Another rättstavningstråd. (de vs dem)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag minns heller ingen acceptans av "dom" under min skoltid. "De" och "dem" var ok, men inget annat. Likaså "mig", inte "mej", "dig", inte "dej".

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gulsvartkawwa skrev:
Äh Chrille. Inte fan e du så ung så mej var OK att skriva i svenskan :p
Det var iaf stenhård "mig" stavning under min skoltid (årgång -74)

Det var det banne mig! Under gymnasietiden slackades betänkligt på de reglerna. Me too -74.

Dock tuktades jag hårt under låg och mellanstadie vilket gjort mitt språk till en mix eftersom jag sedan min skolgång aktivt tagit avstånd från ordbajseri i mitt vardagliga skriftspråk. Det är inte fel att ha ett levande språk heller.

McB skrev:
Jag minns heller ingen acceptans av "dom" under min skoltid. "De" och "dem" var ok, men inget annat. Likaså "mig", inte "mej", "dig", inte "dej".

Att höra det gör att mina svenskalärare från gymnasietiden vinner retroaktiva bonuspoäng.

Resonemanget runt levande språk och mot språkpoliser som Lindström för i "Värsta Språket" är suveränt och jag är helt såld på de ideerna.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
För att återgå till det absolut värsta problemet, särskrivning:

Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som är så svårt med att skriva ihop sammansatta ord? Om ordet uttalas sammansatt (torrsumpsmörjning, däckvärmare), ska det skrivas sammansatt. Dessutom är aldrig en särskrivare konsekvent, vilket också förbryllar; samma person som korrekt skriver ihop ett sammansatt ord, särskriver ett annat. Varför?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Äldre än jag heter det. :fakta :hej

As if I care. :)

Sedan tidigare har vi väl fastslått att jag hämmas dialektalt av det korrekta bruket av mig/jag i de meningarna. Mattias läxade mig hårt på den fronten en gång i tiden, men oavset hur korrekt, så är det en omöjlig variant för mig. Låter det puckat så kvittar det om det rätt jag klarar inte av det. Fast naturligtvis BORDE jag skriva riktigt.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
As if I care. :)

Sedan tidigare har vi väl fastslått att jag hämmas dialektalt av det korrekta bruket av mig/jag i de meningarna. Mattias läxade mig hårt på den fronten en gång i tiden, men oavset hur korrekt, så är det en omöjlig variant för mig. Låter det puckat så kvittar det om det rätt jag klarar inte av det. Fast naturligtvis BORDE jag skriva riktigt.

Tänk så här:

Äldre än jag är.
Bättre än vi är.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Tjenare!

Det bästa vore om alla stängde av rättstavningsfunktionen i sina ordbehandlingsprogram. Då skulle vi slippa många idiotiska särskrivningar och konstiga användningar av diverse ord. Om vi bara använder vårt sunda förnuft så känner vi ofta när något är fel eller verkar konstigt i språket.

För övrigt så jobbar jag som lärare!!!

Särskrivningar är en sak som förstör vårt språk, ofta ändrar det betydelsen på det man menar.

"bussföraren tar inte emot hundra lappar"
"bussföraren tar inte emot hundralappar"

Notera skillnaden!! Tar han kanske emot femtio samer?

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Här kommer mer som förtydligar vad jag menade!

Hej!
Ibland kan man ha lite funderingar över hur svenska språket används. Vad är det vi förmedlar egentligen och framför allt våra journalister ,vad är det de skriver?
Sydsvenska Dagbladet:
* Våldtäktsman dömd till 2 år i Eslöv. (Fy f-n för att tvingas tillbringa 2 år i Eslöv!!)
* 21-åringen anhölls misstänkt för grov stöld av åklagare. (Hoppas atthan lämnar tillbaka honom!)
Nordvästra Skånes Tidningar:
* Mannen dog medan kvinnan avled (Och skillnaden är...?!)
Örebrokuriren:
* Gynekolog hittade knarkgömma. (Var?!)
Svenska Dagbladet:
* Färre gökar i södra Sverige. (Hoppas att det är fåglar vi pratar om!)
* Ingen av de omkomna hade livshotande skador. (Istället dog de av...??)
Uppsala Nya Tidning:
* Högsta Domstolen prövar manlig omskärelse. (Hoppas att de blir nöjda!)
Bergslagsposten:
* Inga spår efter skidåkare. (Han måste ha flugit fram!)
* Huset som brann ned till grunden blev totalförstört. (A fan!)
Ölandsbladet:
* Mindre poliser till Borgholm. (Vad är maxlängden?)
Dagens Nyheter:
* Audis dieselversion av A8 imponerar med sin låga bensinförbrukning. (Bensin till diesel!!)
Expressen:
* Svältdöd blir vardagsmat. (Vad blir då festmat?)
Dagen:
* Lam pojke bortsprungen. (Hur lam var han sa du?)
Aftonbladet:
* Arbetslösa har rätt till dagisplats. (Då är de ju sysselsatta åtminstone!)
* Polisen grep torsk i fiskhamnen. (Ja, de brukar finnas där!)
* Storgråtande bedyrade den 30-åriga porrstjärnan sin oskuld. (Yeah right!)
Östersundsposten:
* Krockade med älg på motorcykel. (Visste inte att älgar kunde köra motorcykel!)
Falköpings Tidning:
* Kritik mot hur sökande sköts. (Vad letade de efter?)
Metro:
* Yrkesmördare misstänkt för mord. (Vadå, han gjorde ju bara sitt jobb!!)
* Tre greps för våldtäkt på Finlandsfärja. (Hur stor är sannolikheten att det finns TRE män som tänder på finlandsfärjor??)
Helsingborgs Dagblad:
* Vi skriver alt dåligare. (Jodå!)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
www.avigsidan.com

Samling utav konstig svenska, engelska samt blandningar där emellan.
(sade han som stavar som en anka går)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
CBRDea skrev:
Här kommer mer som förtydligar vad jag menade!

.....
Helsingborgs Dagblad:
* Vi skriver alt dåligare. (Jodå!)

Jo men samtidigt lever vi inte i Amerika där folk blir förvånade och stämmer någon för att kaffet är varmt. Nästan alla exempel ovan är fullt förståeliga för den som tillåter sig använda huvudet och samtidigt är det tidningsrubriker där man antagligen avsiktligt väljer färre ord så länge betydelsen i det hela är klar.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
K-Micke skrev:
Är det okej att använda talspråk tycker ni?

I forumet skriver jag t.ex. "nåt" istället för "något", och "sån" istället för "sådan", trots att det inte är korrekt.

Du får skriva vad du vill. :)

Dock, jag nyttjar själv också talspråk stundtals, beroende på var, om vad och med vem jag pratar.

I dessa fall skriver jag dock "så'nt", "nå't", etc för att visa var man bryter och markerar sålunda talspråket. Detta gör det "korrekt".

Men, do as you like.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Äsch, kom igen gubbs! Ni låter som värsta herrgårdsfröknarna. Det är viktigare att skriva bra än att skriva rätt. Jag känner bara en person som har publicerat en poesibok, och han är ordblind. Det är inte rättstavningen eller särskrivningen det hänger på.

Man kan ibland se på vissa inlägg att författaren har bemödat sig om att "skriva väl" - vilket vanligen ger ett lite frökenmässigt intryck, om ni förstår hur jag menar. Det är skillnad på att skriva bra och att virka en spetsduk.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Äsch, kom igen gubbs! Ni låter som värsta herrgårdsfröknarna. Det är viktigare att skriva bra än att skriva rätt. Jag känner bara en person som har publicerat en poesibok, och han är ordblind. Det är inte rättstavningen eller särskrivningen det hänger på.

Man kan ibland se på vissa inlägg att författaren har bemödat sig om att "skriva väl" - vilket vanligen ger ett lite frökenmässigt intryck, om ni förstår hur jag menar. Det är skillnad på att skriva intressant och levande och att virka en spetsduk.

Nu hände det!! Helt otroligt!

Jag håller med Bingo i varenda stavelse. Annorlunda...

Känns som något gått förlorat ...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Nu hände det!! Helt otroligt!

Jag håller med Bingo i varenda stavelse. Annorlunda...

Känns som något gått förlorat ...
Det beror bara på att jag skrev fel i det inlägg du citerat. Ändrat nu. :D

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Jag hade gärna varit med och "besserwissrat" i tråden men för en tid sedan läste jag boken "världens dåligaste språk" och se´n är det inte längre lika kul att presentera sig som regelryttare!

Läs den, den är bra!

Och förresten, i ett forum som detta, vad har det för betydelse om språket inte är helt rätt? Det viktiga är väl att folk postar?
Om något är oklart i ett inlägg så replikerar man med en fråga, eller..?

RoneRider

Edit: skojigt stavfel rättat.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:

Man kan ibland se på vissa inlägg att författaren har bemödat sig om att "skriva väl" - vilket vanligen ger ett lite frökenmässigt intryck, om ni förstår hur jag menar. Det är skillnad på att skriva bra och att virka en spetsduk.

Skriver man korrekt är det vanligtvis också "bra skrivet". Frökenmässigt? Det är möjligt, men erkänn att du blir skeptisk om du får hemskickat ett reklambrev som inleds med en klockren särskrivning, följt av ett par komiska stavfel.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
RoneRider skrev:
Och förresten, i ett forum som detta, vad har det för betydelse om språket inte är helt rätt? Det viktiga är väl att folk postar?
Om något är oklart i ett inlägg så replikerar man med en fråga, eller..?

Nej. Huvudsaken är att inläggen är intressanta/roliga att läsa alt. bidrar till den aktuella diskussionen på ett sätt som folk i allmänhet uppskattar. Om alla bara skulle posta inlägg för inläggens skull (spamma) så skulle kvaliteten sjunka till nya bottennivåer. Visst, roliga och skämtsamma inlägg är bra för att lyfta stämningen, men de behöver inte vara dåligt skrivna för det.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att kombinera bra språk med intressant innehåll. För somliga så verkar det ena utesluta det andra. Även en rolig historia kan vara skriven på ett grammatiskt och stavningsmässigt korrekt sätt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning