen att det bara blir 1 dag, det blir faktiskt väldigt mycket transport för 1dag.
Hade väl varit bättre att göra som LMS då o dela på det, så att SM kör en helg och Rookie mfl. en annan helg...

Jag kommer tyvärr inte åka 120mil för 1dag körning, för 1800:-....

//Niklas

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
bra

Jag tycker det är tokskönt att det tar bara 1 dag.
Det är som det är i Motocrossen. Det blir bara massa såsa hela tiden.
Är man inte bättre då får man åka på bakgården:banana.

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Ju fler som vägrar köra dessto högre upp kommer jag i resultat listan...Det är bara Klippan som blir svår:Bugar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Johodå, förra året erbjöds fredagsträning vid B-racet men inte året innan.

//Nitrous

Såklart att det kunde missförstås, det har inte vart så på _alla_ tävlingar, men på rätt många genom åren (även på andra klubbar än LMS).
Var det många som skadade sig illa och ladda extremt hårt när det var kval direkt? En del verkar ju föra upp det som en säkerhetsrisk.

LMS är en föredömlig klubb, men alla har inte samma förutsättningar att arrangera tävlingar på samma sätt heller. Topp att det erbjuds både rena b-rejs med fredagsträning och separata sm-tävlingar så alla får bantid helt enkelt.
Var anderstorpstävlingen dålig för rookiesarna?

Knutstorp är en skitrolig bana, väl värd att harva den långa väg det är från stockholm, även om det bara är för en dag ;)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...