Angående rookie 1000 Knutstorp

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
nä fan

nu behåller vi det som det e grabbar :tummenupp har bytat mina dagar på jobb för 100ggr nu o skall jobba lördag o söndag :tuttar o inte fredag o så många som inte kommer på fredagen nu så kanske man rentav inte kommer sist med den slöaste hojen på gridden ha ha ha:yoparty
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är väl inte att det är lite tid för Rookie på fredag, utan hela grejen att det bara blir 1 dag, det blir faktiskt väldigt mycket transport för 1dag.
Hade väl varit bättre att göra som LMS då o dela på det, så att SM kör en helg och Rookie mfl. en annan helg...

Jag kommer tyvärr inte åka 120mil för 1dag körning, för 1800:-....

//Niklas

Problemet med en separat b-helg är att klubben har svårt att få funkisar att ställa upp en helg till. Lägg dessutom till att man ska ha fram ambulans/läkare, tidtagning, tävlingsledning en hel helg till. Allt detta är enklare om man kör ihop med SM-helgen.

Var anderstorpstävlingen dålig för rookiesarna?

;)

Det beror på vem du frågar:rolleyes:
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Det handlar inte om att, som du uttrycker det, "kasta skit" utan om att få veta hur i hela världen arrangören tänkte.

1800:- för fredagen, 2100:- för lördag och söndag, hur kom man fram till de summorna?

Vad jag vet finns det bara 3 SM-klasser på SM-helgerna och det är Superstock 600, 125 och 250. Varför flyttade inte ni på ARC 125 Jr och Superbike till fredagen och varför gör inte HMS det? Troligtvis för att ni inte ens skulle våga tänka tanken, det är lättare att flytta ett gäng rookies.

"Det betyder att om det är jätteviktigt att få campa i 3 dagar för att få köra race så klassar man upp sej till en SM-klass."
Som du mycket väl vet finns det regler för när och hur man blir uppklassad och så länge man inte uppfyller de har man rätt att köra i sin klass oavsett vad du eller andra tycker.

Sen att du in princip pinkar på dem som kör så fort de kan men inte får ihop tillräckligt med poäng får stå för dig.


Har du någon gång varit positiv till någonting? (sjukdomar ej inräknade)
Det spelar nog ingen roll hur man gör ett tidsschema så är det alltid några som inte är nöjda. För lite bantid, för mycket väntan, för korta kval, för långa kval, för korta heat.... alltid skall någon gnälla på någonting i tidschema inför varje tävling, finns det någon inofficiell tävling om att vara gnälligast i roadracingsverige som jag missat? Och det är väl helt i sin ordning att E-förare och Juniorer prioriteras, eller? Det är väl dem som tar sitt tävlande på största allvar och dessutom lägger ner mest tid och pengar. Som rookie tillbringar väl de flesta 1-3 år, medan E-förare ofta kamperar runt i landet under 10 år. Dessutom är de väl en perfekt "morot" att försöka plocka så många poäng som möjligt och få köra SM-helgerna "på riktigt".
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jo, kval utan träning måste ju vara livsfarligt :rolleyes: Hur många race har inte LMS kört så?
Man måste inte ge järnet på första varvet när man kvalar heller..
Iofs tycker jag man kunde vika av lite mer tid för rookiesarna när man bara får köra fredagen, men annars ser jag inget problem med att man lägger tiden utanför helgen.
Samt att priset är lite högt satt om det är 1800:- för en dag?

Ja att gå direkt på kval anser jag vara livsfarligt. Du kommenterar mycket även fast du inte ska köra/drabbas som rookie och tycker att vi bara gnäller...
Du tror alltså inte att risken för krascher/olyckor blir större när du kommer till en bana första ggn, vet ens hur den ser ut. Kommer direkt på ett kval som Rookie= risk att du inte är duktigast/säkrast i världen.

Man måste inte ge järnet på första varvet när man kvalar heller..

Nej men man har 2 kval! Efter första kvalet vet man ungefär hur banan ser ut. Efter det måste man ladda fult för att ha en chans! Det borde du kunna förstå?

Du/ni tycker att vi bara gnäller när vi pekar på uppenbara risker och kommer med förslag/scheman för bättring. När flera A-förare varit inne och håller med om att det känns fel!
Jag förstår att det är svårt att puzzla ihop schemat, men att ha ögonbindel och bara vägra lyssna (och säga att folk bara gnäller), det tycker jag är mycket trångsynt

Bra kommentar! :)
Kan man inte ta bort friträningarna på fredag? Vi har ju varit där förut....
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Ta och titta lite på körtiden.
1 timme och 40 minuter för rookieklasserna, som bara åker 1 dag. Det är bantiden man betalar för, bl.a.
125 junior, som åker lördag-söndag får sammanlagt 10 minuter mer den här gången. Mot tidigare år då körtiden för junioererna varit under 1 timme på hela helgen.
Alla är vi support/rookie, så det känns väl ganska rättvist att vi får ungefär lika mycket tid.

OM man nu kan acceptera att några får sitt på 1 dag, andra 2.
Det finns mycket positivt med den här helgen.

Vi kommer. Och vi ska göra det bästa vi kan!

Stefan Carlsson
SMC RoadracingFabriken
 

MC Doktorn

Guest
Jag ser schemat gynnar SM klasserna vilket jag tycker är helt rätt. Det måste finnas en vilja att klassa upp sig.

Det är väl precis som Hans skriver att alla kan inte bli nöjda.
Hur man vänder och vrider finns det vara en viss tid att bullra och alla ska samsas.
Det kostar att hyra banan och se till att alla funkisar ska finnas där att elen och depån ska räcka till alla.

Det enda riktiga tveksamma är tiden mellan kval 2 och Race 2 på 1,20 min är för lite för den rookien som kommer in och måste kränga däck direkt.
 
Last edited:

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Jag håller med!
Livsfarligt att gå direkt på kval. Jag har kört banan en gång. Ska jag gå ut och ladda fullt direkt så kan ni beställa en ambulans direkt... :näsblod

Det gäller väl alla sporter. Jag tror Slattan el vad han heter brutit benen om han laddat direkt om han inte tränat sen förra matchen 2 mån innan... träning innan är kanske att rekomendera.
men i övrigt förstår jag ert missnöje.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja att gå direkt på kval anser jag vara livsfarligt. Du kommenterar mycket även fast du inte ska köra/drabbas som rookie och tycker att vi bara gnäller...
Du tror alltså inte att risken för krascher/olyckor blir större när du kommer till en bana första ggn, vet ens hur den ser ut. Kommer direkt på ett kval som Rookie= risk att du inte är duktigast/säkrast i världen.

Man måste inte ge järnet på första varvet när man kvalar heller..

Nej men man har 2 kval! Efter första kvalet vet man ungefär hur banan ser ut. Efter det måste man ladda fult för att ha en chans! Det borde du kunna förstå?

Du/ni tycker att vi bara gnäller när vi pekar på uppenbara risker och kommer med förslag/scheman för bättring. När flera A-förare varit inne och håller med om att det känns fel!
Jag förstår att det är svårt att puzzla ihop schemat, men att ha ögonbindel och bara vägra lyssna (och säga att folk bara gnäller), det tycker jag är mycket trångsynt

Bra kommentar! :)

Om jag nu skulle bli frisk i min axel och börjar köra igen, så skulle jag köra någon rookie-klass..
Jag håller med om vissa delar, tycker att priset är högt satt för supportklasserna för den bantid det blir för dem. Tycker man kunde vikt mer bantid för er helt enkelt på fredagen om man bara kör en dag. Typ 2 kval innan första racet så nytt folk lär sig hitta runt (på det sättet har det körts massa b-race)
För egen del tycker jag inte det spelar någon roll om det är kval eller träning, bara det är tillräckligt med bantid innan race.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har du någon gång varit positiv till någonting? (sjukdomar ej inräknade)
Jag är en av få som orkar fråga om saker och för det får jag ofta klä skott från folk som dig. Den lösning som HMS valt passar inte mig och då måste jag väl få fråga dem hur de har tänkt, eller?
Ta och titta lite på körtiden.
1 timme och 40 minuter för rookieklasserna, som bara åker 1 dag. Det är bantiden man betalar för, bl.a. 125 junior, som åker lördag-söndag får sammanlagt 10 minuter mer den här gången. Mot tidigare år då körtiden för junioererna varit under 1 timme på hela helgen.
Banan hyrs per dag och rookie-klasserna kör 1 dag = 1 dags banhyra. Övriga klasser kör 2 dagar = 2 dagars banhyra.

Rookie-klasserna får subventionera elitförarna.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tycker det är lite trisst att även ni tar efter Anderstorpupplägget.

Jag körde på anderstorp och där fick vi i alla fall en möjlighet till träning på Torsdagen. Denna var om jag inte minns fel 1t 25 min eller något i den stilen.

Sedan var det kval fredag morgon och därefter två race. Det finns inte några vidare tidsmarginaler för att få ordning efter en ev vurpa. Och om man vurpade eller fick tekniskt problem fick man starta sist i race 2.

Det är lite illa att det har stått ett datum på Roadracing.se som nu inte gäller längre.

Att tävlingarna är flyttade till fredagen innebär inte längre valfriheten att inte behöva ta ledigt någon vardag. Nu måste samtliga R förare göra så. Detta medför givetvis minskad inkomst / antal semesterdagar.

Det var betydligt färre till start i år på anderstorp jämfört med 2008 kan detta bero på upplägget?

Hade denna tävlingen legat efter LMS och Norge hade jag förmodligen klassat upp mig. Gör jag det nu så missar jag LMS och blir changslös i Norge där jag aldrig kört förut.

Varför kan vi inte ta förra årets schema och byta ut lördagens kval 2 mot race och sedan köra samma upplägg på söndag?

Jag tror att nybörjarförarna i R behöver ha lite tid mellan race för att få byta däck och greja med grejerna i lugn och ro. Stress kan medföra mekaniker misstag som kan leda till riktigt tråkiga olyckor.


MVH Oskar
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
....125 Junior ska bara betala 700:-.....

Joo jag vet att det alltid är så, men varför egentligen?

Nääe om resultatet av att köra dubbla race vid varje tävlingstillfälle resulterar i detta, så tycker jag att det var fel!

Ja, jag är sur.

//Niklas
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Övriga klasser får även var sin friträning på "vår" fredag
Antog att de fick betala extra för detta men fredagsträningen ingår alltså i deras 2100:-?

EDIT: Nu har de lagt ut TR och det är som du skriver, de betalar inget extra för att köra på fredagen:
http://www.hyllingems.se/download.asp?F=666

@campar: För mig är det okej att subventionera juniorerna, de tjänar inga pengar själva, det är mammsen och pappsen som får betala.

Däremot ställer jag mig väldigt tveksam till att subventionerna elitförare (de som enligt Pelle B tar sin sport på allvar till skillnad från dig och mig) som i många fall har mer pengar än vad rookisarna har.
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Och barn kostar pengar...=)

Nääe, men varför inte låta dom köra på Fredagen då?
De är ju lika mycket supportklass som vi är...

@campar: För mig är det okej att subventionera juniorerna, de tjänar inga pengar själva, det är mammsen och pappsen som får betala.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Och barn kostar pengar...=)

Nääe, men varför inte låta dom köra på Fredagen då?
De är ju lika mycket supportklass som vi är...

Trots att även jag är Rookie så måste jag säga att det är oschysst och låter enormt avundsjukt att hacka på juniorerna. De är sportens framtid, det är de som fått chansen att börja i tid och de ska ha privilegiet att få synas med de stora klasserna. Om inte annat så endast för att deras föräldrar hade mod nog att låta dem börja med RR när de var så unga. Om du är missnöjd med arrangemanget, åk inte dit och vill du påverka - bli medlem och gå på möten.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Trots att även jag är Rookie så måste jag säga att det är oschysst och låter enormt avundsjukt att hacka på juniorerna. De är sportens framtid, det är de som fått chansen att börja i tid och de ska ha privilegiet att få synas med de stora klasserna. Om inte annat så endast för att deras föräldrar hade mod nog att låta dem börja med RR när de var så unga. Om du är missnöjd med arrangemanget, åk inte dit och vill du påverka - bli medlem och gå på möten.

Det kanske lät som avundsjuka, men det är det inte.
Det var bara en reflektion över kostnaden osv.
Självklart ska Juniorerna synas, och jag tycker det är kul att titta på dom.

Självklart är det även sant att de är sportens framtid, men det är väl faktiskt många i Rookie oxå om det ska vara så.

Jag hade gärna varit medlem och faktiskt engagerat mig i tex LMS (är medlem), men jag har faktiskt inte tid, och dessutom bor jag 25mil därifrån.

Jag kanske inte kör Rookie för att bli bäst, utan för att jag faktiskt tycker det är kul, men att lägga 8000:- på 1st fredag tycker jag nog är sådär kul. Hade det istället för 8000:- för Fre/Lör/Sön hade det iaf kännts roligare!
Det är lite av grejen oxå att vara kvar/med och titta på de andra, se o lära osv.
Men det känns inte motiverat att hänga kvar på banan hela helgen utan att få köra något.

Som någon skrev ovan så kan det ju oxå kraschas, vilket innebär att det kan ta ett tag att få ihop hojen. Har man 1 natt på sig så är iaf sanolikheten att man hinner få ihop den troligare.

Det går självklart att älta detta i evighet, men jag hoppas verkligen att många Rookie´s låter bli att köra detta race i protest. Finns det inte utrymme så ändra inte på ett fungerande koncept! (Rör inget som funkar) :)

//Niklas
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Banan hyrs per dag och rookie-klasserna kör 1 dag = 1 dags banhyra. Övriga klasser kör 2 dagar = 2 dagars banhyra.
Sandstreamlogik: Att köra 5 min/dag i två dagar är bättre än att köra 8 timmar på en dag !?

Det är väl ändå ackumulerad körtid på banan som bör relateras till erlagd avgift & inte hur många dagar du häckar i depån ?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sandstreamlogik: Att köra 5 min/dag i två dagar är bättre än att köra 8 timmar på en dag !? Det är väl ändå ackumulerad körtid på banan som bör relateras till erlagd avgift & inte hur många dagar du häckar i depån ?
Du har aldrig visat något intresse för att förstå min logik så lägg ner eller skicka ett PM :tummenupp
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Att kör dm nu onsdag torsdag kostar ca 4000 svenska.

Det ligger på semestern och är mycket mer än dubbelt så mycket körning som det är på sm ändå rekordlågt antal deltagare!

Vart är alla rookie förare? Eller är det inte coolt när man inte får rookie uppklassningspoäng? Är ju bara so som är cup annars är det ju ändå bara (ganska betydelselösa) uppklassningspoäng som delas ut.

Kanske bättre köra detta racet om man nu vill ha mycket körning och det är väll det som vi nybörjare vill ha?

Jag kör i alla fall DM sedan får man se hur sugen man är på fredags rookie på Knudan

/Oskar
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top