Aprilia SXV

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Halloj, idag fick jag tillbaka hojen efter en lite service. Dom synkade mina spjäll som stod fel då jag köpte hojen. Sen hade han lagt in mappen igen och ställt in max och min lägena på gasen.
Nu smäller även min hoj vid motorbromsning! Rejält också. Folk blir väl vettskrämda när jag glider förbi, smäller som en påsksmällare..percis lagom till påsk nu :tummenupp

Tog lös luftburken och satte tillbaka den, tog en liten provtur...small en gång då..vet inte om det var en tillfällighet eller om det blev bättre. Hojen känns ryckigare när man kör sakta också..på typ 2-3 växel.

Har du fått ordning på hojen masonit?

Jag skruvade fast min luftburk och hoppades att det skulle lösa problemet men inte. Ringde och pratade med dem som jag köpt hojen av och deras egna hojar smäller oxå. Enligt dem var det inget farligt och att det bara var oförbränd soppa som smäller. Enligt dem så gick den lite för fett men vad jag läst här så går den för magert när den smäller (tycker jag iofs låter konstigt). Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

\Masonit
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Jag skruvade fast min luftburk och hoppades att det skulle lösa problemet men inte. Ringde och pratade med dem som jag köpt hojen av och deras egna hojar smäller oxå. Enligt dem var det inget farligt och att det bara var oförbränd soppa som smäller. Enligt dem så gick den lite för fett men vad jag läst här så går den för magert när den smäller (tycker jag iofs låter konstigt). Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

\Masonit

Jag kan säga att så som min smäller är inte normalt ialla fall!
Den var inte så innan service och jag kan aldrig tänka mig att det är meningen att det ska baktända så kraftigt som den gör nu. Är ju sjukt pinsamt samt att det smäller till så högt att man blir rädd och folk glor på en.
Att det poffar till lite eller smäller lite grann är väl inte så konstigt..det gör min bil med...
kanske kan filma, eller göra ett ljudklipp i morgon så ska ni få höra.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jag kan säga att så som min smäller är inte normalt ialla fall!
Den var inte så innan service och jag kan aldrig tänka mig att det är meningen att det ska baktända så kraftigt som den gör nu. Är ju sjukt pinsamt samt att det smäller till så högt att man blir rädd och folk glor på en.
Att det poffar till lite eller smäller lite grann är väl inte så konstigt..det gör min bil med...
kanske kan filma, eller göra ett ljudklipp i morgon så ska ni få höra.

Mmm min smäller också högt. Får se om det ger med sig. Har ju 10 mil enkel till närmsta AF. :gnissla

\Masonit
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

Om det är för att den går för fett så borde den ju inte smälla mindre när det blir varmt då densiteten på luften är lägre då (mindre syremolekyler per cm3).
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Säg den hoj/racebil som inte brummar och smäller vid motorbroms..? :)
Dessutom är det mer hårdrock än störigt, ju. Samt ofarligt...
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Säg den hoj/racebil som inte brummar och smäller vid motorbroms..? :)
Dessutom är det mer hårdrock än störigt, ju. Samt ofarligt...

Om den gör avgassmällar pga oförbränt bränsle, så är detta ingen fara. Men då borde ni har varit inne hos en ÅF och ställt på bränslet, för original brukar de inte smälla. Eller drar den tjuv luft.
Men om den smäller pga för mager blandning så är detta väldigt farlig. Brukar också kännas när man blåser för fullt från låga varv, blir liksom små ryck pga för lite bränsle. Detta medför högre värme på ventiler mm, så man riskerar att bränna dessa. Garanterar att ni kommer få detta fenomen om ni sätter i luftfilter och avgassystem utan att mappa om den + öka bränsle mängden.

Enklast är att titta på stiften och i avgasröret om den går fett eller magert.
Såg en Aprilia som inte hade något sot alls i änden på röret, mer grått dam. Även vita stift, så denna gick på tok förmagert.
 
Last edited:

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
I den bakre cylinders topplock kan man ju hoppas:näsblod

Ni som tävlar hur har ni gjort med uppsamlingskärl. Var har ni monterat det och vilka slangar har ni dragit dit?

Slangen ifrån luftboxen och slangen ifrån kylarvätskebehållaren under motorn?

Blev jävligt sugen på kursen på åland:)

Du behöver inte montera något uppsamlingskärl!

Kylarvätskan samlas upp i kärlet under motorn!

Vevhus ventilationen går ut i luftburken och oljan som skvätter ut i burken kan du tappa av från slangen på vänster sida om luftburken

Och eftersom det är insprutning finns det ingen förgasare som kan drälla soppa!

Det ska räcka med att naja olje påfyllning och avtappning o kylarlocket!

:) :) :) :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Enklast är att titta på stiften och i avgasröret om den går fett eller magert.
Såg en Aprilia som inte hade något sot alls i änden på röret, mer grått dam. Även vita stift, så denna gick på tok förmagert.
Jag har en R1 som smäller lite varje gång man släpper på gasen när man har hårdkört den, då menar jag legat nära varvstopp osv.

Har kollat stiften och de ser bra ut så då kan de bero på att den tar tjuvluft istället då?
 

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Jag har en R1 som smäller lite varje gång man släpper på gasen när man har hårdkört den, då menar jag legat nära varvstopp osv.

Har kollat stiften och de ser bra ut så då kan de bero på att den tar tjuvluft istället då?

några "boffar" är normalt på sporthojen tror jag. De jag har hafft gör likadant.

Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?

råkat pilla på hjuldiametern i hastighetsmätaren?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?

Det gjorde min också innan den dog helt. Inget skavt på sladden eller liknande utan det var givaren som var slut. Men då hoppade den runt precis hur som helst. Om den bara visar galet fast fungerar hela tiden så kanske du bara monterat den fel.
 
Last edited:

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
Det gjorde min också innan den dog helt. Inget skavt på sladden eller liknande utan det var givaren som var slut. Men då hoppade den runt precis hur som helst. Om den bara visar galet fast fungerar hela tiden så kanske du bara monterat den fel.

Jag tror det med. Får plocka bort och testa lite.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag aer i storbritannien nu, kommer koera po Sondag och Mondag och jag kan ta hem lite delar naer jag oker haem.

Jag kommer kolla upp det daer med RXV-systemet och ta med mig nogra luftfilter och kraschpuckar hem till sverige. Aer det nogon som aer intresserad av nogra andra produkter fron Alice Racing?

MvH
Olle
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
När åker du hem?
Jag är lite sugen på ett Silmoto RXV system.
Vad kostar det?

Mvh


Jag aer i storbritannien nu, kommer koera po Sondag och Mondag och jag kan ta hem lite delar naer jag oker haem.

Jag kommer kolla upp det daer med RXV-systemet och ta med mig nogra luftfilter och kraschpuckar hem till sverige. Aer det nogon som aer intresserad av nogra andra produkter fron Alice Racing?

MvH
Olle
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top