Aprilia-tråden.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Betr vätska till kopplingen så säger manualen IP F.F. DOT5 (DOT4 compatible) or Agip Brake 5.1 DOT5 (DOT4 compatible) .

Jag provar att lufta i första hand.
Hjälper inte det så byter jag lameller och mäter stålskivorna (helst skulle man vilja få dem glasblästrade) och "ruggar" dem.
Fjäderbultarna lär jag byta till stål.

Jag snackade med Jorge på Renegade om olja och han tvekade inte utan sa att Castrols "vanliga" GPS 10-40 är att rekommendera.
Jag hyser inga tvivel om att han vet vad han snackar om så mitt val är enkelt........
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Så här ser Fabris kåpglas ut
 

Bifogat

  • ams-005.jpg
    ams-005.jpg
    96.9 KB · Visningar: 238

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Mikcar:
Har du också beställ ett Renegade airkit ??
Betr kopplingsartikeln så stärker det bara min åtgärdslista och val av olja :)

Min hoj har gått ca 1750mil så det kan nog va dags att byta lameller. :cool:
Buster kommer snart att sätta in bilder på sina kopplinsfjäderbultar som "sträckt" sig. Dessa kan nog vara en ide att byta på en gång. :eek:

Betr artikeln, vet i fasen om man inte skall borra hål i kopplingskorgen också :crash
 

TLRR

Guest
Jag tänkte bara nämna att "Roffes" mc pinaler är importör och säljer Barnetts samtliga sortiment i Stockholm.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
Mikcar:
Har du också beställ ett Renegade airkit ??
Betr kopplingsartikeln så stärker det bara min åtgärdslista och val av olja :)

Min hoj har gått ca 1750mil så det kan nog va dags att byta lameller. :cool:
Buster kommer snart att sätta in bilder på sina kopplinsfjäderbultar som "sträckt" sig. Dessa kan nog vara en ide att byta på en gång. :eek:

Betr artikeln, vet i fasen om man inte skall borra hål i kopplingskorgen också :crash

Tjoho!
Nej, har inte beställt luftkitet men börjar ju bli sugen... verkar ju onekligen ge bra effekt! Men... är det verkligen lämpligt för gatkörning på dammiga vägar...? drar den inte in mer skit i motorn? Bör man i såna fall byta olja oftare...?
Annars är jag sugen på RSVR.NET:s Oversize airbox + större spjäll uppborrade till 54 mm... Fast det verkar vara ganska dyrt.

Hursomhelst först ska jag få ordning på den där ¤%#("!=¤("!) kopplingen! Sen när jag är nöjd så kan vad som helst hända... kanske får ett ryck och toktrimmar.... :D
Svårt att hålla igen ibland... har ju en R1 också som jag kör bana med och den har 149 hk på bakhjulet... :D
Känns som om jag tar ut det mesta av hårdkörningen där....

Tycker att en koppling ska hålla mer än 1750 mil men det är ju klart att slirkopplingen sliter mer...

Skål på er :öl och ha en bra helg!
/Micke
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Har bytt ut kopplingsvätskan nu - jävlar så skitig den gamla va! Alldeles svart och så kom det lite luft... Verkar va regn på G så jag väntar med att provköra till imorrn. Jag återkommer.

Verkar ju bra att Roffes har Barnetts grejer. Måste undersökas och jämföras... £ står i 12.70 nu... = lågt.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Vad använde du för vätska ??? Jag vart lite konfuderad av Verkstadsmanualen. Är det vanlig DOT4 bromsvätska som gäller ?? MIn e också helt svart.

Betr Renegade filtret så är det ju ett vanligt foamfilter som på crossar. Så man får göra rent lite oftare och vara noga med inoljningen. Men lyfta tanken och ta av filtret med 2 st Duz (?) skruvar e ju inte så jätte jobbigt direkt.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ok... hmmm... låter klart intressant! Vad ska jag då ha för chip till mitt Aprilia Titanium? Fixar Buster detta? Vad kostar det?

Jag blev också snurrig av deras rekommendation. Dot 5 (Dot4 kompatibel)... vaddå... är det Dot 5 som är kompatibel med Dot4 eller går det bra med Dot 4...?

Jag köpte iaf. Castrol Response synthetic brake fluid Dot 4 kompatibel med Dot 5 (alltså samma som du har till bromsvätskan). Kostar 50 spänn för 250 ml.

Dot 5 innehåller mig veterligen silikon som kan fräta sönder packningarna om dom inte är gjorda för det.

Ciao!
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Vad ska jag då ha för chip till mitt Aprilia Titanium? Fixar Buster detta?
Han har alternativ ! :brynad

Vad kostar det?
Inte mycket ! :tummenupp
JAg föreslår att du PM´ar honom :fakta

Det bör nämnas att ECU´n har koll på trycket vid insugen, kolla på vänstra sidan av spjällhusen så hittar du två tunna slangar som går upp till en sensor. Så datorn kompenserar för ändringar på insugs sidan men inte på avgas sidan. Därför är det mindre kritiskt att ändra eprom på grund av airkitet.

Kaz fick hjälp av Buster med ett Eprom och han vart ju inte dö ledsen direkt annat än att kopplingen nu slirar ännu mer :crash pga ökad effekt :bow

Jag själv har Renegades +2 eprom (som Buster skall få låna vid tillfälle :D ) och min hoj går nog (kanske borde bromsa den å mäta air/fuel) lite fett. Skall dock prova att koppla på den avklippta tåten igen (eller sätta en liten vippströmbrytare).
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
ringde verkstaden idag och kollade om dom hade gått igenom min hoj och skrivit ner det som behövde bytas för att sedan faxa kostnadsförslag till folksam,men det hade dom inte gjort än och jag lämmnade in den i måndags.fan också!!! om dom är lite snabba så kanske det inte behöver ta så lång tid.men men det är väl ingen ide att ringa o tjata.skölde av mitt ap stars ställ och upptäckte att det är lite nött :( .nä fan nästa helg ska jag fan åka igen...utan kåpor :crash

tack mikcar för länkarna :tummenupp
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
RSV Mille banhoj till salu

Ingen som vill börja köra på bana med en färdig banhoj för 37.000 danska? 46.000 svenska... Billigt!

Sælges .......
Aprillia Rsv Mille 1000 til race med alt udstyr , kevlar kåbe ekstra fælge med
regnvejs dæk "mod mer pris" tunings chip special udstødning meget velkørende
ekstra slicks medfølger .
billede kan mailes plus original ustødning med mere med følger .
Årgang : 1999
her og nu pris : 37.000.

Hauge:hauge@mikkelsen.mail.dk
Det är avsändaren
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nu har jag bytt vätska i kopplings hydraliken. Det vart Motul Dot-5.1 (dot 3 and 4) ?? Får avvakta provkörning i morgon !

Men det var lite luft i systemet, kan ju vara värt för fler att åtminstonde lufta.

Nu skall jag iväg å grilla å :öl

Ha en skön kväll !
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
mikcar skrev:

Verkar ju bra att Roffes har Barnetts grejer. Måste undersökas och jämföras... £ står i 12.70 nu... = lågt.

Skriv gärna om Roffes har konkurrensmässigt pris. Blir det billigare från RSVR så är jag gärna med på en beställning av Barnett-koppling.

Kanske kan snacka med Roffes om det blir mängdrabatt ifall många härifrån vill ha.
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Re: länk

KaZ skrev:
???

var e bilderna på renegade kittet?

eller vare inte du som skulle...?

:tummenupp

J

hann inte ta några bilder, var så sugen på att testa( äger heller ingen kamera) sorry

Men det är jätte lätt att tillverka: Mät ut en platta som är genom skinlig, märk upp hålen till insprutningen, använd samma skruvar, använd strutarna ifrån original luft burken, filtret är likandant som ett cross filter, tror jag, sitter på två skruvar, gör en hållare till kabeln och luft slangen drar du ner till främre drevet, hur lätt som helst.

Maila mig om du hat någon fråga
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Han har alternativ ! :brynad


Inte mycket ! :tummenupp
JAg föreslår att du PM´ar honom :fakta

Det bör nämnas att ECU´n har koll på trycket vid insugen, kolla på vänstra sidan av spjällhusen så hittar du två tunna slangar som går upp till en sensor. Så datorn kompenserar för ändringar på insugs sidan men inte på avgas sidan. Därför är det mindre kritiskt att ändra eprom på grund av airkitet.

Kaz fick hjälp av Buster med ett Eprom och han vart ju inte dö ledsen direkt annat än att kopplingen nu slirar ännu mer :crash pga ökad effekt :bow

Jag själv har Renegades +2 eprom (som Buster skall få låna vid tillfälle :D ) och min hoj går nog (kanske borde bromsa den å mäta air/fuel) lite fett. Skall dock prova att koppla på den avklippta tåten igen (eller sätta en liten vippströmbrytare).

jag fick också det rådet, sätt tillbaka den av klippta kabeln, hojen gick mycket bättre, ska och bromsa den i slutet av veckan.
Roligt att se om min kurva har ökat;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top