Aprilia-tråden.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hej å hå!

Rev kopplingen igår och slipade av skivorna och lamellerna lite lätt. Får se om det gör någon skillnad... jag körde ca 1 mil igår kväll efter att jag var färdig men vill inte dra på fullt ännu. Varvade upp till 6000 ungefär och inget slir... jag ska ta det lugnt ett par mil till innan jag drar på fullt. Tyckte faktiskt att den drog iväg lite bättre från stillastående.
Vet inte om det här är någon långsiktig lösning... Det är nära en beställning på en "Barnett High Performance" koppling från RSVR nu...

Vad som är väldigt konstigt när jag plockade ihop kopplingen är att det saknas "Support Disc Plate" :confused: . #25 i sprängskissen på föregående sida... Någon som vet nått om det där? Blev ju osäker om jag supit bort den på nått sätt men jag var väldigt noggrann när jag plockade ur allt. Mycket konstigt!

Läste lite i verkstadshandboken att kopplingen också kan slira om det är luftbubblor i kopplingsvätskan... Ska även prova att lufta kopplingen...

Forts. följer....
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
mikcar skrev:
Läste lite i verkstadshandboken att kopplingen också kan slira om det är luftbubblor i kopplingsvätskan... Ska även prova att lufta kopplingen...

Forts. följer....

Guld att du lær dig det dær... =) då kan du få hjælpa mig sen... :tummenupp pls pls pls.. :tummenupp :D

KaZ is beging lika a dog!!

Jag besiktade hojen nu på morgonen... bara blinkarna bak som måste fixas... byta lampor då de lyser før vitt...
annars va allt ok... :rock

Besiktade før øvrig med slip-on på (arrow titan) dom sa inte ett ord om det...

så nu har jag Æntligen kørtkort och hoj som funkar som den ska...
Livet ær nu bra och jag kænner mig hel...

ska se om jag kan få in en bild på den nu idag!! =)

kram på er!

:öl
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Såklart att jag kan hjälpa dig om du vill! Det är väldigt enkelt faktiskt... Att byta koppling bör inte ta mer än 2 tim. Igår höll jag på i nära 5 timmar... men då slipade jag 10 st. lameller och 10 st stålskivor på varje sida... blir 40 st... tog sin lilla tid... hoppas nu att det var värt det....
Skivorna var faktiskt inte blåade som jag trodde de skulle va... Bara den innersta stålskivan var lite brunt missfärgad.

Vi hörs!
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
mikcar skrev:
Såklart att jag kan hjälpa dig om du vill! Det är väldigt enkelt faktiskt... Att byta koppling bör inte ta mer än 2 tim. Igår höll jag på i nära 5 timmar... men då slipade jag 10 st. lameller och 10 st stålskivor på varje sida... blir 40 st... tog sin lilla tid... hoppas nu att det var värt det....
Skivorna var faktiskt inte blåade som jag trodde de skulle va... Bara den innersta stålskivan var lite brunt missfärgad.

Vi hörs!

ok... najs att man får hjælp!! =)

ska ru åka nåt då...

vi borde juh mullra lite tillsammans juh!!!

jag ska åka jæmt och alltid nu.. haha

har lite å ta igen!!

J
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
r1666 skrev:


:D

nær e du på banan igen då?

asså...

skillnad som bara den... har nu arrows chip istoppat tack vare Buster... han e guld den killen...
och med komponenterna arrow slipon och arrow chip så mullrar hon och ær som en liten vildkatt... jæmført med den trøga gamla fræs hon va innan... tack igen Buster... you tha man!! :fakta

hihi, nu har jag oxå fått mitt NYA kørkort... jævlar va snyyyyg ja eeee... hahaha...

:whip
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
:D

nær e du på banan igen då?

asså...

skillnad som bara den... har nu arrows chip istoppat tack vare Buster... han e guld den killen...
och med komponenterna arrow slipon och arrow chip så mullrar hon och ær som en liten vildkatt... jæmført med den trøga gamla fræs hon va innan... tack igen Buster... you tha man!! :fakta

hihi, nu har jag oxå fått mitt NYA kørkort... jævlar va snyyyyg ja eeee... hahaha...

:whip

snart....snart också med chip ev.och akra titan få se vad försbolaget säger.varför har du för text???egentligen och varför :skrämd
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
nån som vet vart jag hittar en reservdelslista samt priser på rsv-r 02??? skulle vara kul att kolla vad kalaset kommer att gå på :squid
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Lamellerna

Hej stoppade på allt trim;)

Hojen gick jätte bra och vilket ljud:tummenupp
Men lamellerna slirar på 4,5,6 växel, när när jag varvar över 7000:(
Har provat lite saker tidigare.
Har ni några ideer på hur jag ska göra?
Måste jag byta lameller igen?
Använde ni moment nyckel till muntern som ska dras fast 20nm?
Tacksam för svar;)

Tobias
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Re: Vilken olja???

El Presidente skrev:
JAG har alltid kört på Agips semisyntetiska olja i ALLA mina hojjar(haft v-twin o radfyror) och ALDRIG råkat ut för slirande koppling pga av oljan(peppar,peppar... :rolleyes: ).

Förra hojjen var en TL-97:a som enl utsago oxå ska vara känslig för vilken olja man använder men det var inga probs men Agipen!
:fakta

Måste man byta lamellerna, när dom har börjat slira?
Eller räcker det med olja?
Någon som har provat?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: Lamellerna

Aprilia Fan skrev:
Hej stoppade på allt trim;)

Hojen gick jätte bra och vilket ljud:tummenupp
Men lamellerna slirar på 4,5,6 växel, när när jag varvar över 7000:(
Har provat lite saker tidigare.
Har ni några ideer på hur jag ska göra?
Måste jag byta lameller igen?
Använde ni moment nyckel till muntern som ska dras fast 20nm?
Tacksam för svar;)

Tobias

Nog allra bäst att köpa en "High Performance" koppling om du har trimmat.... Alternativt kanske det går att shimsa/lägga på en extra bricka på kopplingsfjädrarna för att få ett hårdare tryck. Har funderat på att göra det själv men vet inte riktigt om den kopplar ur ordentligt då...? Någon som vet?

Jag drog inte fast muttern med momentnyckel... det går ju inte när man måste hålla insexnyckel som mothåll och använder insexnyckeln som moment och håller muttern som mothåll istället så blir det ju vänstergängat för momentnyckeln och det klarar inte min från Biltema iaf.

Någon som provat att lufta kopplingen? Kanske är bäst att göra det om varit och bökat med kopplingen... Är det luft i systemet kan den slira...
 
Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
justera bensin

Är det någon här som har justerat luft skruvarna?

Nu med helsystem, renegare air kitt, chippad, klippt kabel m.m
går hojen för tjockt. går bra men får för mycket:(
Någon som har någon idee?
Vill inte köpa nytt chip.
Annars måste jag lämna in den, det blir så jä....dyrt
Tacksam för svar:tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Aprilia fan:
Gillade du ljudet ?????? nähee?? :tummenupp :crash

Vad har du för chip i ??

Buster kan tillhandahålla alternativ för en skälig summa.
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Aprilia fan:
Gillade du ljudet ?????? nähee?? :tummenupp :crash

Vad har du för chip i ??

Buster kan tillhandahålla alternativ för en skälig summa.

Har ett superchip.
Ljudet, säger bara så här.....Fy fan vilket häftigt ljud:tummenupp
Du hade rätt, känns som om man ska sugas in;)
Helsystemet gjorde också susen.
Fan vad krutig den blev, måste bara fixa nu så den inte går för tjockt.
Kanske man skulle stoppa dit den avklippta kabeln, sa att det kan hjälpa på Renegade.

Tack för tipset triggerhappy, kostade mycket men när man startade, så var det glömt:tummenupp
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
länk

kan någon fixa en länk på hur det ser ut där man klipper kabeln?
har redan klippt kabel på min, men förra ägaren gjorde det, nyfiken;)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Re: Re: Lamellerna

mikcar skrev:
Någon som provat att lufta kopplingen? Kanske är bäst att göra det om varit och bökat med kopplingen... Är det luft i systemet kan den slira...

senna gubbz!!

Triggerhappy!!! slå mig en signal, pls... vill surra om en sak!!

Mickar.. haru lust å mecka lite.... tænkte prova lite saker...
Først skall kopplingen rivas ner, och slipas før att sedan pillas tebaks "Med nya skruvar" och med extra skiva. Fick det tipset från en snubbe i USA.
Det enda som e bra med att den slirar på clutchen nu e att jag vet att motorn læmnar mer effekt nu... haha kul sætt att få reda på det... NOT annars funkar den skønt som faen...

va ute hela dan igår å trøck nere i tullinge med omnejd... :tummenupp

Kørde med J-bone, vi testade mot varann lite och min lilla ræser drog bra som fan mot hans upp till 6000 varv... sen kom han ikapp på varje vxl.... irriterad som fan va jag och han så ut som ett :confused: ... han misstænkte att det var min koppling och jag bekræftade det før honom... trist.... men jaja, det var en skøn dag att vara ute å trycka lite kurvor!! :D

så... mickar... slå en pling du med... kolla PM.

Kram på er... førexten... min bestællning på rsvr e fucked... han har fortfarande inte fått kåpglaset... och sa att det skulle ta 3-4 veckor før att få hem det... grrr... så jag bestællde ett DB-Dark. Hoppas att det blir snyggt... fick screen kittet gratis av han før allt besvær ... det var juh bra! :fakta

Nån som har en blid eller sjælv har DB på sin mille... skulle vilja se hur høg kåpan blir... e juh høg org. lixom..

tjo :tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
svar från rsvr på kopplings probs!

You can try to strip your clutch but it's not really the way - onec a clutch starts slipping it is pretty well
ireversible, sanding down of the friction plates is really only a temporary 'get you home' solution.
I would recommend the Barnet Clutch - avbailable on this site and in stock.


tjo
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Re: länk

Aprilia Fan skrev:
kan någon fixa en länk på hur det ser ut där man klipper kabeln?
har redan klippt kabel på min, men förra ägaren gjorde det, nyfiken;)


???

var e bilderna på renegade kittet?

eller vare inte du som skulle...?

:tummenupp

J
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top