APA-2 gripen IGEN

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Varför tar du upp handbojor hela tiden? Vi pratar väl envarsgripande och inte en handling av en myndighetsperson el dyl (polis,OV,SV,Väktare etc)

Om du säger åt en person att han inte får lämna platsen, oavsett vart det är, en toalett, ett trapphus, en lokal, en parkeringsplats, så är personen frihetsberövad. Säger det igen, läs på!

Därför att det är när du använder handbojor eller dylikt redskap som det blir olaga frihetsberövande och inte ett envars gripande. Jag har läst på.

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Man blir nästan tårögd av WW engagemang! Fan, finns det ett soppa konto man kan donera lite pluring till?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
WW e grymm :tummenupp inget snack om saken, och verkar som han har bra kontakt med lokala polismyndigheten :D som självklart har mycket överseende när det gäller kända apor ;), men ska nån annan försöka sig på nåt liknande så tänk på att ha rent mjöl själva om ni ringer snuten :glömdet

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
låter jävligt begåvat
en ung kille som kommit på fel spår , e de ett bra sätt o dumpa han i sundet , , ja hade förståt dej om vi hade talat om en mördare , men en unkille som tagit en hoj . ja skulle inte önska någon livet för han hade stulit min hoj , en hoj går och ersäta ......

Verkar inte som att han tagit EN hoj... :mad:

0scar

Guest
hehe, varför får han inte fängelse om polisen vet han snor hojjar, värdelöst?

Ni skulle användt lite åsa-nisse lag och tagit den där motorcyckeln, låst den säkert någonstans.
Slängt in han i din bil, åkt ut i skogen omkring Klippan, bankat och bankat han, gärna bryta några fingrar också.
Sen kör ni han till huvudentren på HSB sjukhus, slänger ut han ur bilen med en skylt som hänger runt hans nacke där det står.

Jag Ska Aldrig Mer Stjäla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
kanche inte , men livet på en kille som stulit en hoj , vad e nästa steg , stjäler har en helikopter så strimla han i bitar , förstår att du e sne men gränser finns även för såna

Och du tror på allvar att bara för att man skriver "sänk han i sundet" så är någon här på allvar beredd att begå mord på någon som stjäl hojar... tror inte att det skulle skrivas om det här i så fall.
Så ta det för vad det är, ett uttryck om vad man anser om idioter som inte kan skilja på mitt o ditt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att hålla fast är inte frihetsberövande, det är därför man enbart skall hålla fast och inte låsa fast, binda fast, låsa in eller liknande för det är då det är frihetsberövande.

Att hålla fast utan våld på öppen plats klassas inte som frihetsberövande. Det är i alla fall vad jag fått lära mig och även varför det är oerhört restriktivt med vilka som får använda handbojor då detta är att låsa fast någon och inte hålla fast någon.

Därför att det är när du använder handbojor eller dylikt redskap som det blir olaga frihetsberövande och inte ett envars gripande. Jag har läst på.
Nu blandar du ihop saker ganska kraftigt ser jag.

Jo, det är ett frihetsberövande att hålla kvar personer på plats även om det så bara sker genom muntlig kommunikation.
"DU kvarstannar medans jag ringer polisen" = frihetsberövande.

Sen om det är olagligt frihetsberövande eller inte beror på ifall du hade fog för att gripa personen. Dvs. såg du brottet begås eller var personen efterlyst. Gjorde du inte det så är risken att du olovligen frihetsberövat personen.

Att boja någon är en kraftigare kränkning än den muntliga eller den vanliga hålla i handen varianten när det gäller frihetsberövandet.

Väktare är för övrigt inte en myndighetsperson när det gäller gripet, de gripen på envar som resten av den svenska befolkningen.
Poliser/skyddsvakter kan gripa utan att de har bar gärning/flyende fot. Det kan inte den som griper på envar.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Frihetsberövande eller Ej är det ett problem långt ner på listan för honom!

Om alla vet vem han är så kommer ju någon till slut lacka ordentligt och då blir det tråkigt för honom. Han verkar ju trots allt ganska ung och bara snor bågar för skojs skull och skulle jag komma på honom med min mc skulle jag nog ha svårt att behärska mig!

Troligheten att han har en glock17 är obefintlig då den antagligen kostar en ordentlig slant även på svarta marknaden!

Bra jobb som vanligt WW!

EDIT: Verkar som jag hade fel om vapnet...
En 18årig kille med pistol vart fan är vi på väg?

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja ett steg upp i våldstrappan:rolleyes: Bra jobbat men som Maverick_ou812 skrev vapnet han hotade att använda var ju inte bara snack så var försiktiga.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Frihetsberövande eller Ej är det ett problem långt ner på listan för honom!

Om alla vet vem han är så kommer ju någon till slut lacka ordentligt och då blir det tråkigt för honom. Han verkar ju trots allt ganska ung och bara snor bågar för skojs skull och skulle jag komma på honom med min mc skulle jag nog ha svårt att behärska mig!

Troligheten att han har en glock17 är obefintlig då den antagligen kostar en ordentlig slant även på svarta marknaden!

Bra jobb som vanligt WW!

EDIT: Verkar som jag hade fel om vapnet...

http://www.jakt.se/kulvapen/pistoler/Glock-17.html
Inte så jätte dyra... Men för att köpa där måste man förstås ha licens. Vet inte hur det är på svarta marknaden.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Man kanske skulle maila in till Aftonbladets "Svenska Hjältar" och berätta om dina dåd. :D
Det är väl det absolut sista man ska göra!!
Aftonhoran står ju alltid på "de svagas" sida (läs: busets..):gnissla

Kan se framför mig:
"Mentalstörd fortkörande mc-förare misshandlar oskyldig in...e" :rolleyes:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition

Var väl 2 somrar sen som folk fick kasta sig på marken vid någon lekpark i Skara? När en 8årig kille hade fått sin leksak förstörd av en jämnårig. Han knallade då hem till pappa, låste upp vapenskåpet och tog med pistolen ner, o försökte helt sonika skjuta sin kompis som hämnd... :huvet

Kan inte låta bli att undra vad det är för uppfostran i en sån familj?

Jag tycker WW är en sann hjälte! Han borde hedras ordentligt. Som några redan nämt, så bör man nog vara lite försiktig innan man ger sig i kast med att gripa folk. Man vet aldrig hur desperata dom är på att komma därifrån!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Till att börja med en JÄTTESTOR eloge till WW som återigen visar var skåpet ska stå.
Vill du komma upp till Närketrakten och reda ut lite åt oss oxå har jag ett fin gästrum du kan få bo i :tummenupp

Sen en kommentar till tjafset om envarsgripande / frihetsberövande. Citerar Wg men det kunde varit vem som helst tidigare i tråden...

Nu blandar du ihop saker ganska kraftigt ser jag.

Jo, det är ett frihetsberövande att hålla kvar personer på plats även om det så bara sker genom muntlig kommunikation.
"DU kvarstannar medans jag ringer polisen" = frihetsberövande.

Sen om det är olagligt frihetsberövande eller inte beror på ifall du hade fog för att gripa personen. Dvs. såg du brottet begås eller var personen efterlyst. Gjorde du inte det så är risken att du olovligen frihetsberövat personen.
.
.
.
Det som Krister saxar tidigare som lydde som nedan tolkar jag som att utanför ett hyreshus blir det inte frågan om frihetsberövande. Nyckeln sitter i "relativt starkt begränsat område".
Frihetsberövande avser i Sverige i korthet ingrepp som innebär att någon genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område (se prop. 1997/98:105 s. 12 och 53; [1]).

Men. Oavsett vilket var det fanatiskt bra gjort :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...