Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Triggerhappy skrev:
- Jag hadde inte brytt mig om regulatorn om jag monterat Powercomander.
- Jag hadde brytt mig om min maskin inte gick bra med ett chip som funkar för andra med liknande kringutrustning..

MVH
Judas, den själ löse

Det e ju tur att du fortfarande kan räknas som en "bra att ha" kille! :arsele :D

sanks for the info!

skall undersöka detta närmare och noggrant...

återkommer..

J
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
verkar som portningen slutar på runt 11 000:- :död

det som de gör är...

Uppgradering till -01.
dvs större insugsventiler, och jobb för att de skall passa så.
Modifierar kammarna,
portning generellt.

ska nu kolla med marklunds å se vad de säger om detta?!? :4skrika

:huvet
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Skeppa ?

Förstår inte varför du ska skeppa topparna överhuvud taget faktiskt,,
skicka dom till marklund i lapphelvetet,, är säker på att han gör ett minst lika bra jobb till ett 7-jäkla mycket bättre pris,,,,, :7peta

tänk på att det inte är någon glamorfärd som dina toppar ska ta i ett paket till firman overthere,,klart bättre å skicka inom sverige,,,,,, ring å kolla med honom om du e osäker,,.


var förnuftig ROTAX = snöskotermotor(inte exakt våra motorer kanske) hur mycket sådant tror du inte han har pillat på uppe i piteå ?

KaZ skrev:
tjenix..

nu börjar det närma sig... :gnissla

håller ekonomin nu så kommer toppar och kollector att skeppas inom kort till renegade...
Funderar dock fortfarande på om jag skall skeppa hela motorn eller bara topparna.. lite osäker på just avmeckandet.. jaja :gnissla
alla prylar som skall lackas e skeppade. det kommer bli som min avatar... nästan... :tummenupp
Kvar är dock fälgarna, men de kan inte skeppas förän jag fått mina nya hemknackade depå-stöd! :fatta! <--- J-bone :hihi
Men när jag fått dem kommer jag skicka fälgarna oxå... NAJS DET KOMMER BLI :D

Alla andra beställda saker kommer nu i dagarna så... ja det e en hel del att göra nu!

Va igår ute på ekerö-mcskrot, Jag å J-bone blev sittandes där och surrade med dem i typ 2 timmar. Riktigt bra grabbar. Kommer att köpa däcka av dem. Billiga som fan.. fick 1 set bankörda däck (cralle) för 1400:- och ett set nya metzler rhensport för gata (tror det va det, kommer just nu inte ihåg..) för typ 3000:- 2 set däck för 4400:- e ju mumma! =) ska köpa lite annat gött av dem oxå... de har en demonterad mille r ståendes där.

så...

buster hur ser dina planer ut nu?

eran lille klotare!

KaZ

Du är inte förlåten än!! :fatta! <--- triggerhappy! :hihi
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
jocke i köping skrev:
Förstår inte varför du ska skeppa topparna överhuvud taget faktiskt,,
skicka dom till marklund i lapphelvetet,, är säker på att han gör ett minst lika bra jobb till ett 7-jäkla mycket bättre pris,,,,, :7peta

tänk på att det inte är någon glamorfärd som dina toppar ska ta i ett paket till firman overthere,,klart bättre å skicka inom sverige,,,,,, ring å kolla med honom om du e osäker,,.


var förnuftig ROTAX = snöskotermotor(inte exakt våra motorer kanske) hur mycket sådant tror du inte han har pillat på uppe i piteå ?

Läste du inte ett senare inlägg :7peta
jaja, men LOL, hittar inte nåt nummer till dem, Hittar inte ens Mc-express.. ??

jaja :huvet
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
uppgifterna finns på gula sidorna i den digitala katalogen på nätet,,,,,
nu har du inget att skylla på längre när du inte får tummen ur,,,, :arsele


MC Xpress AB - Luleå
Tel. 0911-20 20 05
N. Alterv. 821, 94592 ALTERSBRUK · Karta





KaZ skrev:
Läste du inte ett senare inlägg :7peta
jaja, men LOL, hittar inte nåt nummer till dem, Hittar inte ens Mc-express.. ??

jaja :huvet
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
jocke i köping skrev:
Förstår inte varför du ska skeppa topparna överhuvud taget faktiskt,,
skicka dom till marklund i lapphelvetet,, är säker på att han gör ett minst lika bra jobb till ett 7-jäkla mycket bättre pris,,,,, :7peta

tänk på att det inte är någon glamorfärd som dina toppar ska ta i ett paket till firman overthere,,klart bättre å skicka inom sverige,,,,,, ring å kolla med honom om du e osäker,,.


var förnuftig ROTAX = snöskotermotor(inte exakt våra motorer kanske) hur mycket sådant tror du inte han har pillat på uppe i piteå ?


Han har inte pillat mycket på Rotax motorer!
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
KaZ skrev:
verkar som portningen slutar på runt 11 000:- :död

det som de gör är...

Uppgradering till -01.
dvs större insugsventiler, och jobb för att de skall passa så.
Modifierar kammarna,
portning generellt.

ska nu kolla med marklunds å se vad de säger om detta?!? :4skrika

:huvet

Så mycket pengar som du har laggt ut på denna hoj??
Varför inte ha satsat alla dessa pengar på en nyare mille :va
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Dert han har pillat räcker säkert mycket längre än dom flestas erfarenhet här på forumet skulle jag tro,,
sedan är väl inte Rotax unika på något sätt så dom är väl ganska lik andra v-tvinnar,,trots att dom har 60` istället för som dom 2:a 90` ,,,,

Rottisen skrev:
Han har inte pillat mycket på Rotax motorer!
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Rottisen skrev:
Så mycket pengar som du har laggt ut på denna hoj??
Varför inte ha satsat alla dessa pengar på en nyare mille :va

Köpa en nyare mille? :va

Jo det kan man ganska enkelt förklara på detta sätt...
Vill inte ha nån av de nyare förutom den sista, dvs. 04:an.
Är helt ointresserad av 2001 - 2003 modellerna.
Sen är kvalitén i den jag har ypperlig! (efter små modifikationer, vilka alla är gjorda)

Sen när man nu börjat och hållt på med denna ett tag så skulle det kännas gaaaaanska tråkigt att börja om innan man e klar med det man nu bestämt sig för att göra med denna... och det inte med antalet spenderade kronor att göra heller... Visst hade lätt kunna sålt denna och lagt till peng
ar som jag spenderat på den och köpt en 04:a. Men huh... sååååå tråkigt.

Tror att de flesta håller med mig om att det e fan så mycke roligare att äga nåt man lagt ner en massa tid på och modifierat så att den e precis som man vill han den. Än att ha köpt nåt nytt som man inte ens behöver sätta skuvmejseln i.

En annan sak, denna Mille kommer jag förmodligen aldrig sälja. Den e min första Appe och när den skall pensioneras kommer den att putsas upp och ställas i vardagsrummet! :Bugar Då köper jag sen en 04:a. och då har det förmodligen gått minst 2 år från nu vilket gör att de då ligger i lagom prisklass och man kan hitta ett bra beg. ex. Och då... kommer du ställa samma fråga igen då jag i denna tråd kommer lägga ut alla mods. jag skall göra på den! :D

så vare med det!

konstig fråga förexten?? :va :va

KaZ
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
SÅ! (editerat)

Kan med ens säga att det blir inte Renegade som gör portningen... DYYYRA!

allt som sllt skulle det sluta på:
£900 exkl. VAT, (brydde mig inte ens om att kolla vad det blir i SEK).
för dessa dyar pengar får man detta:
Portning
Nya Insugsventiler (uppgradering till -01)
Modifierad Kam

De har precis gjort en sån uppning där och testat den...
tyckte han sa att den lämnade endast runt 128 på slangen..

Så mina pengar i detta kommer hamna hos MC-Xpress:
Har inte exakt pris än då mina toppar skall va lite annorlunda än vad de gjort tidigare... men det hamnar på runt 6500:- inklusive ventiler. (nya ventiler kostar 548:- st.)
då gör de detta:
Portning
Nya insugsventiler 38mm (orginal -00 är 36mm)
planing av toppen.

De har tidigare gjort detta och efter test lämnade den utan jobbet med större ventiler runt 130 på slangen... Till detta skall läggas att det jobbet då kostade 4000:- (då de inte fixade ventilerna, tror inte det behövdes då jag misstänker att det va en nyare Rotax än den jag har).

Så Buster!!! på med meckarluvan...
Nu ska vi slita av topparna och skicka dem till Norrland! =)
ska du ha större vents du med?

Det fina med detta är att det redan nu lämnar utrymme för "helsystem" :banana


:rofl

Johan

Saker jag noterat under denna info-samling.
först gällande Kam. Om man skall i med en kam som har högre lyft kan man inte plana toppen, inte ens ha kvar org. packningar då marginalerna från början e för små. (Ventilerna kommer tar i kolven) Vad man måste göra då är som renegade gör... antingen sätta i en tjockare cylinderfotspackning eller topplocks packning. När man nu gör detta är det självklart att just de 2 momenten tar ut varandra.. man tappar en aning i komp vilket resulterar i att man får mindre BHP, Man vinner på att det sitter en bättre kam i men??? inte så mycket att det motiverar ett byte.
Med en enkel planing av toppen och org. Kam når du samma resultat. Det finns marginal för att plana.
Portningen är det som ger effekten, men det visste ni nog redan.
Sen ger det nog lite mer effekt för min del då jag sätter in större insugsventiler. *hoppas*. Jaja
Kanske låter som lite svammel... men det har varit lärorikt att diskutera detta med en massa folk som kan, eller inte kan, nu kan jag lite mer iaf än jag kunde innan... hahaha :banana
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Tror inte de större insugsventilerna ger så otroligt mycket... -01 hade bara 2 hk till mot -00 (130 mot 128) och det beror nog på de större ventilerna... Sen om effektkurvan är bättre vet jag inte... Intressanta är ju kanske inte om man får några hk på topp. Vore kul att jämföra en effektkurva original på en -01 mot en -00 och se vad de större insugsventilerna ger.
Är väl lika bra att byta ventilerna när de ändå håller på...


KaZ skrev:
SÅ! (editerat)

Kan med ens säga att det blir inte Renegade som gör portningen... DYYYRA!

allt som sllt skulle det sluta på:
£900 exkl. VAT, (brydde mig inte ens om att kolla vad det blir i SEK).
för dessa dyar pengar får man detta:
Portning
Nya Insugsventiler (uppgradering till -01)
Modifierad Kam

De har precis gjort en sån uppning där och testat den...
tyckte han sa att den lämnade endast runt 128 på slangen..

Så mina pengar i detta kommer hamna hos MC-Xpress:
Har inte exakt pris än då mina toppar skall va lite annorlunda än vad de gjort tidigare... men det hamnar på runt 6500:- inklusive ventiler. (nya ventiler kostar 548:- st.)
då gör de detta:
Portning
Nya insugsventiler 38mm (orginal -00 är 36mm)
planing av toppen.

De har tidigare gjort detta och efter test lämnade den utan jobbet med större ventiler runt 130 på slangen... Till detta skall läggas att det jobbet då kostade 4000:- (då de inte fixade ventilerna, tror inte det behövdes då jag misstänker att det va en nyare Rotax än den jag har).

Så Buster!!! på med meckarluvan...
Nu ska vi slita av topparna och skicka dem till Norrland! =)
ska du ha större vents du med?

Det fina med detta är att det redan nu lämnar utrymme för "helsystem" :banana


:rofl

Johan

Saker jag noterat under denna info-samling.
först gällande Kam. Om man skall i med en kam som har högre lyft kan man inte plana toppen, inte ens ha kvar org. packningar då marginalerna från början e för små. (Ventilerna kommer tar i kolven) Vad man måste göra då är som renegade gör... antingen sätta i en tjockare cylinderfotspackning eller topplocks packning. När man nu gör detta är det självklart att just de 2 momenten tar ut varandra.. man tappar en aning i komp vilket resulterar i att man får mindre BHP, Man vinner på att det sitter en bättre kam i men??? inte så mycket att det motiverar ett byte.
Med en enkel planing av toppen och org. Kam når du samma resultat. Det finns marginal för att plana.
Portningen är det som ger effekten, men det visste ni nog redan.
Sen ger det nog lite mer effekt för min del då jag sätter in större insugsventiler. *hoppas*. Jaja
Kanske låter som lite svammel... men det har varit lärorikt att diskutera detta med en massa folk som kan, eller inte kan, nu kan jag lite mer iaf än jag kunde innan... hahaha :banana
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
:va :va

Hur fan kan en topplockspackning va såååå dyr!
470:- typ! :kocko

åsså behöver man 2!!! :huvet

jag ---> :fatta! <--- Aprilia

:död
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
KaZ skrev:
:va :va

Hur fan kan en topplockspackning va såååå dyr!
470:- typ! :kocko

åsså behöver man 2!!! :huvet

jag ---> :fatta! <--- Aprilia

:död
Utsugarpriser!
Får väl göra som på gamla moppetiden.
Göra packningar av mjölkkartonger.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
dyr

450:- spänn kostade en topp packning till min LAVERDA 87 när jag köpte den av Sulas MC,,, det är dyrt det,,
idag köper du en komplett packnings sats för ca:600:- (men inte av Sula)
snacka om att en del har pålägg,,,.

om du hejdar dig lite med köp så kan jag kanske kolla lite med kontakter jag har som faktiskt förgrenar sig ända in på Prilla fabriken om vad saker å ting kan kosta,,,

berätta vad du söker så kan jag försöka att hjälpa till om det går,,
Du kan ju Pm:a mig.

QUOTE=Buster]Utsugarpriser!
Får väl göra som på gamla moppetiden.
Göra packningar av mjölkkartonger.[/QUOTE]
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Nu har avklädningen av Millen börjat! Kvar står en naken skönhet med kläderna på golvet.... Nya skruden från KK-racing börjar ta form, och bakdelen är redan hård, fin och på plats! :hihi

Har tagit en del bilder på bygget, men kan inte slänga upp dom än.... Det tackar man Comhem för....

Men KK grejerna har passat bra än så länge. Klart att d blivit lite filande o kapande, men mindre än ja trott!

Måste också säga att Appe :yoparty med sina lösningar på kåp fastsättningar och annat!! Hade en gixxer innan och d va ju liiite värre kan man säga! :huvet

Bara lite info...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Du har PM! :tungan


RSV_R skrev:
Nu har avklädningen av Millen börjat! Kvar står en naken skönhet med kläderna på golvet.... Nya skruden från KK-racing börjar ta form, och bakdelen är redan hård, fin och på plats! :hihi

Har tagit en del bilder på bygget, men kan inte slänga upp dom än.... Det tackar man Comhem för....

Men KK grejerna har passat bra än så länge. Klart att d blivit lite filande o kapande, men mindre än ja trott!

Måste också säga att Appe :yoparty med sina lösningar på kåp fastsättningar och annat!! Hade en gixxer innan och d va ju liiite värre kan man säga! :huvet

Bara lite info...
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Raabbaaa KAZ!!!

Det börjar hända saker ser jag. Men mina saker är ca 1 mån sena så skynda skynda om du vill ha dem innan midsommar.
Ska få minna denna vecka om det stämmer.
Rappare kammar, insuget ska va lika under alla årsmodeller vad jag vet men avgas fick lite mer duration från -03 tror jag?? Någon kanske vet mer!!
I slutet februari vet vi vad det blir på hjulet.
Fotpackningar måste du ha oxå. Fot, topp, avgas= 1150:- inte dyrt tyker jag i alla fall.
En förstärkt t-packning till turbo bmw kostar ca 4000:- ( det är dyrt)
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!

WASA
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
RSV_R skrev:
Nu har avklädningen av Millen börjat! Kvar står en naken skönhet med kläderna på golvet.... Nya skruden från KK-racing börjar ta form, och bakdelen är redan hård, fin och på plats! :hihi

Men KK grejerna har passat bra än så länge. Klart att d blivit lite filande o kapande, men mindre än ja trott!

Fråga om KK_racings underkåpa. Är den en kopia av orginal med hål för stöd eller är den godkänd för racing? Dvs att den kan hålla halva motorns vätskevolym. =Inga hål.
På bilden från KK ser det ut som den har hål för stöd.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top