Ang. KTM 625

An.Lj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skramlaha
Är intresserad av ktm 625. Har sökt på forumet men hittar inte riktigt det jag söker, nämnligen specifikationer, svagheter, skillnader mellan årsmodeller osv. Någon som vet nån schysst länk eller kan skriva lite själv? Hur är den som första sm? Funkar el-starten bra även när motorn är kall? Någon som kan reda ut alla olika 625 modeller? Tex super comp, smc, sxc. Thx
 

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Haninge
Hoj
R1 -00
El-starten fungerar alldeles utmärkt. Specifikationer kan du nog hitta på KTM's hemsida.

www.ktm.se

SC = supercomp, 02 och tidigare tror jag. Ingen el-start, den kom 03.

Sxc = offroadmodellen 03 och 04, går att tjacka motard grejer och köra det också.

Smc = tror jag kom 04 och det var supermotardmodellen.

625 är rappare än 640, väger 20 kg mindre, men den vibrerar på motorvägen. Men är man ung klarar man det :)

Jag har precis köpt min, kan inte så mycket. Har dessutom inte kört så mycket eftersom jag inte har kortet. Veteranarna på forumet vet nog mycket mycket mer.

Mvh Fredrik
 

An.Lj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skramlaha
Tack! KTM uppger 146 kg torr. Hade förväntat mig lägre än så :( Hur mycket effekt/vrid är det ostrypt?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
An.Lj skrev:
Tack! KTM uppger 146 kg torr. Hade förväntat mig lägre än så :( Hur mycket effekt/vrid är det ostrypt?
48hk på hjulet och 57Nm gav min.Ca 53 hk med slipon + öppnad luftburk.Sen beror det väl lite på hur trimmad bromsbänken är :hihi Lite svårt att jämföra effektsiffror mellan olika bänkar.....
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
An.Lj skrev:
Låter vettigare, men det står "Weight (no fuel) approx. 146 kg (321.9 lbs) " på ktms hemsida..


Jo, men det är ju -05'orna det.... Både 625'an och 660'n har gått upp i vikt i år. Min -04'a SMC väger enl. regbeviset 132 kg. Fakta om 625 SMC finns fortfarande på Lelles site .

Sen tycker jag det är ett hiiiimla tjat på folk om vibrationerna. Visst vibrerar det lite men.... Det kan man stå ut med och det är ju dessutom nåt man måste räkna med då man köper stånka. Så länge man inte sitter gasar mångmil landsväg och samtidigt tokhåller i styret så är det inga problem.

I min värd regerar elstart så satsa på en 03'a eller 04'a (om du nu nödvändigtvis inte måste åka nytt och fett (läs tungt).

Att tänka på vid valet mellan SMC och SXC; på en SMC får du inte på mindre skiva fram än 320, d.v.s. om du köper 18/21 för att dra lite på grus eller i skogen så..... mycke broms är det. Å andra sidan har den grövre sving och fjädring anpassad för motardåka. SXC'n har längre fjädringsväg (typ 3 cm har jag för mig) och klenare fjädring och sving. KTM har motardkit till den för runt 10K (stor nypa salt där). Sen blir det ännu lite dyrare om du vill byta oket och skivan fram till lite värre grejor.


x
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min 658SC väger i runda slängar 138kg tankad och klar (kollat på stor våg). Något lättare med offroad-hjulen monterade.

Vi har skrivit lite om skillnader och svagheter tidigare angående 620/625/660, men det kräver nog en hel del sökande för att hitta rätt trådar...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Spider skrev:
Att tänka på vid valet mellan SMC och SXC; på en SMC får du inte på mindre skiva fram än 320, d.v.s. om du köper 18/21 för att dra lite på grus eller i skogen så..... mycke broms är det. Å andra sidan har den grövre sving och fjädring anpassad för motardåka. SXC'n har längre fjädringsväg (typ 3 cm har jag för mig) och klenare fjädring och sving. KTM har motardkit till den för runt 10K (stor nypa salt där). Sen blir det ännu lite dyrare om du vill byta oket och skivan fram till lite värre grejor.


x
Varför skulle man inte kunna få på mindre skiva än 320 på en SMC :va
Hitta komplett motardkit för 10 lök är nog lite optimistiskt men det kan gå.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Supermoto skrev:
Varför skulle man inte kunna få på mindre skiva än 320 på en SMC :va

Som jag fått det förklarat för mig så har det att göra med utformningen av nedersta delen av gaffelbenen och fästet för oket, d.v.s. det går inte att bygga en adapter eller nåt för att få in/på (närmre hjulaxeln för mindre diameters skiva då asså) oket. Har iofs bara litat på Ragnar men han brukar ha rätt när det gäller KTM och fixning.


x
 

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Pacific Paradise, Australien
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
Spider skrev:
Jo, men det är ju -05'orna det.... Både 625'an och 660'n har gått upp i vikt i år. Min -04'a SMC väger enl. regbeviset 132 kg. Fakta om 625 SMC finns fortfarande på Lelles site .

Sen tycker jag det är ett hiiiimla tjat på folk om vibrationerna. Visst vibrerar det lite men.... Det kan man stå ut med och det är ju dessutom nåt man måste räkna med då man köper stånka. Så länge man inte sitter gasar mångmil landsväg och samtidigt tokhåller i styret så är det inga problem.


x


Klart det ska vibrera, då vet man att man lever :D

Allvarligt, är det nån som tycker att vibrationerna är ett problem, varför :confused: Jag har visserligen inte provat KTM men SÅ stor skillnad kan det väl ändå inte vara?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jesse_j skrev:
Klart det ska vibrera, då vet man att man lever :D

Allvarligt, är det nån som tycker att vibrationerna är ett problem, varför :confused: Jag har visserligen inte provat KTM men SÅ stor skillnad kan det väl ändå inte vara?

beror helt på vad man ska ha hojen till. LC4 640 har ju balansaxel, den är inte så farlig, men 625/660 vibrerar en del.... man får äta mer pizza för att dämpa röven helt enkelt... :fakta

//jaG
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Personligen tycker jag inte att det skiljer så mycket på 660 o 640 i vibrationer.
 

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
Zeb_Macahan skrev:
beror helt på vad man ska ha hojen till. LC4 640 har ju balansaxel, den är inte så farlig, men 625/660 vibrerar en del.... man får äta mer pizza för att dämpa röven helt enkelt... :fakta

//jaG

Jag undrar var dessa ryckten kommer ifrån att 01 - 04 sc inte skulle ha en balansaxel? Det som skulle påverka vibrationerna kan ju vara sadeln isf. 640 har mer stoppning!
 

An.Lj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skramlaha
Aha jaså 625:an har gått upp i vikt :( Någon som vet vad dom ändrat? Känns lite sunkigt att köpa begagnad motard, eller vad tycker ni? Slits dom inte väldigt hårt? En 625a med 1500 mil på mätaren som inte renoverats, är det inget bra köp?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
An.Lj skrev:
Aha jaså 625:an har gått upp i vikt :( Någon som vet vad dom ändrat? Känns lite sunkigt att köpa begagnad motard, eller vad tycker ni? Slits dom inte väldigt hårt? En 625a med 1500 mil på mätaren som inte renoverats, är det inget bra köp?
Det kan det säkert vara.På min 625:a gick vevlagret efter 650 mil så har den gått 1500 borde den ju vara öppnad 2 gånger minst :) Kopplingen låter fan på KTM också,så dra in den om du ska lyssna efter missljud.......
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Akra-Linkan skrev:
Jag undrar var dessa ryckten kommer ifrån att 01 - 04 sc inte skulle ha en balansaxel? Det som skulle påverka vibrationerna kan ju vara sadeln isf. 640 har mer stoppning!

Dom har ingen balansaxel. Balansaxeln tar bort lite av rappheten i motorn, därav borttagen. 660&625

//jaG
 

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
Zeb_Macahan skrev:
Dom har ingen balansaxel. Balansaxeln tar bort lite av rappheten i motorn, därav borttagen. 660&625

//jaG

Jag är 99.9 % säker på att det sitter balansaxel på 625. På 620 - 01 vet jag till 100 % då jag har rivit motorn ett par gånger och sett det.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Akra-Linkan skrev:
Jag är 99.9 % säker på att det sitter balansaxel på 625. På 620 - 01 vet jag till 100 % då jag har rivit motorn ett par gånger och sett det.

Bara att kolla sprängskisserna på senaste årsmodellerna, men alla 620/625/660 jag har sett - har balansaxel (de gamla 620 saknade dock detta). Det mår motorn bättre av och så mycket extra rapp i maskinen blir det ändå inte annat än när man gasar med friläget i... Vibrationer i fel "läge" äter upp effekt = obra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top