Aprilia SXV

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag måste fråga er SXV ägare en sak...
När ni startar hojen när den är kall...kan ni få den att gå på tomgång då?
Min är omöjlig... om ja nu inte använder fel metod.
Man har ju den gula knappen på styret..fattat det som så att man ska ge gas sedan trycka in knappen och då ska han väl hålla sig på det gasläget typ?? Hur som helst så blir det ingen större märkbar skillnad då jag gasar, trycker in knappen, startar... utan man får stå och hålla i gasen på lagom varvtal tills motorn blivit varm. Den kan låta illa från motorn också när det går på för lågt varvtal..låter lite otäckt.
Hojen har ju insrput så choke borde ju inte behövas tycker man...

Om du börjar med att dra upp gasen sen håller inne den gula knappen så skall gasen falla tillbaka på ett läge som är lite mer än minsta möjliga gas.

Är ju inte bra att ha för lågt varv på den. Tror min håller 3500rpm med gula knappen inne.

Men å andra sidan hur ofta låter man den stå på tomgång och hacka?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Din gula knapp kanske inte gasar tillräckligt, det kan du justera med hjälp av gasvajrarna.

Men jag brukar inte använda knappen utan håller den på lite lagom gas i början.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Tack för svaren.

Motorn håller rätt varvtal när den är varm. 1900-2000 .
Efter man tryckt in den gula knappen så går ju inte gashantaget tillbaka helt. Utan man kan vrida det någon mm åt fel håll och knappen åker då tillbaka. Precis som ni säger att det ska göra. Jag kanske får justera lite på gasvajern då.

Det tar ju någon minut innan den blir tillräckligt varm så han klarar att gå själv.
Det kan ju vara skönt/praktiskt att kunna släppa handtaget för en stund under den tiden för att tex låsa garaget, ta på sig hjälmen och handskarna eller liknande.

därför så funkar knappen bäst på sommarn och när det närmar sig +5
Jag har 14 +C i garget men det fungerar inte nämnvärt ändå.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit

När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.

R&G säljer bara till Mitonga som är importör i Sverige.
Tycker inte det är värt att lägga en 1000-lapp när man kan fixa det själv MKT billigare.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit

Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)

Jag vill ha vita :D :D :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur blire när man krashar då? Kan dem lossna?

Jag brukar göra dom ganska höga, typ 25-35mm, och sen drar man gäng genom hela och försöker dra själva stången 50-75% genom på båda sidorna. Har släppt en gång av vibrationer (när man misslyckats lite me gängningen) men jag har aldrig fått nå skador på hojjen :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Är det inte bra fjolligt med puckar? :sissy Skulle aldrig orka hålla på med sånt skit när man ska byta hjul. Fram tar gaffeln aldrig i sålänge inte styret går av och hojen stannar ju snabbare om den glider på däcket än på plast så det borde slita mindre på resten av cykeln.

Bak kan den glida lite på svingen men desto mer på fotpinnar, styre och plasten bakom sadeln så vad spelar det för roll? :)

Skulle jag sätta dit nåt skulle det bli bobbins(kan vara sjysst ha depåstöd ibland) i hålen framför hjulaxeln eller så kan man använda sån här så man slipper ta bort skiten när man byter hjul:
aprilia%20factory%20sq.jpg

Finns på ebay för rimlig peng.
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
På senaste "Säve-körningen" som vi har haf några stycken här nere i GBG så la jag hojen åt båda hållen, och hör och häpna, kraschpuckarna tog i.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
På senaste "Säve-körningen" som vi har haf några stycken här nere i GBG så la jag hojen åt båda hållen, och hör och häpna, kraschpuckarna tog i.

Klart puckarna tar i, de sticker ju ut mycket längre än det skulle gjort annars. :)

Jag har lagt hojen åt båda håll utan att skrapat nämnvärt där puckarna skulle suttit.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Klart puckarna tar i, de sticker ju ut mycket längre än det skulle gjort annars. :)

Jag har lagt hojen åt båda håll utan att skrapat nämnvärt där puckarna skulle suttit.

JAg vet inte hur du krashar, men jag slipa ner bakhjulsbulten + axeln. Dät är betydligt billigare att byta pcuar än axel och mutter :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag kraschar liknande, har slipat på min axel och mutter också men det stör mig inte, skulle iaf inte orka hålla på med en genomgående gängstång/axel varje gång. :) Möjligtvis bobbins, och såna kan man ju få eloxerade i nån häftig färg om nån går igång på sånt. :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag kraschar liknande, har slipat på min axel och mutter också men det stör mig inte, skulle iaf inte orka hålla på med en genomgående gängstång/axel varje gång. :) Möjligtvis bobbins, och såna kan man ju få eloxerade i nån häftig färg om nån går igång på sånt. :)

Skyddar dem lika mycket som tex krashpuckar?
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.

Jo det är Mitonga men de skulle isåfall komma i slutet på mars. :/

Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)

Låter ju bra, skulle ju iofs hellre haft vita eller svarta. Vad är ett "litet tag"? :)

\Masonit
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top