Aprilia-tråden.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
tar det igen :D
Tja sitter lurar lite på att ev byta hojen i vinter efter endast 350 mil, hur tror ni det går att sälja en Falco -00 med 3900 mil på mätaren, jag har ju sett på blocket att det är köparens marknad när det gäller sport hojar

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
Väldans vilka miniatyr elefanter ni har där nere... Mjau säger dom oxå! :D
Nästan så man må dra på ett studiebesök när man ändå snart skall ner å tjuna in millen på Tejbys! :tummenupp

Akta dig för dom bara,farliga djur :4skrika Plinga om det blir tid över så fixar jag kaffe:)

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
TERMINATOR skrev:
Tja sitter lurar lite på att ev byta hojen i vinter efter endast 350 mil, hur tror ni det går att sälja en Falco -00 med 3900 mil på mätaren, jag har ju sett på blocket att det är köparens marknad när det gäller sport hojar

:hihi vad ska du byta till?

inget tips om du inte byter till en nyare appe! :hihi

hehe

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
TERMINATOR skrev:

Hur kommer det sig att du vill byta?? inte nöjd???

Ska byta till en annan aprilia eller ska du köpa ett riskok?? :7peta

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
vill byta till en nyare falco, men vet inte om det går att sälja och till vilket pris.

klart jag ska ha aprilia

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
TERMINATOR skrev:
vill byta till en nyare falco, men vet inte om det går att sälja och till vilket pris.

klart jag ska ha aprilia

Tur för dig det! :fatta!

Priset kan du ganska lätt sätta genom att leta reda på alla falco's som är till salu och jämföra!
Tror inte det skall vara nåt probs att sälja den... alternativet är juh att byta in den mot en nyare! :tummenupp

Men varför inte en Mille?

:fyllisar

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Vet inte riktigt hur jag skall kunna berätta detta kortfattat, men... äsch vi drar hela historien!

Allt hände igår kväll!
Jag drog och hämta hojen i garaget efter jobbet och skulle sen till Mickar på MC-POOLEN.
Det började med att när jag tankade på Shell i Solna så kom en polis fram å gnällde om att plåten satt för vinklad och att det saknades reflex... lite å göra frågade jag och han blev sur men nöjde sig med att varna mig... haha... helt cp! jaja, sen surra han om att garantin på hojen inte gäller om man moddar skylten... ASGARV.. Och vad har han med det att göra?? jaja
Jag drog sen till MC-POOLEN.

Vi skulle ta en tur på lite sköna vägar norr om byn.
Efter några mil verkade micke lite lost och körde mot Arlanda, varpå vi snart körde förbi utanför terminal 4. ?? han påstår fortfarande att han inte va vilse på alla små jevla vägar kring arlandas terminaler... jaja, han hittade ut iaf, och jag kom efter... vi körde sen mot märsta och sen upp på E4:an och drog mot uppsala... väl i Uppsala blev vi lite hungriga och hitta en Thai-krog och intog föda... trevligt trevligt... väl färdigätna så styrde vi kosan hemåt efter E4:an. När vi passerat Arlanda avfarten så blir det lite mer trafik... mycke mer trafik, inga problem om inte följande skett...
Jag ligger i vänster fil... gör ungefär 130kmh, Micke ligger bakom, Helt plötsligt känner jag att gasen hakar upp sig på ett ganska lågt varv... tänker... jaha INTE NU IGEN! men men... provar att gasa å släppa å så för att få¨den att "släppa" och bli normal igen... men till min förskräckelse blir det värre. Nu fastnar den på full gas, och en viss panikkänsla infinner sig... har bilar framför, på sidan och micke med bilar bakom, kan inte bara döda motorn utan måste ta mig in i h-fil först... men hmmm det accar ganska friskt då det är full gas...(allt sker inom loppet av ca: 15-20 sek). Jag börjar lägga på broms fram för att inte sopa in i bilen framför, petar ner till femman för att kunna sänka farten och inte behöva bromsa som fan... för fort fortfarande.. bromsarna blir heta... och jag känner att nu ere... fara på färde... petar ner till 4:an och när jag gör det så rister det till i hojen och jag trycker då liiite för hårt på frambromsen varpå hjulet låses... glider en bit (micke sa att det rök som fan) men släpper naturligt vis bromsen... hojjen håller på att glida ikull men jag lyckas räta upp den igen, förmodligen hjälpt av att när jag släpper bromsen så gasar den juh max och på så sätt så blev den stadig igen... PUH! nära att klota.. och sen hade det nog blitt en lagom seriekrock bakom då alla måste börja väja och nita... TUR.. Nu är höger fil ledig jag svänger över i den och dödar motorn... rullar ut på väggrenen och stannar.. ASFÖRBANNAD och skakis, men förbryllad över vad som kan ha hänt... gasen e fortfarande på fullt. Micke stannar och fråga typ: - vad fan gör du... jag svara gashäng, och han ser lika förvånad ut som jag... NY HOJ LIKSOM.
Nu är det bara att analysera vad som skett! Känner på vajrar och sliter i handtaget, lyfter tanken för att kolla vid spjällhuset... hittar inga fel... gasen fortfarande fast. Micke ställer sin hoj och den får fungera som ficklampa...
mecka mecka... Tar bort luftfiltret.. (Jag har ett renegade-kit på, dvs ingen luftburk... det består av en kolfiberplatta med ett crossfilter på där filtret bara täcker de 2 trattar som sticker upp från V-twin motorn. ) DÄR!! MORR! i främre tratten sitter det en bit stålnät... den har ramlar ner och tvingar spjället att vara öppet... kikar i luftfiltret och inser att det där saknas en bit när... det finna där för att bibehålla den fyrkantiga formen på filtret... jaja, nu vet jag vad det va iaf... pillar bort nätbiten... och allt fungerar.
Har pratat med kontruktören av filtret och plattan, Renegade i UK. jag va ganska ARG när jag surra med han...
Nu börjar det RIKTIGT komiska och ja, vad ska man säga... Talanglösa... haha, men jag bjuder på denna.
Under analysen av vad som va fel så skruvade jag bort locket för gasvajrarna vid gashandtaget.. nu ska jag sätta tillbaka det, har ett fin fint litet Aprilia org. verktyg. Består av ett handtag som på en skruvmejsel och en pinne med en stjärnmejsel i ena ändan och en insexa i andra... ni hajjar!
men när jag står där så måste jag fippla med skruvar och lock i mörkret och måste lägga ifrån mig mejseln... varpå jag finner det riktigt lämpligt att lägga det i en av trattarna på spjällhuset.. där kan den inte ramla ner på marken eller nåt sånt... bra... men jisses vad man glömmer saker snabbt... väl när jag fått på locket på vajrarna och satt dit skruvarna och fäst dem ... så ska jag test om det går att gasa utan hinder... :tummenupp ... IDIOT... man hör "TRILL" och jag har numer en mejsel som ligger nere och myser bland ventilerna... Micke tittar på mig och ser ut som att han vet vad som skedde men inte vill tro på det, jag kollar snabbt bland övriga verktyg för att se om det fattas nåt annat men ser att det är bara den vändbara mejseln som saknas. tittar på micke han sjunker ihop och ja... haha, jag kan inte annat göra än att börja asgarva... lixom så typiskt! tittar ner i tratten och blir förvånad över hur LÅNGT NER EN SAK KAN HAMNA.. jaja, har sen tidigare lite rutin på det där med att tappa ner saker i motorn. Men nu är det så att vi står på e4:an utan nypverktyg... mejseln ligger med insexsidan upp och ja... det går inte att få tag i den... micke lyser fortfarande med hojen... efter petande och strulande så.. ja då ger micke nästan upp... han petade mest i början med sina smala små fina fingrar.. använde tankstaget... ?? hur göra... jaja, kom på att om man tar ett snöre, binder det i änden av tankstaget, gör en ögla på snöret så kanske man kan få den runt pinnen för att sen trycke ner staget och dra i snöret varpå man då låser den runt mejseln... micke provar en stund men det går inte att få snöret runt mejseln då den ligger dikt mot en sida... jag provar... men måste få ut mejseln... tar en annan mejsel och trär först öglan över den för att sen sätta den mot mejslen i hålet.. DET FUNKAR! öglan glider över på den tappade mejseln och jag kan dra åt och börja lirka upp den... väl nästan uppe så.. jag det va juh en mejsel som man kunde dra av handtaget på... så ja visst handtaget lossna "klorr" ramlar ner men jag får upp pinnen... 50% lycka vid det laget... micke suckar...
nu ska jag leta efter ett svart handtag i ett svart hål... rotar runt och ser till min förvåning änden och ett hål i den.. pillar in tankstaget i hålet bänder fast det och YYEEEEEEEEEEEEES jag får upp den... Micke ler ......!
Nu kan jag mecka ihop skiten.. micke ser glad ut... Men... under hela tiden så har hans hoj stått med lyset på och ingen funderat över detta... nu säger jag till han att han kanske skulle starta hojen för att ladda bateriet lite.. båda tänkte hela tiden... då micke oxå har ny hoj så.. nytt batteri.... men :fyllisar Ack så fel vi hade... det säger klick klick... och batteriet e sluttt! :huvet
Micke ser sur ut... arg... förbannad... uppgiven... Jag garvar.. kan inte annat, hela situationen e absurd.... jaja jag meckar ihop min hoj, startar den och allt är ok... micke surar lite... less och lam, då vi nu stått å fiskat saker ur min motor i 1 timme varpå hans batteri dör.. :död

Vi går en bit norrut och ska kolla om nån kanske stannar med startkablar... OCH HÄR måste jag bara säga.,.. heder åt alla utlänningar i sverige! Var tog alla hjälpsamma svenskar vägen... fanns inte, de som stannade var bara av utländskt ursprung... inga andra, dock hade ingen av dem startkablar.. DOH!
jaja, för att få slut på denna historia så.. jag ringer farsan, som sur som ättika sätter sig i bilen för att komma å hjälpa... Vi lycksdes inte rullstarta den innan farsan han fram.. kanske tur det.. :hihi

sen åkte vi hem!

Konklusion: Har ni tappat nåt i motorn eller på trånga ställen och inte får upp det, ring mig.. som micke sa.. du e fan världsmästare på att fiska upp grejer..
men samtidigt världsmästare på att tappa ner grejer... så udda blir nog jämt i det fallet!

det va min gårdagskväll! ni då?

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
hahaha KaZ :D:D:D
Den där historien är guld värd!
Tur att det löste sig efter mycket om och men dock ;)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Helt ofattbart...kan bara vara du som råkar ut för sånninga grejor.
Gashäng e ju klart obehagligt...satans tur att det gick bra.
Betr verktyg i insugsrör....VÄRLDSKLASS :rofl :rofl

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Triggerhappy skrev:
Helt ofattbart...kan bara vara du som råkar ut för sånninga grejor.
Gashäng e ju klart obehagligt...satans tur att det gick bra.
Betr verktyg i insugsrör....VÄRLDSKLASS :rofl :rofl

you know me!

Brukar försöka leva efter principen, Det är enklare om man inte krånglar till saker...
Men kan väl säga att jag ofta misslyckas ganska rejält med det! :D

pis :fyllisar

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
KaZ skrev:
you know me!

Brukar försöka leva efter principen, Det är enklare om man inte krånglar till saker...
Men kan väl säga att jag ofta misslyckas ganska rejält med det! :D

pis :fyllisar

:hihi

Går bra att garva åt det idag! Det blev en rätt bra story åtminstone... men kunde hålla mig för garv igår sent på kvällen meckandes på E4:an med bussar och lastbilar dundrandes förbi 2 meter ifrån...

Men du lyckas väldigt bra med att fiska upp grejerna iaf! Du kommer säkert komma med nåt patent snart om det fortsätter så här... Kändes lite grann som i filmen Apollo 13... Skulle tro att om Johan inte hade tappat det där verktyget ner i spjällhuset så hade mitt batteri inte tagit slut... :rolleyes:

Om ni åker söderut och passerat Stora Wäsby och strax innan avfarten Upplands-Väsby och ser säkert ett 30 m långt bromsspår i vänsterfilen så lär det med stor sannolikhet vara Kaz:ans verk... Tur som sagt att det gick bra!

Tycker man kan passa på att utfärda en liten varning för er som kör omkring med Renegadekitet... kolla verkligen att metallbygeln sitter fast ordentligt!

Antingen satt det inte fast ordentligt från början eller så är det ett problem med bara 04:an... större luftintag, mer turbulens... eller nåt sånt som gör att den lossnar.

Johan, vad sade Jorge på Renegade då?

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
KaZ skrev:
Tur för dig det! :fatta!

Priset kan du ganska lätt sätta genom att leta reda på alla falco's som är till salu och jämföra!
Tror inte det skall vara nåt probs att sälja den... alternativet är juh att byta in den mot en nyare! :tummenupp

Men varför inte en Mille?

:fyllisar
för att jag sitter bättre på falcon

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Var sitter den där metallbygeln då? Blev lite orolig när jag läste om din panikfärd!! Förklara så ska jag kolla min.

Bikerwoman!

mikcar skrev:
:hihi

Går bra att garva åt det idag! Det blev en rätt bra story åtminstone... men kunde hålla mig för garv igår sent på kvällen meckandes på E4:an med bussar och lastbilar dundrandes förbi 2 meter ifrån...

Men du lyckas väldigt bra med att fiska upp grejerna iaf! Du kommer säkert komma med nåt patent snart om det fortsätter så här... Kändes lite grann som i filmen Apollo 13... Skulle tro att om Johan inte hade tappat det där verktyget ner i spjällhuset så hade mitt batteri inte tagit slut... :rolleyes:

Om ni åker söderut och passerat Stora Wäsby och strax innan avfarten Upplands-Väsby och ser säkert ett 30 m långt bromsspår i vänsterfilen så lär det med stor sannolikhet vara Kaz:ans verk... Tur som sagt att det gick bra!

Tycker man kan passa på att utfärda en liten varning för er som kör omkring med Renegadekitet... kolla verkligen att metallbygeln sitter fast ordentligt!

Antingen satt det inte fast ordentligt från början eller så är det ett problem med bara 04:an... större luftintag, mer turbulens... eller nåt sånt som gör att den lossnar.

Johan, vad sade Jorge på Renegade då?

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Servicebilen susa förbi!

Men asså Kaz o Mikcar! Ni lyckas då me de mest lustiga saker! :D Mikcar för det första: du ringde ju o fråga tidigare den dagen om jag skulle me er men jag jobba ju övertid på Arlanda till 21. Jag kunde lugnt ha lotsat ut er från Arlanda o tipsat om gött käk på Arlanda.

Sen så var du ju ER jag såg när jag trött åkte hem från Arlanda till Väsby. Förmodligen hade du bränt batteriet i det läget för jag hann bara se några mörka profiler vid vägkanten men tyckte jag såg två Mille stjärtar sticka fram ur dunklet. Trafiken var mycket riktigt tät o jag storma fram me Fiaten i vänsterfilen naturligtvis. Fundera ett tag på att stanna men de har ju blockerat hela vägrenen framför er me satans betongblock! Tur i oturen att Kaz fick stopp på Millen innan dess iofs! En fråga där..varför inte dra in kopplingen o döda motorn o sen lugnt RULLA in till vägkanten?! :va Lätt o säga i efterhand iofs. Lätt o göra knasiga saker när det blinkar PANIC i pannan på en :skrämd

Till saken hör ju att jag i bilen ALLTID har en verktygslåda utrustad med bl.a lång klogripartång för tappade saker, ficklampa, startkablar o full 5 liters bensindunk! Hade Mikcar ringt mig så hade vi löst Kaz probs på nolltid! :7peta
Om inte annat få snurr på Mikcars "ficklampa" :D Behöver jag tillägga att jag har visst utländskt ursprung? :)

Nåväl. Slutet gott allting gott. Hade jag inte haft så tung gasfot o effektivare bromsar/reaktionsförmåga hade ni inte behövt kalla ut farsgubben.. :hihi

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Don Tomaso skrev:
varför inte dra in kopplingen o döda motorn o sen lugnt RULLA in till vägkanten?! :va

/citat:
Jag ligger i vänster fil... gör ungefär 130kmh, Micke ligger bakom, Helt plötsligt känner jag att gasen hakar upp sig på ett ganska lågt varv... tänker... jaha INTE NU IGEN! men men... provar att gasa å släppa å så för att få¨den att "släppa" och bli normal igen... men till min förskräckelse blir det värre. Nu fastnar den på full gas, och en viss panikkänsla infinner sig... har bilar framför, på sidan och micke med bilar bakom, kan inte bara döda motorn utan måste ta mig in i h-fil först...
/slut citat.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...