APA-2 gripen IGEN

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade han skutvapen hemma så åker han ju upp några pinnar på straffskalan.

valle46: Jag vet inte om du följt dom tidigare trådarna när WW jagat APA-2 och hans kompisar runt Helsingborg och tagit dom på bar gärning vid ett flertal tillfällen. Hans beteende är tydligt tvångsbaserat. Att det skulle handla om någon som kommit snett i livet är skitsnack. Beteendeavvikelser / psykiska störningar visar sig väldigt tidigt i livet. Är han placerad i fosterfamilj som WW skrev i sitt första inlägg så har han förmodligen haft ogynnsamma familjeförhållanden, något som säkert satt spår. Eller helt enkelt att hans familj inte kunnat ta hand om hans beteende (han var sjuk från början).

Polisen skulle göra sig skyldiga till tjänstefel om dom inte lät utföra en rättpsykiatrisk undersökning av killen.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Ja bra jobbat =) Man ska komma ihåg att ALLA har rätt att gripa någon som begår en brottslig gärning varpå fängelse kan följa, och hålla kvar personen tills polisen kan komma till platsen. Polisen SKALL OMEDELBART meddelas om så sker.

Återigen. Bra jobbat!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sen en kommentar till tjafset om envarsgripande / frihetsberövande. Citerar Wg men det kunde varit vem som helst tidigare i tråden...

Det som Krister saxar tidigare som lydde som nedan tolkar jag som att utanför ett hyreshus blir det inte frågan om frihetsberövande. Nyckeln sitter i "relativt starkt begränsat område".
Frihetsberövande avser i Sverige i korthet ingrepp som innebär att någon genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område (se prop. 1997/98:105 s. 12 och 53; [1]).
Så större delen alla frihetsberövande som t.ex. väktare gör i samband med grip är alltså inte frihetsberövande,
:va hhmmmm, intressant tolkning men tyvärr felaktig.

Jag har under min period som väktare varit med om ett fall där vi snällt bad vederbörande att stanna kvar och i tinget blev detta till ett frihetsberövande. (Nu var det iofs på bar gärning så den delen spelade egentligen inte någon roll)

Nu tänker jag dock inte fördjupa mig i detta då detta skulle kunna orsaka problem för trådskaparen ifall buset nu läser detta (vilket jag konstigt nog nästan tror att de gör).

Jag tycker WW skall fortsätta fånga bus se bara till att man har den egna ryggen fri när det gäller vad man får eller inte får göra. Och skulle man göra något utanför det så behöver inte världen få reda på det.

Ja bra jobbat =) Man ska komma ihåg att ALLA har rätt att gripa någon som begår en brottslig gärning varpå fängelse kan följa, och hålla kvar personen tills polisen kan komma till platsen.
Så länge det är på bar gärning eller flyende fot.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Var väl 2 somrar sen som folk fick kasta sig på marken vid någon lekpark i Skara? När en 8årig kille hade fått sin leksak förstörd av en jämnårig. Han knallade då hem till pappa, låste upp vapenskåpet och tog med pistolen ner, o försökte helt sonika skjuta sin kompis som hämnd... :huvet

Kan inte låta bli att undra vad det är för uppfostran i en sån familj?

Jag tycker WW är en sann hjälte! Han borde hedras ordentligt. Som några redan nämt, så bör man nog vara lite försiktig innan man ger sig i kast med att gripa folk. Man vet aldrig hur desperata dom är på att komma därifrån!

Man kan inte lasta en 8-åring för något sådant då dom inte förstår konsekvenserna av sitt eget handlade!

Pappan som däremot inte lyckades gömma pickan för sin son borde äremot talas till rätta!

Puckot detta gäller har säkert vapen för att hävda sig men det kan ju gå illa ändå och 8-15 år i finkan är nog jävligt tråkigt!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Så större delen alla frihetsberövande som t.ex. väktare gör i samband med grip är alltså inte frihetsberövande,
:va hhmmmm, intressant tolkning men tyvärr felaktig.
.
.
.
Min tolkning var att WW varken brottades eller bojade APA-2 utan sa till honom att vara kvar. Det hände utanför hans trappuppgång. Alltså inget frihetsberövande om man tolkar Kristers text som jag gör det (relativt starkt begränsat område) ;)

Skit samma egentligen, vi vet ju att skulle det gå vidare med en anmälan är det upp till polis/åklagare/domstol att reda ut vad som händer med de inblandade. Och förhoppningsvis i just det här fallet skulle inget mer hända än en STOR klapp på axeln till WW eftersom myndigheterna där nere uppenbarligen känner till APA-2 och hans aktiviteter.

Återigen - :tummenupp:tummenupp:tummenupp till WW.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad snackar du om?? Så fort du tvingar någon att kvarstanna på plats = (personen får/kan inte lämna platsen pga dig på ngt sätt) Så har du berövat denne friheten att gå dit han vill. Mao har du gjort ett frihetsberövande. Det går alldeles utmärkt att frihetsberöva någon muntligen... Läs på

Frihetsberövande avser i Sverige i korthet ingrepp som innebär att någon genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område (se prop. 1997/98:105 s. 12 och 53; [1]).

Detta skall man inte tala om för sina barn ifall man behöver ge dem utegångsförbud..

Nåja! WW är ett föredömme på detta! Får du extrabetalt av polisen, de måste uppskatta dina spaningar hursomhelst.:tummenupp

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
låter jävligt begåvat
en ung kille som kommit på fel spår , e de ett bra sätt o dumpa han i sundet , , ja hade förståt dej om vi hade talat om en mördare , men en unkille som tagit en hoj . ja skulle inte önska någon livet för han hade stulit min hoj , en hoj går och ersäta ......

Självklart skulle jag inte gjort det. Försöker bara uttrycka min frustration:)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.jakt.se/kulvapen/pistoler/Glock-17.html
Inte så jätte dyra... Men för att köpa där måste man förstås ha licens. Vet inte hur det är på svarta marknaden.

Eftersom det numera är så att en vapenlicens för pistolskytte endast gäller i 5 år och därefter måste man komma in med nytt aktivitetsintyg för att få behålla sin licens (Man måste alltså styrka att man har fortsatt behov av vapnet för exempelvis skyttetävlingar) så har priserna på lagliga vapen gått ned ganska kraftigt jämfört med hur det var förut när man fick licenserna på livstid.
Ett vapen på svarta marknaden är betydligt dyrare än ett lagligt idag.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Känns som det gått för långt för den här killen (trots den ringa åldern), han lär nog fortsätta på sin kriminella bana.
Om jag inte minns helt fel (orkar inte leta källor) finns det forskning på att möjligheten att få rätt på folk efter den här åldern minskar drastiskt.
Tråkigt, han lär kosta samhället många miljoner (belopp i denna storleksordningen har nog redan gått åt)....

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det som Krister saxar tidigare som lydde som nedan tolkar jag som att utanför ett hyreshus blir det inte frågan om frihetsberövande. Nyckeln sitter i "relativt starkt begränsat område".

Annat relativt starkt begränsat område behöver inte tolkas som att fyra väggar behövs. Om jag står med en person mitt på ett torg och säger åt personen att han inte får gå en meter så håller jag ju honom inom ett relativt starkt begränsat område. Att brotta ned någon och hålla fast personen är frihetsberövande så vitt jag vet.

Problemet i detta fall är väl att för att ett envarsingripande ska vara giltigt så krävs det att man tar någon på bar gärning eller flyende fot. Vid flyende fot ska man ha haft gärningsmannen i sikte. Det går alltså egentligen inte att göra ett ingripande på en inbrottstjuv dagen efter att man sett honom utföra brottet.

Att se någon komma åkande på ens stulna MC ger alltså inte rätt att göra ett gripande. Att låna och köra en stulen hoj ger inte fängelsestraff.

Jag tycker att det var bra gjort av TS. Viktigt dock att man har koll på reglerna om man gör ett ingripande så att man inte får fan för det hela i efterhand. Hoppas att polisen är förlåtande för det mesta men det kan gå illa ändå eftersom polisen inte bestämmer över detta.

-Freddy-

Guest
Känns som det gått för långt för den här killen (trots den ringa åldern), han lär nog fortsätta på sin kriminella bana.
Om jag inte minns helt fel (orkar inte leta källor) finns det forskning på att möjligheten att få rätt på folk efter den här åldern minskar drastiskt.
Tråkigt, han lär kosta samhället många miljoner (belopp i denna storleksordningen har nog redan gått åt)....

Finns forskning på att man får cancer av chips också, klart sånna personer kostar pengar. Men det sämsta i kråksången är att folk hellre tänker på pengar än andras välmående. Så går cirkeln runt.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Viktigt dock att man har koll på reglerna om man gör ett ingripande så att man inte får fan för det hela i efterhand. Hoppas att polisen är förlåtande för det mesta men det kan gå illa ändå eftersom polisen inte bestämmer över detta.

Precis. Kräken som utför sådana här brott har ofta järnkoll på vad som gäller så det kan komma surt efteråt om man inte vet vad som gäller för att få göra ett envarsgripande.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Finns forskning på att man får cancer av chips också, klart sånna personer kostar pengar. Men det sämsta i kråksången är att folk hellre tänker på pengar än andras välmående. Så går cirkeln runt.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det handlar om möjligheterna att vända en kriminell person bort från dennes kriminella bana.:rolleyes:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Grattis WW!

Ingen har nämnt fosterfamiljen. Om han nu är placerad i en sådan,
skall inte de ha lite koll på honom? De har väl ansvaret? Får plenty pröjs.
De borde vara ute och göra WWs jobb.
Hade jag tagit in en sådan i min familj (vilket jag aldrig kommer att göra)
så hade jag haft järnkoll på ungen. Lättare att säga än att praktisera antar jag.
En skum cykel hade han dock aldrig fått köra, inte till min grind i alla fall.
Nu framgår det inte om han har körkort heller men 18 år och en tung hoj, bara det.
Blir lite lack när jag läser om dessa apor. Verkar bara bli fler och fler.
Folk borde moralpraktisera mer med sina ungar så de lär sig vett och etikett.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så länge det är på bar gärning eller flyende fot.

Självklart ska det vara på bar gärning eller flyende fot. I juste det här specifika fallet så är det ju dock frågan om en individ som hela tiden ses på olika motorcyklar och det är aldrig hans egen. Med andra ord sitter han hela tiden på en stulen motorcykel så det är relativt säkert att göra ett envarsgripande.
Skulle det bli så att man ifrågasätter om envarsgripande var motiverat skulle det förvåna mig om man inte tar hänsyn till historiken att samma person tagit samma förövare vid mer än ett tillfälle tidigare och det har alltid varit frågan om stulna motorcyklar.
Jag har dock mycket svårt att tro att en åklagare skulle ta upp ett sådant fall där någon kvarhållit en välkänd tjuv på ett fordon som är stulet eller som har falska eller okända ramnummer. Det finns helt enkelt fog för att dra slutsatsen att fordonet i fråga är stulet i det här fallet.

Sen finns givetvis rent teoretiskt möjligheten att det betraktas som frihetsberövande och inte envarsgripande men det tror jag mer är en diskussion av akademisk karaktär. Det ställs också högre krav på väktare och dylikt när dom gör gripanden av någon underlig anledning. Gissar att det är enligt något liknande resonemang där man som kamsportare har extremt svårt att hävda exess i händelse av att man blir tvungen att försvara sig.

-Freddy-

Guest
Om du läser mitt inlägg så ser du att det handlar om möjligheterna att vända en kriminell person bort från dennes kriminella bana.:rolleyes:

Jasså. Jag trodde jag läste nåt om att i den åldern så är det svårt att byta bana, att det gått för långt för han och nåt om att kosta staten pengar.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Riktigt bra jobbat! :tummenupp

Att hålla fast är inte frihetsberövande, det är därför man enbart skall hålla fast och inte låsa fast, binda fast, låsa in eller liknande för det är då det är frihetsberövande.

Det är i allra högsta grad ett frihetsberövande, tro inget annat.

Min tolkning var att WW varken brottades eller bojade APA-2 utan sa till honom att vara kvar. Det hände utanför hans trappuppgång. Alltså inget frihetsberövande om man tolkar Kristers text som jag gör det (relativt starkt begränsat område) ;)

Skit samma egentligen, vi vet ju att skulle det gå vidare med en anmälan är det upp till polis/åklagare/domstol att reda ut vad som händer med de inblandade. Och förhoppningsvis i just det här fallet skulle inget mer hända än en STOR klapp på axeln till WW eftersom myndigheterna där nere uppenbarligen känner till APA-2 och hans aktiviteter.

Återigen - :tummenupp:tummenupp:tummenupp till WW.

Du kan förbise allt som Krister skrev för det var blaj det mesta.

Tråkigt att behöva dra sånthär tjaffs i en sånhär supertråd men det behövs ju bevisligen, superbra att folk sätter dit asen men man vill inte själv hamna i finkan för man varit lite för het på gröten.

Ett aktuellt exempel vore väl den vita skåpbilen som rullar i GBG o snor hojar, jävligt träligt om någon oskyldig skulle rulla runt i en vit skåpbil och någon här får för sig nåt.

Men återigen, jävligt gött jobbat WW...

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Imponerande WW!:tummenupp

Hoppas att han hade med sig Glocken och att han "råkade" skjuta sig själv med den.

Keep up the good work!

Jag skulle lätt rösta på dig som en av Aftonbladets vardagshjältar.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jävla babblande om frihetsberövande..... Apan är fast och förmodligen snart ute igen, på en nystulen hoj, WW tar han igen och cirkeln är inne på ett andra varv. (eller tredje eller fjärde varvet kanske)... BRA JOBBAT av WW ialla fall..:tummenupp

låter jävligt begåvat
en ung kille som kommit på fel spår , e de ett bra sätt o dumpa han i sundet , , ja hade förståt dej om vi hade talat om en mördare , men en unkille som tagit en hoj . ja skulle inte önska någon livet för han hade stulit min hoj , en hoj går och ersäta ......

Personligen skulle jag inte gråta en sekund om han blev dumpad i sundet........

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...