Aprilia-tråden.

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Re: Vilken olja???

Aprilia Fan skrev:
Testa motul 5100, funkar jätte bra för mig och jag har haft jätte mycket strul med kopplingen.
Angående inte stoppa för mycket olja, pratade med soelberg som importerar hojarna.
Han sa att man ska fylla enligt instruktions boken, men man ska vara försiktig med att fylla för lite för då kan olje pumpen gå torr och då kostar det, rätta mig om jag har fel
Tänkte hjälpa angående oljan
När det gäller olja är det en hel
vetenskap men enkelt sammanfattat är det så här. Har
du 99-00 är motorn känslig p.g.a tryckplattan i
kopplingen samt att lamellerna lätt glasas. Problemet
skylls ofta på olja men egentligen är det så att det
märks mer eller mindre beroende på vilken olja man kör
på (olja skapar alltså inte problemet). Kan man tänka
sig att byta lite oftare har Belray en mineralolja som
heter EXR som har mycket god vidhäftningsförmåga men
du bör byta lite oftare (300-400 mil). Just nu kör jag
på Motul 5100 eftersom jag inte kan få tag i BELRAY
och det fungerar bra. För att kolla nivån skall du
varmköra motorn i 5-10 minuter och sedan titta på
nivåslangen. Oljebehållarens utformning gör att nivån
väldigt snabbt går ner mot min. efter ganska få mil
men det är ingen större fara, Millen dricker dock mkt
olja... Passa dig bara för att låta det gå för långt
ner, den primära oljepumpen kan då gå torrt och ta
skada, däremot är motorn som sådant mindre känslig för
nivån eftersom det är en torrsumpsmotor. Nivån kommer
dock alltid att variera mkt (så är det helt enkelt
p.g.a torrsumpen) men det är helt normalt
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Vilken olja???

Shidoshi skrev:
Jag har också precis haft min Mille inne på service och blev "övertalad/övertygad" om att Castrol R4 olja var det man skulle ha ... men nu när man läser tidigare inlägg i den här tråden börjar man undra :confused:

Vad ska man ha för olja? Jag byter hellre olja igen och tar den kostnaden nu än får en koppling som måste fixas!

Hopppas detta hjälpte dig lite;)

M.H.H Tobbe happis
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
mikcar skrev:
Tack för tipsen!
Du menar M12 muttern längst ut som man skruvar fast i kopplingsaxeln så ska det vara 20NM. (Ref. nr. 28 i sprängskissen ett par steg upp - kallas Clutch pin- Securing screw i tech manualen).
Om du laddar ned Aprilia Tech training manual från Busters sida där så hittar du alla vridmoment bl.a...

Ha en bra dag!
Hälsn.
Micke

Fan vad hårt den ska sitta, måste nog kolla så jag har dragit den rätt, vad kan hända om den sitter för löst?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Re: Vilken olja???

Shidoshi skrev:

Vad ska man ha för olja? Jag byter hellre olja igen och tar den kostnaden nu än får en koppling som måste fixas!

JAG har alltid kört på Agips semisyntetiska olja i ALLA mina hojjar(haft v-twin o radfyror) och ALDRIG råkat ut för slirande koppling pga av oljan(peppar,peppar... :rolleyes: ).

Förra hojjen var en TL-97:a som enl utsago oxå ska vara känslig för vilken olja man använder men det var inga probs men Agipen!
:fakta
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Re: Vilken olja???

El Presidente skrev:
JAG har alltid kört på Agips semisyntetiska olja i ALLA mina hojjar(haft v-twin o radfyror) och ALDRIG råkat ut för slirande koppling pga av oljan(peppar,peppar... :rolleyes: ).

Förra hojjen var en TL-97:a som enl utsago oxå ska vara känslig för vilken olja man använder men det var inga probs men Agipen!
:fakta

Bara nyfiken, vad har du slängt på för godis på hojen din?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ok, så lamellerna och tryckplattan är alltså av dålig kvalitet i 99-00:an?

Ang. Motul så har jag hört många som klagat på slirande kopplingar och då inte bara Apriliaägare... även de som kör Yamaha R1. Problemet med slirande koppling på Millen verkar uppstå efter 700-800 mil ungefär enligt de inlägg jag läst i olika forum. Finns några stycken i Yahoo! groups också...

Det går säkert jättebra med Motul 300V i många hojar men hursomhelst har jag en känsla av att den oljan verkar på nått sätt bidra till glasning av lameller efter ett par hundra mil...

Hur länge har du kört med Motul?

Vore kul om vi kunde komma fram med något samband här och en gång för alla se om Motuls olja är en bidragande faktor.

Jag kollar annars ojenivån ofta och min erfenhet är att man måste köra ca. 15 km för att kunna se den rätta oljenivån eller på tomgång i minst 10 min. precis enligt manualerna... Det står också i böckerna att det är viktigt att oljenivån ej får gå över MAX strecket då det är risk för motorskador...
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Är det någon som har provat Barnett High Performance Clutch Kit från RSVR.net? Kostar 135£ + VAT
Eller vet var man kan få tag på/testat andra race-kopplingar till Millen?

Kör med Motul 5100 nu. Funkar mycket bättre än alla helsynteter jag provat tidigare.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Re: Re: Re: Vilken olja???

Aprilia Fan skrev:
Bara nyfiken, vad har du slängt på för godis på hojen din?

Nja, det är inte ngt speciellt(svårt att fullända perfektionism... ;) ).
Jag har gjort moddarna så att den är GARANTERAT ostrypt(brickan i insuget, klippt en sladd i boxen) samt bytt till Aprilias eget Titanium-blås samt det tillhörande chippet.
Är NÖJD( och allra helst med ljudet :fakta )......
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Titanium slip-onet låter så jäkla najs! Låg bakom ething en del förra sommaren när jag hade originaldämpare på min gamla Falco. Fan jag hörde inte om min hoj var igång eller inte!

Mäktigt!!

:bow
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Tjena gubbz!!

skulle in med min mille på service i morgon... på hojladan...
Bokade av den tiden nu....

Var faaaan ska man læmna in den nu då?
suck... finns snart inget stælle man kan lita på...

vi får at och øppna ett egen aprilia verkstad... grrrr.

och sen det dær med olja... en hel vetenskap... min slirar på kopplingen den med.. men inte så værst mycket.. bara så att man blir irriterad.. vet dock ej vad det ær før olja i den då jag køpte den servad... dock var den gjord på ava... så man kan ju misstænka att det ær nåt fel nån stans då...

skulle vilja veta exakt vad de gør vid en stor service.. alla moment.. før att sedan kunna gøra det sjælv istællet!!
nån som vet?

:skrämd
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Bara att kolla i serviceboken, där står allt dom skall göra och vid vilka miltal.. vilken service är du skall göra?
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Felix skrev:
Bara att kolla i serviceboken, där står allt dom skall göra och vid vilka miltal.. vilken service är du skall göra?

1200 mila..


serviceboken... just ja den ja... var fan e den då?!!? grr leta leta

:öl
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
KaZ, jag har servat min på Hojladan och de rekommenderade Castrol R4, men de har andra oljor också (ivarje fall när jag var där). De verkar ju veta vad de håller på med så jag tycker nog att det är ok.

Har inte hunnit åka så mycket sedan servicen så jag ska se om det börjar slira något på kopplingen nu (har inte haft det problemet tidigare).

Hur som helst, man får ett jävligt trevligt bemötande på Hojladan och även om det har dåligt med tid kan man prata med dem och ställa frågor utan att de ser sura ut eller är otrevliga (vilket har hänt på AVA), så jag kommer nog gå tillbaka till dem igen.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
tjo igen...

fråga:

vilka dæck kør ni på fram?

jag har nu ett dunlop sportmax... 120 60 17.

ska idag sætta på hjulet... men tænkte att innan jag gør det skall jag stælla ner dæmparna fram lite då profilen ær lite mindre på det nya dæcket... fråga mig inte varfør jag køpte ett dæck med 60 profil... svaret e rent slarv och felaktigt antagande... dock ær det væl minimal skillnad i egenskaper...

ær det nån som pysslat med højdinst fram på millen..
stællde upp dem en ening i fjol då jag vill ha den lite smidigare ... men nu nær jag køpt dæck med midre profil så tænkte jag kompensera detta med att stælla ner dem igen...

heh, bakvænt allt låter... dock hajjar ni nog!

J
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Shidoshi skrev:
KaZ,
Hur som helst, man får ett jävligt trevligt bemötande på Hojladan och även om det har dåligt med tid kan man prata med dem och ställa frågor utan att de ser sura ut eller är otrevliga (vilket har hänt på AVA), så jag kommer nog gå tillbaka till dem igen.

inget tvivel om att de ær trevliga... varit dær och surrat med dem en hel del gånger... dock nær det gæller min øgonsten så spelar det ingen roll vem det ær.. fuckar de upp den blir det :whip .

:D :D

nerå.. de verkar veta vad de snackar om och har koll... men just nær det gæller olja så... ja jag vet inte... litar fan inte på nån nu. Hørt så mycke skrot om alla.. dock minst om ladan... så jag komer nog att læmna in den dær men kommer att ta med egenkøpt RÆTT olja. sen får de sæga vad de vill! :fakta

fick veta att de nu bara sæljer castrol... så det ær inte så konstigt att de rekommenderar den dyraste de har! :fakta

:rock
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Castrol suger getpung i min Aprilia, kör med Motul 5100 och är kanonnöjd!!

Det som skall göras är olja, filter och stift! Sen är det lite småmojs typ kolla att det är bromsolja osv..

Servade min gamla Falco själv, lätt som en plätt!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hej igen! Nu har jag snart tagit personligt rekord i antal inlägg på en och samma dag tror jag.

Var tillbaka till Hojladan idag för att de även hade bränt sönder det där plastfästet som håller underkåpan i bakkanten. Lätt att glömma den och då åker den ned i klykan på grenrören och bränner sig fast... tyckte att det luktade bränd plast när jag hämtade den... Hursomhelst jag fick ett nytt plastfäste och en Aprilia pikétröja för besväret... En liten kompensation och det känns bättre!
De bytte ej tändstiften på min tog bara loss dom och kollade och gjorde rent trots att det står att de ska bytas... så jag föreslår att om ni vill ha dom bytta så säg till om det. De tar 500:- i timmen (vilket inte är i överkant - AVA tar 600 tror jag) och min 1500 mila service gick på 2.500 (ventilkoll). Just det i serviceboken står det att den ska servas var 600:e mil men i handboken står det var 750:e mil...!?!?

Kopplingen ska jag riva och putsa upp lite så får jag se om det blir bättre... Tror inte att det beror på oljan så mycket i det här fallet utan det är nog en kvalitetsmiss/barnsjukdom från Aprilia.

Tror inte man ska vara rädd att lämna in den på Hojladan han kan nog göra ett bra jobb... hoppas att det bara var jag som råkat illa ut den här gången... men det är fan så irriterande ändå. Jag tänker ändå serva den själv nu när garantin ändå går ut i år... Har ju all dokumentation så jag vet precis vad som ska göras.

Ha det!
Hälsningar, Micke
 

TLRR

Guest
mikcar skrev:
Hej igen! Nu har jag snart tagit personligt rekord i antal inlägg på en och samma dag tror jag.

Var tillbaka till Hojladan idag för att de även hade bränt sönder det där plastfästet som håller underkåpan i bakkanten. Lätt att glömma den och då åker den ned i klykan på grenrören och bränner sig fast... tyckte att det luktade bränd plast när jag hämtade den... Hursomhelst jag fick ett nytt plastfäste och en Aprilia pikétröja för besväret... En liten kompensation och det känns bättre!
De bytte ej tändstiften på min tog bara loss dom och kollade och gjorde rent trots att det står att de ska bytas... så jag föreslår att om ni vill ha dom bytta så säg till om det. De tar 500:- i timmen (vilket inte är i överkant - AVA tar 600 tror jag) och min 1500 mila service gick på 2.500 (ventilkoll). Just det i serviceboken står det att den ska servas var 600:e mil men i handboken står det var 750:e mil...!?!?

Kopplingen ska jag riva och putsa upp lite så får jag se om det blir bättre... Tror inte att det beror på oljan så mycket i det här fallet utan det är nog en kvalitetsmiss/barnsjukdom från Aprilia.

Tror inte man ska vara rädd att lämna in den på Hojladan han kan nog göra ett bra jobb... hoppas att det bara var jag som råkat illa ut den här gången... men det är fan så irriterande ändå. Jag tänker ändå serva den själv nu när garantin ändå går ut i år... Har ju all dokumentation så jag vet precis vad som ska göras.

Ha det!
Hälsningar, Micke


Jag litar inte på verkstäder utan skaffade mig verkstadshandboken och gör min service själv,sen skaffade jag mig en sån där stämpel man kan köpa i bokhandeln och knåpade ihop ett bra namn så man kan stämpla med signatur i serviceboken :p mycket billigar o bättre :rock
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Shidoshi skrev:
KaZ, jag har servat min på Hojladan och de rekommenderade Castrol R4, men de har andra oljor också (ivarje fall när jag var där). De verkar ju veta vad de håller på med så jag tycker nog att det är ok.

Har inte hunnit åka så mycket sedan servicen så jag ska se om det börjar slira något på kopplingen nu (har inte haft det problemet tidigare).

Hur som helst, man får ett jävligt trevligt bemötande på Hojladan och även om det har dåligt med tid kan man prata med dem och ställa frågor utan att de ser sura ut eller är otrevliga (vilket har hänt på AVA), så jag kommer nog gå tillbaka till dem igen.

Du har ett mail inkorg, maila mig sedan så jag vet:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top