Aprilia-tråden.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hörrni, enligt en lirare på TLplanet så är Aprilias racing-line avgassystem gjorda av Akra, stämmer det?

"Im pretty sure that the aprillia racing exhaust is made by Akra, I know that is the case on the new mille R and tuono R as well."

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
J-Bone skrev:
Hörrni, enligt en lirare på TLplanet så är Aprilias racing-line avgassystem gjorda av Akra, stämmer det?

"Im pretty sure that the aprillia racing exhaust is made by Akra, I know that is the case on the new mille R and tuono R as well."

Stämmer bra d! Sitter bla på Haga replikan och d nya från Aprilia!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
mikcar skrev:
Du får köpa en Nera om du ska ha det som original...

Det sitter inte som orginal på Nera men leveras med på sidan om såvitt jag förstår,
EDIT: Det är Akrapovic/Aprilia Manifoldrar, men burkarna är Laglydiga katalysatorförsedda std. Antar att man får köpa till just race burkarna.....
Kolla: http://194.20.142.71/www.aprilia.com/models03/road/eng/modello_txt.phtml?id=71

Varför spamar jag här ??
Föresten Mikcar, villka bromspads funkar bra på R1´an ??

Last edited:

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
J-Bone skrev:
Tack Micke, som jag trodde då... har ni förresten läst decembers PB? De kör ban&gat test mellan 03 RSV-R och 04 Factory.
Edit: Den testen har jag redan sammanfattat tidigare.

I det nya numret testas Factoryn mot Ducati 999S:
Jag läste just denna idag lite snabbt på Pressbyrån. Av tilteln lät det som om Factory dominerade stort över Ducati 999S, men de tyckte att Ducatin var starkare och med mycket mer bottenvrid och därmed acc, Aprilian hängde man mer på framhjulet och hade mer kontroll in i kurvorna men att detta också var lite nervöst på gata där ducen var lugnare. Ducen var snabbare ur kurvorna och vid roll on tester. Båda mättes till samma maxfart och varvtider, men de trodde att Factoryn troligen skulle slå 999S vid hård bankörning.
Factoryn hade skönare sadel och kåpan skyddar bättre.

Nya millen jämfört med gamla var mindre och mer snabbstyrd, bättre på det mesta men den gamla var bekvämare för långa och med bättre bottenvrid.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tokas skrev:
Edit: Den testen har jag redan sammanfattat tidigare.

I det nya numret testas Factoryn mot Ducati 999S:
Jag läste just denna idag lite snabbt på Pressbyrån. Av tilteln lät det som om Factory dominerade stort över Ducati 999S, men de tyckte att Ducatin var starkare och med mycket mer bottenvrid och därmed acc, Aprilian hängde man mer på framhjulet och hade mer kontroll in i kurvorna men att detta också var lite nervöst på gata där ducen var lugnare. Ducen var snabbare ur kurvorna och vid roll on tester. Båda mättes till samma maxfart och varvtider, men de trodde att Factoryn troligen skulle slå 999S vid hård bankörning.
Factoryn hade skönare sadel och kåpan skyddar bättre.

Nya millen jämfört med gamla var mindre och mer snabbstyrd, bättre på det mesta men den gamla var bekvämare för långa och med bättre bottenvrid.

Jag har tidningen framför mig... de tyckte att 03:an var mer kvickstyrd och att 04:an understyrde lite, för lite rideheight förmodligen enligt dem.

04:an vann på bana, mest tack vare motorn och bättre viktfördelning mm...
03:an var skönare på gatan, roligare register, bekvämare sittställning och kvickare styrning.

03:an bänkade 112 på gummit, 04:an 118.

03:an vann totalt faktiskt...

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Händer det nåt!

tjenix..

nu börjar det närma sig... :gnissla

håller ekonomin nu så kommer toppar och kollector att skeppas inom kort till renegade...
Funderar dock fortfarande på om jag skall skeppa hela motorn eller bara topparna.. lite osäker på just avmeckandet.. jaja :gnissla
alla prylar som skall lackas e skeppade. det kommer bli som min avatar... nästan... :tummenupp
Kvar är dock fälgarna, men de kan inte skeppas förän jag fått mina nya hemknackade depå-stöd! :fatta! <--- J-bone :hihi
Men när jag fått dem kommer jag skicka fälgarna oxå... NAJS DET KOMMER BLI :D

Alla andra beställda saker kommer nu i dagarna så... ja det e en hel del att göra nu!

Va igår ute på ekerö-mcskrot, Jag å J-bone blev sittandes där och surrade med dem i typ 2 timmar. Riktigt bra grabbar. Kommer att köpa däcka av dem. Billiga som fan.. fick 1 set bankörda däck (cralle) för 1400:- och ett set nya metzler rhensport för gata (tror det va det, kommer just nu inte ihåg..) för typ 3000:- 2 set däck för 4400:- e ju mumma! =) ska köpa lite annat gött av dem oxå... de har en demonterad mille r ståendes där.

så...

buster hur ser dina planer ut nu?

eran lille klotare!

KaZ

Du är inte förlåten än!! :fatta! <--- triggerhappy! :hihi

Last edited:

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
hmm...

gör en liten lista av vad som ska ske och har skett!

Ny lack hela hojen (beställt)
ny lack på fälgar (beställt)
nya bromskivor fram, brembo -03 (ligger hemma å väntar på montering)
portade toppar (jobb görs av renegade UK) (under utvärdering)
Modifierad Collector (efter topparnas prestanda, renegade UK) (samma)
Renegade air-kit (sitter redan på)
Barnett race-koppling (sitter redan på)
kör på 2-1 Arrow till jag har råd med 2-2. men det skall dit så småningom. (sitter på)
nya tändkablar (beställt)
tändningsförstärkare (beställt)
nya tändstift (beställt)
bränsletrycksregulator, (under utvärdering om den behövs)
PC III (ligger hemma för montering)
nya drev, 16/44 DID kedja (sitter på)
nya blinkers (väntar på montering)

sen en massa annat smått.. sånt som inte e värt att nämna.. tex... dekaler, kopplingshandtag, styrvikt, däck, skruvar å skit. =)

Kommer spendera en massa tid med injustering av dämpare och kolla av vilken ridehight jag skall ha... om nån har nåt tips på var man kan vända sig för att få lite hjälp med det så blir jag glad.

framtidsplaner:
som sagt 2-2 avgassystem
54-56 mm. nya trottelhus... beror på hur den går med org. på efter portningen.

haha, faen vicken lista det blev...
jaja det e tur att man har ett bra exemplar av hoj att börja med då det redan sitter massa godis på den! =) Har säkert missat nåt men.. jaja det kommer mer! =)

tjing

Last edited:

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
:huvet :4skrika :fatta! :kocko :arsele

lite småsur nu... vet dock inte än om jag skall va det men anar det värsta..
Nu efter ett halvårs jiddrande med Jorge på renegade så, kommer han med de fina uppgifterna om att på 00:an så måste man köpa nya insugsventiler till topparna när man portar dem... skillnaden från 00-01 är just storöeken på insugs-ventilerna... mao, kommer för modligen kosta mer... MORR!

Man tycker ju att eftersom jag redan sagt att det e en 00:a och erfter alla de samtal vi haft så borde jag vetat detta tidigare... fan...

jaja, väntar på samtal från honom...

då blire då or die! och kanske marklunds... here i come!

hepp

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
KaZ skrev:
:huvet :4skrika :fatta! :kocko :arsele

lite småsur nu... vet dock inte än om jag skall va det men anar det värsta..
Nu efter ett halvårs jiddrande med Jorge på renegade så, kommer han med de fina uppgifterna om att på 00:an så måste man köpa nya insugsventiler till topparna när man portar dem... skillnaden från 00-01 är just storöeken på insugs-ventilerna... mao, kommer för modligen kosta mer... MORR!

Man tycker ju att eftersom jag redan sagt att det e en 00:a och erfter alla de samtal vi haft så borde jag vetat detta tidigare... fan...

jaja, väntar på samtal från honom...

då blire då or die! och kanske marklunds... here i come!

hepp
Jag har läst om att dom som trimmat Mille också brukar byta bränsletrycksregulatorn till en justerbar. Kan kanske vara värt att kolla upp det också.
Det stämmer nog det där med insugsventilerna. Har för mig att de gjorde så på Ducati-Kämnas trimmade Aprilia. Det var nog där jag läste om bränsletrycksregulatorn. RSVR säljer ju bränsletrycksregulator och dom håller ju på med racing så det kanske är en viktig detalj. Kostar att ligga på topp! :tummenupp

Last edited:

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
mikcar skrev:
Jag har läst om att dom som trimmat Mille också brukar byta bränsletrycksregulatorn till en justerbar. Kan kanske vara värt att kolla upp det också.
Det stämmer nog det där med insugsventilerna. Har för mig att de gjorde så på Ducati-Kämnas trimmade Aprilia. Det var nog där jag läste om bränsletrycksregulatorn. RSVR säljer ju bränsletrycksregulator och dom håller ju på med racing så det kanske är en viktig detalj. Kostar att ligga på topp! :tummenupp

Får väl lägga till den på min lilla lista då...

va inte så dyr... typ en tusing!

KaZ

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
KaZ skrev:
Får väl lägga till den på min lilla lista då...

va inte så dyr... typ en tusing!

KaZ

Det är inget fel på orginalregulatorn i sig utan inställningstoleranserna ifrån underleverantören var lite väl stor...kruxet med justerbar regulator är just att man måste ju veta vad den är inställd på och det enda sättet är att koppla in en manometer vid justering= krångligt och "dyrt".

Jag läste nånstans att man kan ta isär orginalet och "justera" fjädern. Om du nu ändå skall ha en Powercomander så justeras ju insprutnings pulserna efter villket tryck som är tillgängligt= skräddarsytt. Upprinnelsen till hela regulator grejen var ju att "Factory Pro" chip kunder klagade och när de undersökte problemet närmare såg grabbarna att just soppatrycket skillde en hel del mellan olika maskiner och att deras fint avstämda chip föll väl utanför ramarna om inte soppatrycket vart enligt spec.

- Jag hadde inte brytt mig om regulatorn om jag monterat Powercomander.
- Jag hadde brytt mig om min maskin inte gick bra med ett chip som funkar för andra med liknande kringutrustning..

MVH
Judas, den själ löse

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke