Aprilia Factory SuperCharged

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Trevligt bygge. Med betoning på "bygge". (jmf med färdigköpta turboknarrar).:tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
För att få körbar effekt vid alla varv byggde Lancia en rallymotor med både kompressor och avgasturbo. Kompressorn var konfigurerad att ladda på lägre varv och turbon hjälpte till på högre. Fungerade tydligen utmärkt-

Funkar bra på bil men på hoj blir det betydligt svårare eftersom effektkontrollen är direkt knuten till balanskontrollen vid kurvkörning tex. Det är därför vi inte har luftmängdmätare på hojen, de reagerar för långsamt och gör hojen instabil, utan ett Alpha/N system som bygger på varvtal och trottel-läge för korrekt mappning. Gas-svaret blir direkt och man behöver inte vara rädd för kursändringar i kurvor tex.

/J
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
nu med detta låga tryck så är effekten 146hk och vridet samma ungefär
/J

Hon gick ju nästan lika fint upp på slangen i 2an som min retta, men det otroliga är ju att man inte känner att det är en "överladdad" hoj, det känns bara som en vanlig hoj med mycket mos.:Bugar

Nä iväg och fräs en ny utväxling........jag vill provköra igen:yoparty :yoparty :hojbusa
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hon gick ju nästan lika fint upp på slangen i 2an som min retta, men det otroliga är ju att man inte känner att det är en "överladdad" hoj, det känns bara som en vanlig hoj med mycket mos.:Bugar

Nä iväg och fräs en ny utväxling........jag vill provköra igen:yoparty :yoparty :hojbusa

"Fräsa"........du vet väl att de trådgnistas ut ur aluminiumplattor...:näsblod

Klart du får provköra min skapelse ärade "King Wheelli".....:D

/J


Tack!

We aim to please.......:D

/J
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Uppdatering

Har bänkat med det tryck som jag ska stanna på. Hojen går kanon och känns som standard i karaktär men med lite mer "ilska" på topp. Största skillnaden mot standard är att den aldrig slutar dra, det bara ökar hela vägen till växlingen, original så vill den plana ut vid 9500 och förmågan att varva ut på högre växlar blir lidande. Dessutom har ju effektregistret blivit avsevärt längre pga detta, +1500varv på topp.

Som en känd talare redan sagt " Det gillar brudarna....." :D

/J
 

Bifogat

  • Sista bänkningen.JPG
    Sista bänkningen.JPG
    33.7 KB · Visningar: 1,060

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jäklarns vilken trevlig kurva! :D Starkt jobbat!
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Nejdå........Bomber har svårt att komma till skott så jag överväger att göra en egen "pressrelease".........vi får se vad som händer den närmaste veckan...

/J
Ja, de tycker jag du ska göra. Har ju väntat in två nr nu av tidningen, och blivit en aning besviken när din hoj inte varit med. Dom kommer ju ut så himla sällan dessutom. Nästa chans är ju inte förrän i höst liksom.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Fick senaste numret av Bomber Mag häromdan, och din hoj var ju inte med den här gången heller (besviken). Blev förhoppningsfull när jag såg rubriken "Högtryck i Halmstad" på framsidan, men ack vad jag bedrog mig.

Ditt bygge är för mig mycket mer intressant än ytterligare en Streetfighter- och turbokonverterad Gixxer 1100 från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Hur många sådana har man inte redan sett?

Jag vill se bilder:yoparty .

//Lennart.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top