Aprilia SXV

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Silmoto SXV burken i stainless klarar 94db ifall den e nypackad

RXV-burken har levt om 89-91db på de tester jag gjort :)
Låter väldigt lågt med tanke på de stora problem vissa SXV-chaufförer haft med ljudet under året. Är det stor skillnad i hur rostfria är byggd jämfört med titan kanske?

När du säger RXV-burken, är det då original eller nån tillbehörstillverkare?




Hur som helst vill jag råda alla som ska handla att se till att de klarar 94dB oavsett tillverkare, utförande eller material :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Låter väldigt lågt med tanke på de stora problem vissa SXV-chaufförer haft med ljudet under året. Är det stor skillnad i hur rostfria är byggd jämfört med titan kanske?

När du säger RXV-burken, är det då original eller nån tillbehörstillverkare?




Hur som helst vill jag råda alla som ska handla att se till att de klarar 94dB oavsett tillverkare, utförande eller material :tummenupp

Jag vet inte varför med SS-systemet är tystare!

Silmoto gör system för SXV och RXV, dem passar oavsett vilken maskin man har, rättare sagt äre bara slutburken som är annorlunda. RXV-systemet använder samma slutrör som standardhojjen men med bättre flöde genom ljuddämparen och mer jämnlånga rör dit.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Låter väldigt lågt med tanke på de stora problem vissa SXV-chaufförer haft med ljudet under året. Är det stor skillnad i hur rostfria är byggd jämfört med titan kanske?

När du säger RXV-burken, är det då original eller nån tillbehörstillverkare?




Hur som helst vill jag råda alla som ska handla att se till att de klarar 94dB oavsett tillverkare, utförande eller material :tummenupp

Jag och Fredrik låg runt 96 med steel & titan 96,8-97db Men sen är det en sanning med mod. Beror mycket på hur rent hojen går också, ställer man om bränslet så din inte smäller mycket så får man ner den till 95db.

Roligt att du tog upp nya reglementet med 94DB. Ringde och prata med svemo, och de sa att det skulle vara 4000rpm man mäter på i år. Alltså /2 för oss med V-twin och då blir det 2000rpm. Då klarar vi nog med GPR också :) Men går man efter FIM´s uträckning så blir det 6000 varv på vår motor sen /2 och vi har då alltså 3000rpm som förra året. Då är det tight med 94db för silmoto SXV.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har aldrig fattat det där med delat i två. Jag tycker det ska vara samma varvtal oavsett cylinderantal, kubiken och slaglängden borde ju vara relativt lika ändå?

Min cykel mätte dem iaf på 4500 lr 5000 varv i somras, när vi fick fram 89db me RXV burken
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har aldrig fattat det där med delat i två. Jag tycker det ska vara samma varvtal oavsett cylinderantal, kubiken och slaglängden borde ju vara relativt lika ändå?

Min cykel mätte dem iaf på 4500 lr 5000 varv i somras, när vi fick fram 89db me RXV burken

Jag tycker att du borde sluta hänvisa till tester gjorda under sommaren. :) Inget av de var väl riktigt seriöst gjorda, utförda olika varje gång så att jämföra dB från gång till gång känns helt galet.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker att du borde sluta hänvisa till tester gjorda under sommaren. :) Inget av de var väl riktigt seriöst gjorda, utförda olika varje gång så att jämföra dB från gång till gång känns helt galet.

Min uppfattning var att det som gjordes i Göteborg var seriöst gjort
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Min uppfattning var att det som gjordes i Göteborg var seriöst gjort

Vet inte vad du har för inställningar, men min och fredriks hoj med sxv rör både titan och steel låg på gränsen i gbg vid 3000varv. Titanet var över, så det blev till att bygga in det i värmetålig isolering.

Men om vi inte skall dela på två och gå efter fim så är det alltså 6000varv vi skall mäta på, vilket jag inte tror orginal klarar.
Varför vi delar i två är enkelt, våra motorer tänder 2gånger då veven har gått 4varv, medans en stonka endast tänder 1 gång.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har det skiljt fler gånger mellan stål/titan? Annars tror jag det kan ha att göra med att hans rostfria system var nyare då och alltså mer nypackat, de är ju trots allt exakt likadana bortsett från materialet.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Har det skiljt fler gånger mellan stål/titan? Annars tror jag det kan ha att göra med att hans rostfria system var nyare då och alltså mer nypackat, de är ju trots allt exakt likadana bortsett från materialet.

tycker också det är skumt om det blir någon resonans eller liknade pga matrialet. Enligt min mening borde stål ger mer ljud. Men du har helt klart en poäng.

Vill inte köpa titan för att testa bara.
 

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Hej! Köpte en RXV 4,5 -07:a för någon dag sen och den verkar inte gå som den ska. Den är ny (3mil) och har ett acra system monterat. Den ska enl säljaren vara avstrypt och mappad för acrasystemet. Som det är nu misständer den på högre varv. På 4:ans och 5:ans växel orkar den bara varva 6600 rpm. Med friläget i kan man dock varva ur den till varvstoppen men misständer även då. Nån som vet vad felet är?

Tänkte även köpa motardhjul till den men var hittar man hjul som passar Rxv?
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Hojen ska va tyst :) Nu har ja kollat runt lite och de blir en sxv 550 till nästa år utan tvekan. Fan den hojen är ju bara för helvetes brutal!
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Materialet gör skillnad. Ett rostfritt sytem till en bil har en annan hårdare klang en ett i vanligt stål, borde göra några decibel skillnad beroende på material. En liten korrigering, en stånka tänder inte var 4:e vevaxelvarv utan vartannat.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Halloj,

Skulle byte lite motorolja i sxv:n idag men är osäker på en del saker.

Min aprilia handlare sa till mig att det räckte med att byta motoroljan efter 50 mil. Dom hade gjort första servicen på hojen innan. Idag när jag skulle byta så släppte jag fel plugg! V-lådans blev det då jag inte viste att den satt bredvid motorolje pluggen. Kollade inte tillräckligt noga.

1. Hur mycket olja ska det vara i växellådan?

2. Vilken sort? kan man köra med samma som i motorn? (Castrol R4)?

3. Måste man verkligen ta bort bromspedalen för att skruva bort nivåpluggen?

4. Byter ni Motorolja, filter, och växellådsolja på samma intervall? (ca 15h)??

Känns jävligt dyrt! nu vet jag ju inte vad ett filter kostar..men det räcker med att pröjsa 470kr för 2 liter motorolja tycker jag!
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Materialet gör skillnad. Ett rostfritt sytem till en bil har en annan hårdare klang en ett i vanligt stål, borde göra några decibel skillnad beroende på material. En liten korrigering, en stånka tänder inte var 4:e vevaxelvarv utan vartannat.
rätt, jag var full eller något när jag tänkte tändningen. våra tänder alltså varje.
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Låter väldigt lågt med tanke på de stora problem vissa SXV-chaufförer haft med ljudet under året. Är det stor skillnad i hur rostfria är byggd jämfört med titan kanske?

När du säger RXV-burken, är det då original eller nån tillbehörstillverkare?




Hur som helst vill jag råda alla som ska handla att se till att de klarar 94dB oavsett tillverkare, utförande eller material :tummenupp

min sxv 550 mätte på 91db med silmoto titan i göteborg det lär ju vara mer än godkänt:)

Det är nog bättre att mäta ljudet i förbifart (då ligger nog stor husorna dåligt till:D )
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Halloj,

Skulle byte lite motorolja i sxv:n idag men är osäker på en del saker.

Min aprilia handlare sa till mig att det räckte med att byta motoroljan efter 50 mil. Dom hade gjort första servicen på hojen innan. Idag när jag skulle byta så släppte jag fel plugg! V-lådans blev det då jag inte viste att den satt bredvid motorolje pluggen. Kollade inte tillräckligt noga.

1. Hur mycket olja ska det vara i växellådan?

2. Vilken sort? kan man köra med samma som i motorn? (Castrol R4)?

3. Måste man verkligen ta bort bromspedalen för att skruva bort nivåpluggen?

4. Byter ni Motorolja, filter, och växellådsolja på samma intervall? (ca 15h)??

Känns jävligt dyrt! nu vet jag ju inte vad ett filter kostar..men det räcker med att pröjsa 470kr för 2 liter motorolja tycker jag!

Ca 0,5 liter, din olja ska funka, man måste inte ta bort pedalen och filter kostar ca 60 kr.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vet inte vad du har för inställningar, men min och fredriks hoj med sxv rör både titan och steel låg på gränsen i gbg vid 3000varv. Titanet var över, så det blev till att bygga in det i värmetålig isolering.

Men om vi inte skall dela på två och gå efter fim så är det alltså 6000varv vi skall mäta på, vilket jag inte tror orginal klarar.
Varför vi delar i två är enkelt, våra motorer tänder 2gånger då veven har gått 4varv, medans en stonka endast tänder 1 gång.

Jag tittade på varvmätaren och den sa 4800 om jag minns rätt, jag vet iaf säkert att det var över 4500 men jag tror att det är meningen att man ska mäta 450cc på 5000 rpm

Kan tyvärr inte säga vad jag har för inställningar men den tänder bra och förbränner som den ska. Har en hel del mer effekt än standard och lever om bra mycke mer från insuget ;)

En V-twin tänder som du säger dubbelt så ofta, MEN, för att tända 450cc så måste den tända dubbelt så ofta som en singel 450. Alltså mäter man på samma varvtal oavsett hur många cylindrar man har. Dvs samma varvtal PÅ VEVEN. Mäter man sen på tändningen så kan man behöva fiffla med "varvtalet", men tankevurpar jag eller skulle det inte bli åt andra hållet då? Dvs att vid 12000 pulser har du 6000 varv?

Hur man än mäter så kommer ändå V-twinen vara tystare än enstånkan vid samma ljuddämpning. Dvs tar man lika långa rör och samma ljuddämpare så kommer V-twinen att vara tystare än singeln.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Inskickat av pobin
Halloj,

Skulle byte lite motorolja i sxv:n idag men är osäker på en del saker.

Min aprilia handlare sa till mig att det räckte med att byta motoroljan efter 50 mil. Dom hade gjort första servicen på hojen innan. Idag när jag skulle byta så släppte jag fel plugg! V-lådans blev det då jag inte viste att den satt bredvid motorolje pluggen. Kollade inte tillräckligt noga.

1. Hur mycket olja ska det vara i växellådan?

2. Vilken sort? kan man köra med samma som i motorn? (Castrol R4)?

3. Måste man verkligen ta bort bromspedalen för att skruva bort nivåpluggen?

4. Byter ni Motorolja, filter, och växellådsolja på samma intervall? (ca 15h)??

Känns jävligt dyrt! nu vet jag ju inte vad ett filter kostar..men det räcker med att pröjsa 470kr för 2 liter motorolja tycker jag!



Ca 0,5 liter, din olja ska funka, man måste inte ta bort pedalen och filter kostar ca 60 kr.

Okej, men byter ni Motorolja, filter, och växellådsolja på samma intervall?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top