Apa mille räserbygge

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Hade en vag förhoppning om att ev. hinna till Norrtälje men sen så blev det så himla mycket att göra på jobbet. Och som det ser ut nu så blir det (nästan) bara jobb i tre veckor till.....Men hoppas på att få ihop den sedan:gnissla Med förhoppning om en semestertripp söderöver.
60 mil! Hä ä ju som en litt längre sparktur dä.;)
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Kolla vilket ballt verktyg jag fick låna!
En handjagad liten krymp å sträckmaskin.
Tog bara drygt 10 min att få till en fin rundning på det blivande kylarskyddet i 1.5mm alu. Jag råkade dock krympa den lite för mycket av bara farten och entusiasmen av att det gick så lätt och blev så bra. Men det var bara att knacka lite så sträcktes den tillbaka till lämplig krum. Jag måste kopiera denna och bygga min egen till vintern, gärna med ett djupare gap då så att man kanske kan få till en alu tank till nästa år, eller nått....
Enkelt genialisk konstruktion helt enkelt...:Bugar
 

Bifogat

  • Bild0006.jpg
    Bild0006.jpg
    179.1 KB · Visningar: 202
  • Bild0008.jpg
    Bild0008.jpg
    159.3 KB · Visningar: 207
  • Bild0010.jpg
    Bild0010.jpg
    167.5 KB · Visningar: 176
  • Bild0011.jpg
    Bild0011.jpg
    125.5 KB · Visningar: 147
  • Bild0014.jpg
    Bild0014.jpg
    102.8 KB · Visningar: 137

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Kolla vilket ballt verktyg jag fick låna!
En handjagad liten krymp å sträckmaskin.
Tog bara drygt 10 min att få till en fin rundning på det blivande kylarskyddet i 1.5mm alu. Jag råkade dock krympa den lite för mycket av bara farten och entusiasmen av att det gick så lätt och blev så bra. Men det var bara att knacka lite så sträcktes den tillbaka till lämplig krum. Jag måste kopiera denna och bygga min egen till vintern, gärna med ett djupare gap då så att man kanske kan få till en alu tank till nästa år, eller nått....
Enkelt genialisk konstruktion helt enkelt...:Bugar

Vackert sa Bill!
Joomenvisst sa Bull! :tummenupp

Krummade du hela ena sidan litegrann först och sen den andra och växlade, eller körde du ett par cm på den ena sidan och ett par cm på den andra och växlade?

Kan tänka mig att det kanske är svårt att få till samma radie på de båda sidorna om man gör den ena helt krummad (litegrann naturligtvis för att sedan klämma hårdade växelvis) och sedan går på den andra än om man gör en liten bit på varje sida växelvis.

/J
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Vackert sa Bill!
Joomenvisst sa Bull! :tummenupp

Krummade du hela ena sidan litegrann först och sen den andra och växlade, eller körde du ett par cm på den ena sidan och ett par cm på den andra och växlade?

Kan tänka mig att det kanske är svårt att få till samma radie på de båda sidorna om man gör den ena helt krummad (litegrann naturligtvis för att sedan klämma hårdade växelvis) och sedan går på den andra än om man gör en liten bit på varje sida växelvis.

/J
-Körde hela sidan,växlade sen sida, tog lite i taget och vände nog en 5-6ggr.
_Det var inte svårt eller så hade jag tur... Det verkade som när den började krumma så var det lite motstånd först sen gav den efter och då gick det lätt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju för jävla gött ut!

Bygger du en dylik är jag intresserad av att lägga en beställning :)
Synd att man inte får se dig på Norrtälje.. Har kollat upp lite gällande klasser i lite "tävlingar" i sommar å det finns ju för fan ingenting som platsar in på många av de hojjar man ser här på forumet! Trist.

Kämpa på!
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Tror jag tjöper ett par, Inte värt att göra när de är så här billiga....
http://www.verktygsboden.se/?id=75510
Bygger stativet istället.
Funderade på att ta bilen till Norrtälje men inte ens det, blir jobb i helgen:huvet
Sen förhoppningsvis ska jag kunna ta lite ledigt och få ihop apjäveln.
Nä det blir väl customklassen som är närmast då.:gnissla
Diskrimenering!:mad::)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Möe billiga :)

Hade iaf hojjen utställd, faktiskt en hel del positiv respons, dock är det precis som du säger hysteriskt HD-infekterat. Den enda friska fläkten var väl Stellans "Harrier" som fanns utsälld.

Annars har du ju Västeås i sommar, uställningsmöjligheter!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Möe billiga :)

Hade iaf hojjen utställd, faktiskt en hel del positiv respons, dock är det precis som du säger hysteriskt HD-infekterat. Den enda friska fläkten var väl Stellans "Harrier" som fanns utsälld.

Annars har du ju Västeås i sommar, uställningsmöjligheter!

På Power meet eller vad tänkte du på?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hojdagarna i Västervik menade jag :)

Fel av mig!
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Möe billiga :)

Hade iaf hojjen utställd, faktiskt en hel del positiv respons, dock är det precis som du säger hysteriskt HD-infekterat. Den enda friska fläkten var väl Stellans "Harrier" som fanns utsälld.

Annars har du ju Västeås i sommar, uställningsmöjligheter!

Bra du ställde ut så det blidde lite variation:tummenupp
Inget ont om Hd men synd att inte fler bygger på annat.
Jag tycker det är fränt att göra något som man är ensam om, det är ju inte så värst många harleys som är nyskapande längre.(visst en och annan men det mesta känns redan gjort) Sen får man ju effekt och väghållning på köpet,som det skulle kosta bra mycket över 100papp att uppnå om man hade en harley som utgångsmaterial, om man ens lyckades?
Jag är själv ensam bland en massa hd gubbar i min klubb men nu är det ju så jävligt att dom är ute och kör och jag står och skruvar:brinnerup
Och det blir nog inget utställningsskick på min iår...Hoppas bara att få ut den fungerande , tar putsen och seriös lack och sånt till vintern.
Mods versus rockers var i september va? Då kanske man e klar i den här takten :D
Du tog inte lite bilder på några balla byggen som du kan lägga upp?
Skulle vilja se Istos hoj,han är en idol!:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Möe billiga :)

Hade iaf hojjen utställd, faktiskt en hel del positiv respons, dock är det precis som du säger hysteriskt HD-infekterat. Den enda friska fläkten var väl Stellans "Harrier" som fanns utsälld.

Annars har du ju Västeås i sommar, uställningsmöjligheter!

När sa Rolle det? :va

Bra du ställde ut så det blidde lite variation:tummenupp
Inget ont om Hd men synd att inte fler bygger på annat.
Jag tycker det är fränt att göra något som man är ensam om, det är ju inte så värst många harleys som är nyskapande längre.(visst en och annan men det mesta känns redan gjort) Sen får man ju effekt och väghållning på köpet,som det skulle kosta bra mycket över 100papp att uppnå om man hade en harley som utgångsmaterial, om man ens lyckades?
Jag är själv ensam bland en massa hd gubbar i min klubb men nu är det ju så jävligt att dom är ute och kör och jag står och skruvar:brinnerup
Och det blir nog inget utställningsskick på min iår...Hoppas bara att få ut den fungerande , tar putsen och seriös lack och sånt till vintern.
Mods versus rockers var i september va? Då kanske man e klar i den här takten :D
Du tog inte lite bilder på några balla byggen som du kan lägga upp?
Skulle vilja se Istos hoj,han är en idol!:Bugar

Jag har ju en "HD" och det finns mig veterligen ingen klass för min jonne på Custom Bike Show heller. Om jag nu skulle vilja ställa ut den....
Det är väl mer att Customstilen av tradition har snöat in lite på långa gafflar och "forward controls"-stuket.

Det skulle finnas en klass för "hotrod-hojar". Funktionellt byggda hojar, gärna med för mycket motor i ett obsolet chassie. Form och funtion skulle vara snyggt förenade, inga kåpor och moldningar etc skulle vara tilllåtna. Det ska vara funkissnyggt som ett fint gammalt ånglok och samtidigt körbart. Inget designrunk i likhet med tex solfjäderekring eller lågflödande döskalleluftrenare, dvs design som offrar körbarhet eller motorprestanda skulle ge poäng :D

Min hoj passar ju ej heller in på Mods&Rocker-runket heller. Så det är ju mer komplext än säga att det är HD kontra övriga byggen.

Tror du att du hinner ut på vägarna i sommar eller är det bäst att skynda långsamt?

Jag fick fart på hojen igår måndag. Så jag har kört styvt 27 mil nu. Det verkar funka bra. Men det är inkörning i ytterligare iaf 50 mil.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min hoj passar ju ej heller in på Mods&Rocker-runket heller. Så det är ju mer komplext än säga att det är HD kontra övriga byggen.

Mods VS Rockers är ju ganska hårt definierade av en tidsera, vilket gör att café byggen på nyare japsare elle moderna triumphs inte heller passar.

Det kan man tycka är synd, men jag vet inte om jag skulle vilja se Baotian EU-mopeder blandat med Vesporna och Hyusong GT 650 med clipons bland Rockers.hojarna heller....

Man måste få ha ett ramverk, hur snävt kan diskuteras
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Inskickat av Jörgen Karlsson
Min hoj passar ju ej heller in på Mods&Rocker-runket heller. Så det är ju mer komplext än säga att det är HD kontra övriga byggen.

-Passar man inte in så har man ju något eget.:tummenupp

Guw: Mods VS Rockers är ju ganska hårt definierade av en tidsera, vilket gör att café byggen på nyare japsare elle moderna triumphs inte heller passar.

Det kan man tycka är synd, men jag vet inte om jag skulle vilja se Baotian EU-mopeder blandat med Vesporna och Hyusong GT 650 med clipons bland Rockers.hojarna heller....

Man måste få ha ett ramverk, hur snävt kan diskuteras

-Jag håller med på ett sånt evenemang måste det finnas en gräns.
Samma på tex Old style i Uddevalla då man inte kommer in om man har radialdäck...
Men på en utställning så är det annat. Skulle fler ställa ut streetbikes tex skulle det kanske bli en klass för det. Finns i Finland.

-Och jag hoppas att jag hinner ut i sommar trots att jag jobbar långsamt:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mods VS Rockers är ju ganska hårt definierade av en tidsera, vilket gör att café byggen på nyare japsare elle moderna triumphs inte heller passar.

Det kan man tycka är synd, men jag vet inte om jag skulle vilja se Baotian EU-mopeder blandat med Vesporna och Hyusong GT 650 med clipons bland Rockers.hojarna heller....

Man måste få ha ett ramverk, hur snävt kan diskuteras

Självklart! Det är det jag menar.

Min hoj hör inte alls hemma i Mods-Vs-rockers-bagen. det är ju som sagt en orkestrerad hyllning till två av sextiotalets europeiska ungdomsrörelser. Inte heller passar den på ngn Custom-utställning fylld med hårdrocksdesignade billettyngda döskallehojar med bakdack breda som medicinbollar.

Själv vill jag, för att förtydliga, inte heller ställa ut min hoj på ngn custombyggartillställning, eller ens öht. Beroende på att min hoj inte har den hantverksmässiga verkshöjd som normalt finns representerad på hojbyggeriutställningar. Den typ av handknackeri som tex Rolle visar prov på i denna tråd.

... -Och jag hoppas att jag hinner ut i sommar trots att jag jobbar långsamt:D

Grejt! Jag håller tummarna! Lite trist att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade vi kunnat ut och bränna lite ihop.
 
Last edited:

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Kurser i plåtformning

Kolla in den här frassen, han kan banka alu han.

http://www.youtube.com/watch?v=LyHFfbwd_KE

Även du har ett riktigt intressant och fint bygge (lika bra att kalla det för porr på en gång... :tuttar :Bugar !!!) säkert ännu mer en sann fröjd för såväl ögon som händer i verkligheten !!!

Vill bara passa på att inflika, vi har en svensk "Världsmästare" i avancerad plåt-formning. :yoparty
Lazze Jansson, tidigare i Varberg, numera i Californien.
Han har intressanta och mycket lärorika kurser i plåtfomning för de som vill lära sig grunderna eller bygga på sina kunskaper. Jag talar av egen erfarenhet...:tummenupp

Här är några länkar:
http://www.lazzemetalshaping.com/
http://lazze.se/

Det är inte fel att kombinera semester och hobby, eller ta kursen i Sverige - det går också bra.

Det skall bli jätte kul att få se hojen i verkligheten när du kommer söder ut - eller kanske när jag är på Midlanda nästa gång...
Keep up the good work !!!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mkt intressant läsning som kanske egenligen är lite "OT"...
Precis som du nämnde Rolle så har man ngt helt eget om man inte platsar i någon klass!

Jag ställde ut mest för att visa att allt inte behöver handla om okörbara musei-föremål!
Vore jäkligt kul om fler som kör den typen av hojjar smo vi gör börjar ställa ut, det är trots allt utsällarna som röstar. Om man är FLER med den typer av hojjar som vi kör får vi ju automatiskt fler röster, inte sant?!

Jag skulle aldrig offra körbarhet och väghållning bara för att ngt ser "coolt" ut, jävla fjanteri enligt mig. Självklart skall det finnas en kombination mellan form och funktion, det gör det oftast inte idag..

Vi får väl starta igång en egen kortege/träff där fok med byggen av olika slag träffas och idkar ömsesidig beundran.

Eller vad sägs?

Sorry att detta blev väldigt OT..
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Diskussionen är inte alls offtopic. Jag byggde inte min hoj för att ställa ut den utan för att det skulle bli en ball och billig bushoj, men det är ju bra med ett mål för projektets framåtfart....
Egentligen tycker jag att man inte behöver klasser, klasser har man ju i tävlingar som 250-500cc,viktklasser i brottning och sånt:va.
Rätt överflödigt i en bedömningstävling det...Man skulle ha som på Vm och som på vissa bilträffar , rösta fram de 10-20 ballaste bågarna .Desto mer status för den som vinner också.
Diskussionen om körbarhet är ju ständigt närvarande hos allt hojfolk när utställningsvinnare ska dissekeras. Jag tycker att Istos navstyrda Oomega är bland det grymmaste som jag sett, samtidigt som att det är helt maximalt att Roger Goldammer som vann Vm 08 satte ett världsrekord på Bonneville med exakt samma cykel! Ganska omöjligt att jämföra dessa två dock...
Appropå klubb för inbördes beundran, Panza, E inte det ganska tråkigt?
Tycker det är roligare att sticka ut från mängden än att smälta in så jag har inget problem med att va med i en Hd klubb eller att inte hitta en klass att ställa ut i om jag skulle vilja det.

Lazze har jag läst om men tack för länkarna, Gubbmissilen:tummenupp
Om vi nån gång får ett utbildningskonto på jobbet så ska jag övertala chefen att skicka mig.

Vet inte om de e någon mening att köra mot dig Jörgen, du har ju Lilldyng som chefsmek!
Han e ju en Solleftepöjk så jag vet att han kan sin sak....:gnissla:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Vet inte om de e någon mening att köra mot dig Jörgen, du har ju Lilldyng som chefsmek!
Han e ju en Solleftepöjk så jag vet att han kan sin sak....:gnissla:tungan

Vi måste ju inte rejsa mot varandra. Vi kan glida upp på var sin sida om en banklånsplastis vid ett rödljus. Sedan rostar vi den kretinen i samma sekund som det blir nygult. :D

Tror jag vet vem du menar ;)
Jo han är inte helt okunning när det gäller motorer och maskinarbeten den mannen :D
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Vi måste ju inte rejsa mot varandra. Vi kan glida upp på var sin sida om en banklånsplastis vid ett rödljus. Sedan rostar vi den kretinen i samma sekund som det blir nygult. :D

Tror jag vet vem du menar ;)
Jo han är inte helt okunning när det gäller motorer och maskinarbeten den mannen :D

Det vore skoj:D
Jo det den mannen inte kan om motorer är inte värt att veta.Gammalt skrot,high tech. v8or eller hojar. Han fixade till mina cyllar på storsidan. Var han som trimmade Lillanders sida också,den stekte många toppventils Harleys på 80talet vid rödlysena.:yoparty
Sen så är han ju kul för han säger vad han tycker i alla lägen.
En stolt polare var ner med sin 113 kubiks sns chopper för att bänka förra veckan men han dömde ut den totalt. Drog upp den på 6000varv på bänken och delarna började skramla av en efter en.:D
Fast han hade 106hk på hjulet, innan kopplingen la av.
Sälj skiten nu medans den går var rådet:D
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Appropå klubb för inbördes beundran, Panza, E inte det ganska tråkigt?
Tycker det är roligare att sticka ut från mängden än att smälta in så jag har inget problem med att va med i en Hd klubb eller att inte hitta en klass att ställa ut i om jag skulle vilja det.

Mer skrivet som ett skämt :D Du vet ironi....

Jag blir bara lite less på inflationen som går i "hojbyggarkretsarna" när det gäller trender. Tyckte i princip att det mesta såg likadant ut på Norrtälje när det gällde Custom klasserna. Skitkul dock att hitta ett par som verkligen stack ut ur mängden! Roligast var faktiskt att kika på den "historiska" delen.

Fick nöjet att höra en (ursäkta stavningen) Brough Superior på högvarv! Helt magiskt :kär

Race för övrigt...!
Alltid sugen :tummenupp

Känns lite surt innan jag hinner få in trimmet, men vfan!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top