Angående rookie 1000 Knutstorp

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Däremot ställer jag mig väldigt tveksam till att subventionerna elitförare (de som enligt Pelle B tar sin sport på allvar till skillnad från dig och mig) som i många fall har mer pengar än vad rookisarna har.

Titta på vilken annan idrott som helst, pririterar vi inte toppen och juniorerna kan vi ju lika gärna sluta att kalle det seriös tävlingsverksamhet. Förstår inte heller vad du fått ifrån att elitåkare har mer pengar snarare tvärtom. Däremot lägger de flesta ner varenda krona de har och lägger sedan ner allt tid under vinterhalvåret att ragga sponsorer för att kunna fortsätta att jaga säsongen därpå. Det är precis detta jag menar, en seriöst satsande förare lägger focus på tävlingen istället för att sitta framför datorn och spy galla över alla som försöker arrangera de evengemang som gör att de kan fortsätta tävla för att det inte passar just dem. Rookieklasserna ÄR en instegsklass, och för en del nybörjare kan det väl rent av vara bra att slippa investera i husvagnar och racingbussar innan man vet att man vill slänga alla pengar i denna bottenlösa racingbrunn. Och glöm inte heller att DETTA ÄR TÄVLINGAR inte träningar, finns det träning i anslutning till tävlingen är väl det bra, finns det inte vore det väl smart att träna på banan någon gång innan, på en vanlig TRÄNING ELLER BANDAG. Annars kan man väl lika gärna ta tävlingen som träning eftersom det är det man är i behov av.

Och barn kostar pengar...=)

Nääe, men varför inte låta dom köra på Fredagen då?
De är ju lika mycket supportklass som vi är...

Tror du att vi någon gång kommer få fram förare i världstoppen om vi inte ger dem möjlighet att träna/tävla med de bästa vi har och ta lärdom av dessa?
Att låta dem se upp till Rookieklasserna istället för SM-förarna låter väl knappast logiskt?
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Tror du att vi någon gång kommer få fram förare i världstoppen om vi inte ger dem möjlighet att träna/tävla med de bästa vi har och ta lärdom av dessa?
Att låta dem se upp till Rookieklasserna istället för SM-förarna låter väl knappast logiskt?

Jag har inget emot 125J, tvärtom!

Men hur många som idag kör i de "stora" klasserna har gått hela vägen från 125J till 1000 ??

Jag menar inte alls att 125 J inte ska för den tid de får, missförstå mig rätt!

Men R1000/R600 har väl oxå en hel del förare som faktiskt vill upp och köra i de största klasserna.
Jag själv tittar gärna på de andra klassernas träningar/kval/race, men inte hela helgen utan att köra något själv imellan.

Sådan är det även som jag skrev innan, tänk om jag kraschar på Kval2, hade det inte varit bättre om jag haft 1 natt på mig att försöka fixa allt. Nu är det ju nästan omöjligt.

Jag inser att detta "problem" inte är lätt att lösa pga. bullertillstånd osv.
Men jag står helt klart fast vid att jag tycker Rookie ska få köra hela helgen även de! Och om det är ända sättet så gör det enligt samma schema som förra året.

Jag tror att mina åsikter har framgått, jag vill inte att ngn ska få köra mindre, men jag vill gärna köra mera, eller iaf mera utspritt!

//Niklas
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Titta på vilken annan idrott som helst...
Nu är du väl lite väl naiv, eller tror du att rookierace på fredagar innebär att vi rookisar inte behöver köpa bussar, husvagnar etc? Jag har ingen bana så passa nära att jag på ett vettigt sätt kan köra dubbla kval och race samma dag utan att sova över någonstans minst 1 natt. Då bor jag ändå betydligt mer centralt än många andra i RR-Sverige. Att däremot köra ett kval och ett race på kvällstid som tex LMS gör på sina KM är en helt annan sak.

Sen undrar jag hur det är med läsförståelsen hos en del?
Ni får det att låta som att jag mfl kräver att likställas med SM-klasserna men det är så fel det kan bli. Vi pekar bara på att tex SO och Falkenberg lyckas alldeles utmärkt med att annordna dubbla race för precis lika många klasser men den viljan verkar saknas helt från HMS i detta fall. Att korta alla pass 5 minuter och racen med 1-2 varv är helt uteslutet och tyder på att man inte vill ha en vettig lösning för alla inblandade. Resultatet blir att många rookisar står över tävling och det är väl egentligen enda sättet att få arrangören att förstå eftersom det innebär ett ekonomiskt bortfall.
Det som är obegrilipgt för dig kanske inte är det föra andra, så sluta förpesta trådar själv.
Tack :tummenupp
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Hoppas du tillfrisknar snart :tummenupp
Om jag nu skulle bli frisk i min axel och börjar köra igen, så skulle jag köra någon rookie-klass..
Jag håller med om vissa delar, tycker att priset är högt satt för supportklasserna för den bantid det blir för dem. Tycker man kunde vikt mer bantid för er helt enkelt på fredagen om man bara kör en dag. Typ 2 kval innan första racet så nytt folk lär sig hitta runt (på det sättet har det körts massa b-race)
För egen del tycker jag inte det spelar någon roll om det är kval eller träning, bara det är tillräckligt med bantid innan race.
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Diskussion verkar ha fått en otrevlig klang tyvärr. Helt onödigt att gå till personangrepp och trycka ner folk.

Alla verkar tämligen överrens om att 125Jr är framtiden så självklart ska dom köra, gärna billigare också.

Ingen av rookie förarna vill jämställa sig med SM klasserna på någotvis utan försöker bara få till ett liknande upplägg som på Karlskoga t.ex, där dom självklart tar de "sämsta" tiderna etc. Alltså borde detta inte påverkar SM klasserna överhuvudtaget. Anledningen till detta är många men framförallt säkerhet med lite träning innan och chans att laga hojjen vid eventuella krasch på kval, låter ju rätt vettigt.

Tror inte det är någon som vill klaga och gnälla på arrangörer och schemaläggare egentligen. Utan dessa eldsjälar tillsammans med funktionärer skulle sporten dö snabbare än kvickt. Generellt ser jag inte gnäll utan mera positiv kritik och engagemang för att kunna förändra och göra det bättre för alla, detta genom en modell som man dessutom vet fungerar.

bara mitt strå till stacken.

----------------------

Bara måste få kommentera inlägget där A-förare är seriösare och lägger ner mera pengar. Jag är inte a-förare men jag har skulder upp till öronen pga den här sporten. Jag har försökt att göra en så seriös satsning jag kan med mitt kapital och åker på alla träningar och tävlingar jag hittar. Lägga ner mera pengar och tid på det kan jag inte göra, detta gäller vintern också. Rätt onödigt skrivet och man blev nästan lite ledsen att man anses vara oseriös bara för att man kör så jävla sakta :confused:

Küngen skrev:
Det som är obegrilipgt för dig kanske inte är det föra andra, så sluta förpesta trådar själv.
Tack för det :tummenupp
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Att kör dm nu onsdag torsdag kostar ca 4000 svenska.

Det ligger på semestern och är mycket mer än dubbelt så mycket körning som det är på sm ändå rekordlågt antal deltagare!

Vart är alla rookie förare? Eller är det inte coolt när man inte får rookie uppklassningspoäng? Är ju bara so som är cup annars är det ju ändå bara (ganska betydelselösa) uppklassningspoäng som delas ut.

Kanske bättre köra detta racet om man nu vill ha mycket körning och det är väll det som vi nybörjare vill ha?

Jag kör i alla fall DM sedan får man se hur sugen man är på fredags rookie på Knudan

Kan bara instämma... Sitter själv på knutstorp nu. 2bandagar avklarade och 2kvar inklusive 2 race. 5800 för 2 bandagar och 2 racedagar inte så svårt val... när det är bantid man vill ha och behöver som rookie. Tummen upp för danskarna som lyckats få till det och ALLA här nere har kört cirka 6st 20minuters pass per dag. Inte mycket som är fel på det:) på racedagarna så kör man 3 pass på för middagen per grupp som är indelad efter transpondertiderna så om man håller sig på hjulen blir det ca 80min körning per racedag.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
What!
Om jag vetat det hade jag kört! Trodde det var nu till helgen... :(
Att kör dm nu onsdag torsdag kostar ca 4000 svenska.

Det ligger på semestern och är mycket mer än dubbelt så mycket körning som det är på sm ändå rekordlågt antal deltagare!

Vart är alla rookie förare? Eller är det inte coolt när man inte får rookie uppklassningspoäng? Är ju bara so som är cup annars är det ju ändå bara (ganska betydelselösa) uppklassningspoäng som delas ut.

Kanske bättre köra detta racet om man nu vill ha mycket körning och det är väll det som vi nybörjare vill ha?

Jag kör i alla fall DM sedan får man se hur sugen man är på fredags rookie på Knudan

Kan bara instämma... Sitter själv på knutstorp nu. 2bandagar avklarade och 2kvar inklusive 2 race. 5800 för 2 bandagar och 2 racedagar inte så svårt val... när det är bantid man vill ha och behöver som rookie. Tummen upp för danskarna som lyckats få till det och ALLA här nere har kört cirka 6st 20minuters pass per dag. Inte mycket som är fel på det:) på racedagarna så kör man 3 pass på för middagen per grupp som är indelad efter transpondertiderna så om man håller sig på hjulen blir det ca 80min körning per racedag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det var betydligt färre till start i år på anderstorp jämfört med 2008 kan detta bero på upplägget?

.


MVH Oskar

Den slutsatsen är svår att dra eftersom vi hade en minskning i samtliga klasser som motsvarade minskningen i rookieklasserna. Men du har säkert rätt i att nån enstaka avstod för att vi körde en fredag.
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Såg i TR att det inte är någon besiktning på fredagen, endast torsdag och lördag. Detta innebär alltså att man måste dit på torsdagkväll.:va
 

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
vafan

skicka mail o inte fått ngt svar angående var o hur ja skulle betala in men ser nu detta inlägget:mad: nu e ja skogstokig för ja har precis fått ledigt den 7e o har inte en sekund över till att komma dit på torsdagen(slutar 2000) tappat motivationen för rookie just nu:va

Såg i TR att det inte är någon besiktning på fredagen, endast torsdag och lördag. Detta innebär alltså att man måste dit på torsdagkväll.:va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Med tanke på hur schemat är lagt måste det självklart finnas folk som besiktigar hojarna på fredag morgon.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Ni blev alltså tvingade att välja denna lösning och kan inte bestämma upplägget själva?

Alla andra? Det är väl bara ni och ARC som gör så här,dvs lägger Rookie-klasserna på fredagen?

Jag blir bara så trött, släppa ut rookisar, en del som kanske kör sin första tävling, på kval direkt på morgonen. Anderstorps lösning var dålig och ni gör den ännu sämre... :död

Kan inte hålla med!!

Superlösning tycker jag. Visst hade det varit bättre med en träning först!

Men dom har nog gjort vad dom kan. Fram med mer endagarsrace.

Borde göra ett namnbyte på klassen bara. Ser inga rookies bara en massa grannys 2009 är Granny1000
 

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
prata med brånalt idag

prata med brånalt o det var ok med besiktning på fredagmorgon:tuttar
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Den slutsatsen är svår att dra eftersom vi hade en minskning i samtliga klasser som motsvarade minskningen i rookieklasserna. Men du har säkert rätt i att nån enstaka avstod för att vi körde en fredag.


Tror att vi var ca 55 till start i fjol och ca 35 iår!

det motsvarar en minskning om ca 35% var det lika stor minskning i alla klasser?

Självklart är det så att det kommer färre deltagare om det är mindre körtid samt att körningne ligger torsdag-fredag i stället för lördag - söndag.
Att kalla det för enstaka känns lite överdrivet.

För mig funkar det fint och jag har nog själv fördel av att det inte är träning inför racet på knutstorp då jag körde DM där förra veckan och därmed har fått mycket mer träning än de flesta. Tycker fortfarande att det är lite tråkigt då jag anser att en tävling ska innehålla både träning kval och race.

Men vi får se vad som händer på knutstorp i höst. Falkenberg hade fler till kval i år än förra året. Så det känns som att lördag - söndags tävlandet har lite högre "status"

MVH Oskar
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
1h och 20min mellan race1 och kval2, samma tid mellan kval2 och race2.
Får nog fan ta och investera i backelitdäck som håller hela dagen.:tummenupp
Ska man hinna att kränga däck och sedan hinna få någon värme i dem så vill det till att man är snabb.:zpy
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
1h och 20min mellan race1 och kval2, samma tid mellan kval2 och race2.
Får nog fan ta och investera i backelitdäck som håller hela dagen.:tummenupp
Ska man hinna att kränga däck och sedan hinna få någon värme i dem så vill det till att man är snabb.:zpy

Eller hoppas på stadigt fint väder.. Då kan man ha regnfälgarna färdiga med torrdäck och värmare på..
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Gnäll 1000 klassen

Det är ett kanon upplägg..
Om ni kommer hem fredag kväll så kan ni jobba på lördag å sön
å få 100% procent helg ersättning.
Efter som det är 35 procent mindre förare så kommer jag som kör långsamt längre upp i resultat listan:banana
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top