mikcar
Ny medlem
Buster skrev:Va?? Måste man??
Jag skruvade ut längden på min öhlinare på plats. Lättade på låsmuttern och skruvade upp.
Jasså ok, glöm det jag sade då... kommer från annan källa som kört Mille R...
Buster skrev:Va?? Måste man??
Jag skruvade ut längden på min öhlinare på plats. Lättade på låsmuttern och skruvade upp.
Jo det vet jag ,, tror det e lite spel faktisk ,, förutt ökade den konstant men nu verkar den få mer effekt över 7000 varv..mikcar skrev:Ingen fara. Det som är viktigt att kolla är ventilspelet på 1500 mila servicen.
TERMINATOR skrev:Här är min skönhet
DaLorD skrev:Jag upplevde oxå min mille som aningen "trögstyrd"... speciellt när jag provkört en R1 med spetsiga race-mackor på...
Men en dag så var det bara borta... Jag har börjat lite med motstyrningen när det behövs.. Förmodligen gör jag det jämt men tänker inte på det bara....
Jag tror det handlar om att lära sig "känna" hojen... alla är individer...
Kevorkian skrev:Kan bara meddela att livet är mycket bättre nu. Hade ju ställt in dämparna efter raceinställningen i handboken och var ute på en fortfort-runda i roslagen i lördags som gav riktigt mycket. (Det är ju så bra att åka bakom någon som kör fort) Praktiserade motstyrning och vips så gick allt mycket mycket bättre.
Tex så hade jag aldrig knäskrapat innan lördagen, men på bogesund på väg hem så gick knät ner i backen för första gången. Salig som man blev var jag tvungen och åka bogan fler gånger och nu skrapar jag knät i nästan varje vänstersväng. (inget skrap i högersvängar dock )
Hmmm, ja ja. Känns iaf mycket bättre nu
DaLorD skrev:Najs... var det svårt???
Att ställa in till race asså?? hur lång tid tog det... ?? vilka verktyg behövs???
VILL PROVA JU!!!
DaLorD skrev:Jag upplevde oxå min mille som aningen "trögstyrd"... speciellt när jag provkört en R1 med spetsiga race-mackor på...
Men en dag så var det bara borta... Jag har börjat lite med motstyrningen när det behövs.. Förmodligen gör jag det jämt men tänker inte på det bara....
Jag tror det handlar om att lära sig "känna" hojen... alla är individer...
KaZ skrev:OK!
Kul att ni motstyr i kurvor...
MEN!!!
Jag måste bara säga en sak... Om ni är tvugna att motstyra.. och därmed lägga enegi på detta i er körning så är det nåt som är fel...
I alla dessa mil som jag framfört min mille har jag aldrig behövt tänka på motstyrning och press på fotpinne... etc...
Det handlar om Viktfördelning, "var har du blicken fäst" och inställning på hojen!
Känns hojen trögstyrd kan det bero på några olika saker.
Lufttryck i däcket, plattslitna däck.. dvs Touringslitna, fel körställning och sist men verkligen inte minst inställning på hojen!
Tar det igen... När man kommer in i en kurva, man har valt spår, det enda man skall behöva tänka på är att ha rätt hastighet, ha rätt växel i kroppen i rätt position och alltid titta så långt fram i kurvan man kan. Gör man allt detta så SKA millen bara glida genom kurvan som på räls utan att "motarbeta" föraren. Millen har dokumenterat ett av de absolut bästa chassien som finns och måste man hålla på med motstyrning å liknande, dvs tänka på det så är det ett riskabelt fel. enda gången jag kan tänka mig att jag ens skulle snudda vid tanken om motstyrning kanske skulle vara om jag kom för fort in i kurvan och va tvungen att toklägga för att kunna ta kurvan... men inte ens då skall man behöva fundera över en sån sak...
Så jag tror att ni skall fundera över och träna på andra saker i er körning innan ni funderar över motstyrning...
Konklusion... Måste man motstyra så är det nåt som är FEL!!!
Då ändrar man på förutsättningarna, som kan vara något av det jag beskrivit ovan och testar att köra igen... och gör så tills kurvorna tas naturligt med mer koncentration på att ha rätt hastighet för att kunna klippa på ut ur kurvan i rätt spår!
mina 2 cent!
KaZ skrev:OK!
Kul att ni motstyr i kurvor...
MEN!!!
Jag måste bara säga en sak... Om ni är tvugna att motstyra.. och därmed lägga enegi på detta i er körning så är det nåt som är fel...
I alla dessa mil som jag framfört min mille har jag aldrig behövt tänka på motstyrning och press på fotpinne... etc...
Det handlar om Viktfördelning, "var har du blicken fäst" och inställning på hojen!
Känns hojen trögstyrd kan det bero på några olika saker.
Lufttryck i däcket, plattslitna däck.. dvs Touringslitna, fel körställning och sist men verkligen inte minst inställning på hojen!
Tar det igen... När man kommer in i en kurva, man har valt spår, det enda man skall behöva tänka på är att ha rätt hastighet, ha rätt växel i kroppen i rätt position och alltid titta så långt fram i kurvan man kan. Gör man allt detta så SKA millen bara glida genom kurvan som på räls utan att "motarbeta" föraren. Millen har dokumenterat ett av de absolut bästa chassien som finns och måste man hålla på med motstyrning å liknande, dvs tänka på det så är det ett riskabelt fel. enda gången jag kan tänka mig att jag ens skulle snudda vid tanken om motstyrning kanske skulle vara om jag kom för fort in i kurvan och va tvungen att toklägga för att kunna ta kurvan... men inte ens då skall man behöva fundera över en sån sak...
Så jag tror att ni skall fundera över och träna på andra saker i er körning innan ni funderar över motstyrning...
Konklusion... Måste man motstyra så är det nåt som är FEL!!!
Då ändrar man på förutsättningarna, som kan vara något av det jag beskrivit ovan och testar att köra igen... och gör så tills kurvorna tas naturligt med mer koncentration på att ha rätt hastighet för att kunna klippa på ut ur kurvan i rätt spår!
mina 2 cent!
#Olsson# skrev:OK Kaz, nu är du inte riktigt på rätt planhalva, ang motstyrning.
#Olsson# skrev:Men vid chican-liknande manövrar, måste man dra/trycka hårt i styret för att den skall "flippa" över.
Kevorkian skrev:Har åkt med föreställningen att man skall vara helt avslappnad ända ut till fingertopparna och bara jobba med resten av kroppen för att få hojen genom svängen(vilket gör, inser jag nu, att motstyrning direkt motverkas och det blir väldans svåråkt) + att annat som varit fel(placering på hojen, jobbat för lite med kroppen, blicken fel).
KaZ skrev:Klart att jag gör det, men som du säger... inget man tänker på! utan det skall komma automatiskt... just det jag menar med att om man gör rätt från början så blir det med stor sannolikhet rätt i slutet oxå! vad jag menar är att om man lär ut till folk att de skall motstyra i kurvor för att hojen skall lägga sig ner så början man i fel ände...
Måste ha missat dessa vägbitar på både bogesund och slingerbulten...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|