Anna Odell på TV4 nu

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Fattar inte att ingen sagt det än men...

När jag sätter mig på R1:an skapar jag KONST !!!
När jag blåser förbi vanligt slödder i 250 på 70väg och tar kurvorna med knäskrap och kommer ut ur kurvan med framhjulet i luften är det tamejfan det vackraste som finns.

Tidernas störste konstnär, Valentino Rossi!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

När jag blåser förbi vanligt slödder i 250 på 70väg och tar kurvorna med knäskrap och kommer ut ur kurvan med framhjulet i luften är det tamejfan det vackraste som finns.

Ja, varför inte? :D :yoparty

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ser ingen koppling mellan svartjobb och slå vårdare, falsklarm och att ta en av få psykvårdplatser på falska grunder.

Ser heller inte varför hon var tvungen att åka in en gång till (om hon nu satt inspärrad för 13 år sen) för att göra en utställning, inte så hon kunde tagit med en kamera in.

Man kanske skulle ge sig ut och spöa en pensionär så man kunde måla en tavla av det sen, hmm, okej då?

Kopplingen är att det är kriminella handlingar, och enligt en del inlägg i tråden är det viktigt att sätta dit folk. Det måste ju även gälla de brott man själv begått, om man nu ska vara konsekvent?

Nu har hon ju inte slagit någon vårdare, så det kan vi lämna därhän. Om hon ensam riskerar psykvården genom att ta upp en plats säger det mer om psykvården än om henne.

INGEN är intresserad av att diskutera hur hela historien kom ut till media. Som av en händelse är det överläkaren Eberhardt som släppt ut informationen, och därmed brutit patientsekretessen. Han slutade passligt nog i samband med den här händelsen. Varför ställs inga frågor kring det?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Känns att hon nästan ville hämnas på psykiatrin snarare än något annt..
Hon hade berättat i en intervju att hon 13 år tidigare gick på räcket på västerbron och att hon hade försökt begå självmord och blev då omhängertagen och tyckte att det inte skett på ett bra sett...

Men att fejka något så hemskt och allvarligt är inte okej.
Inte ens okej bara för att man ger det benämnelsen konst.
Man ska inte missbruka ordet konst för att berättiga illdåd.

Att hon känner behov att "återuppleva" denna traumantiska händelse är kanske i sig ganska logiskt då hon nu istället får uppleva att ha full kontroll över situationen och känna att hon har makten över situationen och att de människor runt henne istället står hjälplösa och görs till offer under hennes manipulation.
Kan kanske vara skönt att få hämnas på "systemet" och att se hur rollerna blir ombytta, tidigare kände hon total vanmakt när hon 13 år tidigare blev omhändertagen och fastspänd nu gör hon iom fejkandet istället de personer polis/ambulanspersonal/psykiater till utsatta offer under hennes våld.

Anna Odell gick för långt.
Visst har det skapat en debatt, men en debatt om hurvida det är konst eller inte...
..och inte en debatt hur vi ska förbättra psykvården.

Det var ju enligt hennes egen utsago själv meningen med "konstverket".
Om Anna Odell är så kritisk emot psykiatrin så kan välja att ta upp debatten/diskussionen på ett annat sätt, ett sätt som kan förändra och påverka.

Tycker det var själviskt av Anna Odell att ta tid av polis/ambulans/sköterskor/psykiatiker bara för att göra "konst" och det hela gör mej faktiskt lite irriterad att hon fått så mycket uppmärksamhet.

Visst kan man kristsera psykiatrin, men detta är inte rätt väg att gå.

Jag häpnar.

Sällan träffar man på människor med en förmåga att se så klokt på saker och ting som du just gjorde. :tummenupp

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Kopplingen är att det är kriminella handlingar, och enligt en del inlägg i tråden är det viktigt att sätta dit folk. Det måste ju även gälla de brott man själv begått, om man nu ska vara konsekvent?

Nu har hon ju inte slagit någon vårdare, så det kan vi lämna därhän. Om hon ensam riskerar psykvården genom att ta upp en plats säger det mer om psykvården än om henne.

INGEN är intresserad av att diskutera hur hela historien kom ut till media. Som av en händelse är det överläkaren Eberhardt som släppt ut informationen, och därmed brutit patientsekretessen. Han slutade passligt nog i samband med den här händelsen. Varför ställs inga frågor kring det?

Du tycker på fullt allvar att det Anna har gjort är OK eller????

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Viktigt och viktigt, hon har begått ett brott och det finns bevis. Jag tycker det är viktigt att stämma i bäcken, inte att hennes brott är hemskt och ett slöseri med alla de 12 000 kr som hon kostade (eller vilken struntsumma det nu var) men ännu hellre skulle jag vilja se den där jäveln med tunnelbanevagnen fälld. Som du vet så leder en sak till en annan och om en sån här sak är ok så kommer nästa sak vara en film om stenkastning på poliserna i Rosengård - för man måste ju få se den andra sidan av det hela också. Efter det, ja, har du sett en snuffilm nån gång? Är det konst eller acceptabelt?

F.ö. tycker jag att Anna Odell själv gjorde sig av med sin 'patientsekretess' iochmed att hon medvetet fejkade - då har man förverkat den rättigheten.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slår vad om att hennes andra felvaggade konstfackspolare sitter på rad i studion beredd att ta hennes parti. Den avskyvärda Joanna Rytel kommer bergis att vara på plats. Joanna Rytel är så avskyvärd att jag adblockat hennes bild från sydsvenskan, stod fan inte ut med att se äcklet varje gång jag läste nyheterna online :zpy

http://www.youtube.com/watch?v=b-20cFT-pNU :D

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

På vilket sätt är det inte viktigt att sätta dit folk? De allra flesta på det här forumet kör med förnuft. Anna Odell använde inte förnuft, hon gick över en gräns för att visa på problem inom psykiatrin, men lyckades inte.

Sen kommer ju den största frågan; alla har väll rätt att göra konst?
Eller är det något som är priveligerat människor på konstfack?
Ett exempel på konst som inte gick över gränsen, men ändå bröt mot lagen är rondellhundarna. Där var sunt förnuft inblandat.

Det är snarare det faktum att hon tar upp en plats när hon inte behöver vård som är provokativt. Även att hon tar upp plats när det finns få.

Därför att han inte begått något brott?

Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02

Aha, ett annolunda perspektiv...
Ja funderar mer av att man "lider" av en slags "fortkörnings-gen" man inte kan rå för, att de e medecinskt.
Å sådant ska ju inte ens vara straffbart, så ja känner mig diskriminerad av lagstiftarna å "Svenne batåång" :D

Ja har inte tänkt på att de kan ju även va konst,å konst verkar ju blomma ur galenskap, å ja känner mig galen när man drar i kryckan å full trotterlyft! :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är alltså nackskåttsdumt att slösa polisresurser i "konstens" namn men däremot rätt frekCT och kewlt att dra till sig kolonner med polisbilar i jakt när man kör som ett troll på allmän väg i rent underhållningssyfte...

Två små frågor:
- HUr många debatörer har faktiskt på bågot sätt hävdat att konsten är ett frikort från ansvar? Ja, konstbrewden bröt säkert mot någon lag i konstens namn men har ens hon sagt att hon bör gå fri från straff för att hon anser att konsten är någon sorts frikort?

- Kan något som är olagligt inte vara konst? Personligen kan jag tycka riktigt snygg grafitti är konst i allra högsta grad även om det skulle rubriceras som skadegörelse av länsman.

Det är bara kul att det främst är flera av de som normalt hatar fenomenet "moralpanik" som är mest hysteriska.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är alltså nackskåttsdumt att slösa polisresurser i "konstens" namn men däremot rätt frekCT och kewlt att dra till sig kolonner med polisbilar i jakt när man kör som ett troll på allmän väg i rent underhållningssyfte...

Två små frågor:
- HUr många debatörer har faktiskt på bågot sätt hävdat att konsten är ett frikort från ansvar? Ja, konstbrewden bröt säkert mot någon lag i konstens namn men har ens hon sagt att hon bör gå fri från straff för att hon anser att konsten är någon sorts frikort?
Det var ju faktiskt någon professor som i en dabattartikel hävdade att det inte var skolans uppgift att hindra en elev fråpn att utföra ett verk av den här typen även om de vet om att det ska genomföras. Delar inte hennes åsikt i det fallet men visst kan saker som är olagliga vara konstnärligt utfört, som tex. den grafitti du gav som exempel. NUGs skadegörelse ser jag dock inte större konstnärligt värde i.

Det är bara kul att det främst är flera av de som normalt hatar fenomenet "moralpanik" som är mest hysteriska.
Visst är det ett spännande fenomen. Är det "egna barn och andras ungar" eller bara brist på förmåga att ge uttryck som man inte förstår sig på utrymme trots sin egen bristande förståelse.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det var ju faktiskt någon professor som i en dabattartikel hävdade att det inte var skolans uppgift att hindra en elev fråpn att utföra ett verk av den här typen även om de vet om att det ska genomföras. Delar inte hennes åsikt i det fallet men visst kan saker som är olagliga vara konstnärligt utfört, som tex. den grafitti du gav som exempel. NUGs skadegörelse ser jag dock inte större konstnärligt värde i.

Visst är det ett spännande fenomen. Är det "egna barn och andras ungar" eller bara brist på förmåga att ge uttryck som man inte förstår sig på utrymme trots sin egen bristande förståelse.

Men å andra sidan får man väl filosofera kring vilket ansvar skolan har när man trots allt jobbar med vuxna människor. Skall skolan stå till svars för vad vuxna elever tar sig för? Skall en MC-butik förbjudas att sälja filmer som uteslutande innehåller lagöverträdelser?

Jag har svårt att se att man skulle ålägga just konstfack någon angiveriskyldighet när det för övriga svenskar är upp till var och en om man vill ange perosner man vet bryter mot lagen.

Däremot tycker jag iofs att det borde vara en självklarhet att man aldrig skall kunna bli godkänd om man lämnar in en examensuppgift som i grunden är baserad på lagöverträdelser.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Alla som kan hänvisa till högre ideal bör få bryta mot svensk lag, vare sig det rör sig om präster, konstfackstudenter eller de som inte vill betala TV-licens för att det är "kommunistiskt"!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men å andra sidan får man väl filosofera kring vilket ansvar skolan har när man trots allt jobbar med vuxna människor. Skall skolan stå till svars för vad vuxna elever tar sig för? Skall en MC-butik förbjudas att sälja filmer som uteslutande innehåller lagöverträdelser?

Jag har svårt att se att man skulle ålägga just konstfack någon angiveriskyldighet när det för övriga svenskar är upp till var och en om man vill ange perosner man vet bryter mot lagen.

Däremot tycker jag iofs att det borde vara en självklarhet att man aldrig skall kunna bli godkänd om man lämnar in en examensuppgift som i grunden är baserad på lagöverträdelser.
Absolut. Det är ju frågan om en gränsdragning och jag tycker att de åtminstone bör ha som policy att starkt uppmana eleven att inte genomföra sitt projekt om det är loagligt. I fallet med Anna Odell har hon ju faktiskt konsulterat flera olika instanser innan för att utröna skuldfrågan, vad de svarat eller vilka slutsatser hon dragit av det hela vet jag dock inte.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO