Apa mille räserbygge

dom där ljuddämparna var riktigt snygga..:tummenupp
Tack. Jodå, det blir nått ögonblick av brilljans ibland efter eoner av mediokert krafs..... ;)
Såg du letade efter dämpare själv, hittat några än?
Själv så var jag på skroten idag och hittade lite fynd.
Bromshandtag från en capo nord, oljekylare med gängade anslutningar från nån Bmw dakar hoj och en kylare från en Honda som kan funka om jag då flyttar lite anslutningar. 500 balubas, som hittat.
 

Bifogat

  • rsz_120081203(001).jpg
    rsz_120081203(001).jpg
    189.1 KB · Visningar: 130
  • rsz_20081203(002).jpg
    rsz_20081203(002).jpg
    174.9 KB · Visningar: 120
  • 20081203.jpg
    20081203.jpg
    210.9 KB · Visningar: 133
kul med lite fynd på skroten. he he. när jag skulle fixa kylare till min så gick jag igenom varenda hoj på mc-mässan och försökte hitta nån som skulle kunna passa. folk undrade väl varför jag glodde så på kylarna. ha ha funderar också på och göra egna dämpare. hittar inga som passar riktigt.
 
Skitfränt bygge! :yoparty
Har själv ett förflutet i HD-träsket men numera är det "småtwinnar" som gäller.
En liten varning dock: Apan gillar kylning! Den blir varm jävligt fort. Fläktarna
går igång så fort du stannar sommartid...
 
Brr...den här tråden följer man med skräckblandad förtjusning. Men det verkar vara ett gött hantverk bakom det hela, så det blir kul att följa det hela! :)

/J
 
Starholk-Jo kylare är jobbigt, man vill ju egentligen inte ha dom. Klart du ska göra egna dämpare! Du har ju hela vintern på dig.:gnissla

Pbas- Så farligt tyckte jag inte att det var, tog nog en tre-fyra minuter på min och det kan jag leva med. Ska inte stå stilla så länge. Har inte så många rödljus i Norrland sen så är det ju närmare polcirkeln här uppe...:D

Panzaa- http://www.adalensbildemontering.se/ i Kramfors.Har ingen egentlig ordning på delarna men jag fick leta på egen hand iallafall. Har skrotat drygt 200 hojar där. Såg en nyare R1a som bara var lite skrapad för er som går igång på sånt.:tungan

Sgm- "Skräckblandad förtjusning"? Är du en sån där texttrogen originaltaliban som snart skickar nån Tony Soprano typ på mig?:confused: :) Peace
 
Sgm- "Skräckblandad förtjusning"? Är du en sån där texttrogen originaltaliban som snart skickar nån Tony Soprano typ på mig?:confused: :) Peace

A S G

Japp, något åt det hållet ja. :D Jag är som Milleägare bara väldigt förtjust i den cykeln. :) Men det är ovanligt, och du verkar ha lite känsla för feeling s.a.s, så det blir intressant att se.

Men den som får för sig att tyskstuka (=krockskada?) en Mille, den kommer få påhälsning av Dragan&Dragan Motivationskonsult AB. :D

/J
 
Då har jag äntligen lyckats flytta alla anslutningar på kylaren och jag tror det blev bra.
Använde ett lim, (3m weld) som härdas i ugn 170grader ett par timmar. Vi har använt det på jobbet att limma bromsbelägg, dyrt som ....och så stod det "suspects to cause cancer på tuben". Bra skit!:va
Provade att löda med alutite innan men, äh vilken dynga. Lod utan flussmedel är inget bra om man vill ha det tätt.
 
Last edited:
Tack, men helt klar lär nog dröja ett tag till. Blir borta hela juli utomsocknes så... Men nu så tänkte jag dra en 1tums rostfri avgasslang under motorn som ett utjämningsrör. Någon som vet om det är viktigt att det kommer på jämt avstånd på de nu separata rören? På Hd som har den konstruktionen så är det ju alltid symmetriskt men hur kinkigt är det egentligen?:va Skulle vilja förskjuta ena nån deci av utrymmesskäl.

Jäkligt nice bygge:tummenupp Snyggt avgassystem!
Jag är lite inne på att bygga två separata rör till min twin, tänkte höra med dig varför man har ett avstämningsrör?
 
Tack så micket.:) Jo man får enligt utsago jämnare gång och mer effekt framför allt på låg och mellanregistret med utjämningsrör. Sitter ju ett sånt på de flesta twinnar med separatorsystem. Alla nyare Hd har det så ännu mer viktigt på en högeffekts twin som varvas lite mer då gissar jag.
Viktigt även att rören blir lika långa och att de stegas upp lika.
 
Tack så micket.:) Jo man får enligt utsago jämnare gång och mer effekt framför allt på låg och mellanregistret med utjämningsrör. Sitter ju ett sånt på de flesta twinnar med separatorsystem. Alla nyare Hd har det så ännu mer viktigt på en högeffekts twin som varvas lite mer då gissar jag.
Viktigt även att rören blir lika långa och att de stegas upp lika.

ok, kapar tråden igen för dig :) och passar på å fråga vilken diameter ska man minst ha på utjämningröret? å kan de sitta var som hällst på systemet bara det sitter på samma mott på bägge rören?
eller ska man bygga som orginalsystemet ser ut? då går röret från cyl 1 rakt imot röret ifrån cyl 2 och bildar en 4 vägs korsning (systemet har 2 ljuddämpare) om du förstår vad jag menar , de borde väll strypa effekten en del eller?:va
 
ok, kapar tråden igen för dig :) och passar på å fråga vilken diameter ska man minst ha på utjämningröret? å kan de sitta var som hällst på systemet bara det sitter på samma mott på bägge rören?
eller ska man bygga som orginalsystemet ser ut? då går röret från cyl 1 rakt imot röret ifrån cyl 2 och bildar en 4 vägs korsning (systemet har 2 ljuddämpare) om du förstår vad jag menar , de borde väll strypa effekten en del eller?:va
Du, jag är ingen expert på området :va men att det är symmetriskt placerat är nog bra, var utjämningsröret sitter ,närmare ,längre ifrån dämparen tror jag är av mindre vikt.
Jag satt det nära dämparna då det blev symmetrisk och jag kunde gömma det under motorn, samt att jag eftersträvade att efterlikna originalcollektorsystemet, kolla på Jörgens sportster så sitter det nära dämparna, Hd bigtvin har det nära cylindern likaså på äldre brittiska hojar.
Kanske är det bra att ha lite volym innan så att det byggs upp lite tryck innan utjämning?....men det är bara min vedbodsteori.
I allmänhet så brukar utjämningsröret vara av mindre diameter. jag har 25mm på 44/48mm system.
Apropå ditt system så är det original Ducati så är det nog genomtänkt. Ett system ska ju även ge ett visst motstånd för att fungera bra så det kan ha med det att göra.
Motsåndet kan man justera med längden och diameter på dämpinsatserna. Enklare i efterhand.
Lycka till:tummenupp
 
Tack så mycket Softis å Sladdis.:)

Tyvärr så blir det inte så mkt mer gjort på ett tag då jag åker iväg till Mexico en dryg månad på skärmflygs Vm....:gråta Precis när jag tänkt klart på hur jag skall göra den integrerade oljetankskylspoilern, typiskt murfhys lag asså.:huvet
Men apan Ska ut till våren....:gnissla
 
Mycket intressant. Har lite skruvade funderingar med min Apa...

Att flytta oljekylarn, vad säger motorn om det? Pumpen tuggar på som vanligt? Behöver kylaren sitta under oljetanken? Kommer inte ihåg helt färskt, men visst suger tryckpumpen oljan från tanken VIA kylaren? Så det vore lämpligt om den att lägre än nivån? Eller är det tvärtom, att sump-pumpen trycker tillbaka olja genom kylaren?
Nån som kan reda ut begreppen? är ju "dumt" om det tar tid innan tryckpumpen får mat tänkte jag...
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top