Aprilia Factory SuperCharged

hson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Halland
Hoj
GT 2-Hjul med Kedja
Jag hoppas att plåten vi fixade till i dag passa, Tyvärr så kan jag inte köra med er det var en idiot som köpte min hoj..:huvet :huvet
Fasen man har ju inte lite ångerst nu på vår kanten..
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Update...

Nu har jag ingen sugmotor i min Factory längre.:D Laddar nu och det funkar helt ok direkt. Startar och går fin fint på tomgång med ca 13-13.2: i A/F på tomgång och varm motor. Lite fix kvar med kåpor men annars så är den klar.......bara väntar på "reportrarna" från Bomber. Ska börja mappa lite nästa vecka, långledigt pga Kristihimmelsfärd ju, och jag siktar på att ha 13:1 vid tomgång för att genom varvtalen hamna på ca 11.6-11.8:1 vid fullgas. Har ju lite blowthru att ta hänsyn till och tror därför att dessa värden blir bra.

/J
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Man blir bara stående med munnen öppen. Bugar mig för folk som vet hur man skall meka
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vad besviken jag blev nu när Bomber mag. kom och din hoj inte var med. Jag hade verkligen sett fram emot lite färdig-bilder och mätning m.m.

De blir en lång väntan tills nästa nummer.

Men den som väntar på nåt gott, har väntat på tok för länge, som de heter:tungan .

Mycket coolt och snyggt bygge dock. Du vet vad du gör, de märks helt klart.:tummenupp
 

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Hur går det har du hunnit att bromsa den ännu :yoparty
Vi är sugna på lite bilder :gnissla
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hur går det har du hunnit att bromsa den ännu :yoparty
Vi är sugna på lite bilder :gnissla

Bilderna får vänta till Bomber varit ute ett tag.(#4 v30) Imorrn ska jag bänka med moderata 0.37bar laddtryck för att se hur det artar sig. Har kört nu ett tag med hojen och allt funkar kanon. Faktiskt lite förvånad hur likt en standard hoj den är i hantering och användande. Inga "special knep" för körning utan bara gasa och hålla i.......

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bänkat hojen idag med låga 0.30bar enligt loggen. Min effekt innan var 130hk och 108Nm, nu med detta låga tryck så är effekten 146hk och vridet samma ungefär. Samma förutsättningar vid bägge tillfällena. Upp till ca 7500-8000varv så är motorerna väldigt lika i effekt med när sugmotorn börja tappa så fortsätter kompressormotorn till varvstoppet, ingen hejd. Vridet är samma som standard men kommer lite senare, dock så dalar det inte som en sten efter 8500 utan planar ut mer mot varvstoppet. Nu körde jag lite fett för att "spara" lite på motorn eftersom jag inte har någon direkt referens att jämföra med. A/F på topp ligger på 11.6:1 vid denna effekt men går jag upp till 12.7-12.8:1 så finns det säkert mer hästar att hämta redan nu.

Det som imponerade mest var effektkurvan, rak som någon ritat den med linjal. Från 3500-11000, bara rak, inga dippar eller peakar. Hur det blir med 0.55-0.60 bar får vi se framöver......

/J
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Bara att gratulera till ett kanonbygge.:tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Bänkat hojen idag med låga 0.30bar enligt loggen. Min effekt innan var 130hk och 108Nm, nu med detta låga tryck så är effekten 146hk och vridet samma ungefär. Samma förutsättningar vid bägge tillfällena. Upp till ca 7500-8000varv så är motorerna väldigt lika i effekt med när sugmotorn börja tappa så fortsätter kompressormotorn till varvstoppet, ingen hejd. Vridet är samma som standard men kommer lite senare, dock så dalar det inte som en sten efter 8500 utan planar ut mer mot varvstoppet. Nu körde jag lite fett för att "spara" lite på motorn eftersom jag inte har någon direkt referens att jämföra med. A/F på topp ligger på 11.6:1 vid denna effekt men går jag upp till 12.7-12.8:1 så finns det säkert mer hästar att hämta redan nu.

Det som imponerade mest var effektkurvan, rak som någon ritat den med linjal. Från 3500-11000, bara rak, inga dippar eller peakar. Hur det blir med 0.55-0.60 bar får vi se framöver......

/J

Hur styr du laddet?

Olika utväxlingar på drivningen eller "wastar" du bort trycket vi någon typ av blow off ventil?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hur styr du laddet?

Olika utväxlingar på drivningen eller "wastar" du bort trycket vi någon typ av blow off ventil?

Laddtrycket styrs av utväxlingen mellan motorns remskiva och kompressorns. Just den jag valt är maxad till 0.18kg/s i massflow. I teorin ger det ca 200-220hk. På en motorcykel är ju utrymmet den största nöten att knäcka men visst en mega kompressor som ger fullt tryck från typ 3000 och bara "wastar" luften hela tiden för att hålla bestämt tryck skulle vara fränt......Frågan är vad som händer om tryckstyrningen ballar ur och den laddar fullt......:crash

Eftersom kompressorn drivs direkt av motorn och varvet på kompressorn inte kan "skena" så blir laddet alltid samma i förhållande till motorns varvtal. Laddtrycket byggs upp under hela varvtalsregistret och når topptryck vid toppvarv. Blow-off används till evakuera luften om jag skulle stänga trotteln vid högt varv, kompressorn pumpar ju luft oavsett mitt trottelläge. Detta betyder inget lagg och förhållandes lätt att mappa.

Om man skulle jämföra kompressor med turbo och "normal" trimning(typ portning,kammar,kolvar osv) så ligger den helt klart i samma kategori som "vanlig" trimning. Egenskaperna bibehålls men effekten blir avsevärt högre på topp än med det "vanliga". En annan fördel med kompressorn är att laddtrycket(i mitt fall) kommer succesivt och motorn får bara maxladd när man behöver det, vid fullt uttag på toppvarv. Vid låg och mellanvarv så är laddtrycket "moderat" och ger inga onödiga påfrestningar med höga dynamiska kompressionsförhållanden.

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top