Aprilia-tråden.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
nuke_proof skrev:
Nu är prylarna äntligen klara efter många turer hit och dit.
Tagit lite extra tid eftersom jag tabbat mig några gånger(extra jobb) :3freak

Men, men nu är det klart och måste ju säga att jag blev riktigt nöjd :tungan
Hade problem med porer när det var dags för klarlack. Ville inte gå igen.
Slutade med att jag fick lägga en droppe klarlack i varje por för att fylla upp och sen slipa ner till nivå igen :näsblod

Lagt upp lite bilder för den som är nyfiken


Jävligt fräscht: ):tummenupp Men inte fan ska du väl köra runt med ett kåpglas som inte går att se igenom? :rolleyes:
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
nuke_proof skrev:
Nu är prylarna äntligen klara efter många turer hit och dit.
Tagit lite extra tid eftersom jag tabbat mig några gånger(extra jobb) :3freak

Men, men nu är det klart och måste ju säga att jag blev riktigt nöjd :tungan
Hade problem med porer när det var dags för klarlack. Ville inte gå igen.
Slutade med att jag fick lägga en droppe klarlack i varje por för att fylla upp och sen slipa ner till nivå igen :näsblod

Lagt upp lite bilder för den som är nyfiken

Vart ju AS bra det där ju!! :tummenupp Nu måste jag få tummen ur jag me....
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
twinner skrev:
Jävligt fräscht: ):tummenupp Men inte fan ska du väl köra runt med ett kåpglas som inte går att se igenom? :rolleyes:


hur många gånger tittar man genom kåpglaset då?
Jag gör det väldigt sällan iaf...och då är det värt att åka med ett kolfiberglas :D :tummenupp


notera: den där avlånga mörka saken som ligger på mattan intill plattorna för fotpinnarna är inte något kolfiberobjekt utan lite lämningar efter Berra(våran chinchilla) :va
Han kan vara stolt nu när han finns på nätet :3freak
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
nuke_proof skrev:
Nu är prylarna äntligen klara efter många turer hit och dit.
Tagit lite extra tid eftersom jag tabbat mig några gånger(extra jobb) :3freak

Men, men nu är det klart och måste ju säga att jag blev riktigt nöjd :tungan
Hade problem med porer när det var dags för klarlack. Ville inte gå igen.
Slutade med att jag fick lägga en droppe klarlack i varje por för att fylla upp och sen slipa ner till nivå igen :näsblod

Lagt upp lite bilder för den som är nyfiken
E de sånt som kallas bling bling! ser racigt värre ut snyggt :tummenupp
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
RSV_R skrev:
Sorry.... :rolleyes: Nej men ärligt, jag förstår dig. Det kostar stålar, men om du vill ha lite tips på bättring så kan du ju lägga en tråd i forumet. Då får du säkert mer tips än du vill ha.... (när den dagen kommer då du tänkt uppdatera)

Vore ju iaf gott om man kunde se bilder, priser och till vad grejerna passar till. Men är man riktigt intresserad så kan man ju faktiskt fråga/ringa. Men det blir lite "avtändande" när inte internet sidor är lättöverskådliga/enkla och har all information om produkerna....

Lugnt, smällar man får ta… :)
Jo, det handlar om tid och pengar. Kan bara beklaga att det saknas så mycket info på sidorna… :huvet bättring skall ske! Jo, jag vet hur man kan tänka själv om man tycker en hemsida suger… :arsele
Men produkterna är bra jag lovar… :tummenupp
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
twinner skrev:
Du kan säkert få nån härifrån att bygga en hemsida mot lite gåvor i form av hojsaker,vadsom helst skulle vara bättre än den du har nu :hihi

Skulle vara bättre om produktbilder och navigationen bättrades.I övrigt så kan man väl inte klaga på nåt:=),din inställning om så låga priser som möjligt är för mig väldigt tilltalande :tummenupp

MvH Markus

Schyssta bananer, de ärliga kommentarerna värmer i vinternatten… :D
Hehe, låter som om du är bra på hemsidor? :) Behöver du någon speciell pryl? :lol (snygga tanklock, coolfiber fälgar, coola bromsslangar osv). Nä men allvarligt, tack för kommentarerna! :tummenupp I’ll do my best!
Mvh
Karl
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Montering Renegade Airkit

Hej

Fick sin sagt leverans av mitt Renegade airkit i fredags och tänkte väl få det monterat i veckan :)

Jag fick bara med ett papper med en beskrivning enligt punktform om hur man går tillväga. Har inte tummen mitt i handen men har inte mekat med Aprilian innan...har ju inte behövts den är ju nästan perfekt från början :tummenupp

Men om det är någon som har erfarenheter av detta arbete eller vet någon som dokumenterat detta så mottages tips mer än gärna :Bugar

Ha det gött!

/BW
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Black-Wolf skrev:
Hej

Fick sin sagt leverans av mitt Renegade airkit i fredags och tänkte väl få det monterat i veckan :)

Jag fick bara med ett papper med en beskrivning enligt punktform om hur man går tillväga. Har inte tummen mitt i handen men har inte mekat med Aprilian innan...har ju inte behövts den är ju nästan perfekt från början :tummenupp

Men om det är någon som har erfarenheter av detta arbete eller vet någon som dokumenterat detta så mottages tips mer än gärna :Bugar

Ha det gött!

/BW

Tjaba, jag har monterat 5 Renegade airkit så jag kan väl kanske ta några stödpunkter....

1: Upp med tanken
2: Montera av luftburkslocket
3: Släpp på slangklämman under luftburken (som greppar manifoldern)
4: Jucka loss Sensorn på luftburkens vänstra undersida, var försiktig med småslangarna.
5: Släpp på vevhusventilations slangen.
6: ta bort de 6 insexorna som håller luftburken mot trottehuset.
7: ta bort luftburken.
8: montera av insugstrattarna och metalflärpen som höll sensorn.
9: Montera dessa grejor på Renegade plattan.
10: Passa på att kolla åtdragningen av gaswirestyrningarna mm.
11: Passa in Renegade plattan inkl trattarna så trattbottnarna går ned i spjälhusen ordenterligt...detta kan vara pilligt å kan behöva trimmas lite med en dremel- ha tålamod å gör det ordenterligt.
12: Vevhusventilationen (slangen från bakre cyllen), montera slangen du fick med å böj den bakåt, nedåt så den ligger mellan motor å ram å mynnar ut precis ovanför kedjan.
13: montera plattan. Glöm ej slangklämman under !!
14: snäpp på sensorn.
15: montera filtret.
16: ta några brickor (ca 5mm bygghöjd) som fungerar som spacers till tankens skruvar (i framkant så tanken hålls upp en aning).
17: montera tanken, glöm ej vajer styrningen på den vänstra sidan.
18: klart !!! Slå igång å kör en testvända...inse att insugsljudet e sjukt högt å ger dig ståpåls....tjacka öronproppar :D

Tips: Ha styret RAKT när du tar upp resp ned tanken.
Tips 2: Se f-n till att hålla rent runt och i spjällhuset.....KaZ har en rolig historia *ASG*
 
Last edited:

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Triggerhappy skrev:
Tjaba, jag har monterat 5 Renegade airkit så jag kan väl kanske ta några stödpunkter....


Tips: Ha styret RAKT när du tar upp resp ned tanken.
Tips 2: Se f-n till att hålla rent runt och i spjällhuset.....KaZ har en rolig historia *ASG*

Tack för tipsen :tummenupp
Kanske återkommer men någon detaljfråga om det är ok?

Gör kanske ett försök att dokumentera det med digitalkameran också :)


/BW
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Så här nu inför den stundande våren och nu när moddningseason verkligen är igång så tänkte jag att ni igen skulle få läsa lite om vad som kan hända... speciellt då gällande renegade-prylar.
Många har redan läst den men kanske inte alla! :tummenupp

Håll till godo: (Nån gång i okt -04)
-----------------------------------------------------------------------
Vet inte riktigt hur jag skall kunna berätta detta kortfattat, men... äsch vi drar hela historien!

Allt hände igår kväll!
Jag drog och hämta hojen i garaget efter jobbet och skulle sen till Mickar på MC-POOLEN.
Det började med att när jag tankade på Shell i Solna så kom en polis fram å gnällde om att plåten satt för vinklad och att det saknades reflex... lite å göra frågade jag och han blev sur men nöjde sig med att varna mig... haha... helt cp! jaja, sen surra han om att garantin på hojen inte gäller om man moddar skylten... ASGARV.. Och vad har han med det att göra?? jaja
Jag drog sen till MC-POOLEN.

Vi skulle ta en tur på lite sköna vägar norr om byn.
Efter några mil verkade micke lite lost och körde mot Arlanda, varpå vi snart körde förbi utanför terminal 4. ?? han påstår fortfarande att han inte va vilse på alla små jevla vägar kring arlandas terminaler... jaja, han hittade ut iaf, och jag kom efter... vi körde sen mot märsta och sen upp på E4:an och drog mot uppsala... väl i Uppsala blev vi lite hungriga och hitta en Thai-krog och intog föda... trevligt trevligt... väl färdigätna så styrde vi kosan hemåt efter E4:an. När vi passerat Arlanda avfarten så blir det lite mer trafik... mycke mer trafik, inga problem om inte följande skett...
Jag ligger i vänster fil... gör ungefär 130kmh, Micke ligger bakom, Helt plötsligt känner jag att gasen hakar upp sig på ett ganska lågt varv... tänker... jaha INTE NU IGEN! men men... provar att gasa å släppa å så för att få¨den att "släppa" och bli normal igen... men till min förskräckelse blir det värre. Nu fastnar den på full gas, och en viss panikkänsla infinner sig... har bilar framför, på sidan och micke med bilar bakom, kan inte bara döda motorn utan måste ta mig in i h-fil först... men hmmm det accar ganska friskt då det är full gas...(allt sker inom loppet av ca: 15-20 sek). Jag börjar lägga på broms fram för att inte sopa in i bilen framför, petar ner till femman för att kunna sänka farten och inte behöva bromsa som fan... för fort fortfarande.. bromsarna blir heta... och jag känner att nu ere... fara på färde... petar ner till 4:an och när jag gör det så rister det till i hojen och jag trycker då liiite för hårt på frambromsen varpå hjulet låses... glider en bit (micke sa att det rök som fan) men släpper naturligt vis bromsen... hojjen håller på att glida ikull men jag lyckas räta upp den igen, förmodligen hjälpt av att när jag släpper bromsen så gasar den juh max och på så sätt så blev den stadig igen... PUH! nära att klota.. och sen hade det nog blitt en lagom seriekrock bakom då alla måste börja väja och nita... TUR.. Nu är höger fil ledig jag svänger över i den och dödar motorn... rullar ut på väggrenen och stannar.. ASFÖRBANNAD och skakis, men förbryllad över vad som kan ha hänt... gasen e fortfarande på fullt. Micke stannar och fråga typ: - vad fan gör du... jag svara gashäng, och han ser lika förvånad ut som jag... NY HOJ LIKSOM.
Nu är det bara att analysera vad som skett! Känner på vajrar och sliter i handtaget, lyfter tanken för att kolla vid spjällhuset... hittar inga fel... gasen fortfarande fast. Micke ställer sin hoj och den får fungera som ficklampa...
mecka mecka... Tar bort luftfiltret.. (Jag har ett renegade-kit på, dvs ingen luftburk... det består av en kolfiberplatta med ett crossfilter på där filtret bara täcker de 2 trattar som sticker upp från V-twin motorn. ) DÄR!! MORR! i främre tratten sitter det en bit stålnät... den har ramlar ner och tvingar spjället att vara öppet... kikar i luftfiltret och inser att det där saknas en bit när... det finna där för att bibehålla den fyrkantiga formen på filtret... jaja, nu vet jag vad det va iaf... pillar bort nätbiten... och allt fungerar.
Har pratat med kontruktören av filtret och plattan, Renegade i UK. jag va ganska ARG när jag surra med han...
Nu börjar det RIKTIGT komiska och ja, vad ska man säga... Talanglösa... haha, men jag bjuder på denna.
Under analysen av vad som va fel så skruvade jag bort locket för gasvajrarna vid gashandtaget.. nu ska jag sätta tillbaka det, har ett fin fint litet Aprilia org. verktyg. Består av ett handtag som på en skruvmejsel och en pinne med en stjärnmejsel i ena ändan och en insexa i andra... ni hajjar!
men när jag står där så måste jag fippla med skruvar och lock i mörkret och måste lägga ifrån mig mejseln... varpå jag finner det riktigt lämpligt att lägga det i en av trattarna på spjällhuset.. där kan den inte ramla ner på marken eller nåt sånt... bra... men jisses vad man glömmer saker snabbt... väl när jag fått på locket på vajrarna och satt dit skruvarna och fäst dem ... så ska jag test om det går att gasa utan hinder... :tummenupp ... IDIOT... man hör "TRILL" och jag har numer en mejsel som ligger nere och myser bland ventilerna... Micke tittar på mig och ser ut som att han vet vad som skedde men inte vill tro på det, jag kollar snabbt bland övriga verktyg för att se om det fattas nåt annat men ser att det är bara den vändbara mejseln som saknas. tittar på micke han sjunker ihop och ja... haha, jag kan inte annat göra än att börja asgarva... lixom så typiskt! tittar ner i tratten och blir förvånad över hur LÅNGT NER EN SAK KAN HAMNA.. jaja, har sen tidigare lite rutin på det där med att tappa ner saker i motorn. Men nu är det så att vi står på e4:an utan nypverktyg... mejseln ligger med insexsidan upp och ja... det går inte att få tag i den... micke lyser fortfarande med hojen... efter petande och strulande så.. ja då ger micke nästan upp... han petade mest i början med sina smala små fina fingrar.. använde tankstaget... ?? hur göra... jaja, kom på att om man tar ett snöre, binder det i änden av tankstaget, gör en ögla på snöret så kanske man kan få den runt pinnen för att sen trycke ner staget och dra i snöret varpå man då låser den runt mejseln... micke provar en stund men det går inte att få snöret runt mejseln då den ligger dikt mot en sida... jag provar... men måste få ut mejseln... tar en annan mejsel och trär först öglan över den för att sen sätta den mot mejslen i hålet.. DET FUNKAR! öglan glider över på den tappade mejseln och jag kan dra åt och börja lirka upp den... väl nästan uppe så.. jag det va juh en mejsel som man kunde dra av handtaget på... så ja visst handtaget lossna "klorr" ramlar ner men jag får upp pinnen... 50% lycka vid det laget... micke suckar...
nu ska jag leta efter ett svart handtag i ett svart hål... rotar runt och ser till min förvåning änden och ett hål i den.. pillar in tankstaget i hålet bänder fast det och YYEEEEEEEEEEEEES jag får upp den... Micke ler ......!
Nu kan jag mecka ihop skiten.. micke ser glad ut... Men... under hela tiden så har hans hoj stått med lyset på och ingen funderat över detta... nu säger jag till han att han kanske skulle starta hojen för att ladda bateriet lite.. båda tänkte hela tiden... då micke oxå har ny hoj så.. nytt batteri.... men :fyllisar Ack så fel vi hade... det säger klick klick... och batteriet e sluttt! :huvet
Micke ser sur ut... arg... förbannad... uppgiven... Jag garvar.. kan inte annat, hela situationen e absurd.... jaja jag meckar ihop min hoj, startar den och allt är ok... micke surar lite... less och lam, då vi nu stått å fiskat saker ur min motor i 1 timme varpå hans batteri dör.. :död

Vi går en bit norrut och ska kolla om nån kanske stannar med startkablar... OCH HÄR måste jag bara säga.,.. heder åt alla utlänningar i sverige! Var tog alla hjälpsamma svenskar vägen... fanns inte, de som stannade var bara av utländskt ursprung... inga andra, dock hade ingen av dem startkablar.. DOH!
jaja, för att få slut på denna historia så.. jag ringer farsan, som sur som ättika sätter sig i bilen för att komma å hjälpa... Vi lycksdes inte rullstarta den innan farsan han fram.. kanske tur det.. :hihi

sen åkte vi hem!

Konklusion: Har ni tappat nåt i motorn eller på trånga ställen och inte får upp det, ring mig.. som micke sa.. du e fan världsmästare på att fiska upp grejer..
men samtidigt världsmästare på att tappa ner grejer... så udda blir nog jämt i det fallet!

det va min gårdagskväll! ni då?
=)
--------------------------------------------------------------------------
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Triggerhappy skrev:
12: Vevhusventilationen (slangen från bakre cyllen), montera slangen du fick med å böj den bakåt, nedåt så den ligger mellan motor å ram å mynnar ut precis ovanför kedjan.

Funderade på om inte din första lösning med filtret va bättre? Finns det inte risk att vevhusventen drar in skit? Rakt ner i vevhuset om man inte har filter? (det trycker ut/suger in om vart annat ju)

:rolleyes:
 

Bifogat

  • Renefilter 1.jpg
    Renefilter 1.jpg
    75 KB · Visningar: 97

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RSV_R skrev:
Funderade på om inte din första lösning med filtret va bättre? Finns det inte risk att vevhusventen drar in skit? Rakt ner i vevhuset om man inte har filter? (det trycker ut/suger in om vart annat ju)

:rolleyes:

Hmm är du säker på att den suger också?. Har haft min ovan för kedjan.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
RSV_R skrev:
Funderade på om inte din första lösning med filtret va bättre? Finns det inte risk att vevhusventen drar in skit? Rakt ner i vevhuset om man inte har filter? (det trycker ut/suger in om vart annat ju)

:rolleyes:

Den satte igen sig lite, men visst med bättre filter så...absolut. :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
TERMINATOR skrev:
dålig fart på La famiglia Aprilia Svezia
Personligen tycker jag aprilia forumet i sverige lite mer saklig inte så mycket inbördes beundran men favoriten är om man gillar aprilia är forumet på http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp de flesta är väldigt hjälpsamma vilket inte är fallet här alla gånger.
Men jag kanske börjar bli för gammal :D
På af1 forumet e de gamla gubbar +40 som trimmar och kör bana och med stor avundsjuka har dom säsong åretrunt overthere california.
:tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Varför gör de inte aprilia 04-> i denna färg :huvet

nybla.jpg


Vill ju ha en blå :huvet

bad repaint men ni förstår vad jag menar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top