SÅ! (editerat)
Kan med ens säga att det blir inte Renegade som gör portningen... DYYYRA!
allt som sllt skulle det sluta på:
£900 exkl. VAT, (brydde mig inte ens om att kolla vad det blir i SEK).
för dessa dyar pengar får man detta:
Portning
Nya Insugsventiler (uppgradering till -01)
Modifierad Kam
De har precis gjort en sån uppning där och testat den...
tyckte han sa att den lämnade endast runt 128 på slangen..
Så mina pengar i detta kommer hamna hos MC-Xpress:
Har inte exakt pris än då mina toppar skall va lite annorlunda än vad de gjort tidigare... men det hamnar på runt 6500:- inklusive ventiler. (nya ventiler kostar 548:- st.)
då gör de detta:
Portning
Nya insugsventiler 38mm (orginal -00 är 36mm)
planing av toppen.
De har tidigare gjort detta och efter test lämnade den utan jobbet med större ventiler runt 130 på slangen... Till detta skall läggas att det jobbet då kostade 4000:- (då de inte fixade ventilerna, tror inte det behövdes då jag misstänker att det va en nyare Rotax än den jag har).
Så Buster!!! på med meckarluvan...
Nu ska vi slita av topparna och skicka dem till Norrland! =)
ska du ha större vents du med?
Det fina med detta är att det redan nu lämnar utrymme för "helsystem"
Johan
Saker jag noterat under denna info-samling.
först gällande Kam. Om man skall i med en kam som har högre lyft kan man inte plana toppen, inte ens ha kvar org. packningar då marginalerna från början e för små. (Ventilerna kommer tar i kolven) Vad man måste göra då är som renegade gör... antingen sätta i en tjockare cylinderfotspackning eller topplocks packning. När man nu gör detta är det självklart att just de 2 momenten tar ut varandra.. man tappar en aning i komp vilket resulterar i att man får mindre BHP, Man vinner på att det sitter en bättre kam i men??? inte så mycket att det motiverar ett byte.
Med en enkel planing av toppen och org. Kam når du samma resultat. Det finns marginal för att plana.
Portningen är det som ger effekten, men det visste ni nog redan.
Sen ger det nog lite mer effekt för min del då jag sätter in större insugsventiler. *hoppas*. Jaja
Kanske låter som lite svammel... men det har varit lärorikt att diskutera detta med en massa folk som kan, eller inte kan, nu kan jag lite mer iaf än jag kunde innan... hahaha