Aprilia SXV

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Bästa framskärmen, den passar fortfarande in i linjerna i hojen. :tummenupp


Finns inget fulare än de som sätter på KTM-skärmar och allt möjligt som verkligen inte passar. :zpy
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är min bike död, i alla fall idag.

Trodde först att det var klent med ös i batteriet och det skulle vara därför den inte ville starta ( det bara klickade när man tryckte på start ) så jag laddade den i 1 timme för att sen prova igen.

Det blev ändå inte mer än klick. Senare provade jag att koppla till bilens batteri men den sänkte även det batteriet till 8v när man tryckte på start.

Kollade alla säkringar.

Sen prövade jag att köra igång startmotorn manuelt (gå på med + ) men den ville inte sparka igång då heller.

Min handlare tror att det är dreven innanför startmotorn som självdött likt det som kunde hända på 06:eek:rna , vad tror ni?

Om det är dom dreven, hur kommer man år dom? Behöver man plocka ur motorn eller går det komma åt lätt?

Hoppas verkligen inte att dom nekar mig garanti på detta.

175 mil har den rullat nu....:(
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tror mer att du dödat startmotor än drev men det är bara att ta bort kåpan på vänstersidan och kolla, kan inte bli enklare att komma åt. Är dreven fina har du kanske bränt startmotorn, i början kan det hjälpa att jucka hojen lite fram och tillbaka med växel i så kan den gå att starta men det funkar inte så länge. Antar att du inte åker runt med en gammal map?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Kan du rulla igång hojen ? går motorn runt ? provat kört startmotorn bort skruvad från motorn ? v-sida har du dreven.
 

Bifogat

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    32.7 KB · Visningar: 159
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag tror mer att du dödat startmotor än drev men det är bara att ta bort kåpan på vänstersidan och kolla, kan inte bli enklare att komma åt. Är dreven fina har du kanske bränt startmotorn, i början kan det hjälpa att jucka hojen lite fram och tillbaka med växel i så kan den gå att starta men det funkar inte så länge. Antar att du inte åker runt med en gammal map?

Håller med. Vet minst tre som har haft dåliga startmotorer.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tror mer att du dödat startmotor än drev men det är bara att ta bort kåpan på vänstersidan och kolla, kan inte bli enklare att komma åt. Är dreven fina har du kanske bränt startmotorn, i början kan det hjälpa att jucka hojen lite fram och tillbaka med växel i så kan den gå att starta men det funkar inte så länge. Antar att du inte åker runt med en gammal map?

Hade senaste mappen orginalmappen förut.

Men bytte i förrgår till senaste Silmotormappen tror den var ifrån 07-06-28

Det har inte hjälpt att jucka hojen lite som du skriver.

Jag kan ju inte ens köra startmotorn mer än 6 sekunder , hur skulle användaren kunna skada startmotorn då?

Kan du rulla igång hojen ? går motorn runt ? provat kört startmotorn bort skruvad från motorn ? v-sida har du dreven.

Motorn går runt. Nej jag har inte plockat dän startmotorn.

Vet inte om jag skall lämna in den eller försöka börja greja med det själv. Handlaren tyckte jag skulle komma bort med den, det lär ju ändå gå på garantin tycker man ju.

Steg 1 känns som att ta bort startmotorn och provköra den. Fungerar den är det väll dreven då.

Bra bilder. Såg ju väldigt enkelt ut:tummenupp
 
Last edited:

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Jag råkade ut för problem med min startmotor i veckan.
Hördes ett skrikande ljud då man försökte starta. :näsblod
Ringde upp Jonas på Starol Racing där jag köpte hojen, han ville att jag omedelbart skulle komma in med hojen.
Det visade sig att lagret hade skurit på startmotorn.
Fick hämta den igår.
Dom hade bytt startmotorn och lagt in senaste mappningen.
Kanonservice :tummenupp
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag råkade ut för problem med min startmotor i veckan.
Hördes ett skrikande ljud då man försökte starta. :näsblod
Ringde upp Jonas på Starol Racing där jag köpte hojen, han ville att jag omedelbart skulle komma in med hojen.
Det visade sig att lagret hade skurit på startmotorn.
Fick hämta den igår.
Dom hade bytt startmotorn och lagt in senaste mappningen.
Kanonservice :tummenupp

Ibland lyckas de kanske, annars är det förmodligen Sveriges sämsta mc-handlare, på min hoj satte han ena kammen ett halvt varv fel. Då gick den naturligtvis inte som den skulle så åkte tillbaka tillbaka med hojen och sa att jag misstänkte att kammen stod fel men han hittade inget fel och tyckte jag skulle felsöka själv. Naturligtvis var det kammen som stod ett halvt varv fel och då hade han inte ens kollat det även fast jag sagt det: "jag var så säker på att jag gjort rätt.." Vilket jävla pucko! :huvet

Går hojen mjukt på gaspådrag efter de lagt in mappen? Han brukar ju hoppa över att ställa in max- och minläge och sånt när de mappar. Hoppas du är den siste som köper hoj där. :tummenner
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Min smäller när jag motorbromsar. Inte alltid men ganska ofta och bara en smäll inte flera. Troligen är det samma cylinder som smäller hela tiden. Någon annan som har problem med det och löst problemet? Det kanske är så enkelt att det räcker att justera vid gashandtaget för ena spjället? Hur ska spjällen stå igentligen utan gas? Lite tilltade eller helt plana?

Hojen har originalsystem och är ommappad. Polaren har köpt en likadan hoj från samma affär å hans smäller inte.

\Masonit
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Ibland lyckas de kanske, annars är det förmodligen Sveriges sämsta mc-handlare, på min hoj satte han ena kammen ett halvt varv fel. Då gick den naturligtvis inte som den skulle så åkte tillbaka tillbaka med hojen och sa att jag misstänkte att kammen stod fel men han hittade inget fel och tyckte jag skulle felsöka själv. Naturligtvis var det kammen som stod ett halvt varv fel och då hade han inte ens kollat det även fast jag sagt det: "jag var så säker på att jag gjort rätt.." Vilket jävla pucko! :huvet

Går hojen mjukt på gaspådrag efter de lagt in mappen? Han brukar ju hoppa över att ställa in max- och minläge och sånt när de mappar. Hoppas du är den siste som köper hoj där. :tummenner

Hojen går som en klocka :)
Kul att köra hem den i 3 plusgrader ..hmm var tog våren vägen? :va
Tyckte faktiskt att den gick ngt jämnare än tidigare..Gick finfint att whiiila lite på hemvägen. :D
Om det beror på nya mappen eller injusteringen är svårt att säga.
Vilken nöjesmaskin det här är.. :yoparty
Det är när man får problem som återförsäljaren testas. Sälja hojar kan alla..
Jag kan bara tala för mig själv och än så länge har jag bara positiva erfarenheter av Starol. Personlig och snabb service vilket jag uppskattar.

Är det ngn som har testat slipperkopplingen från Adler? APTC tror jag den heter.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
när jag köpte GG:n trodde jag att jag visste bra mycket mer än jag gjorde och det medförde att jag skar den

En OT fråga men är de svårt att få tag på delar till GG?
Har hört från flera håll att man ska akta sig för gas gas just pga att det knappt finns reservdelar att tillgå.
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
En OT fråga men är de svårt att få tag på delar till GG?
Har hört från flera håll att man ska akta sig för gas gas just pga att det knappt finns reservdelar att tillgå.

Jag har inte haft några som helst problem med det och ingen annan jag vet har haft det... Det är märkligt att du har hört det för det är ändå ett ganska stort märke, visst inte som ktm, yamaha eller honda men det är ju stort inom enduro och ett av de ledande inom trial...
 
Last edited:

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Min smäller när jag motorbromsar. Inte alltid men ganska ofta och bara en smäll inte flera. Troligen är det samma cylinder som smäller hela tiden. Någon annan som har problem med det och löst problemet? Det kanske är så enkelt att det räcker att justera vid gashandtaget för ena spjället? Hur ska spjällen stå igentligen utan gas? Lite tilltade eller helt plana?

Hojen har originalsystem och är ommappad. Polaren har köpt en likadan hoj från samma affär å hans smäller inte.

\Masonit

Om den smäller går den lite för snålt. Vet du vilken mapp du har?
Tror att den du mapp du borde ha är #25016 om du har originalavgassystem och har den avstrypt.
Läste om en kille där luftfilterlocket inte satt ordentligt på och då fick han mycket avgassmällar. Kan vara värt att kolla.
Sen att det är kallt ute kan också påverka.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kommer om allt går som det ska beställa en SXV 5.5 imorgon. Är det något speciellt jag behöver tänka på med denna maskin?(den kommer gå ostrypt och mappad av dem där jag köper den) När jag ligger på en rak väg 5km behöver jag variera varvet hela tiden? Eller räcker det med någon växel ändring lite då och då?
/Eric

Var det du som hade pratat med Pär på hojgaraget eller?

Den kommer inte ostrypt. Men dom kan säkert avstrypa den och mappa om den om du ber om det. Jag ville då aldrig plåga min strypt, ska visst gå som en påse nötter då.

Du kommer nog variera gasen på dom 5km för att få upp den på bakhjulet igen:tuttar
http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=8

Om den smäller går den lite för snålt. Vet du vilken mapp du har?
Tror att den du mapp du borde ha är #25016 om du har originalavgassystem och har den avstrypt.
Läste om en kille där luftfilterlocket inte satt ordentligt på och då fick han mycket avgassmällar. Kan vara värt att kolla.
Sen att det är kallt ute kan också påverka.


Följdfråga. Min smällde förut som orginal (endast kn-filter och luftburksmodden) och jag hade vita avgasventiler och ljust/gråt stift som tyder på att den går snålt.

Nu med Silmotor helsystem och tillhörande mapp så smäller den ändå mer, går det att fetta upp den extra utöver silmotormappen?
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nu med Silmotor helsystem och tillhörande mapp så smäller den ändå mer, går det att fetta upp den extra utöver silmotormappen?

Den går absolut för snålt om man inte ändrar, du ska nog sätta upp den på 1,35 ungefär men du får säkert exakta siffror från någon annan strax.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
De ska mullra när du slår av, inte smälla, utan mullra, som en rallybil ungefär. Då har man rätt inställningar för mappningen :)

Jag kan inte säga våra inställningar men du kan gå upp mer än vad Marcus föreslår + att du kan styra på idle CO lite också :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top