Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
r1666 skrev:
SUPER GÖTT MOS MED KORV :tummenupp

JAAAAAAAAAA!

nu har man körkort igen!!!!

2 månader gick ganska fort... :tummenupp :D :) :p
dock med ett otroligt lidande varje dag! :whip

bra att du å hojjen klarade er bra... efter omständigheterna...

då blir det la åka av tilll helgen ??? :fakta :bow

äntligen ska min lilla tiger få komma ut å nöta asfalt igen...

Lär väl iofs ha snutnojja nu ett tag... kanske nyttigt?!

:rock
 
Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
KaZ skrev:
JAAAAAAAAAA!

nu har man körkort igen!!!!

2 månader gick ganska fort... :tummenupp :D :) :p
dock med ett otroligt lidande varje dag! :whip

bra att du å hojjen klarade er bra... efter omständigheterna...

då blir det la åka av tilll helgen ??? :fakta :bow

äntligen ska min lilla tiger få komma ut å nöta asfalt igen...

Lär väl iofs ha snutnojja nu ett tag... kanske nyttigt?!

:rock

Grattis till körkortet;)Kör lungt nu där farbror blå är, där han inte är ;)

Ha det bra kompis
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
JAAAAAAAAAA!

nu har man körkort igen!!!!

2 månader gick ganska fort... :tummenupp :D :) :p
dock med ett otroligt lidande varje dag! :whip

bra att du å hojjen klarade er bra... efter omständigheterna...

då blir det la åka av tilll helgen ??? :fakta :bow

äntligen ska min lilla tiger få komma ut å nöta asfalt igen...

Lär väl iofs ha snutnojja nu ett tag... kanske nyttigt?!

:rock


grattis då :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
tackar!! hoppas du får ihop hojjen snart...
vad sa lækaren?

:confused: :tummenupp

har inte varit hos Mr doktor än.ska nog dit i morrn.har ju ängnat morgonen åt att ringa försbolag.måste ner med hojen till verkstaden idag.Mr:"försäkringsbolagssnubbe" sa..cit.(ja då dlir det inget mer hoj åka den här sommaren då).det tar tydligen jävligt lång tid med dessa utredningar.kan ju köra hojen som den är nu men det är ju inte kul att den ser ut som den gör. :skrämd :skrämd :skrämd ,ärligt talat så klarade sig hoje förvånadsvärt bra...mest repig och ful.motor är ju fortfarande ok,och västersidan är ju fortf som ny. :tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tjena,
KaZ: Grattis ! License to THUNDER - igen då !!!
R1666: Aj då , skönt att du klarade dig hyggligt, fy på dig att skrapa fina hojen :))

Testrapport:
Jag testade nedrevningen på min Falco i helgen och visst vart det skillnad men inte så man bröt nacken. 1án är kort som den är och den vart ju inte "snällare". Högre upp i lådan typ 3,4,5 märkte man mest att man nu per automatik låg på lite högre varv (syftet antar jag) och att man därmed nu hör hur bakdäcket äts upp vid motorbroms och visst blir framhjulet "lättare" vid pådrag.

Falcon´s 6´a är så hög att det fortfarande är en ren överväxel.

Slutomdöme: Ingen "måste" moddning på Falcon men visst blev det lite roligare !
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Jahapp! Då har jag varit med hojen på 1500-mila service och enligt rekommendation så tyckte dom att jag absolut skulle ha svindyra Castrols R4 superbike olja mot den slirande kopplingen.... resultatet: Katastrof! Ännu värre en Motulen och dessutom har de fyllt på med alldeles för mycket olja... Att inte ens en auktoriserad Aprilia verkstad kan hålla koll på oljenivån som är så viktig på Millen! Dessutom en liten men dock lite irriterande sak är att de inte lagt gasvajrarna rätt under tanken så att styret ligger och skaver mot vajrarna... sånt kan jag ju leva med men fasiken jag betalar ju dyra pengar för att få ett proffsjobb... De säger att det ska vara 4.1 liter när man byter olja med filter men jag läser överallt 3.9 liter i ägarhandböckerna och verkstadsmanualen... Mitt förtroende för verkstäderna har inte blivit bättre.... Nästa service så fixar jag nog allt själv!

Så nu tror jag banne mig att jag river ner kopplingen själv och slipar till metallskivorna och lamellerna lite försiktigt... spelar nog ingen roll vilken olja man använder om lamellerna är glasade...

Hej hopp!
/Micke
 

Slanggorf

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Aprilia RSV Mille
mikcar skrev:
Jahapp! Då har jag varit med hojen på 1500-mila service och enligt rekommendation så tyckte dom att jag absolut skulle ha svindyra Castrols R4 superbike olja mot den slirande kopplingen....

Hej hopp!
/Micke

Var lämnade du in den någonstans? Kan ju vara bra och veta så man slipper klåparidioter.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Något speciellt att tänka på när man river kopplingen någon...? Ska bara plocka ur lamellerna...
Tack!
/Micke
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
mikcar skrev:
Något speciellt att tänka på när man river kopplingen någon...? Ska bara plocka ur lamellerna...
Tack!
/Micke

Rev ur kopplingen får någon månad sedan. Lyckades dra av en av bultarna till kopplingsfjädrarna.
Kollade på de övriga och såg att de hade flytit och var på väg att gå av också. Viktigt med rätt
åtdragningsmoment. 11nm ska det vara.
Ett jävla meck blev det. Fick ta ur rubbet och borra ur bulten som satt kvar i kopplingskorgen.

Här finns lite tips med bilder : http://www.geocities.com/sl_mille/clutch.html

Workshop manual finns att ladda härifrån också. Om du inte har den redan. http://aprilia.no-ip.org/

/Buster
 

Bifogat

  • clutch.gif
    clutch.gif
    51.8 KB · Visningar: 222

Aprilia RSV/R

Jag kör hellre snöskoter....
Gick med
17 May 2003
Ort
Vilhelmina
Hoj
KTM SD/R -08 Snart i mitt garage....
Tjena Mikcar! Vilken Motul olja hade du i tidigare?
Var det 300 v 15 w 50 eller?
Jag har alltid använt motul i mina tidigare hojar och aldrig haft
problem.Har provat både Mobil"Som bara förvinner, förbrukas?
och fick växelådan på min R6 att låta som en sten kross"
Och även Castrol verkar bara försvinna ur tråget vid hårdkörnig
Men motul har funkat bra för mig och nu hade jag tänkt byta
en extra gång på min mille r vid 50 mil"Servicen är bokad om
4 veckor......."och jag hade inte tänkt ställa hojen..
Tala om nu vad ni har för smörja...
mvh ED :öl :rock :confused:
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Aprilia RSV/R skrev:
Tjena Mikcar! Vilken Motul olja hade du i tidigare?
Var det 300 v 15 w 50 eller?
Jag har alltid använt motul i mina tidigare hojar och aldrig haft
problem.Har provat både Mobil"Som bara förvinner, förbrukas?
och fick växelådan på min R6 att låta som en sten kross"
Och även Castrol verkar bara försvinna ur tråget vid hårdkörnig
Men motul har funkat bra för mig och nu hade jag tänkt byta
en extra gång på min mille r vid 50 mil"Servicen är bokad om
4 veckor......."och jag hade inte tänkt ställa hojen..
Tala om nu vad ni har för smörja...
mvh ED :öl :rock :confused:

Japp! Motul 300V 15W/50 hade jag och det är många med mig som fått kopplingen att börja slira med den smörjan. Sen finns det precis som du som inte haft några problem alls. Konstigt det där... Har nu Castrol R4... Kopplingen slirar som f-n så det är lamellerna... men faktiskt känns lådan lite smidigare. Motul är nog en jättebra olja för motorn men för kopplingen vete fasen... har en egen liten teori om den där oljan. Motul har en tillsats som de kallar formula ESTER som är till för att lämna kvar en skyddande hinna i motorn... det är nog jättebra för kallstarter osv. Kan ju tänka mig vad det gör för kopplingen... Verkar vara väldigt olika iofs... Hursomhelst kopplingsfan slirar vid på högsta vridmomentet vid pådrag. Jag undrar om kopplingen har påverkats när det fyllts på för mycket olja någon gång... Varenda gång verkstaden har bytt olja så har det varit för mycket i... Idag tömde jag ut 4 dl olja för att få den strax under maxstrecket... Har haft den på 3 st. olika ställen i Stockholm... likadant varje gång... På förra stället glömde dom dessutom att skruva fast styrändarna och idag upptäcktes att 3 st skruvar i luftburken ej var åtdragna också från förra stället... satt alldeles löst... Hallåååå... Nu kan dom glömma att dom får några jobb och pengar av mig! Jag fixar själv. Förra gången hade jag den på Guzzi Center och idag på Hojladan... Förvisso trevliga typer med rätt attityd för en gångs skull men jag accepterar inte sånt där... Man ska alltid göra färdigt sitt moment och sen gå ifrån om man blir avbruten... Det borde varenda mekaniker veta...

Så... nu har jag fått ur mig det!

Btw... en kompis till mig fick provköra pärlan igår och han är helt såld på en Mille nu... så kanske vi blir en till lycklig ägare här snart... :)

Ha det! /Micke
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Just ja! Måste fråga dig som rivit kopplingen om det räcker med att bara lossa på den yttersta runda täckkåpan över kopplingen för att riva ur lamellerna? Tittade lite på det här ikväll och det verkar ju vara lätt om det är det enda som krävs... men om det är hela stora kåpan som behöver tas bort blir det mycket mer jobb... verkar som om även vattenpumpen måste demonteras då... eller?

Jo, jag har kollat upp alla vridmoment och har all dokumentation jag behöver tror jag... Tack för din hjälpsamhet ändå!

Edit: Ok, nu såg jag på den där hemsidan på Geocities och fick svaret :tummenupp

/Micke
 
Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Buster skrev:
Rev ur kopplingen får någon månad sedan. Lyckades dra av en av bultarna till kopplingsfjädrarna.
Kollade på de övriga och såg att de hade flytit och var på väg att gå av också. Viktigt med rätt
åtdragningsmoment. 11nm ska det vara.
Ett jävla meck blev det. Fick ta ur rubbet och borra ur bulten som satt kvar i kopplingskorgen.

Här finns lite tips med bilder : http://www.geocities.com/sl_mille/clutch.html

Workshop manual finns att ladda härifrån också. Om du inte har den redan. http://aprilia.no-ip.org/

/Buster

En fråga: Bulten som sitter längst ut på axeln. När man ska dra fast den så ska man hålla fast axeln med en insex nyckel, hur hårt ska man dra fast den bulten, hade inga verktyg för det?
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
mikcar skrev:
Just ja! Måste fråga dig som rivit kopplingen om det räcker med att bara lossa på den yttersta runda täckkåpan över kopplingen för att riva ur lamellerna? Tittade lite på det här ikväll och det verkar ju vara lätt om det är det enda som krävs... men om det är hela stora kåpan som behöver tas bort blir det mycket mer jobb... verkar som om även vattenpumpen måste demonteras då... eller?

Jo, jag har kollat upp alla vridmoment och har all dokumentation jag behöver tror jag... Tack för din hjälpsamhet ändå!

Edit: Ok, nu såg jag på den där hemsidan på Geocities och fick svaret :tummenupp

/Micke

Du måste även tömma hojen på olja, eller vicka den väldigt mycket, spelar ingen roll hur du stoppar lamellerna(vilken väg), men brickorna ska vara mellan, var noga när du drar fast lamellerna, använd moment nyckel
Ett tips, slipa mellan brickorna lite med ett våtslip papper, så den glansiga ytan försvinner. Stoppa modul 5100 halv syntetisk olja.
Var försiktig när du drar fast bulten så du inte har sönder gummi packningen som tätar motor kåpan.
Lycka till, maila mig om jag kan hjälpa dig med något;)
Aprilia Fan
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Aprilia Fan skrev:
En fråga: Bulten som sitter längst ut på axeln. När man ska dra fast den så ska man hålla fast axeln med en insex nyckel, hur hårt ska man dra fast den bulten, hade inga verktyg för det?

Tack för tipsen!
Du menar M12 muttern längst ut som man skruvar fast i kopplingsaxeln så ska det vara 20NM. (Ref. nr. 28 i sprängskissen ett par steg upp - kallas Clutch pin- Securing screw i tech manualen).
Om du laddar ned Aprilia Tech training manual från Busters sida där så hittar du alla vridmoment bl.a...

Ha en bra dag!
Hälsn.
Micke
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Vilken olja???

Jag har också precis haft min Mille inne på service och blev "övertalad/övertygad" om att Castrol R4 olja var det man skulle ha ... men nu när man läser tidigare inlägg i den här tråden börjar man undra :confused:

Vad ska man ha för olja? Jag byter hellre olja igen och tar den kostnaden nu än får en koppling som måste fixas!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: Vilken olja???

Shidoshi skrev:
Jag har också precis haft min Mille inne på service och blev "övertalad/övertygad" om att Castrol R4 olja var det man skulle ha ... men nu när man läser tidigare inlägg i den här tråden börjar man undra :confused:

Vad ska man ha för olja? Jag byter hellre olja igen och tar den kostnaden nu än får en koppling som måste fixas!

Ok... Castrols R4 är det säkert inget fel på i sig... Jag kör med den i min Yamaha och det funkar bra. Jag var lite tveksam just när han sade att jag skulle absolut använda helsyntetoljan om man hade slirande koppling... hade ju läst i andra forum tidigare att kopplingen börjat slira med helsyntet och drar ännu mer olja...

Jag tror, precis som någon föregående skrev om, att det är jätteviktigt att inte fylla på för mycket olja... Millen är ju lite speciell med torrsumpsmörjning och PPC slirkoppling så det är nog lite känsligt kan jag tänka mig...

Börjar faktiskt tro att Kopplingen på Millen 99-00 är en svag punkt och borde egentligen gå på garantin... Men Aprilia anser tydligen inte det enligt andra... Ju fler som klagar.... Han på Hojladan sade att jag inte var ensam om det här precis...

Om det inte blir bättre med att blästra stålskivorna och lite lätt slipa av glasningen på lamellerna får det bli ny koppling från RSVR.NET...
Ciao!
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Vilken olja???

Shidoshi skrev:
Jag har också precis haft min Mille inne på service och blev "övertalad/övertygad" om att Castrol R4 olja var det man skulle ha ... men nu när man läser tidigare inlägg i den här tråden börjar man undra :confused:

Vad ska man ha för olja? Jag byter hellre olja igen och tar den kostnaden nu än får en koppling som måste fixas!

Testa motul 5100, funkar jätte bra för mig och jag har haft jätte mycket strul med kopplingen.
Angående inte stoppa för mycket olja, pratade med soelberg som importerar hojarna.
Han sa att man ska fylla enligt instruktions boken, men man ska vara försiktig med att fylla för lite för då kan olje pumpen gå torr och då kostar det, rätta mig om jag har fel
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top