Aprilia BoTT byggtråd

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ser värre ut än det är, hoppas kunna starta den vilken dag som helst.

Nja, sensorn hänger ju på kraschpucken till framaxeln så det är inte rätt gissat...:D

/J
Du måste förresten ta och väga din moppe sen, både naken och påklädd. Vore kul och veta vad vikten ligger på.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Du måste förresten ta och väga din moppe sen, både naken och påklädd. Vore kul och veta vad vikten ligger på.

Ska försöka väga den raceklar med bensin i tanken...om jag hinner innan första testet....sådana här ombyggnader kan ju dra ut på tiden.....

/J

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Finns väll inte så många som håller på med Aprilia motorer tänkte att det kanske hade varit något vi kunde utvecklat och kört med 2011? gjort ett smarbete

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Finns väll inte så många som håller på med Aprilia motorer tänkte att det kanske hade varit något vi kunde utvecklat och kört med 2011? gjort ett smarbete

Mina tjänster finns till hands precis som Rickards, bara att välja samarbetspartner.:)

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Fick min GPS laptimer/logg idag, en satans massa mera kablar blir det.:näsblod
Displayen ser ut att kunna synas bra och framförallt är shiftlighten väldigt tydlig och syns definitivt.

Tack Mats på laptimer.se för snabb leverans i dessa jule-tider.:)

/J

Bifogat

• 10.JPG
    10.JPG
    114.8 KB · Visningar: 133
  • 11.JPG
    11.JPG
    164.8 KB · Visningar: 136
  • 12.JPG
    12.JPG
    159.3 KB · Visningar: 117
  • 14.JPG
    14.JPG
    126.4 KB · Visningar: 115

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Äntligen!

Efter lite tjurighet så startade till slut Aprilian idag och den gick på "tomgång" ett litet tag, snålt i A/F så det blir till att köra till Aspenryd för bänkning så fort han har tid. Film följer senare....:tummenupp

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mera klart och lite kvar att göra..

Elsystem klart förutom lite 12v matningar som ska dras. Monterat Athon GPS loggern i nytt fäste, monterat sensorer för div loggningspunkter.

R&G kraschpuckar som sitter i bägge motorfästena, fint ska det vara.:)

Specialgjord bromskiva bak som även fungerar som trigger till speedsensorn för tractioncontrol'n.

Kraschskydd för EVO6 dämparen........och nej, jag har inte tagit vänster och satt på höger. De har skickat samma misstänker jag trots olika beställningsnummer........:rolleyes:

Jag kommer dessutom att använda den extra shiftlight som finns som tillbehör till Translogic quickshiftern som "slipwarning" från Motec ecu'n. Den lyser/blinkar (vet ej ännu) när det slirar och jag kommer även logga denna signal så jag se i efterhand om och var det händer på banan och vilket tps jag haft osv osv...

/J

Bifogat

• 29.JPG
    29.JPG
    160.4 KB · Visningar: 88
  • 31.JPG
    31.JPG
    147.9 KB · Visningar: 115
  • 35.JPG
    35.JPG
    150.3 KB · Visningar: 110
  • 41.JPG
    41.JPG
    132.6 KB · Visningar: 146
  • 45.JPG
    45.JPG
    154.1 KB · Visningar: 132

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
OK lamkaka här kommer en liten länk till hemsidan http://www.nilssonnord.se/
ni som inte besökt en backtävling någon gång så kan jag rekommendera det som helgaktivitet,,, :tummenupp

Har fått något virus på min e-mail/msn....men jobbar på det problemet...det finns några alternativ...

1060cc känns säkrast och biligast.
1102cc så verkar cylinder vägarna bli en anning tunna... vet ivarjefall en som kör med det i sverige utan problem(men han kör sidovagns backrace eller vad det heter)...Jocke i köping kan du fylla i lite här åt mig.... :) , hans hemsida m.m...det värkar hålla lite sämre åt de som kör racing med hoj...
1200cc det går....eller har gått vet inte om han fixar till motorer fortfarande om man frågar...(2200 Euro va jag för mig det kostade typ)....om ni promst vill ha mer info eller är sugen på det får det tas vid pm endast... något mer vill jag inte skriva här pågrund av att han som fixar det kan få problem.

1200cc med annan vev m.m nja,,, är skeptisk till det.

Men med 1060cc ska det gå få ut ca 174bhp där en zx10r 04-05 ger ca 169bhp...

Men hur man får fram alla de hästarna vet jag inte..vissa saker vet jag men inte allt tyvär....och han som gjorde det är nog lite svår att få tag på men allt får ju om man vill....men kostar gör det säkert att få fram alla de hästarna....och jag vet att den motorn ej bara va gjord för ett race den gick lite som touring maskin i england också :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Din TC, vad har hela det där kittet gått på?

Jag har en Starlane GPS oxå via laptimer.se, men kan jag få till TC oxå via den eller vad gäller här?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Din TC, vad har hela det där kittet gått på?

Jag har en Starlane GPS oxå via laptimer.se, men kan jag få till TC oxå via den eller vad gäller här?

Den TC som jag marknadsför är Gripone från Diego Gubbelini. Den finns i 3 versioner varav 2 är klara för marknaden och den sista är fortfarande i "testbänken". På Ducatin som jag byggt har nuvarande ägare monterat ett Gripone och det ska testas så fort snön förvinner och banorna öppnar.

Mitt TC som jag har på min hoj är integrerat i motorstyrningen från Motec och inte ett piggyback system. Det ger en del fördelar men är oxå lite mera invecklat, nu är inte min Motec ecu den senaste så funktionen är "enkel" men än dock mera avancerad än Gripone.

Starlane's produkter har inget med TC att göra, dessa är bara till för loggning och ingen styrning.

/J

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Den TC som jag marknadsför är Gripone från Diego Gubbelini. Den finns i 3 versioner varav 2 är klara för marknaden och den sista är fortfarande i "testbänken". På Ducatin som jag byggt har nuvarande ägare monterat ett Gripone och det ska testas så fort snön förvinner och banorna öppnar.

Mitt TC som jag har på min hoj är integrerat i motorstyrningen från Motec och inte ett piggyback system. Det ger en del fördelar men är oxå lite mera invecklat, nu är inte min Motec ecu den senaste så funktionen är "enkel" men än dock mera avancerad än Gripone.

Starlane's produkter har inget med TC att göra, dessa är bara till för loggning och ingen styrning.

/J

Om man har typ AFR tuner med bredbands lambda. och man har TC så
kommer den att mappa om sig när TC bryter för avgaserna blir anulunda. Vad tror du om det?

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Om man har typ AFR tuner med bredbands lambda. och man har TC så mommer den att mappa om sig när TC bryter vad tror du om det?

Svår fråga, kanske bäst att kolla med Motty själva. En gissning dock är att tiden då din TC är aktiv är så kort att den inte påverkar den automatiska mappningen så mycket att det har någon praktisk betydelse, men som sagt en gissning. :)

/J

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Svår fråga, kanske bäst att kolla med Motty själva. En gissning dock är att tiden då din TC är aktiv är så kort att den inte påverkar den automatiska mappningen så mycket att det har någon praktisk betydelse, men som sagt en gissning. :)

/J

Jag har pratat med dom men de kunde inte ge ett riktigt svar. Han sa att det kan ändra mapningen men på frågan om det skulle märkas vid körning så viste han inte. Han sa att det tar tid för systemet att optimera sig igen?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag har pratat med dom men de kunde inte ge ett riktigt svar. Han sa att det kan ändra mapningen men på frågan om det skulle märkas vid körning så viste han inte. Han sa att det tar tid för systemet att optimera sig igen?

De vet alltså inte heller. Min högst personliga åsikt är att automatiska mappningar inte hör hemma på en racehoj. Jag har stått så många gånger i bänk och sett hur den automatiska justeringen fått fnatt och både släckt en motor med soppa och tunnat ut så den dog.

Det sista man vill ha på en hoj är en oförutsägbar effekt utveckling, nu påstår inte jag att Motty's produkt kommer ge problem men jag vill gärna ha så få "tänkande" system som möjligt, speciellt om vinsten inte är skillnaden mellan succé och fiasko. En TC är dock så viktig att man kan tänka sig ha ett "tänkande" system för den ev vinst är så stor att risken är acceptabel.

/J

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag är lite utav samma uppfatning som dig. Vad skulle det kunna ge mer i HK med ett själv inställande system? Jag kör med PC och för mig tror jag det blir bra tillsammans med TC från IRC.

Hopas jag inte stör din byggtråd med mina frågor?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag är lite utav samma uppfatning som dig. Vad skulle det kunna ge mer i HK med ett själv inställande system? Jag kör med PC och för mig tror jag det blir bra tillsammans med TC från IRC.

Hopas jag inte stör din byggtråd med mina frågor?

Svårt att säga nån hk siffra men jag är ganska säker på att den är så liten att du inte har nån mätbar förbättring med dom. Kör med din PC med en genomjobbad map och jag tror du är hemma.

Störa och störa, jag bygger, du bygger, blir ju bara byggsnack......alltid kul. :)

/J

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...