Apple TV värt att satsa på?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Kan någon av er smarta förklara för en dumstrut som mig vad jag kan göra med en apple tv.. och vad en jailbreakad apple tv innebär för möjligheter?

Saken är den att jag skulle vilja komma åt kanal 5-, tv3- & tv4 play osv på ett smutt sätt. Går det surfa lite på iphonen och sedan bara klicka på en knapp för att slänga över bilder alt youtube-klipp direkt upp på tv:n så skulle jag springa och köpa en direkt imorgon.

Har försökt att läsa in mig på airplay osv, men förstår att det är lite varierat reslutat om det fungerar eller inte.

Jag har inga filmer nedsparade på någon lös hårddisk eller NAS disk så just dem bitarna är ointressanta för mig.

Egentligen vill jag på ett smidigt sätt klona bild och ljud ifrån iphone eller ipad.
Sitter och surfar runt lite... coolt.. detta vill jag se på tv:n. Klickar och vips så dyker det upp på tv:n.

Går detta 2012?

MVH
KaliZ som bott i grottan de senaste åtta åren.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kaliz: Yes, detta funkar galant.

Som sagt. Funkar galant. Du behöver inte ens jailbreaka din ATV för detta....
Nu finns bara ATV3 att köpa och den är inte knäckt än. Ingen har ännu listat ut hur man injicerar de nya filerna. men det kommer väl vad det lider. Tur man hann köpa en 2:a....

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Kaliz: Yes, detta funkar galant.
Tackar för kort och tydligt svar!!! :)

Som sagt. Funkar galant. Du behöver inte ens jailbreaka din ATV för detta....
Nu finns bara ATV3 att köpa och den är inte knäckt än. Ingen har ännu listat ut hur man injicerar de nya filerna. men det kommer väl vad det lider. Tur man hann köpa en 2:a....
Vad vinner man på en jailbreak då? Eller rättare sagt vad missar jag med en apple ver 3?

//KaliZ

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Vad vinner man på en jailbreak då? Eller rättare sagt vad missar jag med en apple ver 3?

//KaliZ

Har inte järnkoll på vad du egentligen missar. Men har du en iPhone eller iPad kan du installera Plex både på den och på din dator och så kan du streama video till ATV3. Man har inget behov av JB alltså i det avseendet.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

//KaliZ

Kortfattat så är XBMC mycket mer kompetent än ATV. Du har större valmöjligheter, bättre mediastöd osv osv.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har inte järnkoll på vad du egentligen missar. Men har du en iPhone eller iPad kan du installera Plex både på den och på din dator och så kan du streama video till ATV3. Man har inget behov av JB alltså i det avseendet.

Eller AirVideo som jag själv använder... dagligen.
Sen finns ju skärmdubblering också, men det kräver nyare apparater än vad jag har.

Själv har jag en Apple TV2 (alltså den som går att JB) men har inte knäckt den, eller jo, gjorde det men tröttnade på XBMC så jag har installerat senaste iOS på den och är supernöjd.
Kör både köpt media, icke köpt via AirVideo, Netflix osv osv.

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
tjenna!

Saken är den att jag skulle vilja komma åt kanal 5-, tv3- & tv4 play osv på ett smutt sätt.
Det fungerar utmärkt med airplay och numera även på SVT Play. (Direkt)

Dock inte "TV direkt" på TV4 play sen i helgen p.g.a DRM-skyddet Widevine, eller snarare att dom inte vet vad dom ska skydda så dom lägger på DRM på alla TV direkt kanaler (Premium krävs även) .

Det går dock att se det dom valt att lägga på livesändningen (samma som dess TV direkt kanal !! )

egentligen vill jag på ett smidigt sätt klona bild och ljud ifrån iphone eller ipad.
Sitter och surfar runt lite... Coolt.. Detta vill jag se på tv:n. Klickar och vips så dyker det upp på tv:n.

Går detta 2012?
Det gå alldeles utmärkt, Airplay/skärmdubblerin heter det. Du får upp samma skärm som på din iPhone/Pad, web, Email, kartor, spel etc. Bra om man har dålig syn, allt syns mycke bättre på en 47" LED :)

/D
Edit: Dina i Produkter måste sitta i samma LAN (WiFi går bra)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Har inte läst tråden så detta kanske har nämnts tidigare!

Men såhär äre. Apple tar ut ca 40% av kostnaderna i vinst när du köper något av dem samtidigt som tex samsung tar ut mellan 12-16%. Så om du har två olika produkter i samma prisklass från de två märkena så räkna själv vad som man bör köpa! Visst Apple är simpelt, men är man smartare än en medelmåttig 10åring och vill kunna göra lite mer så borde man satsa på annat!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kostnad har inget med en produkts pris eller värde att göra.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Kostnad har inget med en produkts pris eller värde att göra.
Säg att två produkter från samma kostar 10000kr Apple plockar ut 4000kr i vinst och samsung 1200-1600kr.

Apple har då 6000kr kvar till inköp av av komponenter mesans samsung har 8400-8800kr att tillverka sin produkt. Vem har råd att köpa sätta i de bästa grejerna i sin produkt? Detta är hur jag fått det förklarat för erfarna datatekniker som utbildar i data och aldrig i livet skulle köpa en Apple produkt.

No offence till alla er som avgudar Apple :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Säg att två produkter från samma kostar 10000kr Apple plockar ut 4000kr i vinst och samsung 1200-1600kr.

Apple har då 6000kr kvar till inköp av av komponenter mesans samsung har 8400-8800kr att tillverka sin produkt. Vem har råd att köpa sätta i de bästa grejerna i sin produkt? Detta är hur jag fått det förklarat för erfarna datatekniker som utbildar i data och aldrig i livet skulle köpa en Apple produkt.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt eftersom Apple är >50% dyrare än sina konkurrenter. Samma komponenter, men högre marginal.

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1989

Är det inte bättre du läser tråden istället för att gå ett par mil OT:va

Du missförstod nog frågan:
Apple TV värt att satsa på?

/J

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Du förutsätter att alla har samma kostnad för lika komponenter. Så är det självfallet inte. Men låt oss ändå anta att det är så.

Apple sätter givetvis inte sitt pris baserat på vad tillverkningskostnaden är. Man sätter det så högt man kan utan att förlora i volym, oavsett vad komponenter och tillverkningskostnaderna är.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Men såhär äre.
Ååå, jag minns när jag var ung och visste allt om livet och tvärsäkert kunde säga att "såhär äre". :)

Men av ren nyfikenhet; om man nu skulle vilja ha samma funktionalitet som nämnts ovan utan att använda appleprylar, hur skulle man göra då och vad skulle man få hosta upp?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har inte läst tråden så detta kanske har nämnts tidigare!

Men såhär äre. Apple tar ut ca 40% av kostnaderna i vinst när du köper något av dem samtidigt som tex samsung tar ut mellan 12-16%. Så om du har två olika produkter i samma prisklass från de två märkena så räkna själv vad som man bör köpa! Visst Apple är simpelt, men är man smartare än en medelmåttig 10åring och vill kunna göra lite mer så borde man satsa på annat!

Eller oxå ser man mervärdet i Apples prylar. Resonerar du på samma sätt med allt du köper ? låter tråkigt isåfall..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA