Another rättstavningstråd. (de vs dem)

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Nu diskuterades det just i en annan tråd användandet av "de" och "dem" i meningar. Jag vet att detta vart uppe förr men det var på preforumcrashtiden.
Kan vi reda ut en gång för alla när man skriver de och när man skriver dem (om nånsin).
(MW visa vad du går för)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Såhär ligger det till:

"De" skall användas som subjekt och "dem" skall användas som tex. objekt och efter preposition.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Är man någorlunda haj på svenska så känner man vilken av dem man ska använda.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Gustav1 skrev:
Är man någorlunda haj på svenska så känner man vilken av dem man ska använda.

Jo, men de som inte har någon naturligt utvecklad språkkänsla kan ha svårt för att välja rätt.

I den ovanstånde meningen hade det varit helt fel att använda "dem" istället för "de".

Om man däremot gör om meningen lite och slänger in en preposition (av, om, på, med, av, efter, över...) så blir det helt plötsligt naturligare med "dem":

"Om vi tänker dem som inte har någon naturligt utvecklad språkkänsla så kan det ibland vara svårt att välja rätt."

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Japp, är man osäker kan man faktiskt få min tillåtelse att skriva "dom" i båda fallen, det ser faktiskt bättre ut än att chansa fel.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ännu mer tips:

Kassörskan gav oss biljetterna.
Kassörskan gav dem biljetterna.
Kassörskan frågar var vi vill sitta.
Kassörskan frågar var de vill sitta.

Byt ut talspråkets "dom" mot "oss" när du är tveksam, och känn efter hur det låter. Det är alltid lättare att upptäcka fel genom att tänka på vi/oss till att börja med. Är det helt fel med "oss", så är det inte rätt med "dem" heller, utan det ska skrivas "de", som motsvaras av "vi".

Enkelt va?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
K-Micke skrev:
Bra! När vi gjort rent hus med "dem"-missbrukarna, så fortsätter vi med isärskrivningseländet.
Senaste exemplet: "Min motor har torr sump smörjning". :skrämd

Usch och fy! :skrämd

Det skrämmande är att särskrivningar börjar bli allt mer accepterade ute i samhället och inom företagsvärlden. Ingen verkar ta notis om det.

Jag jobbar inom ett stort svenskt företag, och här ser man särskrivningar allt oftare, både på interna rapporter/dokument och på skrivelser som går ut till kunder. Även på informationstavlor och liknande som finns uppsatta runt om i fabrikerna och på kontoren är särskrivningar väldigt vanligt.

Folk verkar dessutom ha mycket svårt för att sätta ut bindestreck på korrekt ställe, tex. "broms och kopplings handtag". Den korrekta frasen lyder "broms- och kopplingshandtag".

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OK. Då har vi rett ut det.
Men som Gustav nämner finns ju "dom" också.
När används "dom" och kan det ersätta "dem" i skriftspråk?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
gulsvartkawwa skrev:

Nej. Dom är talspråk.

McB brilljerar annars rätt bra!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
gulsvartkawwa skrev:

"Dom" är bara en översättning från talspråket, ska inte användas i skrift, egentligen.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gustav1 skrev:
"Dom" är bara en översättning från talspråket, ska inte användas i skrift, egentligen.
Tackar, men jag måste hålla med dig om att det ser bättre ut än "dem" på fel ställe.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Gustav1 skrev:

En sanning med modifikation. Att använda "dom" istället för "dem" är allmänt accepterat om man vill vara lite ledig i sitt sätt att skriva. Det är inte korrekt enligt svenska språknämnden, men fortfarande accepterat som skrivsätt.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
t-rex skrev:
McB brilljerar annars rätt bra!

Man tackar. :bow

Jag anser att vi ska vårda vårat språk, samt att jag alltid har varit intresserad av svenska i skolan. Känner mig därför skyldig att själv vårda mitt språkbruk och läsa på så mycket om möjligt om det, så att andra också kan utvecklas inom området.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Frågan är väl litegrann vad man anser att detta är, tal- eller skriftspråk. Om man vill bli tagen på allvar, oavsett vad man vill säga, så har man ju alltid ett visst förtroendekapital till att börja med. Om man då i skrift använder talspråk, eller på annat sätt använder dålig svenska, förbrukar man detta förtroendekapital rätt snabbt.

Vad gäller en diskussionssida på internet ligger det nog nära till hands att se den skrivna texten som "tal", dvs "dom" går att använda. Dem i stället för de på fel plats är dock inte talspråk, det ser bara misslyckat ut.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
McB skrev:
En sanning med modifikation. Att använda "dom" istället för "dem" är allmänt accepterat om man vill vara lite ledig i sitt sätt att skriva. Det är inte korrekt enligt svenska språknämnden, men fortfarande accepterat som skrivsätt.

Precis så ja. Men det blir nog till och med korrekt att skriva "dom" snart, varpå "de" och "dem" avskaffas helt.

Språkliga modifieringar pågår ju hela tiden, det är bara att titta i en tidning från förra sekelskiftet och jämföra med dagens språk. Helt klart en viss skilland.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Denna tråden skulle man skicka in till värsta språket och låta Fredrik ta en titt på den.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
t-rex skrev:
Frågan är väl litegrann vad man anser att detta är, tal- eller skriftspråk. Om man vill bli tagen på allvar, oavsett vad man vill säga, så har man ju alltid ett visst förtroendekapital till att börja med. Om man då i skrift använder talspråk, eller på annat sätt använder dålig svenska, förbrukar man detta förtroendekapital rätt snabbt.

Sant. Om man använder dålig svenska vid tex. korrespondens med myndigheter så ligger man inte så bra till. Det är mycket lättare att få sin vilja fram om man använder deras språk.

Vad gäller en diskussionssida på internet ligger det nog nära till hands att se den skrivna texten som "tal", dvs "dom" går att använda. Dem i stället för de på fel plats är dock inte talspråk, det ser bara misslyckat ut.

Jo, många vill ju se det så. Men jag anser att allt som skrivs och sparas ska anses som skrivspråk, inte talspråk.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
MrGooFy skrev:
Denna tråden skulle man skicka in till värsta språket och låta Fredrik ta en titt på den.

Och efter att ha läst ditt inlägg skulle han gå i golvet fullständigt. :skrämd ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Gustav1 skrev:
Precis så ja. Men det blir nog till och med korrekt att skriva "dom" snart, varpå "de" och "dem" avskaffas helt.

Språkliga modifieringar pågår ju hela tiden, det är bara att titta i en tidning från förra sekelskiftet och jämföra med dagens språk. Helt klart en viss skilland.

Det är skillnad på att utveckla språket till det sämre och att göra det mer förståeligt. Jag anser att det ska vara en viss skillnad mellan tal- och skrivspråk.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
McB skrev:
Det är skillnad på att utveckla språket till det sämre och att göra det mer förståeligt. Jag anser att det ska vara en viss skillnad mellan tal- och skrivspråk.

Där håller jag helt och hållet med dig.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...