gulsvartkawwa skrev:Äh Chrille. Inte fan e du så ung så mej var OK att skriva i svenskan
Det var iaf stenhård "mig" stavning under min skoltid (årgång -74)
McB skrev:Jag minns heller ingen acceptans av "dom" under min skoltid. "De" och "dem" var ok, men inget annat. Likaså "mig", inte "mej", "dig", inte "dej".
Chrille skrev:Det är för att du är så mycket äldre än mig Tror jag....
...säkert ett par år eller nåt..
valmers skrev:Äldre än jag heter det.
Chrille skrev:As if I care.
Sedan tidigare har vi väl fastslått att jag hämmas dialektalt av det korrekta bruket av mig/jag i de meningarna. Mattias läxade mig hårt på den fronten en gång i tiden, men oavset hur korrekt, så är det en omöjlig variant för mig. Låter det puckat så kvittar det om det rätt jag klarar inte av det. Fast naturligtvis BORDE jag skriva riktigt.
valmers skrev:Tänk så här:
Äldre än jag är.
Bättre än vi är.
CBRDea skrev:Här kommer mer som förtydligar vad jag menade!
.....
Helsingborgs Dagblad:
* Vi skriver alt dåligare. (Jodå!)
K-Micke skrev:Är det okej att använda talspråk tycker ni?
I forumet skriver jag t.ex. "nåt" istället för "något", och "sån" istället för "sådan", trots att det inte är korrekt.
Bingo skrev:Äsch, kom igen gubbs! Ni låter som värsta herrgårdsfröknarna. Det är viktigare att skriva bra än att skriva rätt. Jag känner bara en person som har publicerat en poesibok, och han är ordblind. Det är inte rättstavningen eller särskrivningen det hänger på.
Man kan ibland se på vissa inlägg att författaren har bemödat sig om att "skriva väl" - vilket vanligen ger ett lite frökenmässigt intryck, om ni förstår hur jag menar. Det är skillnad på att skriva intressant och levande och att virka en spetsduk.
Det beror bara på att jag skrev fel i det inlägg du citerat. Ändrat nu.Chrille skrev:Nu hände det!! Helt otroligt!
Jag håller med Bingo i varenda stavelse. Annorlunda...
Känns som något gått förlorat ...
Bingo skrev:Äsch, kom igen gubbs! Ni låter som värsta herrgårdsfröknarna. Det är viktigare att skriva bra än att skriva rätt. Jag känner bara en person som har publicerat en poesibok, och han är ordblind. Det är inte rättstavningen eller särskrivningen det hänger på.
Man kan ibland se på vissa inlägg att författaren har bemödat sig om att "skriva väl" - vilket vanligen ger ett lite frökenmässigt intryck, om ni förstår hur jag menar. Det är skillnad på att skriva bra och att virka en spetsduk.
RoneRider skrev:Och förresten, i ett forum som detta, vad har det för betydelse om språket inte är helt rätt? Det viktiga är väl att folk postar?
Om något är oklart i ett inlägg så replikerar man med en fråga, eller..?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|