Aprilia SXV

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Fille77, har du funderat över om vad som kan ha orsakat det hela?
Jag ser att du bor i stan, har du haft hojen mycket i citytrafik så den kokat och haft sig?

nejdå, jag har inte kört mycket i stan alls. Detta hända antagligen för att den har dragit kylar vatten av någon anledning. jag har fyllt på med jämna mellanrum, men apriliacenter i haninge har sagt att det är naturligt i denna värme.
 

Thellan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Limhamn(Malmö)
Hoj
-07, Aprilia Sxv 550
Någon som kan rekommendera någon drevning för det mesta, och vad för typ av kedja (storlek längd osv, sitter det på sxv?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att gå ner ett kugg fram är inte dumt, det blir la 15 på 550n då :) Men då är den inte lika lämplig att köra på motorvägen sen, men roligare överallt annars!
 

Thellan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Limhamn(Malmö)
Hoj
-07, Aprilia Sxv 550
Funderar på att byta till öppet skumfilter på sxvn men hojjen blev mappad med orginal filter och vdb avgas. Påverkar det då att byta till annat filter, negativt? behålla orginal?
 
Last edited:

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
tjena
jag har silmoto avgas o uppkapad luft burk samt vbd mapp o problemet är att den små rycker på höga varv e detta vanligt o bara leva med ?

ska byta stift o luftfilter osv idag o se om de hjälper har inte haft cykeln så länge så jag har anmärkt på detta innan. e alltså jätte små ryckningar men ändå så man känner av dom.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det är tyvärr hemligt ;>

Känns fräsigt att köra me samma smet på packningarna som topfuel-pojkarna gör :D



Vet du om dom ska hålla bättre än orig? Isf är jag villig att bjuda dig en fin summa för att komma över ett par.

Mina pajjade precis för andra gången ikväll.

De första jag bytte höll i 30 min.
De andra höll i 20 timmar.

Undra om man kan få dina superduperpackningar att hålla 50 timmar iaf?
Eller kanske rent av 100 timmar, men det är nog orealistiskt önsketänkande att någon del på en SXV ska hålla mer än två oljebyten. :huvet


:bitter
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vet du om dom ska hålla bättre än orig? Isf är jag villig att bjuda dig en fin summa för att komma över ett par.

Mina pajjade precis för andra gången ikväll.

De första jag bytte höll i 30 min.
De andra höll i 20 timmar.

Undra om man kan få dina superduperpackningar att hålla 50 timmar iaf?
Eller kanske rent av 100 timmar, men det är nog orealistiskt önsketänkande att någon del på en SXV ska hålla mer än två oljebyten. :huvet


:bitter

Limma dem med koppar-lim för topplockspackningar, då jäklar håller det tätt :) Kolla med någon som bygger typ topfuel bilar eller andra toktrimmade fordon. Det jag fick tag på var något mannen privat-importerade från USA, jag kan kolla imorrn vad det hette. Du sprayar på det som när du målar något med sprayburk. Du kan borra bort det som håller ihop packningen ifall du vill komma åt varje del av topplockspackningen för att "måla" dem.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Vet du om dom ska hålla bättre än orig? Isf är jag villig att bjuda dig en fin summa för att komma över ett par.

Mina pajjade precis för andra gången ikväll.

De första jag bytte höll i 30 min.
De andra höll i 20 timmar.

Undra om man kan få dina superduperpackningar att hålla 50 timmar iaf?
Eller kanske rent av 100 timmar, men det är nog orealistiskt önsketänkande att någon del på en SXV ska hålla mer än två oljebyten. :huvet


:bitter


Vet inte hur ni mekar, men orginalpackningarna har jag inte haft problem med på några motorer jag har haft isär. Gör rent, lägg lite packningasmasa runt kedjehuset och sen dra med rätt moment så skall det allt bli bra.

Jag tror jag har -08:an baklyse. dvs lilla ovala lysdioden.
Såg idag att locket hade lossnat. Varifrån beställer man ett nytt lock och vad kan det kosta.

Ringde även idag och kollade vad det skulle kosta att byta packningar på hojen. Då sa han runt 4500-5000kr !

Men jag läste på forumet att en 100tim service med packningar, kolvar osv låg runt 4000-5000kr, hur kan dom då ta så mycket betalt för att enbart byta packingar ? Visst dom måste dela motorn osv, men ett par kolvar måste ju kosta en slant.

Mektid på en motor ligger runt 6 timmar om man skall tvätta blocken noga mm. MC butiker inne i stan ligger nog på en timdebitering på mer än 500kr timmen men räkna på 500kr så är det ju 3000kr bara för motorjobbet. Sen skall ju motorn ur och i hojen också vilket tar lite tid.

Matrialkost ligger runt 5000kr

Ang bakljuset så tror jag du skall kika på ett pirat... orginal bakljus ligger på 2.363,57kr ut till kund. Det är då hela lamphuset bak (1 på bilden)
 

Bifogat

  • 422700_30.gif
    422700_30.gif
    40.8 KB · Visningar: 76
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vet inte hur ni mekar, men orginalpackningarna har jag inte haft problem med på några motorer jag har haft isär. Gör rent, lägg lite packningasmasa runt kedjehuset och sen dra med rätt moment så skall det allt bli bra.



Vad använder du för packningsmassa runt kedjehuset?

Limma dem med koppar-lim för topplockspackningar, då jäklar håller det tätt :) Kolla med någon som bygger typ topfuel bilar eller andra toktrimmade fordon. Det jag fick tag på var något mannen privat-importerade från USA, jag kan kolla imorrn vad det hette. Du sprayar på det som när du målar något med sprayburk. Du kan borra bort det som håller ihop packningen ifall du vill komma åt varje del av topplockspackningen för att "måla" dem.


Sprayar du bara på de två utsidorna av de yttersta packningarna eller sprayar du på mellan varje skikt också?

Det vore guld om du har lust att kolla upp det! :tummenupp
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad använder du för packningsmassa runt kedjehuset?




Sprayar du bara på de två utsidorna av de yttersta packningarna eller sprayar du på mellan varje skikt också?

Det vore guld om du har lust att kolla upp det! :tummenupp

Jag gissar att du ska spraya mellan skikten också
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du tror inte att du skulle kunna höra med mannen du köpte limmet av om jag också kan köpa en burk?

Jag fick en burk som var nästan slut, skulle inte räcka till en motor för honom. Han verkade inte som om han ville ta hem någon burk åt någon annan, fråga mig inte varför
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag fick en burk som var nästan slut, skulle inte räcka till en motor för honom. Han verkade inte som om han ville ta hem någon burk åt någon annan, fråga mig inte varför


Fan va jobbigt.

Har du hört talas om Wellseal?

Det ska tydligen också användas på topplockspackningarna för att täta extra.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fan va jobbigt.

Har du hört talas om Wellseal?

Det ska tydligen också användas på topplockspackningarna för att täta extra.

Nej inte alls, jag har alldeles nyss lärt mig om det här

Det som står på flaskan är:

Pioneer
HI TACK Copper gasket cement
T-4000-A
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top