Aprilia SXV

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Godmorgon!

Under veckan kommer jag bli lycklig sxv ägare.
När man läser egenom denna tråd så står det att den saknar termostat.
Nu är jag inte så duktig på allt som har med motorer att göra tyvärr.
Vet att termostatens uppgift är att hålla motorn med rätt temeratur. Och kör man med sxvn på vintern så blir motorn för kall= tar skada/slits

Men hur kallt snackar vi om egentligen? Att det ska vara 5 minus ute?
Bör man vara orolig om det är sån väderlek som råder nu, 3-5 plusgrader ?
Har läst att man kan tejpa kylaren så den håller sig varmare..men det lät lite sådär.
Man vill ju använda hojen när man får den!
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Godmorgon!

Under veckan kommer jag bli lycklig sxv ägare.
När man läser egenom denna tråd så står det att den saknar termostat.
Nu är jag inte så duktig på allt som har med motorer att göra tyvärr.
Vet att termostatens uppgift är att hålla motorn med rätt temeratur. Och kör man med sxvn på vintern så blir motorn för kall= tar skada/slits

Men hur kallt snackar vi om egentligen? Att det ska vara 5 minus ute?
Bör man vara orolig om det är sån väderlek som råder nu, 3-5 plusgrader ?
Har läst att man kan tejpa kylaren så den håller sig varmare..men det lät lite sådär.
Man vill ju använda hojen när man får den!

Nu sitter jag här med nyckeln i handen... så hur är det? Är det folk uppe i norrland som som kör isracing som måste tänkte sig för, eller gäller det även mig som har 4-5 plus?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu sitter jag här med nyckeln i handen... så hur är det? Är det folk uppe i norrland som som kör isracing som måste tänkte sig för, eller gäller det även mig som har 4-5 plus?

Du lär ju inte lyckas få den att bli för varm om du sättet några bitar silvertape på kylarskydden. Bättre med det säkra före det osäkra.

Att man inte har någon termostat betyder att den kyler på max hela tiden.

En termostat täpper annars till så vattnet i motorn får cirkulera runt utan att gå ut i kylaren och kylas ned, så kan den öppnas stegvis beroende på temp av kylarvattnet.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag håller med, tejpa på lite, skulle den bli varm så hoppar fläkten igång och det lär du märka. :) Isf kan du plocka bort lite tejp om det skulle behövas.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Uppdaterade lite i det jag klippt ihop på wiki delen här på sporthoj om SXV/RXV
http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=8

På mässan fick jag höra att alla 2007:eek:r skall få ett nytt oljefilterlock, plast skall bytas emot alu så ni andra som inte heller hört det får säga till era handlare. (står som servicemedelande om dom loggar in på aprilias sida och kollar)
 

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
Uppdaterade lite i det jag klippt ihop på wiki delen här på sporthoj om SXV/RXV
http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=8

På mässan fick jag höra att alla 2007:eek:r skall få ett nytt oljefilterlock, plast skall bytas emot alu så ni andra som inte heller hört det får säga till era handlare. (står som servicemedelande om dom loggar in på aprilias sida och kollar)

Om man har en 06 då :rolleyes:
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
De är så jävla sjyssta med garantier och sånt så vi kan säkert få ändå men om inte så spelar det ingen större roll, plastlocket funkar också bra, ser gängorna ut att blivit slitna kan man köpa nytt, har för mig det kostade 50 kr eller nåt. :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om man har en 06 då :rolleyes:

Har du ett svart lock utanför ditt oljefiltet så är det plast. Lär ju vara samma för dom och säkert mer saker som finns att fixa till också om du ber han du köpte den av kolla upp vad som skall göras på 06:eek:rna

På 07:eek:rna kunde man även få byta blockpackningen om den var röd för den var silikonbaserad och torkade med tiden vilket ledde till att det läckte in vatten i motoroljan.

Fick också höra att bultarna som håller i statorn skall demonteras och kletas in med loctite för att inte lossna och riva isönder tändningen men det var något som ens handlare skulle känns till om det var gjort eller ej.

Ringde min handlare förut som skulle ta hem ett nytt lock nu efter att ha läst detta på aprilias service sida samt kolla upp mer om det där med statorn samt blockpackningen.

Har inte orkat kolla om min är röd ännu men har för mig den var grön/svart.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Du lär ju inte lyckas få den att bli för varm om du sättet några bitar silvertape på kylarskydden. Bättre med det säkra före det osäkra.

Att man inte har någon termostat betyder att den kyler på max hela tiden.

En termostat täpper annars till så vattnet i motorn får cirkulera runt utan att gå ut i kylaren och kylas ned, så kan den öppnas stegvis beroende på temp av kylarvattnet.

Plockade ut hojen från affären idag, har hunnit köra 6 mil nu i eftermiddag:) sen la dock hastighetsmätaren av :( Tur att man har garanti. Sen är det nästan omöjligt att lägga i friläge när man står stilla med hojen med motorn igång. Har man ettan i så får man då tvåan i och tvärt om. Är det normalt?


Tack helmut för en bra beskriving av funtionen av en termostat.

Det blir att sätta på lite silvertejp. Är det för att det ska blåsa mindre kall luft på kylaren som man gör det? Bara att tejpa för då som jag ritat på bilden då?

Tjepa kylare
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Plockade ut hojen från affären idag, har hunnit köra 6 mil nu i eftermiddag:) sen la dock hastighetsmätaren av :( Tur att man har garanti. Sen är det nästan omöjligt att lägga i friläge när man står stilla med hojen med motorn igång. Har man ettan i så får man då tvåan i och tvärt om. Är det normalt?


Tack helmut för en bra beskriving av funtionen av en termostat.

Det blir att sätta på lite silvertejp. Är det för att det ska blåsa mindre kall luft på kylaren som man gör det? Bara att tejpa för då som jag ritat på bilden då?

Tjepa kylare

Att den kan vara svårväxlad kan nog ha med kall motor eller kanske feljusterad koppling att göra? Eller kanske bara att det inte är inkört ? Eller kanske att du har för tjock olja i förhållande till ytertemperatur. En olja som är 15w50 kanske inte lämpar sig i temperaturer som vi har nu.

Jo det vore väll det bästa sättet att sänka luftströmningen genom kylaren som på bilden. Jo det är för att luften inte skall kyla kylaren så mycket.

Min hastighetesmätare har också gått isönder.

Då var det givaren men på många andra är det kabeln till givaren som är feldragen. Kolla vid dramdrevet så dom inte dragit en kabel för nära drevet också. Sen kan dom dragit elen till tutan få fel sida om en kylarsland på vänster sida upp vid kylaren också.

Gå in på dom länkarna jag länker till inne i det och börja kolla bilder så fattar du vad jag skriver om.

Ändå tråkigt när saker spökar.

Hoppas du inte kör strypt.

Edit
Såhär skall det se ut vid drevet
http://xvasylum.wikidot.com/local--files/mods:powertrain-and-tuning/crankventhose.jpg

Hastighetesmätarsladden har nog skavts av emot framhjulet
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Plockade ut hojen från affären idag, har hunnit köra 6 mil nu i eftermiddag:) sen la dock hastighetsmätaren av :( Tur att man har garanti. Sen är det nästan omöjligt att lägga i friläge när man står stilla med hojen med motorn igång. Har man ettan i så får man då tvåan i och tvärt om. Är det normalt?

Köpte du den hos Jones MC? Bästa handlaren. :tummenupp

Jag gissar också på att kopplingswiren inte är helt rätt justerad. :)
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Ska kolla upp tipsen du ger Helmut. Hojen är givitvis inte stryp.

Tror också på att det är kopplingsvajern som behöver justerar lite bara. Märkte att den drog lite framåt en gång när jag varvade med ettans växel och kopplingen inne.
Jag fick i friläge bra när hojen var kall, ju varmare den blev desta svårare blev det.

Yes jag köpte den av jones. Nära å bra. Inget att klaga på.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
07:eek:rna hade problem med att kabeln låg för nära bromsskivan. Så jag gissar att den har blivt söndertuggad.

Nej, inte vad jag kan se..höljet var helt och fint. Dock så är ju kabeln 1cm från skivan bara som du säger...
Jag får åka bort med hojen till jones mc när snön försvunnit.

Justerade kopplingen förut och det blev bättre! Kunde dock inte testa riktigt ordentligt p.g.a. vädret vi har nu.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Jag måste fråga er SXV ägare en sak...
När ni startar hojen när den är kall...kan ni få den att gå på tomgång då?
Min är omöjlig... om ja nu inte använder fel metod.
Man har ju den gula knappen på styret..fattat det som så att man ska ge gas sedan trycka in knappen och då ska han väl hålla sig på det gasläget typ?? Hur som helst så blir det ingen större märkbar skillnad då jag gasar, trycker in knappen, startar... utan man får stå och hålla i gasen på lagom varvtal tills motorn blivit varm. Den kan låta illa från motorn också när det går på för lågt varvtal..låter lite otäckt.
Hojen har ju insrput så choke borde ju inte behövas tycker man...
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
När den är kall så skickar mappningen/styrenheten på mer bränsle dom första millimetrarna på gasen d.v.s chokar och slutar när den blir varm. Så ju kallare desto mer gas så därför så funkar knappen bäst på sommarn och när det närmar sig +5 vill den ha mer gas=choke. Jag själv använder aldrig knappen utan styr starten med gashanden enklare så. Du märker ingen skillnad säger du.. den kan vara feljusterad ! Dessa motorer rasslar en del när dom går ner för mycket i varv. Har du rätt tomgångs varv när den är varm....
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top