Ang Varmköra hojen på vintern?

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Har hört olika åsikter om bra eller anus ang varmkörning på vintern vilket är rätt?

1. Starta o stå på tomgång 15-20 min. Bra eller Dåligt?
2. Låt stå hela vintern? Bra eller Dåligt?

Har hört att stiften inte mår bra av att startas upp o tomgångsköras en gång i mån(på insprutshojar)?

Har oxå hört att problemet ligger i att stiften inte får upp rätt arbetstemp o en beläggning bildas?


Stämmer detta?

Tack på förhand Blondie
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Blondie skrev:
Har hört olika åsikter om bra eller anus ang varmkörning på vintern vilket är rätt?

1. Starta o stå på tomgång 15-20 min. Bra eller Dåligt?
2. Låt stå hela vintern? Bra eller Dåligt?

Har hört att stiften inte mår bra av att startas upp o tomgångsköras en gång i mån(på insprutshojar)?

Har oxå hört att problemet ligger i att stiften inte får upp rätt arbetstemp o en beläggning bildas?


Stämmer detta?

Tack på förhand Blondie

Kallkörning öht är onyttigt för motorn, och när man startar upp den och låter den gå på tomgång är det tveksamt om den ens blir genomvarm. Stiften uppnår sin arbetstemp och bränner rent sig själva från sot och koks. Startar man motorn små stunder (gäller även bilar) kläggar stiften lätt igen (gäller även förgasarmotorer).

Låt den stå över vintern istället. Det gör absolut ingenting!
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
En vattenkyld motor uppnår inte rätt temperatur och det som kan uppstå är:

* Stiften bränns inte av ordentligt, "kläggar igen"
* Förbränningsrester trycks ned i vevhuset
* Kondens kan uppstå i motorn, speciellt om hojen efter körningen ställs i kallgarage
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Alex 6R skrev:
en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

:tummenupp Sen är det ju skönt att stå och lyssna, drömma lite om sommaren med snö upp till knäna
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

Då är det väl en poäng med att starta motorn? Du ska ju åka nånstans. Vart ska du åka i garaget?
 

Dr.Bike

Guest
Finns otaliga trådar om detta, och det lilla jag vet om motorer och kallstarter ar jag redovisat i en annan likadan tråd. Vv använd sökfunktionen.

Summa summarum är: Undvik småstartande under vintern. Motorn KAN inte bli genomvarm hur länge du ån kör på tomgång eller småvarvar. Det skpar bara problem.
Vill du pumpa runt olja, ta då ur stiften slå till dödaren och kör på starten ett tag.
 

Dr.Bike

Guest
Hr f-n kan du vara så fräck att du säger så???
Du har fått MÅNGA seriösa svar!
 

Dr.Bike

Guest
blom skrev:
håller nog med BLONDIE där.. vems svar är rätt då.. nr1 nr 2 eller nr3 :va

Hm...ja ok, det kan du ju ha rätt i. Men efter att man läst de olika svaren så infinner sig en känsla vartåt det hela lutar.
Ska försöka hitta den riktiga tråden.
 

Flexonline

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
black R6 2006
..

Hur är det om man e lat o inte orkar ta ur batterit då. De dagar då det är torrt brukar jag ta ut hojjen (står på sureguard + 10 grader i garaget), o köra den i en kvart i det inhägnadeområdet. Är det fel lr?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Dr.Bike skrev:
Hr f-n kan du vara så fräck att du säger så???
Du har fått MÅNGA seriösa svar!


Hoppas detta är lite av den döda s-hojironin!

Annars tycker jag att du e dum :(
 

Dr.Bike

Guest
Så här har vi det!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102451&highlight=Varmk%F6rning

Flexonline skrev:
Hur är det om man e lat o inte orkar ta ur batterit då. De dagar då det är torrt brukar jag ta ut hojjen (står på sureguard + 10 grader i garaget), o köra den i en kvart i det inhägnadeområdet. Är det fel lr?


Kolla in länken! Jag tycker inte du behöver varmköra.

Blondie skrev:
Hoppas detta är lite av den döda s-hojironin!

Annars tycker jag att du e dum :(


Ja jag skulle lagt till ett par smileysar.
Det ser dumt ut annars ja!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
OLJEKYLD GSXR skrev:
Då är det väl en poäng med att starta motorn? Du ska ju åka nånstans. Vart ska du åka i garaget?
Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.
 
Last edited:

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Neutral skrev:
När du startar i Göteborg, är det inte en kallstart då eller? Lite överdrivet det där med kallstarters negativa inverkan, vi startar ju våra motorer kalla varje gång, på några år blir det hundratals gånger utan något märkbart slitage alls. Ändå framställs en kallstart på vintern som något helt annorlunda där motorn kommer att rasa direkCt.

På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top