Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
:D

Kan med liiite reservans säga att jag tror (*hoppas*) att jag löst borttagandet av toppar på ett ganska smart sätt.
Då det helt klart har gått upp för mig att man måste ta ut motorn för att kunna demontera topparna på min mille så blev man ju tvungen att slita sitt hår och gnugga sina grå till max för att om kanske kunna slippa.
Fördelen med att ta ur motorn är att man inte behöver ta bort cylinderhusen.
Men har nu gnuggat till ett sätt som skall fungera... Om man gör så att man tar bort bakre cylinder och topp helt, dvs hela paketet, då kan man enkelt sen skruva av toppen från cylindern. dvs. Bakra klar och avtagen.
Det är sedan inte möjligt att få bort den främre medans motorn sitter kvar. Man kan skruva lös allt men ramen är ivägen för ett borttagande. Vad man gör då är att man lossar båda motorfästena fram (de övra fram måste ändå lossa då de sitter i toppen) och det övre bak, kan man luta fram motorn och på så sätt kunna ta bort toppen framåt! Har inte gjort det än men stått å kikat ett tag på detta och jag tycker själv att det ser ut som det skall fungera.då behöver man inte fram ta bort cylindern. Eller så gör man det... (demontering av kylarna är ett måste, självklart... men det är ganska enkelt att få bort dem... och vattnet måste man ur med iaf då man monterar isär cylider och top! ). Det är ju upp till en själv om man vill byta packningar. 1 måste jag byta iaf.
Dock fick jag höra att det va slut på cylinderfotspackningar till 00:an... till och med slut i Italien,,, :mad: :huvet :död hoppas de kommer in snart... vill juh inte behöva vänta på en sån sak i 2 år!

Jaja... det va min lilla brainstorming för idag! =)

haha, det bästa med detta jobb är att man lär sig en jevla massa om hojjen!
Har full koll på elektroniken och kylning nu... kan varenda jevla liten sladd och slang! man blir :kocko :rofl :rofl

tjo
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Oj, skapligt mycket jobb bara för att få ut själva objekten, låter nästan som om det trots allt vore lättast att lyfta ut motorn, det måste väl vara lättare att utföra demonteringarna när man väl har paketet på en arbetsbänk, eller :confused:
Nåväl KAZ, nu när du kollat allt å har bra koll på cykeln så tänkte jag kolla med dej ang de strypningar jag hört finns på 00:er, det ska vad jag hört finnas någon kabel ifrån logikboxen man kan kapa (Blå?) för att få ut 130 kusar istället för 118, stämmer det, å är det samma för vanlig mille som R:n i det fallet ???

Lycka till med demonteringen :tummenupp å kör hårt, våren är snart här (obotlig optimist)

//Christer

KaZ skrev:
:D

Kan med liiite reservans säga att jag tror (*hoppas*) att jag löst borttagandet av toppar på ett ganska smart sätt.
Då det helt klart har gått upp för mig att man måste ta ut motorn för att kunna demontera topparna på min mille så blev man ju tvungen att slita sitt hår och gnugga sina grå till max för att om kanske kunna slippa.
Fördelen med att ta ur motorn är att man inte behöver ta bort cylinderhusen.
Men har nu gnuggat till ett sätt som skall fungera... Om man gör så att man tar bort bakre cylinder och topp helt, dvs hela paketet, då kan man enkelt sen skruva av toppen från cylindern. dvs. Bakra klar och avtagen.
Det är sedan inte möjligt att få bort den främre medans motorn sitter kvar. Man kan skruva lös allt men ramen är ivägen för ett borttagande. Vad man gör då är att man lossar båda motorfästena fram (de övra fram måste ändå lossa då de sitter i toppen) och det övre bak, kan man luta fram motorn och på så sätt kunna ta bort toppen framåt! Har inte gjort det än men stått å kikat ett tag på detta och jag tycker själv att det ser ut som det skall fungera.då behöver man inte fram ta bort cylindern. Eller så gör man det... (demontering av kylarna är ett måste, självklart... men det är ganska enkelt att få bort dem... och vattnet måste man ur med iaf då man monterar isär cylider och top! ). Det är ju upp till en själv om man vill byta packningar. 1 måste jag byta iaf.
Dock fick jag höra att det va slut på cylinderfotspackningar till 00:an... till och med slut i Italien,,, :mad: :huvet :död hoppas de kommer in snart... vill juh inte behöva vänta på en sån sak i 2 år!

Jaja... det va min lilla brainstorming för idag! =)

haha, det bästa med detta jobb är att man lär sig en jevla massa om hojjen!
Har full koll på elektroniken och kylning nu... kan varenda jevla liten sladd och slang! man blir :kocko :rofl :rofl

tjo
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
christer skrev:
Nåväl KAZ, nu när du kollat allt å har bra koll på cykeln så tänkte jag kolla med dej ang de strypningar jag hört finns på 00:er, det ska vad jag hört finnas någon kabel ifrån logikboxen man kan kapa (Blå?) för att få ut 130 kusar istället för 118, stämmer det, å är det samma för vanlig mille som R:n i det fallet ???//Christer

Det är exakt samma procedur på en vanlig som på r:en.

3 steg:

1. Blågrön kabel från databoxen, klipps av och förseglas. Detta för att boxen skall välja en annan mappning i chippet! rekomenderar att du pratar med buster och köper ett Termignoni-chip av honom. (billigt som fan)
2. Plastbrickan i luftburken tas bort. (den brickan är typ 10cm i diameter och har ett 5cm hål i sig) detta för att generera bättre luftflöde.
3. I främre delen på avgassystemet (om det sitter orginal på) dvs röret som sitter innan själva "soptunnan" (ljuddämparen) sitter det ett restrictornät. svetsat med 2 loppor. slipa bort lopporna och riv ur det nätet! Relommenderar slip-on, du vinner typ 5-6 kg i vikt bara på att byta.

men, när du gjort alla de 3 sakerna så är hojjen avstrypt!


gällande urtagande av motor så gör jag på detta sätt bara för att slippa ta bort motorn helt! man vinner några saker på det, tex. att man inte behöver tappa ur oljan i kopplingen. och några andra små saker... har man tur så behöver man inte ens tappa ur oljan ur motorn... dock ska jag ändå göra det då jag skall byta filter och just oljan. sen en par andra saker som gör det smidigare!

kaZ
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Tackar för föslaget KaZ,

Jag har precis satt på ett Shark system så den delen är OK, har även ett shark chip som jag inte satt dit än men som givetvis ska dit.
Men du, innebär detta att ifall du byter till annat än orginalchip så behöver man inte kapa kabeln, eller ska man utföra samma procedur även då?Luftburken ska jag kolla, vet i ärlighetens namn inte om det redan är åtgärdat.

Ha de

Christer




KaZ skrev:
Det är exakt samma procedur på en vanlig som på r:en.

3 steg:

1. Blågrön kabel från databoxen, klipps av och förseglas. Detta för att boxen skall välja en annan mappning i chippet! rekomenderar att du pratar med buster och köper ett Termignoni-chip av honom. (billigt som fan)
2. Plastbrickan i luftburken tas bort. (den brickan är typ 10cm i diameter och har ett 5cm hål i sig) detta för att generera bättre luftflöde.
3. I främre delen på avgassystemet (om det sitter orginal på) dvs röret som sitter innan själva "soptunnan" (ljuddämparen) sitter det ett restrictornät. svetsat med 2 loppor. slipa bort lopporna och riv ur det nätet! Relommenderar slip-on, du vinner typ 5-6 kg i vikt bara på att byta.

men, när du gjort alla de 3 sakerna så är hojjen avstrypt!


gällande urtagande av motor så gör jag på detta sätt bara för att slippa ta bort motorn helt! man vinner några saker på det, tex. att man inte behöver tappa ur oljan i kopplingen. och några andra små saker... har man tur så behöver man inte ens tappa ur oljan ur motorn... dock ska jag ändå göra det då jag skall byta filter och just oljan. sen en par andra saker som gör det smidigare!

kaZ
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
christer skrev:
Tackar för föslaget KaZ,

Jag har precis satt på ett Shark system så den delen är OK, har även ett shark chip som jag inte satt dit än men som givetvis ska dit.
Men du, innebär detta att ifall du byter till annat än orginalchip så behöver man inte kapa kabeln, eller ska man utföra samma procedur även då?Luftburken ska jag kolla, vet i ärlighetens namn inte om det redan är åtgärdat.

Ha de

Christer

Det har varit många diskutioner om just kabelns vara eller inte vara när man har chip i! (va försiktig när du sätter i chippet!) :D

gör så här... klipp kabeln, skarva dit en minibrytare som sen placeras på lämpligt ställe. detta för att du då sen kan testa själv om kabeln ska va "av" eller "på". Det är det absolut enklaste sättet att få svar på den frågan.
kan av erfarenhet säga att det ÄR en märkbar skillnad. Men som sagt hur din hoj betér sig vet bara du! =)

Mitt förslag här är: Köp en PC III på rsvr.net. då slipper du all spekulation och testning!! :yoparty :D
Jag har en sån som ligger och väntar på montering! :yoparty

tjo
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
KaZ skrev:
Det har varit många diskutioner om just kabelns vara eller inte vara när man har chip i! (va försiktig när du sätter i chippet!) :D

gör så här... klipp kabeln, skarva dit en minibrytare som sen placeras på lämpligt ställe. detta för att du då sen kan testa själv om kabeln ska va "av" eller "på". Det är det absolut enklaste sättet att få svar på den frågan.
kan av erfarenhet säga att det ÄR en märkbar skillnad. Men som sagt hur din hoj betér sig vet bara du! =)

Mitt förslag här är: Köp en PC III på rsvr.net. då slipper du all spekulation och testning!! :yoparty :D
Jag har en sån som ligger och väntar på montering! :yoparty

tjo

Betr brytare så gjorde jag såhär på "bikerwomans" falco !
För mer bilder + renegade airkit se sid 27 på denna tråd.
 

Bifogat

  • switch.jpg
    switch.jpg
    123.8 KB · Visningar: 193

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Christer, här har du en bra länk med beskrivning och bilder för hur du ska avrestriktera:

http://www.geocities.com/sl_mille/derestrict.html

Om du ska ha originaldämparen kvar så ta bort metallnätet också som KaZ beskrev.

Sladden ska som sagt klippas för att få en fetare blandning nu när motorn andas bättre. Om du monterar slip-on, byt chip! När du testar att koppla in den blå kabeln igen efter byte av chip var uppmärksam på om det smäller i avgasröret när du växlar (slår av på gasen) då går den för magert och kan med tiden skada avgasventilerna.

Om du vill ha ännu bättre optimering så är det bästa en Power Commander III. För mer luftintag och bättre respons rekommenderas Renegades luftkit.
 

Bifogat

  • Picture_opt.jpg
    Picture_opt.jpg
    88.4 KB · Visningar: 98
  • AMS-005.jpg
    AMS-005.jpg
    72 KB · Visningar: 96

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Tackar ödmjukast för alla förslag, kunskapsnivån är imponerande :Bugar
När jag ändå håller på, vet någon vilket kontaktdon sladden sitter på å vilket stift(Nr), visserligen får man en uppfattning när man såg bilderna, men många Blå/gröna kablar vare.
På sikt är nog Power comander ett vettigt alternativ, men för tillfället blir nog fokus ett bättre skinnställ. Hmmm blir svårare å svårare att övertyga regeringen om att detta verkligen är nödvändiga investeringar :D


Ha De

Christer
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
christer skrev:
Tackar ödmjukast för alla förslag, kunskapsnivån är imponerande :Bugar
När jag ändå håller på, vet någon vilket kontaktdon sladden sitter på å vilket stift(Nr), visserligen får man en uppfattning när man såg bilderna, men många Blå/gröna kablar vare.
På sikt är nog Power comander ett vettigt alternativ, men för tillfället blir nog fokus ett bättre skinnställ. Hmmm blir svårare å svårare att övertyga regeringen om att detta verkligen är nödvändiga investeringar :D


Ha De

Christer

den sitter på den lilla kontakten!

KaZ
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Du KaZ... Du har inte funderat på att polera ditt sprut? Du skulle väll fixa topparna? Men sprutet är ju lika knöckligt som insugen.... Vinner man något på att "fixa till" detta me? :va
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
o du KaZ! Vad tror du uppborrnig av själlhusen till 54mm ger? Är ett måste att porta o plana då? Eller kan man vinna lite kräm iaf....?
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
RSV_R skrev:
o du KaZ! Vad tror du uppborrnig av själlhusen till 54mm ger? Är ett måste att porta o plana då? Eller kan man vinna lite kräm iaf....?

hm gällande kornigt eller inte? ingen aning... men jag tror nog inte att det har så stor betydelse.
gällande spjällhus.. mjo, jag ska uppa mina till 54 minst till hösten.
dock så vet jag inte riktigt om det ger mer än annan kör egenskap...
har för mig att de på renegade har testat flera olika och fann att du vann inte speciellt mycke BHP, men dock blev köregenskapen annorlunda...
större ventilhus mer japseffekt lixom. dvs den blir piggare på toppen, men tappar något i mellan... osäker på detta men det e vad jag kan tänka mig.
sen hjlper det nog knappast att bara uppa spjällhusen... tror att du då oxå borde porta toppen!

jaja

KaZ
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ducati Aprilia Kämna har spjällhus 56 mm

Enligt dom ca. ökning med 5 kusar och 3-4 Nm.
498 € tar dom.

http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=36

Throttle body 56mm
By the enlargement of the diameter on 56mm the performance increase of approx. 5 HP and torque of 3-4 Nm. The kit contains 2 carbon aspirating pipes and a frame for a No toil SBK filter (article a125). Re-equipping takes place in exchange against the original throttle body. Send in please. The delivery time is approx.. 10 days.
 

Bifogat

  • a126.jpg
    a126.jpg
    30.9 KB · Visningar: 73

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Såg en tråd om nätstyling och kom på att det inte finns nåt nät som skyddar kylaren,som jag också såg i tråden kunde en ikea>papperskorg användas.
 

Bifogat

  • kylare.jpg
    kylare.jpg
    86.6 KB · Visningar: 69
  • Nät.jpg
    Nät.jpg
    116.8 KB · Visningar: 78
  • Kåpan.jpg
    Kåpan.jpg
    106.8 KB · Visningar: 69
  • Näty.jpg
    Näty.jpg
    119.8 KB · Visningar: 83
  • klart2.jpg
    klart2.jpg
    120.5 KB · Visningar: 74
  • klart.jpg
    klart.jpg
    104.2 KB · Visningar: 77

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hadde lite tråkigt så jag fixade på min nummerplåts/blikershållare i natt.Det är glasblästrad aluminium som används..väger nästan zero.Jag tycker det blev rent och snyggt,man kan ju iOf måla mattsvart så synns den knappt.Har 2st över ifall nån vill ha....En massa bilder som vanligt. :tungan
 

Bifogat

  • Skylt1.jpg
    Skylt1.jpg
    112.7 KB · Visningar: 109
  • Skylt2.jpg
    Skylt2.jpg
    114.7 KB · Visningar: 79
  • Skylt3.jpg
    Skylt3.jpg
    65.8 KB · Visningar: 74
  • Skylt4.jpg
    Skylt4.jpg
    113.5 KB · Visningar: 84
  • Skylt5.jpg
    Skylt5.jpg
    76.2 KB · Visningar: 87

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det finns ju färdiga fabrikskit i olika utföranden och prisklasser om ni vill trimma, varför inte prova ett sådant?

/HW
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
HW skrev:
Det finns ju färdiga fabrikskit i olika utföranden och prisklasser om ni vill trimma, varför inte prova ett sådant?

/HW
Portning av topp och det som dom ska göra = 6.500:-
Trimkit Aprilia RAcing = 25-30.000:-

Portningen och diverse optimeringar ger minst lika mycket effekt...
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
twinner skrev:
Hadde lite tråkigt så jag fixade på min nummerplåts/blikershållare i natt.Det är glasblästrad aluminium som används..väger nästan zero.Jag tycker det blev rent och snyggt,man kan ju iOf måla mattsvart så synns den knappt.Har 2st över ifall nån vill ha....En massa bilder som vanligt. :tungan
Snyggt gjort!
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
twinner skrev:
Hadde lite tråkigt så jag fixade på min nummerplåts/blikershållare i natt.Det är glasblästrad aluminium som används..väger nästan zero.Jag tycker det blev rent och snyggt,man kan ju iOf måla mattsvart så synns den knappt.Har 2st över ifall nån vill ha....En massa bilder som vanligt. :tungan

snyggve =)

men du måste ju måla dem svarta! :tungan

:banana
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
snyggve =)

men du måste ju måla dem svarta! :tungan

:banana


Hell ya!! jo dom blir svarta! jävla skit när jag skulle koppla in blinkarna så smattrar det bara i relät,dom fram funkar men inte dom bak :confused: blir inte klok på skiten.Håller även på att få det väldigt sendragna luftkittet fixat,har inte funnits tid helt enkelt :huvet
funderar på att fixa kracshpuckar:) (egna) pappa fixar. :3freak

Kaz! se till att lägga upp bilkder på dina kosmetiska ingrepp.Vill se :4skrika
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top