Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Buster skrev:
Är intresserad men avvaktar lite med listan. Transport är trist. I så fall åker jag hellre dagen innan på roliga vägar eller bil om det är samma dag.

bil!! samma dag!!! yeeeeeeeeeeeeeeeeeees! :banana :banana
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Åka Slang!!

Ni som åker Mille...

Slangar ni nåt???

Vilken teknik använder ni (typ kopplar upp osv.)??

Ska man dreva om???

Ge mig lite råd... det finns många trådar om detta på forumet men jag skulle vilja ha lite info från folk som kör samma hoj som jag... :Bugar



för övrigt går jag ut på semester igen idag..
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Slanga O slanga vet jag inte, men det funkar fint att koppla upp den på 1:an och 2:an,se til hatt varva på ordentligt bara (dock inte på 1:an:)

Semester har man haft 3 veckor snart...bara tills januari kvar då:)
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
twinner skrev:
Slanga O slanga vet jag inte, men det funkar fint att koppla upp den på 1:an och 2:an,se til hatt varva på ordentligt bara (dock inte på 1:an:)

Semester har man haft 3 veckor snart...bara tills januari kvar då:)


Beskriv gärna hela förloppet.....


Jag är inte säker men jag tror jag fått nåra ofrivilliga... typ står vid rött i vänstersväng... blir grönt.. lägger i 1:an.. ökar hastigheten.. när jag kommer ut på rakan går rullen i bötten o då har det några ggr känts som den lyfter lite....LITE... men en mini wobbel som resultat...


semester till januari... hmm.. jaja ha det gött på banan i snön då!! :mad: (avundsjuk)
 

Mr P

Guest
Startmotorkoppling

Är det någon på tråden som har en Sprag clutch och Sprag clutch housing liggandes och skräpa. Min har gått åt pipsvängen.... :huvet. Alla tips på beggade/nya delar tages emot med stor tacksamhet.. :Bugar ....ser min hojsesong försvinna...... :huvet
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
DaLorD skrev:
Beskriv gärna hela förloppet.....


Jag är inte säker men jag tror jag fått nåra ofrivilliga... typ står vid rött i vänstersväng... blir grönt.. lägger i 1:an.. ökar hastigheten.. när jag kommer ut på rakan går rullen i bötten o då har det några ggr känts som den lyfter lite....LITE... men en mini wobbel som resultat...


semester till januari... hmm.. jaja ha det gött på banan i snön då!! :mad: (avundsjuk)


Jo,jag är ju så långt ifrån slangdemon som man kan komma men ett tips är ju att hitta en lång uppförsbacke att öva i..Kör på 2:an, varva den skapligt och snärta till på kopplingen:)och vips så är du uppe och wheelar.Testa även på raksträcka,generellt sett så räcker det med att vrida skapligt på rullen när du kör på 1:an. Jag får upp min på bara gasen på 2:an när jag inte har så mycket soppa i dvs:) Testa att rusa upp i ca:35kmh och vrid sen fullt på 1:an
:banana
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
twinner skrev:
Jo,jag är ju så långt ifrån slangdemon som man kan komma men ett tips är ju att hitta en lång uppförsbacke att öva i..Kör på 2:an, varva den skapligt och snärta till på kopplingen:)och vips så är du uppe och wheelar.Testa även på raksträcka,generellt sett så räcker det med att vrida skapligt på rullen när du kör på 1:an. Jag får upp min på bara gasen på 2:an när jag inte har så mycket soppa i dvs:) Testa att rusa upp i ca:35kmh och vrid sen fullt på 1:an
:banana


men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana


Men hörru ditt lilla skenben,Du glömmer att du har aningen mer vrid i din hosk + annan drevning :gnissla Vi andra (dödliga) får snällt ta till dessa väl beprövade metoder:)

Finns dom som är lama och enbenta samt utan ben som kör bil :7peta Du kan få sitta på bönpallen om du vill,,hehe..skulle se kul ut :lol

På nåt sätt så löser det sig :tummenupp
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Mr P skrev:
Är det någon på tråden som har en Sprag clutch och Sprag clutch housing liggandes och skräpa. Min har gått åt pipsvängen.... :huvet. Alla tips på beggade/nya delar tages emot med stor tacksamhet.. :Bugar ....ser min hojsesong försvinna...... :huvet


Hade frihjulshuset knasat oxå? Hade insexarna som håller huset släppt?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Jag ligger över tanken för att slippa slanga men jag kan inte dra full gas på ettan å tvåan ändå, fördå blir den så lätt om framhjulet.

EDIT: Om du tog kort för en månad sedan och inte har ngn annan bågeerfarenhet så är det självklart att du inte ska mer än ett gummi i backen. "At all times" :tummenupp
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
flugan skrev:
Jag ligger över tanken för att slippa slanga men jag kan inte dra full gas på ettan å tvåan ändå, fördå blir den så lätt om framhjulet.

EDIT: Om du tog kort för en månad sedan och inte har ngn annan bågeerfarenhet så är det självklart att du inte ska mer än ett gummi i backen. "At all times" :tummenupp

Skall allvarligt testa växlarna imorrn och se vart det reser sig :gnissla
Kanske tillochmed skiter på mig?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
KaZ skrev:
men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana

Vilken drevning?

Med orginal så gör min så här..(renagde airkit+chip+slip-on)

på 1an reser den på gas vid 3500-4500 utan av och på slag eller ryck.
på 2an är den jävligt svår att få upp..

Lätt att köra på bakhjulet på ettan och växla till 2 köra på den en bit sen blir det svårare :) , men jag lär mig :), vill inte kvada hojen så jag tar det lungt och finnt. :tummenupp


Ska nog dreva om till 16,42

Sen lite tophastighets test m.m (jämförde med kompisens zx9+gsx1000r)

Millen = 261 på mätaren
Gsx1000r = 270 på mätaren
ZX9 = 280 på mätaren

Diffar alltså 20km mellan millens och zx9 mätare.

Och då låg vi lika långt från varandra hela tiden, zx9 går jämt med millen ingen åker ifrån varandra"de går lika bra på slutet ingen acc ifrån eller har högre top hastighet. gsx1000r åker ifrån zx9 och millen om man bara vill åka ifrån :)

Sen finns det risk att en liten ner drevning hjälper millen lite mot zx9an eftersom orginal så ska den gå 298km/h på 6an och det orkar den inte utan bra trimning.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Lam-Kaka skrev:
Vilken drevning?

16-44
perfekt drevning för millen...

ger en toppfart på runt 250-260... dvs går inte fortare då den varvar ur där på 6:an. Men det räcker så... man kör inte så ofta i dessa hastigheter. Tricket är att komma snabbt upp i hastighet, inte att sen ligga där å pressa!

Sällan man kan köra över 150-170 på en kurvig och rolig 70-väg, utan då kan man ligga å utnyttja ett fett mellanreg. å ha lite skoj åkning istället.
16-44 gör också att det blir en mer följsam åkning då man inte behöver växla lika mycke.

tjing
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top