Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tändsticksträffen i Bankeryd

Är det några som känner sig manade att tälta o dricka bärs i helgen ?
jag o lite Italienfreak brukar samlas där o göra ett litet säsongsavslut med bravur där,,,
kom dit vet ja om ni gillar friskluft.

mvh: Jocke i köping :fyllisar :tuttar
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
KaZ skrev:
Jevlar vilken cool hoj jag har nu! haha :banana

Va igår på MC-Poolen och... ja heh... tittade på medans Mikcar mecka lite på min nya mille...
gick igenom allt och sen startade vi den å varmkörde den!
Allt fungerade som det skulle! :tummenupp

Kommer plåten innan helgen så blire premiärtur på Lördag! (alt. fre kväll)

:banana

Thanks Mikcar!

föresten, visste ni att Mikcar har ett nytt nick?!?!
han heter numer "Sjuperbajk Majk" (Sj uttalas INTE som siffran SJU) :Bugar

hehe




DREGLA


..


:drool
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
mikcar skrev:
Hmmm.... skit också... Du får ringa Paul och säga att det förmodligen blir billigare och går snabbare om du flyger över dit själv och hämtar grejerna!

saxat ur min mailkonversation med Paul:
(som du ser Sjuperbike Majk, jag har redan sagt det till honom! ) :hihi
----------------------------------------
Hi !

could you send me the number on the box you sent me.
I sort of wanna see where it is! =)

Johan

----------------------------------------
-It looks like it's gone 'standard' - I do apologise - it actually costs more than the Express service
which is even more annoying, because my tariff discount is only on Express service.
The reason for this is my fault - I changed the address in a hurry - (if you recall I incorrectly had you
old address on the label) , with the courier waiting and I forgot to check the Express box - it's easily done !
- you are welcome to chase your end but I'm afraid it may be a day or so longer.
tracking number is shown above.

apologies

Paul
---------------------------------------------------
ok...

Just have to wait then...
The thing is that when you pay that much in shipping you kind of want to have the stuff kinda fast... well well..
no worries..
The really funny part is that it would have gone faster and would not have cost me more to take a flight down to you and get the parts myself. =)
The flight-tickets from sweden now are extremely cheap...

stay cool!

Johan
----------------------------------------------------
I quite understand - the UPS system pisses me off a bit as it defaults to Standard (which is next day in the UK)
- I have to always re-select express whenever I ship overseas and if I am under pressure - as in your parcels case -
ie : changing the address label with the courier standing over me, I often forget to change this field.

With regards to flying over - I agree, there are some really cheap flights with Ryanair but of course you need to
yake into account your time/hire car/airport tax etc - why not give it a go next time you have a largish order -
I am only 20 minutes from gatwick - you are welcome to call in for a coffeee at any time.
Hopefully your package will be there very soon - and once again - sincere apologies for a genuine error.

regards
Paul
--------------------------------------------

Han e juh inte sen att be om ursäkt... ska nog ta reda på vad han får betala för att skicka detta paket, vägrar bli lurad på ens ett litet fånigt Pund när man är en trogen kund och beställer för en massa tusingar... :4skrika

tjing
:hihi
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Kevorkian skrev:
Får väl börja med å säga: Grattis till nya hojen KaZ!! :tummenupp Den är väl....hmmm...sådär...ungefär...snygg, eller nåt.


Nu till en dämparfråga. Om ni går in på följande "matnyttiga" sida

http://www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/

så skriver dom tex att returen fram skall ställas "2 turns out". Betyder detta att man ska justera in till max och sedan ut 2 varv?

Låter som lite väl mycket retur det, 2 varv från max. Börja med grundinställningen d.v.s statiska hänget obelastat och belastat. Se dokumentet. När det stämmer så börjar du med en sak i taget. Börja med returen. Att den gungar i svängar i högre fart tyder på för lite retur bak. Du kan gott skruva åt kompressionen lite också. Du kan faktiskt även höja baken med "rideheight" så att den blir lite mer snabbsvängd. Ta en sak i taget och och 2 klick åt gången, så att du märker skillnaden. Jag själv utgick från handbokens baninställning och tillbaka lite mitt emellan bana och gata. Tyckte det blev rätt så bra. Men grundinställningen är viktig för den anpassas just för dig och din vikt. Du ska göra den med full utrustning på. Det du behöver för att justera fjäderförspänningen är en G-nyckel. Kan du säkert köpa på Stötdämparexperten på Kungsholmen. Om du behöver hjälp mer hjälp så säg till!
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
mikcar skrev:
Låter som lite väl mycket retur det, 2 varv från max. Börja med grundinställningen d.v.s statiska hänget obelastat och belastat. Se dokumentet. När det stämmer så börjar du med en sak i taget. Börja med returen. Att den gungar i svängar i högre fart tyder på för lite retur bak. Du kan gott skruva åt kompressionen lite också. Du kan faktiskt även höja baken med "rideheight" så att den blir lite mer snabbsvängd. Ta en sak i taget och och 2 klick åt gången, så att du märker skillnaden. Jag själv utgick från handbokens baninställning och tillbaka lite mitt emellan bana och gata. Tyckte det blev rätt så bra. Men grundinställningen är viktig för den anpassas just för dig och din vikt. Du ska göra den med full utrustning på. Det du behöver för att justera fjäderförspänningen är en G-nyckel. Kan du säkert köpa på Stötdämparexperten på Kungsholmen. Om du behöver hjälp mer hjälp så säg till!

Tack för svar! Ställde in den efter raceinställningen i handboken igår. Gjorde dock inget åt förspänningen. Tog sen några vändor på Bogan och den blev bättre. Den gungar inte längre. Dock tycker jag fortfarande att den är lite "trögsvängd". Man får jobba ganska mycket för att hålla spåret. Det är mycket möjligt att det är så Millen ska vara? Jag har tyvärr inte mycket att jämföra med.
Vid lämpligt tillfälle så får gärna någon här ta en provsväng med den och komma med utlåtande.
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Nån ???

E det någon som vet hur viktig det e med servicen , jag skulle ha gjort den stora nu på 1500 mil...mätaren står på ca 1510 mil... men kan man åka lite till utan att det kan hända nått?? :va Nån som har koll på det !! MVH /San
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag lämnade in min 100 mil för sent,gjorde ingenting alls.Du kan nog lätt trycka på med 30 mil till.

//...
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Kevorkian skrev:
Dock tycker jag fortfarande att den är lite "trögsvängd". Man får jobba ganska mycket för att hålla spåret. Det är mycket möjligt att det är så Millen ska vara? Jag har tyvärr inte mycket att jämföra med.
Trögsvängd?
Tycker det bara är att tänka sväng så ligger den kvar stablit och fint.
Öka rideheight bak eller minska fram så borde den bli kvickare.

Kolla däcktrycket också. På min känns det direkt att den överstyr eller understyr om det är fel.
 
Last edited:

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Buster skrev:
Trögsvängd?
Tycker det bara är att tänka sväng så ligger den kvar stablit och fint.
Öka rideheight bak eller minska fram så borde den bli kvickare.

Kolla däcktrycket också. På min känns det direkt att den överstyr eller understyr om det är fel.

Ja, det är ju så alla säger att det ska vara. Tänk sväng så svänger det. Kanske är det jag som har dålig teknik, eller så är den så lättsvängd som den ska vara.

Mmmm, borde kanske prova att höja den lite bak.

Däcktrycket är nog inget problem i mitt fall.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Kevorkian skrev:
Tack för svar! Ställde in den efter raceinställningen i handboken igår. Gjorde dock inget åt förspänningen. Tog sen några vändor på Bogan och den blev bättre. Den gungar inte längre. Dock tycker jag fortfarande att den är lite "trögsvängd". Man får jobba ganska mycket för att hålla spåret. Det är mycket möjligt att det är så Millen ska vara? Jag har tyvärr inte mycket att jämföra med.
Vid lämpligt tillfälle så får gärna någon här ta en provsväng med den och komma med utlåtande.

Trögsvängd? ok...
Precis Som Buster säger.. Kolla däckstryck och sen får du fippla på med styvinkeln. Dvs. Jag föreslår att du höjer ride-highten bak-
Detta är väldigt enkelt om man har en Öhlinare bak. E lite osäker på om det funkar på samma sätt med den vanliga millen dämpare. iaf. vad du gör är att du lossar på länkaget nere på bakdämpen, dvs tar bort det från svingen och dämparen. Se till att du har tailen säkert uppfäst... annars säger det "bomp" när du tar bort länkaget. Sen skruvar du bara ut nedersta delen på dämparen, dvs, du gör dämparen längre. Tänk nu på att resultatet av att skruva ut den ökar drastiskt... så skruva inte ut den för mycket... jag föreslår 4 mm. det borde räcka! Hajjar du inte vad jag menar så kan jag fixa det åt dig.. dvs jag kan stå å peka medans du mekar å så säger jag till när du gör fel! :hihi

tjing
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Mr San skrev:
E det någon som vet hur viktig det e med servicen , jag skulle ha gjort den stora nu på 1500 mil...mätaren står på ca 1510 mil... men kan man åka lite till utan att det kan hända nått?? :va Nån som har koll på det !! MVH /San

När böt du olja och oljefilter senast?

Sen om man ska vara helt ärlig.... gör servicen själv... det tjänar du lappar på!
Det är riktigt enkelt! =)
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Kevorkian skrev:
Tack för svar! Ställde in den efter raceinställningen i handboken igår. Gjorde dock inget åt förspänningen. Tog sen några vändor på Bogan och den blev bättre. Den gungar inte längre. Dock tycker jag fortfarande att den är lite "trögsvängd". Man får jobba ganska mycket för att hålla spåret. Det är mycket möjligt att det är så Millen ska vara? Jag har tyvärr inte mycket att jämföra med.
Vid lämpligt tillfälle så får gärna någon här ta en provsväng med den och komma med utlåtande.

Vanliga Millen med Sachsdämpare är enklare att ställa in rideheight på än Mille R som har Öhlins. Du behöver bara lätta på låsmuttern och skruva upp dämparen. Öhlinaren måste du lossa på stötdämparen och skruva ut gängtappen. Tänk på att fram och bakinställningar harmoniserar. Ställer du bara upp fjäderförspänningen fram t.ex. så innebär det att den inte sjunker ihop lika mycket och därmed sätter hojen sig och understyr mer. Baninställningen enligt boken är lite väl hård för gata tycker jag.
Men börja med grundinställningen.
Statiska hänget är lätt att kolla. Luta upp hela hojen på sidostödet och mät sen hur mycket den sjunker ihop av hojens vikt. Sen tar du 2 pers. till hjälp som håller i hojen och kollar hur mycket den sjunker ihop när du belastar den med full utrustning. Kolla att den ligger inom gränsen av hänget (saget R1-R3 enligt länken till dokumentet från Öhlins som jag lade ut förut). Vill du sen ha den lite mer snabbsvängd höjer du rideheighten bak. För mycket rideheight påverkar försprånget och därmed stabiliteten i hög fart så ta lite i taget och testa. Lycka till!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Mr San skrev:
E det någon som vet hur viktig det e med servicen , jag skulle ha gjort den stora nu på 1500 mil...mätaren står på ca 1510 mil... men kan man åka lite till utan att det kan hända nått?? :va Nån som har koll på det !! MVH /San

Ingen fara. Det som är viktigt att kolla är ventilspelet på 1500 mila servicen.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tjenare !
jag har nu iaktagit dina "problem" med att den inte e lika lättstyrd som du hoppades att den ska vara,,
som du säger kan det mycket väl vara teknikfel som ligger hos dig,,
jag förutsätter att du har fräsha däck(inte däck som går på sista versen som e platta mittpå) så jag måste bara fråga om du använder dig av motstyrning ,, när du kör,, vet att det kanske låter banalt men det är faktiskt så att det är många av oss som inte e så duktiga som vi kanske borde,,.
tekniken går ut på att om du går in i en sväng som svänger höger så trycker du på höger styrhalva o vips så har du ändrat körriktning(dvs om du översätter det till en vanlig trampcykel så svänger du ju med hela styret när du ska ändra färdriktning,,samma här fast tvärtom,,lät knasigt va ? ),, sätt även lite press på höger fotpinne i samma stund så händer det saker,,o vice versa när det svänger åt 2:a hållet.
jag själv har tidigare gjort felet att jag drar i höger styrhalva när jag ska höger,, och då går det riktigt tungt vill jag lova.
men efter många års slit på olika motorbanor så har nog den ovanan försvunnit.
lycka till // Jocke i köping.
(ska läsa fortsättningen på detta när jag kommer hem på söndag)

:banana

Kevorkian skrev:
Ja, det är ju så alla säger att det ska vara. Tänk sväng så svänger det. Kanske är det jag som har dålig teknik, eller så är den så lättsvängd som den ska vara.

Mmmm, borde kanske prova att höja den lite bak.

Däcktrycket är nog inget problem i mitt fall.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Fräscha däck har jag, men jag praktiserar nog inte motstyrning. Ska tänka på det i fortsättningen. :tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Kevorkian skrev:
Fräscha däck har jag, men jag praktiserar nog inte motstyrning. Ska tänka på det i fortsättningen. :tummenupp

Asså...
motstyrning... press på fotpinne...
Har aldrig behövt tänka på det...

om du kör och är på g in i en kurva... se till att du har blicken dit du ska dvs så långt in i kurvan du kan se... då går allt med automatik. Sen skall du oxå självklart använda dig av din kropp när du svänger. dvs flytta tyngdpunkten till höger om du skall svänga höger osv. (just det där med press på fotpinnen är just bara en förflyttning av tyngdpunkten...pressar du på fotpinnen flyttar du kroppen... så varför inte börja med att flytta kroppen?!?) Om det sen känns som att den är trög så är det förmodligen fel inställt på hojen för dig!

tjing
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
KaZ skrev:
Asså...
motstyrning... press på fotpinne...
Har aldrig behövt tänka på det...

om du kör och är på g in i en kurva... se till att du har blicken dit du ska dvs så långt in i kurvan du kan se... då går allt med automatik. Sen skall du oxå självklart använda dig av din kropp när du svänger. dvs flytta tyngdpunkten till höger om du skall svänga höger osv. (just det där med press på fotpinnen är just bara en förflyttning av tyngdpunkten...pressar du på fotpinnen flyttar du kroppen... så varför inte börja med att flytta kroppen?!?) Om det sen känns som att den är trög så är det förmodligen fel inställt på hojen för dig!

tjing

Tycker nog att jag arbetar bra med kroppen. Sitter inte stel som en pinne utan hänger där det behövs. Försöker också tänka på att vara avslappnad i armar/axlar. Har haft lite probs med att jag spänner mig för mycket. Men som sagt kör jag inte med motstyrning. Gjorde faktiskt det på min z1000, men iom att det var en mer upprätt sittställning på den var det lättare/mer naturligt. (Jag är ju rätt så lång)
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
mikcar skrev:
Vanliga Millen med Sachsdämpare är enklare att ställa in rideheight på än Mille R som har Öhlins. Du behöver bara lätta på låsmuttern och skruva upp dämparen. Öhlinaren måste du lossa på stötdämparen och skruva ut gängtappen.
Va?? Måste man??
Jag skruvade ut längden på min öhlinare på plats. Lättade på låsmuttern och skruvade upp.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Buster skrev:
Va?? Måste man??
Jag skruvade ut längden på min öhlinare på plats. Lättade på låsmuttern och skruvade upp.


Om du tittar lite nogrannare på dämparen så kommer du att hitta en klisterlapp som det står Öhlins på. Pillar du bort den så står det Sachs :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top