Aprilia RS250 tillåten i 250R?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Laptimer är det enda man kan lita på, gökurstider stämmer ALDRIG.
Jag klockade dig i måndags men jag tänker inte berätta dina tider, bättre att du väntar tills du får på en Laptimer.

Hmmmm mina gökurstider på Sviestad var 2 tiondelar SÄMRE än de officiella.... :)
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
Laptimer är det enda man kan lita på, gökurstider stämmer ALDRIG.
Jag klockade dig i måndags men jag tänker inte berätta dina tider, bättre att du väntar tills du får på en Laptimer.

Nä, det stämmer ju jäkligt illa, +- 2 s får man väl räkna med, + att jag kör ojämnt som en gnu.
Sluta säg så där, ja blir ju helt nervös nu... :rolleyes:

Men du gökurklockade mig i måndags eller hur? Då kvittar de ju, du vet ju vad de säger, ju fler gökur, dessto sämre tidtagning.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
McFille skrev:
Nä, det stämmer ju jäkligt illa, +- 2 s får man väl räkna med, + att jag kör ojämnt som en gnu.
Sluta säg så där, ja blir ju helt nervös nu... :rolleyes:

Men du gökurklockade mig i måndags eller hur? Då kvittar de ju, du vet ju vad de säger, ju fler gökur, dessto sämre tidtagning.
1.19-1.21 men det stämmer säkert inte som sagt
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
1.19-1.21 men det stämmer säkert inte som sagt

Nä, det beror på vilka pass du gökurade mig dessutom...körde inte snabbar än så i början, först sista passet jag ryckte upp mig...till smått fantastiska 1:17... :Bugar :tungan

Om jag kvalar in i SM så är jag SÅÅÅ jäkla nöjd...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Din fassa är en guru på gökur


Hähä, visst är han....

Allvarligt talat...Det skiljer inte så mycket om man inte medvetet försöker fuska. Ett bra exempel är från min tid som sprinter, då hade man alltid manuell tidtagning som "backup" precis som i gamla dar. På resultatlistan anslogs alltid både manuella och elektriska tider och skillnaden låg ganska precis mellan 2-3 tiondelar.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
McFille skrev:
Nä, det beror på vilka pass du gökurade mig dessutom...körde inte snabbar än så i början, först sista passet jag ryckte upp mig...till smått fantastiska 1:17... :Bugar :tungan

Om jag kvalar in i SM så är jag SÅÅÅ jäkla nöjd...
I 250SP så är det ingen risk att du behöver kvala in, vi brukar var runt 25-30 pers, dvs alla får köra!
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
McFille skrev:
Jaså? Så de använder inte 107% regeln? Låter ju bra... :banana
Den regeln brukar modifieras till 110% i Sverige men inte ens då används den i någon klass vad jag vet... :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Den regeln brukar modifieras till 110% i Sverige men inte ens då används den i någon klass vad jag vet... :hihi

115% till och med, plus att det är 115% av de 3 snabbaste tider i snitt..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I SM-klasserna är det bara SS600 (Veidec-trophy) som har inskrivet i sitt reglement att man använder sig av en 107% kvalgräns!

Finns även i deras reglement att arrangören har rätt att bortse från den gränsen utan att lämna förklaring till varför. Detta har man gjort vid minst 2 tillfällen i år då det annars hade blivit mindre än 15st till start och dom som inte uppfyllde kvalgränsen låg bara precis över gränsen.

I EM har man 110% gräns. I gp-VM har man 107%. I Endurance-VM har man 115% gräns. I Scandinavian Open hade man 115% gräns nån gång runt '99-'00 men den gränsen finns inte längre!
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Axxexs skrev:
I SM-klasserna är det bara SS600 (Veidec-trophy) som har inskrivet i sitt reglement att man använder sig av en 107% kvalgräns!

Finns även i deras reglement att arrangören har rätt att bortse från den gränsen utan att lämna förklaring till varför. Detta har man gjort vid minst 2 tillfällen i år då det annars hade blivit mindre än 15st till start och dom som inte uppfyllde kvalgränsen låg bara precis över gränsen.

I EM har man 110% gräns. I gp-VM har man 107%. I Endurance-VM har man 115% gräns. I Scandinavian Open hade man 115% gräns nån gång runt '99-'00 men den gränsen finns inte längre!

OT: har ni kollat motorn?
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
För att gå vidare på det här med SM...
Nu håller jag på att förbereder inför racepreppningen, och jag behöver därmed tank-foam. Hur mycket behöver man egentligen? Till en 16l tank? :confused:

Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska?
Var skall detta kärl vara placerat, och hur skall det vara konstruerat?

edit. Hajfena är ett måste va? Var köpa, KK-Racing? :confused:
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
McFille skrev:
För att gå vidare på det här med SM...
Nu håller jag på att förbereder inför racepreppningen, och jag behöver därmed tank-foam. Hur mycket behöver man egentligen? Till en 16l tank? :confused:

Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska?
Var skall detta kärl vara placerat, och hur skall det vara konstruerat?

edit. Hajfena är ett måste va? Var köpa, KK-Racing? :confused:


Tankfoam: Ska helst fylla tanken då den gör mest nytta då! Säg till där du ska handla foamen att det är till en 16 liters tank.

Oljeuppsamlare: 500ml behållare för att samla upp vätska tex olja eller kylvätska. 250ml behållare för att samla upp bensin från ventilationen på tanken. Placeras där det finns plats och kan vara tex en plastflaska för dricka eller schampoo.

Hajfena: Är ett måste! KK, HPP-Racing, Mitonga mfl har nog. Annars så kan man tillverka ett själv i aluminium tex.

Har du inte fått information om det på licenskursen eller ett reglement att kolla sånt i när du tog licensen?
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
De lär inte ut exakta beskrivningar hur man skall gå till väga, men jag känner till och har läst reglementet, och därför frågar jag mer konkret hur det går till.

Måtten på behållarna vet jag, låt mig omformulera: Det jag undrar är hur 500ml oljeuppsamlaren skall monteras och kopplas in, förstår inte det riktigt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det finns ingen beskrivning på det pga man själv får sätta dit dom som man vill. Bara dom uppfyller sin funktion. Du kan sätta dit 5st 100ml behållare med om du tycker det blir bättre än en 500ml tex.

Borra hål som du kan sätta i ett buntband/stripes och dra runt tex underramen till motorn eller bara sätt buntband/silvertejp runt behållaren och dra sen ner slangarna som kommer från kylare, förgasare, oljebehållare mm där. Om det behövs för att nå dit du satt din/dina behållare så sätt dit längre slangar.

Se till så att det inte är helt smockfullt med slangar ner i behållaren så att ventilationen till tex tanken blir sämre. Eller att du när du får läckage från kylaren/förgasaren att det då kan fylla behållaren och sen gå bakvägen genom en annan slang ner till tex oljebehållaren till 2-taktsoljan. Har själv kört sönder en toppackning en gång och fick kylarvätska ner i växellådan.. Va inget kul!
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Ok, jag trodde kärlen mer var till ifall något gick sönder, ungefär som uppsamlingskärlen fyrtaktarna måste ha under motorn...fattade inte riktigt hur ett kärl skulle kunna fånga upp alla de olika vätskorna... :va

Så jag skall alltså dra ner luftningsslangarna/evakueringsslangarna från förgasare, kylare och transmission i en behållare på minst 500ml.
Och sen skall jag ha en behållare på 250 ml till tankens luftningsslang right?

Ursäkta alla frågorna, vill bara ha det klart för mig, reglementet beskriver det så luddigt... :)

Tack för hjälpen! :tummenupp
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Torkel skrev:
Jag har harvat som B-förare i evigheter så av artighetsskäl så tycker jag att du ska vänta med att bli A-förare tills jag har blivit det. :huvet

Torkel, du verkar rätt insatt i det här med 250sp! Har du ngn aning om hur fort det gick för vinnaren på midlanda( mittsverigebanan )? Var där och körde i förrgår och jag har för mig att det gick ngt race där för nåt år sedan...

#27
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top