Another rättstavningstråd. (de vs dem)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
McB skrev:
Man tackar. :bow

Jag anser att vi ska vårda vårat språk, samt att jag alltid har varit intresserad av svenska i skolan. Känner mig därför skyldig att själv vårda mitt språkbruk och läsa på så mycket om möjligt om det, så att andra också kan utvecklas inom området.

zkiT Ner Dej din jÄäla beZzErMezZeR, typ här i zcHyzztA FÖRojten pRatar vI fan ZOm vi vILl lEn! *skrattar* :D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
McB skrev:
Sant. Om man använder dålig svenska vid tex. korrespondens med myndigheter så ligger man inte så bra till. Det är mycket lättare att få sin vilja fram om man använder deras språk.

I mitt förra arbete kom jag dagligen i kontakt, brevledes, med mer eller mindre uttalade rättshaverister. En ständigt återkommande formulering från min sida när jag skulle göra sammanfattningar/motivera mina åtgärder var "såsom han/hon får förstås". Var jag på gott humör=bra tolkning. Regnig dag i november före lunch=inte i alla lägen lika fördelaktig tolkning.

Tillägg; McB, var det du som gjorde hemsidor?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Särskrivningar är ett gissel....läs bara:

"barn åt upp en skum tomte"

"dom letade efter en svart hårig dam med beige hatt"

Värst är när man ser annonser, eller anslag i butiker med brutala stavfel. När många företag också anglifierar en hel del begrepp ställer det ju också till det för många som försöker skriva dessa anslag. Såg ett virrigt anslag i en butik som löd:

"Halva priset för kunder med Intersport clubb kort". :zpy

Annat kul jag sett:

"Exlusiv choklad"

hmm...kommer inte på något mer just nu, he he. Men jag ser särskrivningar dagligen, och det irriterar mig lite. Särskilt när det är i tidningar och annonser, jag menar NÅGON måste ju haft som jobb att korrekturläsa skiten. När man ser gymnasieelever som skriver saker som just "torr sumps smörjning" och "rymd skepp" så blir jag mest bekymrad över i vilket skick skolan befinner sig i.

<brasklapp> Alla eventuella särksrivningar och stavfel i detta inlägg var avsiktliga. Just det avsiktliga! </brasklapp> ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
John Holmes skrev:
zkiT Ner Dej din jÄäla beZzErMezZeR, typ här i zcHyzztA FÖRojten pRatar vI fan ZOm vi vILl lEn! *skrattar* :D

Ja, så kan man ju också skriva, om man tycker det är roligt. :skrämd :)

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
McB skrev:
Känner mig därför skyldig att själv vårda mitt språkbruk och läsa på så mycket om möjligt om det, så att andra också kan utvecklas inom området.

Lite korrekturläsning skadar inte heller... :D

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
McB skrev:
Man tackar. :bow

Jag anser att vi ska vårda vårat språk,

Skriver du inte "dom" bör du inte heller använda det vardagliga "vårat", utan istället nyttja "vårt" för att vara konsekvent. Sålunda: Vårt språk.

F ö håller jag med dig till 100%... ;)

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
McB skrev:
Det är skillnad på att utveckla språket till det sämre och att göra det mer förståeligt. Jag anser att det ska vara en viss skillnad mellan tal- och skrivspråk.

:skrämd Språkpoliser är det värsta jag vet! Tur att jag inte sett den här tråden förrän nu. För övrigt håller jag med Jocke. Om du nu är så noga måste du veta att det är 'vårt' som är den korrekta formen.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag har inte påstått att jag utnyttjar en felfri svenska. Jag försöker göra det, men enligt ett känt ordspråk så har även solen fläckar. :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Skriver du inte "dom" bör du inte heller använda det vardagliga "vårat", utan istället nyttja "vårt" för att vara konsekvent. Sålunda: Vårt språk.

F ö håller jag med dig till 100%... ;)

Ojdå, där var jag visst lite "ledig" i mitt sätt att skriva. :rolleyes:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Macho Woman skrev:
:skrämd Språkpoliser är det värsta jag vet! Tur att jag inte sett den här tråden förrän nu. För övrigt håller jag med Jocke. Om du nu är så noga måste du veta att det är 'vårt' som är den korrekta formen.

Jag är ingen språkpolis, inte på något sätt. Jag försöker vårda mitt eget språk, inte någon annans. Om någon däremot undrar om stavningar och grammatik så gör jag givetvis mitt bästa för att dela med mig av mina något begränsade kunskaper om svenska språket.

Språkpoliser är, enligt mitt sätt att se det, en person som i alla lägen utnyttjar eventuella stav- och grammatikfel för att racka ner på skribent/talare. Sådan är inte jag. Visst, jag har mer än en gång påpekat stavfel i inlägg här på forumet, men det är bara menat som en liten pik-med-glimten-i-ögat till vederbörande. Om någon har tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
McB skrev:
Jo, men de som inte har någon naturligt utvecklad språkkänsla kan ha svårt för att välja rätt.

I den ovanstånde meningen hade det varit helt fel att använda "dem" istället för "de".

Om man däremot gör om meningen lite och slänger in en preposition (av, om, på, med, av, efter, över...) så blir det helt plötsligt naturligare med "dem":

Lättare att sätta in "du" eller "mig" där de eller dem ska vara, då hör man att det blir rätt.

"Du" ska gå ner på stan, alltså, de ska gå ner på stan.
Ge "mig" bollen, alltså, ge dem bollen.

Jag vill bli svenskalärare pojkar!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Att använda "dem" i stället för "de" är såvitt jag vet ett nytt påfund. En orsak till detta är att autokorrekturfunktionen (nytt ord?!) i ordbehandlingsprogram i vissa fall har ändrat alla "dom", som ju används i stället för både "de" och "dem", till "dem". Irriterande, minst sagt.

Vart är Ravetrancer förresten? Han brukar ju vilja "tillföra" något till diskussioner som denna.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
valmers skrev:
Att använda "dem" i stället för "de" är såvitt jag vet ett nytt påfund. En orsak till detta är att autokorrekturfunktionen (nytt ord?!) i ordbehandlingsprogram i vissa fall har ändrat alla "dom", som ju används i stället för både "de" och "dem", till "dem". Irriterande, minst sagt.

Vart är Ravetrancer förresten? Han brukar ju vilja "tillföra" något till diskussioner som denna.

Här e jag , tycker att denna tråd var riktigt bra och jag tycker att de som inte kan använda rätt ord i sammanhanget skall skriva dom istället, själv använder jag alltid de och dem.
Polaren sätter alltid dem och de på fel sätt vilket får en mening att tappa lite av sin mening......bla bla bla bla

Pöss Valmers

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Är det bara jag som anser att jag har viktigare saker för mig än att resonera runt språket som en som en gammal gubbe?

Dom, dej, mej, ska ... osv började accepteras i det skrivna språket redan när vi gick i skola och lämnade in skriftliga prover för att få vår kunskapsnivå bedömd. Jag vägrar att efter det backa tillbaka och i mitt vardagliga skriftspråk ta det til en nivå som min farsa lärde sig. Gubbsvenska talar och skriver jag i yrket, aldrig annars.

Att sen inte skriva på Torsbymål, skånska eller Rinkebysvenska är en annan femma men det är ju rätt självklart att inte skriva på dialekt.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Chrille skrev:
Är det bara jag som anser att jag har viktigare saker för mig än att resonera runt språket som en som en gammal gubbe?

Dom, dej, mej, ska ... osv började accepteras i det skrivna språket redan när vi gick i skola och lämnade in skriftliga prover för att få vår kunskapsnivå bedömd. Jag vägrar att efter det backa tillbaka och i mitt vardagliga skriftspråk och ta det til en nivå som min farsa lärde sig. Gubbsvenska talar och skriver jag i yrket, aldrig annars.

Att sen inte skriva på Torsbymål, skånska eller Rinkebysvenska är en annan femma men det är ju rätt självklart att inte skriva på dialekt.

Eyy va menar du len......????

När man pratar så använder man ju alltid ordet dom, fast när jag skriver så sitter det i från skolan att skriva de och dem, mig, dig osv.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Äh Chrille. Inte fan e du så ung så mej var OK att skriva i svenskan :p
Det var iaf stenhård "mig" stavning under min skoltid (årgång -74)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ravetrancer skrev:
Eyy va menar du len......????

När man pratar så använder man ju alltid ordet dom, fast när jag skriver så sitter det i från skolan att skriva de och dem, mig, dig osv.

Det är för att du är så mycket äldre än mig :p Tror jag....

...säkert ett par år eller nåt..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...