Aprilia SXV

kilzen

South Coast Supermotards
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Husaberg 650 -07
Enligt Bike:s test i nummer 11/12 2006 mellan KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550 så har:

KTM 59,84 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 145,6 kg.
Aprilian 66,30 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 137,0 kg.

Dock ska det tilläggas att Aprilian inte var inmappad efter avstrypningen, och tydligen inte gick helt bra enligt testpersonerna. Så förmodligen finns det ytterligare ett par kusar till att tillgå bara man mappar om den.

Men ändå 8,6 kg och 6,5 bakhjuls-hk skojar man ju inte bort hur som helst. Detta dessutom på 105 cc mindre motorvolym.

ursäkta off tropic.

men vad hade husan på bakhjulet i de testet, har letat men hittade inte de.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Kan bara säga grattis... fy faan vilken go hoj. bästa jag kört utan problem.

kännslan är fantastisk

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Var ut med min SXV 450 och körde lite i stan och runtom idag. Helvetes vilken omkörningsmaskin. Man gör fan inte sånna omkörningar med en R600. På insidan, utsidan, i kurvor, fan överallt och den vill bara vara med jämt :D

Jag älskar den här hojjen. Fyfan va bra den är.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Var det min du körde på Superbike så är den inte rätt inställd ännu i insprutet.
Sedan kommer det ett helsystem till den.... då jevlar:yoparty :yoparty :yoparty

Japp visst var det de... tycker den gick bra som den var men ett helsystem är ju aldrig fel... och att bli av med det lilla rycket från när du slått av ochsen slår på igen är trevligt... kan vara otrevligt med ett ryck när man kör på gränsen :näsblod

jaha rasor grattis till dig med då... själv får jag vänta till nästa säsong om jag inte får ett ryck och binder tanten, stoppar henne i garderoben menans jag beställer en... och släpper ut henne när den står i förådet =)

ett tips... jag kålla runt på försäkring till dennna hojjen och folksam var billigast med 5802kr helförsäkrad på lilla mig :tummenupp 23år haft körkort under ett år...nästan gratis

//daniel

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Jag har ett konstigt beetende på min sxv eller kanske inte konstigt jag har inte haft en motard innan. iallafall Jag tycker den är väldigt lätt i fram. Alltså den har en tendens att börja vobbla ofta när man kör tex på en gropig väg eller tar en kurva och sedan i utgången drar fullgas, då är den också sådan. Jag är van mitt ducce monster med styrdämpare. Så min fråga är väl egentligen är detta ett normalt beetende eller är det jag som är värdelös på att köra motard?:näsblod . Jag har inte meckat nånting med fjädringen fram eller bak, kanske kan det göra lite skillnad att justera den till lite mjukare fram?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Klart den är lätt fram när det är ett sånt jävla ös.. ;) Jag vet inte hur illa ditt vobbel är men det kan nog ses som normalt motardbeteende, Aprilian är jäkligt stabil i jämförelse med andra motarder, prova knip åt hojen ordentligt, det tycker iaf jag gör en jävla skillnad.

Vet inte åt vilket håll man ska justera men det går säkert få det bättre, på min KTM gjorde det iaf stor skillnad att ha hjulen ordentligt balanserade.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ja den e orolig i hastigheter över 150km/h, jag har blivit sagd att med styrkrona och kortare sving så försvinner det.

Cyklarna är byggda för att svänga bra i låga farter, sen har man tyckt att förlänger vi den så blir den nog stabil för gatåkarna. Riktigt så funkar det tyvärr inte...

DU kan göra fel i att hålla i för tight i styret och bli skraj. Även om det känns väldigt skrämmande så kan du hålla i dig med benen och vara lös i armarna och låta den röra på sig litegrann. Det gör ganska stor skillnad hur mycket man agerar som förare också! (håller man hårt i styret för man över huvudets rörelser till hela hojjen)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Vad för styrkrona?

(Sitter det ingen orginal eller??:D )

Den här kör vi med:

DSCF2014.JPG

Xtrig, ställbar 14/17 mm, det gör såå stor skillnad för hur hojen känns när det svänger, är det nåt man ska köpa är det nog den, det gäller nog inte bara Aprilia utan i princip alla motarder som har för mycket offset.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ja den e orolig i hastigheter över 150km/h, jag har blivit sagd att med styrkrona och kortare sving så försvinner det.

Cyklarna är byggda för att svänga bra i låga farter, sen har man tyckt att förlänger vi den så blir den nog stabil för gatåkarna. Riktigt så funkar det tyvärr inte...

DU kan göra fel i att hålla i för tight i styret och bli skraj. Även om det känns väldigt skrämmande så kan du hålla i dig med benen och vara lös i armarna och låta den röra på sig litegrann. Det gör ganska stor skillnad hur mycket man agerar som förare också! (håller man hårt i styret för man över huvudets rörelser till hela hojjen)
tyckte den ändå var stadig i 190km/h (Om man jämför med KTM)

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Ja det kan nog säkert ligga mycket i det att jag håller för hårt i styret också. Jag kör nog lite med "dra i styret" tekniken. Alltså trycka styret ät vänster med höger hand för att få den att lättare lägga sig åt höger och vice versa. Men som sagt jag är ju van att köra min ducce och har man inte kört motard innan så är det väl liite annorlunda körteknik? Men det är bara att gasa på och lära sig mer och mer :). Vart får man tag på en sådan styrkrona marcus56? Lät lite intressant

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Ja det kan nog säkert ligga mycket i det att jag håller för hårt i styret också. Jag kör nog lite med "dra i styret" tekniken. Alltså trycka styret ät vänster med höger hand för att få den att lättare lägga sig åt höger och vice versa. Men som sagt jag är ju van att köra min ducce och har man inte kört motard innan så är det väl liite annorlunda körteknik? Men det är bara att gasa på och lära sig mer och mer :). Vart får man tag på en sådan styrkrona marcus56? Lät lite intressant

www.aliceracing.com www.hp-moto.de www.apriliasupermoto.com

Om man bara kör på vägen gör den nog inte så stor skillnad eftersom man inte attackerar på samma sätt. Men du kanske provar bana nån gång och då är den riktigt sjysst. :tummenupp
Alice Racing är billigast även om en styrkrona aldrig är speciellt billig.. :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

En motard kör du på samma sätt som en sporthoj, bara lite annorlunda! :)

Styrkronan skaffar du bäst från http://www.aliceracing.com/ Stuart går prata med, har mycke kunskap och har skickat till sverige förut :) Behöver du hjälp med språk eller liknande så hör av, jag har pratat med honom ofta här sista månaden.

Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12

Styrkronan skaffar du bäst från http://www.aliceracing.com/ Stuart går prata med, har mycke kunskap och har skickat till sverige förut :) Behöver du hjälp med språk eller liknande så hör av, jag har pratat med honom ofta här sista månaden.

Man måste alltså ringa för att beställa från dom?

Antingen är jag dum i huvet, eller också så är det dåligt med bilder på deras produkter på hemsidan, och dessutom går det inte att beställa från den.

Hur ligger det till egentligen???:va :confused:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

Antingen är jag dum i huvet, eller också så är det dåligt med bilder på deras produkter på hemsidan, och dessutom går det inte att beställa från den.

Jag trodde också att jag var dum i huvudet från början. Han har så många prylar som inte finns med i listan också. Tror det är en webshop på G.

Men är det någon som vill beställa något så kan jag hjälpa er :) Jag tar hem lite grejer från Alice nu också så nån gång efter SM-tävlingen har jag provat ut dem :)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj

Nä, det går precis lika bra och maila, det gäller att veta vad man vill ha bara. För att retas med Olle kan jag sköta kontakten åt dig, jag har ändå köpt hem fyra stycken redan plus avgassystem och lite annat. :)

Även HP-moto är riktigt vettiga, just styrkronan är lite dyrare där men frakt är billigare och snabbare.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...