Anna Odell på TV4 nu

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Om det stämmer att det hela härrör från en våldtäkt, är det väl tveksamt om detta målande uttryck använts bättre på detta forum.

Då kan man kanske dra slutsatsen att hon inte var färdigbehandlad. Så brakar hon ihop, behandlas -95, men hur djupt sånt sitter kan nog vara svårt att förstå. Jag gör det inte. Nu signade hon in frivilligt och min tanke när jag hörde om det hela var att;
Om man är kapabel att bete sig som hon gjorde, kanske hon skall vara under vård och inte använda det offentliga rummet för att ta hämnd på fel begångna i det förflutna.

En sak jag och några polare diskuterade när det här var uppe på tapeten, var om man inte skulle åka till deras kära konstfack och göra lite egen konst, i form av att bräna ner hela skolan och filma det.
Sedan gör man en fin utställning och kallar den:"Vi som brinner för konst."

Som sagt, sätt fyr på skiten och ha en banderoll med dig där det står "VI BRINNER FÖR KONSTEN" :D

Kanske bättre med;

"Vi håller konstens eld brinnande".

Inte ska ni väl sätta fyr på er, det räcker med Jan Pallack.

Bra inlägg från en som nog vet ett och annat om manipulation.

Hur kan du vara så flexibel i ditt synsätt ena gången och så tvärlåst en annan? Du är besynnerlig och det är bra!

Kopplingen är att det är kriminella handlingar, och enligt en del inlägg i tråden är det viktigt att sätta dit folk. Det måste ju även gälla de brott man själv begått, om man nu ska vara konsekvent?

Nu har hon ju inte slagit någon vårdare, så det kan vi lämna därhän. Om hon ensam riskerar psykvården genom att ta upp en plats säger det mer om psykvården än om henne.

INGEN är intresserad av att diskutera hur hela historien kom ut till media. Som av en händelse är det överläkaren Eberhardt som släppt ut informationen, och därmed brutit patientsekretessen. Han slutade passligt nog i samband med den här händelsen. Varför ställs inga frågor kring det?

Gillar de frågeställningarna. Problemet är att om du vrider på problematiken kan det bara betyda att du försvarar henne blint, eller försöker du komma här med nyanserade synpunkter? Skämmes.

Det är bara kul att det främst är flera av de som normalt hatar fenomenet "moralpanik" som är mest hysteriska.

Det är sånt som är så fantastiskt underhållande!

Alla som kan hänvisa till högre ideal bör få bryta mot svensk lag, vare sig det rör sig om präster, konstfackstudenter eller de som inte vill betala TV-licens för att det är "kommunistiskt"!

En liberal uppviglare, man förfasar sig!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Ja, antagligen....
Skalmans bröst-och-sovklocka stod på bröst så han hoppades väl in i det sista.

Det var så intressant att jag inte ville missa slutet, då hade jag krupit på väggarna på grund av den olidligt spännande självskapade cliffhangern! :banana

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Visst var det omoraliskt att nyttja offentliga institutioner på det här viset men jag är övertygad att nått gott kommer ur det här wallraffande konstverket.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
hon var tvungen för att klara dagen för alla internet pirater har laddat ner alla hennes tidigare verk i jpg format. så nu gick hon på gatan och behövde pengar. jag tror att detta är framtiden! konstnärer som pga illegal fildelning blir galna och måste leva på gata.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Eftersom hon var inskriven på mottagningen ser jag det som ett brott mot tystnadsplikten att berätta vad som hänt där.
Vad som händer rent allmänt på en psykiatriska avdelning är inte ett brott mot tystnadsplikten. Tystnadsplikten är riktad mot individer inte stället som sådant plus att det finns inget skydd mot brottslig aktivitet på avdelningen. (Däremot hade han inte fått anmäla henne om hon hade sagt att hon tänkte begå ett "mindre" brott!) Vi får/ska anmäla sådant som händer på avdelningen och då blir det offentlig information när det står i anmälan. Skulle ju vara lite absurt om avdelningarna hade varit kriminella fristäder...
Jag säger inte att det har gått rätt till, för det har jag verkligen ingen aning om, men visst kan polisen få reda på detta utan att du bryter mot sekretessen, vilket är det vi har, INTE tystnadsplikt. Mig veterligt vände han sig inte till massmedia, om än det hamnade där så småningom. Då hade det för övrigt varit ett brott att eftersöka vem som hade lämnat uppgifterna.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Pelle skrev:
Många åsikter om konst här...
Meningen med konst är inte att alla ska förstå allt, man tar till sig det som berör, annat bryr man sig inte om. Jag såg en hel del flum idag också, som jag avskrev som skräp, men det får man räkna med.

Absolut.
Man behöver inte förstå all konst eller tycka att konst är bra, det är otroligt subjektivt. Konsten är en oviss term, men det betyder inte att det råder fritt spelrum för de personer som benämer sig konstnärer att överträda lagen.

Många vet inte vad konst är och vad man anser vara konst eller inte skiljer sig år mellan människor.
Vi kan jämföra det med musik som känns som ett mer konkret exempel.

Det finns olika stilar inom musik och olika smak,
men sen finns det gråzoner för vad som benämns som musik eller inte..
När tex ett gäng snubbar står på en scen med 20 styckna spokvastar och har en konstert med hjälp av de ljud som uppstår när de sopar olika hårt/mjukt/snabbt/länge och de ljud de frambringar anses så somatt de skapar musik.

Men när jag står ensam på sommarstugan och sopar bort löv från altanen och gör det i ett syfte att göra rent skulle jag knappast påstå att jag skapar/förmedlar musik.
Samma handling. Olika syfte. Platsen för "uppvisandet" skiljer sig åt och i detta fall är det platsen adderat med syftet som gör detta till musik och mitt till simpelt sopande.

Så kan man säga konst också är ibland, denna term är inte entydlig och vad konst är är ingen absolut enkel sanning utan hela tiden flyttas gränserna och frågar du 10 olika personer inom konstetablisemanget så får du säkert 10 oika svar, om du ens får något.

Jag har inget emot att konst provocerar/engagerar/kritiserar politik/samhället och vår världsbild, det är just det som gör det hela intressant!

Hon har en poäng Anna Odell, hon kritiserar psykvården och det i sig är inget konstigt. Men det är hur hon gör det jag är kritisk emot.
Nämligen att iscnsätta ett självmord är att gå över en moralisk (och laglig) gräns och att man dessutom missbrukar skattemedel.

Pelle skrev:
Om hon ensam riskerar psykvården genom att ta upp en plats säger det mer om psykvården än om henne.

Självfallet riskerar hon inte hela psykvården genom att at upp "en plats"
en natt, utan det är principen!
Detta är mycket provocerande att man låtsas vara självmordsbenägen och att man utför ett socialt exprimnet av detta slag då man leker och manipulerar människor runt omkring en och får dem att tro att man behöver hjälp och vård då när man i sjäva verket kör ett rent skådespel!
Att et dessutom filmas i ett syfte att sen visas upp som en show på vårutställningen på Konstfack.
Osmakligt.
Att fejka något sådant allvarligt är som att förlöjliga allting, ett hån mot svenskt skyddssamhälle.

Självfallet får man kritisera psykvården och det finns all anledning att vara kritisk med tanke på att 1500 personer per år (!) begår självmord jämfört med
ca 500 personer som dör i trafiken under samma år.
Hemsk summa.
Många av dessa självmord kunde säkerligen förhindrats om vi hade en bättre psykvård, så kritiken är befogad, men inte på detta sätt.

Man kan inte leka med samhällsskyddet likt en dockteater som Anna Odell gjorde, hon förlöjligade inte bara samhällsskyddet utan de poliser, sköterskor, läkare som fanns på plats. Kränkande.

De som försvarar Anna Odells handlingar är för mig lite obegripligt,
som att försvara ungdomarna i Rosengård och deras agerande gentemot rättssamhället.

Båda känner en frustration, men all rätt, den kan jag förstå,
men det är hur de uttrycker den som jag inte kan stötta.

Anna fejkar psykos och agerar självmorsbenägen.
Polis och rättskydd anländer som hjälp.
Hon hånar dem genom att filma det hela och göra dem aktörer i ett konstverk.

Ungdomarna i Rosengård antänder/anlägger bränder.
Polis och rättsskydd anländer som hjälp.
Men de hånas genom att man kastar sten på dem.

Bara för att man känner en enorm frustration emot samhällsskyddet så är det inte försvarbart att göra lagöverträdelser!

Debatten får mer än gärna tas upp men då skall psykvården ligga i fokus!
Det gör den knappast nu, hela diskussionen överskuggas av en fajt om hurvida det ska defineras som konst eller inte.
Det som fått dåligt rykte är Konstfack, och inte pykvården som var meningen med Anna Odells "konst".

Hur kan du vara så flexibel i ditt synsätt ena gången och så tvärlåst en annan? Du är besynnerlig och det är bra!

Men det är ju precis det jag inte är Blueridge. ;)
Jag är konsekvent, jag anser inte att högre ideal såsom konst (eller tro) står över lagen och därför kan man inte heller ha det som argumnet när man gör lagöverträdelser.

Visst var det omoraliskt att nyttja offentliga institutioner på det här viset men jag är övertygad att nått gott kommer ur det här wallraffande konstverket.

Det är tyvärr inte jag då fokus ligger på att kritisera Konstfack (med all rätt) istället för att krisittsera psykvården.
Hela debatten handlar om hurvida Anna Odell gick för långt eller inte och om hon skall dömas för "falsk larm".
Massa tråkigt tjafs har det bara blivit, jag väntar förtfarande på debatten kring psykiatrivården....

Jag förstår inte hur man kan bli upprörd av detta ?
Lite konstigt!
Lite annorlunda!
Ganska roligt !
Å tiden gick ganska fort....

Har läst inlägg som på sporthoj som varit sämre och som tagit mer av min tid.

Man blir upprörd för att en elev på Konstfack i konstsyfte fejakar att vara självmordsbenägen och psykostisk och därigenom tar både tid och pengar från skattemedel (på falska grunder) och använder sedan denna filmade händelse som en show/konstverk att visa upp på en utställning.

Det är ej ansvarsfullt, lämpligt eller försvarsbart.
Klart folk blir upprörda.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Mig veterligen har det aldrig hävdats från någon att konstnärer ska ha ett frikort från lagen, allra minst Odell själv. Det som drevet vill ha är att Odell straffas. Men hon ska också kräla i stoftet och be om nåd. Hon ska förödmjukas.

Jag har inga problem i att se psykvårdsproblematiken som hon vill få fram. Att du som patient är helt utlämnad i mottagningens våld. Att du som patient kan hanteras hur som helst, eftersom man vet att ingen ändå kommer tro dig. I verket vänder hon på kontrollen, så patienten är den som har kontrollen och visar hur det verkligen fungerar. Hur journalerna innehåller överdrifter och rena lögner om en patients beteende.

Jag anser inte heller att hon nått ända fram, men hade inte sjukhuspersonalen sprungit till media hade kanske verket fått stå i ett annat ljus än den debatt kring vad som räknas som konst som pågår nu. Åker du och tittar på verket har du ju idag redan utgångsvärden vilket påverkar din bedömning.

Jag har inga problem att särskilja konst från lag. Konst kan vara laglig. Den kan också vara olaglig. Vad som helst kan påstås vara konst i mina ögon. Jag väljer om jag vill hålla med eller ej. Det finns ingen konst som upphävs genom att ha skapats mha lagbrott.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag har inga problem i att se psykvårdsproblematiken som hon vill få fram.
Att du som patient är helt utlämnad i mottagningens våld. Att du som patient kan hanteras hur som helst, eftersom man vet att ingen ändå kommer tro dig.
I verket vänder hon på kontrollen, så patienten är den som har kontrollen och visar hur det verkligen fungerar.
Hur journalerna innehåller överdrifter och rena lögner om en patients beteende.

Inte jag heller, hennes kritik är befogad. Visst är det sant att man som patient är maktlös i ett (riktigt) psykotiskt tillstånd när man omhändertas, ett tillstånd man kanske inte heller själv minns och står därför också maktlös att kritisera hur man blivit behandlad.

Jag tycker att den kritiken som Anna Odell vill få fram är viktig, men att hon har gjort det på ett sånt extremt provocerande sätt förvirder tyvärr bara debatten till att handla om något helt annat än vad som egentligen var syftet med själva verket.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Hur journalerna innehåller överdrifter och rena lögner om en patients beteende.

Fast bevisar verkligen hennes verk något av detta?
Att det finns problematik inom psykvården betvivlar jag inte men jag ser inte hur hon på något sätt besitter en högre trovärdighet eller att den högst subjektiva bild hon vill ge på något sätt innehåller mer sanning än psykvårdens. Hon uppnår ingenting mer än att presentera sin egen syn på att vården är bristfällig i mina ögon, hon har naturligtvis all rätt att ha den åsikten men hennes verk fastnar där och kommer inte vidare eller belyser det på något mer trovärdigt sätt än så imho.

Var hennes mål att synas och får uppmärksamhet så har hon däremot lyckas alldeles utomordentligt...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Var hennes mål att synas och får uppmärksamhet så har hon däremot lyckas alldeles utomordentligt...

Självklart var det det.

Vilken härlig ironi det hade varit om hon blir dömd till rättpsykiatrisk vård. Helst med särskild utskrivningsprövning. Hon hade nog passat in där bland alla andra stollar, intagna som 'läkare'. :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Hon hånar dem genom att filma det hela och göra dem aktörer i ett konstverk.
Att dokumentera en händelse är väl inte att håna? Är kroki ett hån mot människokroppen? Är landskapsmåleri ett förlöjligande av moder jord?

Debatten får mer än gärna tas upp men då skall psykvården ligga i fokus!
Det gör den knappast nu, hela diskussionen överskuggas av en fajt om hurvida det ska defineras som konst eller inte.
Det som fått dåligt rykte är Konstfack, och inte pykvården som var meningen med Anna Odells "konst".
Aha, så det är debatten du vänder dig emot? Så om studenten lyckats med det hon hade föresatt sig hade handlandet varit ok? Det är lätt att vara klok i efterhand. :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag har inga problem att särskilja konst från lag. Konst kan vara laglig. Den kan också vara olaglig. Vad som helst kan påstås vara konst i mina ögon. Jag väljer om jag vill hålla med eller ej. Det finns ingen konst som upphävs genom att ha skapats mha lagbrott.

Förmodligen det mest korkade som skrivits i den här tråden. I dina ögon kan man alltså bete sig precis hur man vill och begå vilka lagbrott som helst, så länge man anser att det är konst.

Likabra att avveckla vårt redan kassa rättssystem då ju. Rosengårdshuliganerna är plötsligt konstnärer, hurra. :Bugar

Tacka vet jag snuffmovies, det är riktig konst, det :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I dina ögon kan man alltså bete sig precis hur man vill och begå vilka lagbrott som helst, så länge man anser att det är konst.

Tror du verkligen Pelle menar så?

Om du åderlåter någon stackare som dör på kuppen och målar en tavla med dennes blod så kan väl tavlan likafullt anses som konst av de som betraktar den, däremot kommer tavlan aldrig göra att du slipper undan påföljden för mord.......
Det är väl som med underhållning... GR kan säker underhålla någon och klassas som underhållning trots att han bryter mot lagen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO