Vet inte riktigt hur jag skall kunna berätta detta kortfattat, men... äsch vi drar hela historien!
Allt hände igår kväll!
Jag drog och hämta hojen i garaget efter jobbet och skulle sen till Mickar på MC-POOLEN.
Det började med att när jag tankade på Shell i Solna så kom en polis fram å gnällde om att plåten satt för vinklad och att det saknades reflex... lite å göra frågade jag och han blev sur men nöjde sig med att varna mig... haha... helt cp! jaja, sen surra han om att garantin på hojen inte gäller om man moddar skylten... ASGARV.. Och vad har han med det att göra?? jaja
Jag drog sen till MC-POOLEN.
Vi skulle ta en tur på lite sköna vägar norr om byn.
Efter några mil verkade micke lite lost och körde mot Arlanda, varpå vi snart körde förbi utanför terminal 4. ?? han påstår fortfarande att han inte va vilse på alla små jevla vägar kring arlandas terminaler... jaja, han hittade ut iaf, och jag kom efter... vi körde sen mot märsta och sen upp på E4:an och drog mot uppsala... väl i Uppsala blev vi lite hungriga och hitta en Thai-krog och intog föda... trevligt trevligt... väl färdigätna så styrde vi kosan hemåt efter E4:an. När vi passerat Arlanda avfarten så blir det lite mer trafik... mycke mer trafik, inga problem om inte följande skett...
Jag ligger i vänster fil... gör ungefär 130kmh, Micke ligger bakom, Helt plötsligt känner jag att gasen hakar upp sig på ett ganska lågt varv... tänker... jaha INTE NU IGEN! men men... provar att gasa å släppa å så för att få¨den att "släppa" och bli normal igen... men till min förskräckelse blir det värre. Nu fastnar den på full gas, och en viss panikkänsla infinner sig... har bilar framför, på sidan och micke med bilar bakom, kan inte bara döda motorn utan måste ta mig in i h-fil först... men hmmm det accar ganska friskt då det är full gas...(allt sker inom loppet av ca: 15-20 sek). Jag börjar lägga på broms fram för att inte sopa in i bilen framför, petar ner till femman för att kunna sänka farten och inte behöva bromsa som fan... för fort fortfarande.. bromsarna blir heta... och jag känner att nu ere... fara på färde... petar ner till 4:an och när jag gör det så rister det till i hojen och jag trycker då liiite för hårt på frambromsen varpå hjulet låses... glider en bit (micke sa att det rök som fan) men släpper naturligt vis bromsen... hojjen håller på att glida ikull men jag lyckas räta upp den igen, förmodligen hjälpt av att när jag släpper bromsen så gasar den juh max och på så sätt så blev den stadig igen... PUH! nära att klota.. och sen hade det nog blitt en lagom seriekrock bakom då alla måste börja väja och nita... TUR.. Nu är höger fil ledig jag svänger över i den och dödar motorn... rullar ut på väggrenen och stannar.. ASFÖRBANNAD och skakis, men förbryllad över vad som kan ha hänt... gasen e fortfarande på fullt. Micke stannar och fråga typ: - vad fan gör du... jag svara gashäng, och han ser lika förvånad ut som jag... NY HOJ LIKSOM.
Nu är det bara att analysera vad som skett! Känner på vajrar och sliter i handtaget, lyfter tanken för att kolla vid spjällhuset... hittar inga fel... gasen fortfarande fast. Micke ställer sin hoj och den får fungera som ficklampa...
mecka mecka... Tar bort luftfiltret.. (Jag har ett renegade-kit på, dvs ingen luftburk... det består av en kolfiberplatta med ett crossfilter på där filtret bara täcker de 2 trattar som sticker upp från V-twin motorn. ) DÄR!! MORR! i främre tratten sitter det en bit stålnät... den har ramlar ner och tvingar spjället att vara öppet... kikar i luftfiltret och inser att det där saknas en bit när... det finna där för att bibehålla den fyrkantiga formen på filtret... jaja, nu vet jag vad det va iaf... pillar bort nätbiten... och allt fungerar.
Har pratat med kontruktören av filtret och plattan, Renegade i UK. jag va ganska ARG när jag surra med han...
Nu börjar det RIKTIGT komiska och ja, vad ska man säga... Talanglösa... haha, men jag bjuder på denna.
Under analysen av vad som va fel så skruvade jag bort locket för gasvajrarna vid gashandtaget.. nu ska jag sätta tillbaka det, har ett fin fint litet Aprilia org. verktyg. Består av ett handtag som på en skruvmejsel och en pinne med en stjärnmejsel i ena ändan och en insexa i andra... ni hajjar!
men när jag står där så måste jag fippla med skruvar och lock i mörkret och måste lägga ifrån mig mejseln... varpå jag finner det riktigt lämpligt att lägga det i en av trattarna på spjällhuset.. där kan den inte ramla ner på marken eller nåt sånt... bra... men jisses vad man glömmer saker snabbt... väl när jag fått på locket på vajrarna och satt dit skruvarna och fäst dem ... så ska jag test om det går att gasa utan hinder...
... IDIOT... man hör "TRILL" och jag har numer en mejsel som ligger nere och myser bland ventilerna... Micke tittar på mig och ser ut som att han vet vad som skedde men inte vill tro på det, jag kollar snabbt bland övriga verktyg för att se om det fattas nåt annat men ser att det är bara den vändbara mejseln som saknas. tittar på micke han sjunker ihop och ja... haha, jag kan inte annat göra än att börja asgarva... lixom så typiskt! tittar ner i tratten och blir förvånad över hur LÅNGT NER EN SAK KAN HAMNA.. jaja, har sen tidigare lite rutin på det där med att tappa ner saker i motorn. Men nu är det så att vi står på e4:an utan nypverktyg... mejseln ligger med insexsidan upp och ja... det går inte att få tag i den... micke lyser fortfarande med hojen... efter petande och strulande så.. ja då ger micke nästan upp... han petade mest i början med sina smala små fina fingrar.. använde tankstaget... ?? hur göra... jaja, kom på att om man tar ett snöre, binder det i änden av tankstaget, gör en ögla på snöret så kanske man kan få den runt pinnen för att sen trycke ner staget och dra i snöret varpå man då låser den runt mejseln... micke provar en stund men det går inte att få snöret runt mejseln då den ligger dikt mot en sida... jag provar... men måste få ut mejseln... tar en annan mejsel och trär först öglan över den för att sen sätta den mot mejslen i hålet.. DET FUNKAR! öglan glider över på den tappade mejseln och jag kan dra åt och börja lirka upp den... väl nästan uppe så.. jag det va juh en mejsel som man kunde dra av handtaget på... så ja visst handtaget lossna "klorr" ramlar ner men jag får upp pinnen... 50% lycka vid det laget... micke suckar...
nu ska jag leta efter ett svart handtag i ett svart hål... rotar runt och ser till min förvåning änden och ett hål i den.. pillar in tankstaget i hålet bänder fast det och YYEEEEEEEEEEEEES jag får upp den... Micke ler ......!
Nu kan jag mecka ihop skiten.. micke ser glad ut... Men... under hela tiden så har hans hoj stått med lyset på och ingen funderat över detta... nu säger jag till han att han kanske skulle starta hojen för att ladda bateriet lite.. båda tänkte hela tiden... då micke oxå har ny hoj så.. nytt batteri.... men
Ack så fel vi hade... det säger klick klick... och batteriet e sluttt!
Micke ser sur ut... arg... förbannad... uppgiven... Jag garvar.. kan inte annat, hela situationen e absurd.... jaja jag meckar ihop min hoj, startar den och allt är ok... micke surar lite... less och lam, då vi nu stått å fiskat saker ur min motor i 1 timme varpå hans batteri dör..
Vi går en bit norrut och ska kolla om nån kanske stannar med startkablar... OCH HÄR måste jag bara säga.,.. heder åt alla utlänningar i sverige! Var tog alla hjälpsamma svenskar vägen... fanns inte, de som stannade var bara av utländskt ursprung... inga andra, dock hade ingen av dem startkablar.. DOH!
jaja, för att få slut på denna historia så.. jag ringer farsan, som sur som ättika sätter sig i bilen för att komma å hjälpa... Vi lycksdes inte rullstarta den innan farsan han fram.. kanske tur det..
sen åkte vi hem!
Konklusion: Har ni tappat nåt i motorn eller på trånga ställen och inte får upp det, ring mig.. som micke sa.. du e fan världsmästare på att fiska upp grejer..
men samtidigt världsmästare på att tappa ner grejer... så udda blir nog jämt i det fallet!
det va min gårdagskväll! ni då?