Aprilia SXV

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
Finns det fler alternativ änn att avgassystemet läcker, om det smäller vid avslag? Det har börjat smälla ordentligt när man ligger på och sedan släpper av.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Finns det fler alternativ änn att avgassystemet läcker, om det smäller vid avslag? Det har börjat smälla ordentligt när man ligger på och sedan släpper av.

Fel mängd bränsle men om du inte ändrat något måste det väll vara läckage?

Jag rev ned mitt system och tätade mitt silmoto system med en massa som autoexpert hade som var gjort för grenrör samt avgasbandage över två av skarvarna för att få det att smälla mindre men det hjälpte inte mycket.

Blev tipsad av en verkstad som tätade systemet på min 07a med en massa som wurt hade i butik som var för avgassystem och den blev helt tyst men mappades å andra sidan om i samma veva.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vart får man tag på broms och kopplingshandtag?

Original kostar ju 800kr för broms och 350kr för koppling:mad:

Kopplingshandtag finns pirat för typ 50 kr, det är samma som Husqvarna med vajerkoppling.

Bromshandtag är värre, tror inte det finns något annat än orginal men du kan ju kolla om det är billigare att köpa från Husaberg/KTM men jag tror det är marginellt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kopplingshandtag finns pirat för typ 50 kr, det är samma som Husqvarna med vajerkoppling.

Bromshandtag är värre, tror inte det finns något annat än orginal men du kan ju kolla om det är billigare att köpa från Husaberg/KTM men jag tror det är marginellt.

Koppling lär jag ju lyckas luska ut men broms, inte är det väll så att alla Husaberg/Ktm som kommit med brembo har det bromshandtaget?

Vet att en jag kört med bytt på sin 525 betalade 500-600kr för sitt bromshandtag så borde kunna spara in en hel del om man skulle luska ut det.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Brembo? KTM SMR/Husaberg FS har också FTE-bromsar. Pumpen ändrades lite till 07 på Aprilia och 07 fick KTM Magura så KTM kan du hoppa över, jag tycker samma pumpändring borde gjorts på Husaberg men det finns ingen 08 katalog att ladda hem, i 07 har de iaf gamla artikelnumret. Så fråga någon som kör Husaberg 08 vad de har för nummer, det kan kanske vara 58613002100? För mig som har 06 så är det iaf samma som KTM/Husaberg 05-06, 58613002000. Båda kostar 543 kr.

Edit: Undra om inte sist jag såg en sånt bromsgrepp gå sönder att den delen som greppet sitter i också gick sönder, den kostar 731 kr till Husaberg iaf och säkert inte billigare hos Aprilia, så om du vill vara på riktigt säkra sidan kanske du skulle ha en sån också.. ;)

Såg förresten i en Husatråd att någon med en 07 gnällde på att de fick fel delar när de beställde efter 07-katalogen, så 07 och framåt Husaberg har samma pump/grepp som du, gissningsvis på numret nämnt ovan, 58613002100.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Brembo? KTM SMR/Husaberg FS har också FTE-bromsar. Pumpen ändrades lite till 07 på Aprilia och 07 fick KTM Magura så KTM kan du hoppa över, jag tycker samma pumpändring borde gjorts på Husaberg men det finns ingen 08 katalog att ladda hem, i 07 har de iaf gamla artikelnumret. Så fråga någon som kör Husaberg 08 vad de har för nummer, det kan kanske vara 58613002100? För mig som har 06 så är det iaf samma som KTM/Husaberg 05-06, 58613002000. Båda kostar 543 kr.

Edit: Undra om inte sist jag såg en sånt bromsgrepp gå sönder att den delen som greppet sitter i också gick sönder, den kostar 731 kr till Husaberg iaf och säkert inte billigare hos Aprilia, så om du vill vara på riktigt säkra sidan kanske du skulle ha en sån också.. ;)

Såg förresten i en Husatråd att någon med en 07 gnällde på att de fick fel delar när de beställde efter 07-katalogen, så 07 och framåt Husaberg har samma pump/grepp som du, gissningsvis på numret nämnt ovan, 58613002100.

Åkte med kopplinghandtaget till sam´s mc och där hittade jag ett kopplingshandtag som nästan såg identiskt ut (50kr) sen kollade jag på kompisens husaberg 650 -08 och han hade exakt samma hantag, ok och skiva som på aprilian och Karlströms ville ha 543kr som du säger och enligt dom har bromhantaget till 08an artikelnr :
58613002100 HANDBRAKE LEVER 2007 Utpris inkl. moms: 543,63

Har du kvar tanken under motorn eller kan man plocka bort den och plugga slangen?

En annan konstig sak var att alla som säljer Aprilia ville ha 804kr för handtaget medans sam´s tog 660kr för original.

Någon som vet hur det går med garantier om man parallelimporterar direkt ifrån fabrik?

Fixat en såndär krök som du beskrev också marcus för att få ned ljudet lite:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00213.jpg
    DSC00213.jpg
    72.4 KB · Visningar: 144
  • DSC00217.jpg
    DSC00217.jpg
    81.7 KB · Visningar: 138

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Tja .. En unran är det Rotax motor i Aprilias Sxv550 eller är det deras egen utvekling. //M
 

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
Kopplingshandtag finns pirat för typ 50 kr, det är samma som Husqvarna med vajerkoppling.

Bromshandtag är värre, tror inte det finns något annat än orginal men du kan ju kolla om det är billigare att köpa från Husaberg/KTM men jag tror det är marginellt.


Du vet händelsevis inte vilken specifik husqvarna? Va in och skulle beställa, men i katalogen fanns det till en massa olika modeller. Eller om det finns någon online shop man kan beställa ifrån?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tja .. En unran är det Rotax motor i Aprilias Sxv550 eller är det deras egen utvekling. //M

Det är deras egen konstruktion. :tummenupp

Du vet händelsevis inte vilken specifik husqvarna? Va in och skulle beställa, men i katalogen fanns det till en massa olika modeller. Eller om det finns någon online shop man kan beställa ifrån?

Tyvärr inte men om du kollar de där massa modellerna så kommer de flesta säkert ha samma artikelnummer, välj någon som inte har hydraulkoppling, typ nån i början av det här årtusendet eller nåt.
 
Last edited:

peter_s

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
supermotard 05
En noobfråga: :)

en symbol i form av en oljekanna dök under dagens körning upp mitt i min display. Enligt mina egna beräkningar är jag några timmar från 15timmars oljebytesintervallet (om nu inte aprilian är inställd på något annat än 15h).
Så vad betyder då symbolen? Har det med oljetrycket eller oljenivå o.s.v att göra?

:hojsmilie
 

RobertMaehlum

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Norge
Hoj
Ducati 748R + Aprilia SXV550 + Yamaha R6
En noobfråga: :)

en symbol i form av en oljekanna dök under dagens körning upp mitt i min display. Enligt mina egna beräkningar är jag några timmar från 15timmars oljebytesintervallet (om nu inte aprilian är inställd på något annat än 15h).
Så vad betyder då symbolen? Har det med oljetrycket eller oljenivå o.s.v att göra?

:hojsmilie

Det betyr oljebytte - min SXV550 2008 var satt til 15 timer, men jeg tror 2006 og 2007 har 13 timers intervaller.

Sjekk denne for resetting av oljekannesymbol og setting av intervaller:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=144952
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Har fått problem med att sxv vill trycka upp olja i luft burken?
Olje nivån är strax över min.
Har precis fått fixat den efter att skruvaran till svänghjulet släppt.
Några förslag på vad de kan vara??
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har fått problem med att sxv vill trycka upp olja i luft burken?
Olje nivån är strax över min.
Har precis fått fixat den efter att skruvaran till svänghjulet släppt.
Några förslag på vad de kan vara??

Hur mycket trycker den upp då? Det är fullt normalt att det kommer upp så fort man har lite för mycket olja, men det verkar skilja från hoj till hoj vad som är för mycket..? :)
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Hur mycket trycker den upp då? Det är fullt normalt att det kommer upp så fort man har lite för mycket olja, men det verkar skilja från hoj till hoj vad som är för mycket..? :)

Ja men jag har haft hojen i över ett år och hade problemet i början också men då var de att jag hade för mycke olja. Sen har jag inte haft problem med det, någon enstaka droppe kanske.
Sen för ca två månader sen släppte skruvarna som håller svänghjulet vilket resulterde i en liten renovering.
Så i söndags var hojen klar igen o efter de har jag haft problem med att de droppar olja från slangen, ganska rikligt.
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Ja men jag har haft hojen i över ett år och hade problemet i början också men då var de att jag hade för mycke olja. Sen har jag inte haft problem med det, någon enstaka droppe kanske.
Sen för ca två månader sen släppte skruvarna som håller svänghjulet vilket resulterde i en liten renovering.
Så i söndags var hojen klar igen o efter de har jag haft problem med att de droppar olja från slangen, ganska rikligt.

Inga fler tips???
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top