Aprilia RS250 tillåten i 250R?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
McFille skrev:
Ja bara frågade, rent hypotetiskt... :)
Det är alltid roligare att vinna på ett raffinerande sätt... :hihi

Hade varit kul att se hur en fullkittad RGV med en duktig pilot hade klarat sig, de har tydligen gjort jäkligt bra ifrån sig i England, mot andra "gathojar", men ändå...läs mer på Stu Jones sajt

Men så skulle det iof. kosta lika mycket att trimma hojen som att köpa en 250R... :3freak


På Knutstorp tex, har Per Gustavsson kört 1.04.86 med en helt standard RS250 med slicks, Bra 250 R förare kör 1.01-1.04. Dock är det en knixig bana och en kittad hoj hade knappast varit något snabbare. På Anderstorp blir du ca 10 sek efter per varv och där kan du nog kapa ett par sekunder med en fullkittad hoj.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Det e synd att det inte finns någon klass motsvarande Formula 400 i Sverige.

Det hade varit riktigt kul att se fler modeller på bana än Aprilia RS250 när det gäller gat-250, och det lär ju inte hända så länge det är standardreglemente som gäller. I England har 400cc fyrtakt maskinerna blivit RUSKIGT snabba och dominerar klassen totalt nu. De snackar om 90 bakhjulshästar på maskinerna, vilket låter helt sinnessjukt! 250 hojarna har "bara" cirkus 70-75 bakhjulspållar... :gnissla
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
McFille skrev:
Det e synd att det inte finns någon klass motsvarande Formula 400 i Sverige.

Det hade varit riktigt kul att se fler modeller på bana än Aprilia RS250 när det gäller gat-250, och det lär ju inte hända så länge det är standardreglemente som gäller. I England har 400cc fyrtakt maskinerna blivit RUSKIGT snabba och dominerar klassen totalt nu. De snackar om 90 bakhjulshästar på maskinerna, vilket låter helt sinnessjukt! 250 hojarna har "bara" cirkus 70-75 bakhjulspållar... :gnissla

Det kan nog stämma, det innebär 225 hästar per liter vilket är samma trimningsgrad som en Supersport 600, hur ser reglementet ut i avseende om motortrimning?

Standardreglementen har sina fördelar, det blir billigt och maskinmaterialet blir inte avgörande. Vill man köra top of the line maskinerna finns ju racerklasserna i princip utan restriktioner alls förutom kubiken och sex växlar....
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
McFille skrev:
250 hojarna har "bara" cirkus 70-75 bakhjulspållar... :gnissla

Eller 230hp...

Kördes i GP500, 4T överladdat alltså.

Lite spam såhär på kvällen.

/J
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Jo, räsermaskinerna är alltid häftiga, men det är något speciellt med att få en gatmaskin att gå utavhelv*te... :)

Jag kan inte reglementet så bra, men det är i princip fri trimmning verkar det som. Det är inte dåligt att piska fram 90 pållar på hojar som har 10 år gamla motorer!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
McFille skrev:
Jo, räsermaskinerna är alltid häftiga, men det är något speciellt med att få en gatmaskin att gå utavhelv*te... :)

Jag kan inte reglementet så bra, men det är i princip fri trimmning verkar det som. Det är inte dåligt att piska fram 90 pållar på hojar som har 10 år gamla motorer!

Nå, vilken klass blir det nu då? :)

90 hästars 400 verkar rätt ball, synd att de väger asmycket.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Jag är grymt sugen på att börja tävla i 250SP, men har inte riktigt pengarna till det. Även om min RGV250SP inte skulle visa sig vara lika konkurrenskraftig som prillorna så hade det varit grymt kul att köra ändå! Kul att ha en ovanlig hoj iaf... :)

Om jag lyckas komma under 1:12 i år så kan ni räkna med mig i 250SP nästa år... :banana
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
McFille skrev:
Jag är grymt sugen på att börja tävla i 250SP, men har inte riktigt pengarna till det. Även om min RGV250SP inte skulle visa sig vara lika konkurrenskraftig som prillorna så hade det varit grymt kul att köra ändå! Kul att ha en ovanlig hoj iaf... :)

Om jag lyckas komma under 1:12 i år så kan ni räkna med mig i 250SP nästa år... :banana
Det är väl inget att diskutera, klart du ska köra på Knutstorp på SM-finalen! Jag kommer knappt under 1.12 heller (1.10...) så du kommer inte att vara ensam!
Det finns en till 97'a som Henrik Persson kör så speciellt unik blir tyvärr inte din hoj. Speciellt inte när du måste ta bort ditt effektsystem... :hihi
Obs att däcken som gäller är Dunlop D207GP och inget annat, 110 fram och 160 bak.
See you!
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Ja, däcken är jag sugen på att byta så fort som möjligt, mina gamla sur-Bridgestone har redan börjat släppa, å då kör jag inte ens under 1:15, så det känns inte att jag har så mycket att hämta i SM...än... :)
Synd att det är så få körningar på Knutstorp, har bara kört 3 ggr med SP:n än så länge.... :(
Hur går det för Henke med sin SP då?

Ja de e surt att systemet måste bort, det e juh såååå vackert...å låter überskönt... :kär
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
250SP har inte SM-status! :mattias

För övrigt kommer du fortare upp i fart om du börjar rejsa. Jag har försökt träna upp farten, men det tar för lång tid. Seså, börja rejsa nu.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Mattias skrev:
För övrigt kommer du fortare upp i fart om du börjar rejsa.

DET är iof. jäkligt sant...grymt nyttigt att ligga bakom mer rutinerade förare, märkte grym skillnad när jag fick ligga bakom några som bara var lite snabbare än mig på kvällsträningarna...och så får man ju mer bantid, vilket inte är fel! :banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag är extremt talanglös, jag körde kanske 1.15 på Knudan med min ZX9R 2002. Sen köpte jag 125:an och började köra på riktigt, efter 50 mil på den körde jag 1.11-1.12 på Knutstorp, i år är målet att köra 08:eek:r eller 09:eek:r. Det går fort att komma upp i halvsnabbt tempo, men sen blir det betydligt jobbigare.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Jag har inte kört så mycket, men jag tror (se VILL!) att jag kan bli hyfsat snabb. Förra året körde jag ingenting på bana, då min RGV inte var körduglig. Förra året igen körde jag 3-4 kvällsträningar på Knutstorp med min gamla NSR, och lyckades då prestera fantastiska 1.27 tider som bäst! :)

Har kört 2 kvällsträningar och en gång med B-E med RGV:n i år (ca 21 mil), och är på väg ner mot 1:15, å jag e såååååå jäkla sugen att köra mer mer mer mer mer...

Om jag nu ställer upp i finalen på Knutstorp, hur gör jag då med hojen?
Räcker det att jag preppar den enligt reglementet (naja det som skall najas, ta bort det som skall bort etc) och sen kommer med den till banan efter att jag anmält mig, och så besiktigas den där, eller måste jag fixa fordonskort (MC-ID card)?

Måste i så fall också uppgradera min licens till B, men det borde väl Eva och gänget kunna fixa om man frågar dem snällt?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du borde kunna lösa en engångslicens för Knutstorpracet, kolla med Hyllinge exakt hur det funkar. Tänk dock på att ditt personliga försäkringsskydd är obefintligt med den lösningen
Hojen ska uppfylla reglemetet.
Gå till www.roadracing.se och fyll i MC-IDcard, enkelt och bara att skicka in till ansvariga. Du får ingen bok som tidigare år.
Fixa ett startnummer med Tony på kga.motorforening@telia.com
Anmäl dig och betala avgiften och infinn dig i tid för träning.
Enkelt.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Ok, tack för all info!

Skall prata med Hyllinge om licensen...
Hur mycket kostar det att vara med på ett race? Någon som vet?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
McFille skrev:
Har kört 2 kvällsträningar och en gång med B-E med RGV:n i år (ca 21 mil), och är på väg ner mot 1:15, å jag e såååååå jäkla sugen att köra mer mer mer mer mer...
Har du laptimer eller gökur
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående anmälningsavgiften så får du fråga Hyllinge eftersom de är arrangör.
Mellan 1200 och 1500 cirkus för ett SM. Vet ej om de har extra friträning på fredagen men den brukar kosta runt 300 extra.
Sedan kan kostnad för el tillkomma men allt detta vet HYllinge bäst gällande Knutstorp.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
Har du laptimer eller gökur

Gökur. :rolleyes:
Så det är ju plus minus 1s vi snackar om iaf...
Men laptimer är på väg... :kär

Ok, tack så mycket för all hjälp grabbar, nu har ni fått mig att tänka dumma tankar, fy på er... :fatta!
Kommer säkert kvadda hojen på fredagsträningen... :)

Då ses vi antagligen i Augusti, on das track! Nu skall ja ut me vovven, haj haj!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
McFille skrev:
Gökur. :rolleyes:
Så det är ju plus minus 1s vi snackar om iaf...
Men laptimer är på väg... :kär
Laptimer är det enda man kan lita på, gökurstider stämmer ALDRIG.
Jag klockade dig i måndags men jag tänker inte berätta dina tider, bättre att du väntar tills du får på en Laptimer.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top