Anna Odell på TV4 nu

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Jag har inga problem att särskilja konst från lag. Konst kan vara laglig. Den kan också vara olaglig. Vad som helst kan påstås vara konst i mina ögon. Jag väljer om jag vill hålla med eller ej. Det finns ingen konst som upphävs genom att ha skapats mha lagbrott.

Konst ska verkligen inte upphöra p.g.a. lagbrott. Däremot är alla lika inför lagen. Hon ska ha ett straff som passar brottet, och bli skadeståndsskyldig för samtliga kostnader hon kostat skattebetalarna. Huruvida hon ber om ursäkt eller inte är helt ovistenligt.

Konst är subjektiv; därför kommer även folk att ha åsikter om den; vilket kan leda till att skaparen hånas.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Att dokumentera en händelse är väl inte att håna?
Är kroki ett hån mot människokroppen? Är landskapsmåleri ett förlöjligande av moder jord?

Aha, så det är debatten du vänder dig emot? Så om studenten lyckats med det hon hade föresatt sig hade handlandet varit ok? Det är lätt att vara klok i efterhand. :)

Nä att dokumentera något behöver inte vara att håna, men i detta fall när hon fejkar en psykos och spelar självmordsbenägen för att testa systemet och samtidigt filmar detta för att senare också använda denna film som ett medel för underlag till ett konstverk
Meningen med manipulatonen var ju att se hur hon blev behandlad av vårdare, polis och läkare.

Hon gör dem ofrivilligt delaktiga i hennes konstverk på deras bekostnad genom att det är dem hon målar ut som förövare när de försöker hjälpa henne ovetandes att hon hela tiden fejkar och samtidigt filmar det hela.

Filmen dokumnterar det som hänt, fine, men i syfte att användas emot dem som hjälpte henne på plats.
Att hon dessutom benämer det konst och ställer ut filmen på Konstfack för allmän beskådan är ytterligare att förlöjliga de inloverades medverkan.
Då är det att håna, inte dokumnetera.

Jag vänder mig inte emot att hon kritiserar psykvården,
utan hur hon valde att göra det.

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Anna Odell Vs Judge Dredd. - Majkie Remix

[YOUTUBE-ID]emfW_d6PwXw[/YOUTUBE-ID]

:tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle du vilja att ett psykfall betygsatte ditt arbete?

Anna ÄR ett psykfall, ska hon verkligen betygsätta vården?

Ska gubben som på fullaste allvar tror att han är Napoleon/Hitler/Gud också få betygsätta vården, tjejen som hör gud be henne döda alla småbarn, eller hon som hör röster i sitt huvud som säger "hoppa" varje gång hon går över en bro?

Här i stan finns en tant som tror att jävulen bor i fågelholkar, hon kanske vill delge oss sin syn på vården, jag kan fråga nästa gång hon står och kastar sten och käppar på en fågelholk.

Anna i fråga har inte alla makaroner på tallriken, det är ett som är säkert.

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag var otydlig, jag syftade på tjejen som dansar för djur...

Det andra förstår jag att folk blir upprörda av, dock tycker jag propotionerna inte är rimliga. Propotionerna på upprördheten alltså !

Man blir upprörd för att en elev på Konstfack i konstsyfte fejakar att vara självmordsbenägen och psykostisk och därigenom tar både tid och pengar från skattemedel (på falska grunder) och använder sedan denna filmade händelse som en show/konstverk att visa upp på en utställning.

Det är ej ansvarsfullt, lämpligt eller försvarsbart.
Klart folk blir upprörda.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... och bli skadeståndsskyldig för samtliga kostnader hon kostat skattebetalarna. ....

Blir en hojåkare med två polisbilar, en snutThoj och en snutThelikopter efter sig skyldig att betala allt som jakt och rättegång kostade eller är det så att denne får betala böter och ev. dagsböter baserat på gällande praxis?

Bör en konstfacksbrewd få betala enligt en ny, påhittad SH-skala? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir en hojåkare med två polisbilar, en snutThoj och en snutThelikopter efter sig skyldig att betala allt som jakt och rättegång kostade eller är det så att denne får betala böter och ev. dagsböter baserat på gällande praxis?

Bör en konstfacksbrewd få betala enligt en ny, påhittad SH-skala? :va

Vad får du betala om du ringer 112 och säger att bensinmacken brinner?

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Blir en hojåkare med två polisbilar, en snutThoj och en snutThelikopter efter sig skyldig att betala allt som jakt och rättegång kostade...

Jagad av helikopter och två polisbilar -> Ja.
Stannar när polisen vinkar in en -> Nej.

Går man över sunt förnuft gränsen ska man betala, så är det bara.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Skulle du vilja att ett psykfall betygsatte ditt arbete?

Anna ÄR ett psykfall, ska hon verkligen betygsätta vården?

Ska gubben som på fullaste allvar tror att han är Napoleon/Hitler/Gud också få betygsätta vården, tjejen som hör gud be henne döda alla småbarn, eller hon som hör röster i sitt huvud som säger "hoppa" varje gång hon går över en bro?

Här i stan finns en tant som tror att jävulen bor i fågelholkar, hon kanske vill delge oss sin syn på vården, jag kan fråga nästa gång hon står och kastar sten och käppar på en fågelholk.

Anna i fråga har inte alla makaroner på tallriken, det är ett som är säkert.

Här är du lite av det jag tror hon vill förmedla på spåren. Hon har behandlats för psykisk sjukdom, alltså är hon stämplad som psykfall för resten av sitt liv. Hon kommer alltid bedömas i kontexten att hon behandlats på psyket, och därmed är hennes känslor och upplevelser helt plötsligt mindre värda.

Skulle hon höja rösten mot psykvården genom t.ex. en debattartikel eller liknande, skulle hon tvingas att sätta sin trovärdighet på spel. Antingen berätta att hon behandlats, och sänka sin trovärdighet eftersom hon är ett psykfall. Hon skulle kunna vara tyst om det, och sänka sin trovärdighet eftersom en som inte behandlats knappast kan veta mycket om vad som händer på insidan.

Moment 22.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Eller så kan man hävda att man är konstnär och genom en "installation" ifrågasätta vården, i mina ögon det sätt som ger minst cred till ifrågasättandet...

En annan, lite mera känd konstnär skar av sig örat, men han såg i alla fall till att göra lite riktiga konstverk först och bli knäpp sedan, så han är ursäktad!
(det förefaller dessutom vara en fyllegrej av van Gogh, inte en "installation")

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Man blir upprörd för att en elev på Konstfack i konstsyfte fejakar att vara självmordsbenägen och psykostisk och därigenom tar både tid och pengar från skattemedel (på falska grunder) och använder sedan denna filmade händelse som en show/konstverk att visa upp på en utställning.

Det är ej ansvarsfullt, lämpligt eller försvarsbart.
Klart folk blir upprörda.

Jag väljer att inte lägga någon värdering i om det var konst eller inte, annat än att bryter man mot lagen så får man ta konsekvenserna.

Däremot vad gäller en diskussion om psykvårdens förträfflighet, eller inte, så kan man ju angripa det på olika sätt. Antingen kan man intervjua de som arbetar inom den och får då reda på att allt är typ jättebra. Eller så kan man wallraffa och få insiderinformation. Det är ju inte första gången i historien någon nästlar sig in i någons organisation för att få en inblick man annars inte kan få.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
En annan, lite mera känd konstnär skar av sig örat, men han såg i alla fall till att göra lite riktiga konstverk först och bli knäpp sedan, så han är ursäktad!
(det förefaller dessutom vara en fyllegrej av van Gogh, inte en "installation")
Ääääh, det var ju bara för att impa på brewden. Kan du inte din konsthistoria? :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon borde gjort det the China-way på Anna, fy fan vad hardcore och rätt. :yoparty

Invånarna i den kinesiska storstaden Kanton har den senaste tiden upplevt en rad hot om självmord från bron Haizhu som knyter ihop stadens norra och södra delar. I veckan tog sig en arg man förbi polisens avspärrningar, klättrade upp till en man som stod på broräcket – och puttade honom sedan över kanten.

De vill inte egentligen ta livet av sig. Istället försöker de bara få uppmärksamhet hos myndigheter för sin sak, ska den 66-årige mannen ha sagt enligt China Daily.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2940235.svd

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
fast böterna ska ju inte räknar fram utifrån vad hon tjänar på sin "konst", utan skadan som skett.

MikkE

Guest
Fy fan för denna människa efter att ha läst artiklar på DN. Denna Joanna Rytel som nämndes i början av tråden var ju inte ett geni heller för den delen.. om inte värre.... Jo, värre var hon.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hoppas hon blir inlåst på psyk à la hollywood film. Drogad, missförstådd och tvingad till sex med feta flator med en tillsnickrad dildo av bambu!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO