Aprilia SXV

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Otrevligt, men ser ut att ha gått rätt bra ändå.

Det ska följa med ett litet fäste med Silmotosystemet för att hålla slangen borta från systemet, det ser ut på bilden som det fattas?
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
jag har inte vågat starta cykeln efter branden skall kolla med försäkringsbolaget om dom kan hjälpa mig. om allt skall bli som de va innan branden kostar de nog både tid och pengar. Jag som var så laddad för Örebro lägret :huvet
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Yes!
Har införskaffat en Sxv 550! :banana
Mycket nöjd, och vilket drag!
foto0079jj.jpg


Har dock stött på ett problem med en gång =/
Den är svårstartad får försöka ett par gånger, då den oftast bara tänder 1-2 gånger. sen Bwoff så baktänder den sen inget mer.
När den väl kommer igång är den tveksam på tomgången ~2000
händer att den bara dör. när den väl är varm och go så går allt smidigare :)
Har ni några tips? har precis bytt olja och filter, hade ute tändstiften och kollade också (Gjorde iordning dom och satte i igen hade inga hemma).
Men ingen förbättring... =/

/Richard
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Låter som du chokar den för mycket(får för mycket bränsle). Styr bränslemängden med gasen (choken) manuellt beroende hur kallt det är och inte med den gula knappen..

Dom är lite känslig vid kallare väder eller ja så är min iallafall.
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Tomasol: Tack, ska försöka hålla mig borta från gula knappen :)

När jag hade ute tändstiften tyckte jag att dom såg lite väl sotiga ut.
Jag har ju inte mekat denna motorn innan, så vad tycker ni? är det över normal? :confused:
Är tanken att den ska tända på båda polerna samtidigt? för jag provade gnistan och den tände lite random mellan polerna...:rolleyes:
Foto0082.jpg
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tomasol: Tack, ska försöka hålla mig borta från gula knappen :)

När jag hade ute tändstiften tyckte jag att dom såg lite väl sotiga ut.
Jag har ju inte mekat denna motorn innan, så vad tycker ni? är det över normal? :confused:
Är tanken att den ska tända på båda polerna samtidigt? för jag provade gnistan och den tände lite random mellan polerna...:rolleyes:
View attachment 308201

Vad är det där för stift? NGK CR8EIX kan göra den lite mer lättstartad bla. Men om det är så illa som du säger är det väl inte stifttypen det beror på. Kanske läge att mappa om den och göra om max- och mininställningarna på gasspjällen?
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Jag tror ni överdriver problemet lite, Jag hade problem som fan att få igång min Husa efter vintern( rulla backe i två timmar, fick även sopa backen för att få hjulet att rulla -.- )
Men efter att han blir varm gick det som sagt lättare.

Men efter att jag gjort slut på soppan i tanken och fyllt på ny så startar han som en dröm igen. Så jag tror faktiskt att det kan vara soppan som blivit gammal eller motsvarande. Har andra bekanta som upplevt samma sak.
Men det är la min teori iaf.
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
marcus56: Jag kör på NGK CR8EKB, förra ägaren sa att den nyss vart inne på startmotor byte, och att dom då även kollade så att mappen stämde...
Har precis bytt ut soppan och märkte ganska stor skillnad :)
Nu mår han bättre, kan inte säga att det är perfekt och att han startar så fort jag nuddar knappen. men en förbättring, och då rör jag inte "gula knappen" utan sköter det manuellt.

Fast den är fortfarande ganska kinkig på tomgång, spec om man drar på rullen och släpper fort igen, kan sjunka till ~ 1700 - 1500 och dö. :confused:
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
marcus56: Jag kör på NGK CR8EKB, förra ägaren sa att den nyss vart inne på startmotor byte, och att dom då även kollade så att mappen stämde...
Har precis bytt ut soppan och märkte ganska stor skillnad :)
Nu mår han bättre, kan inte säga att det är perfekt och att han startar så fort jag nuddar knappen. men en förbättring, och då rör jag inte "gula knappen" utan sköter det manuellt.

Fast den är fortfarande ganska kinkig på tomgång, spec om man drar på rullen och släpper fort igen, kan sjunka till ~ 1700 - 1500 och dö. :confused:

Vad händer när du ställer upp tomgången lite?
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Vad händer när du ställer upp tomgången lite?

Tomgången är ganska stabil på ~ 2k. men om man drar hastigt på rullen. känns det som att den inte hinner återhämta och tappar för mycket varv och dör...
Händer också att den går upp till 3k på tomgång, och sen ner till 2k igen.
ska ner och ställa upp den till ~2.5k och se om den klarar sig bättre.
/Richard
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tomgången är ganska stabil på ~ 2k. men om man drar hastigt på rullen. känns det som att den inte hinner återhämta och tappar för mycket varv och dör...
Händer också att den går upp till 3k på tomgång, och sen ner till 2k igen.
ska ner och ställa upp den till ~2.5k och se om den klarar sig bättre.
/Richard


Har du kollat insugsgummina? Efter att jag bytte mina, ställde in max/min och bränslemängd så vart min riktigt bra.
 

Kl4z

Dominant!
Gick med
12 Jun 2008
Ort
under tak
Hoj
R6 -00 ZX10R -04 sxv550 -07 zx10r -08
Vart kan man mappa i örebro med omnejd? kan man köpa eget diagnos system?
 

Djraz

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
GBG
Hoj
Aprilia 550 sxv -08
Delar

Hejsan!

Har precis köpt en Aprilia 550 sxv om undrar om det finns några bra sidor som man kan beställa lite delar ifrån? Typ, sadel, flaxöron m.m :D //Raz
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top