Aprilia-tråden.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Kämna skriver 3-5 hk extra med en PCIII... Då skulle i alla fall jag undra var då... bara på toppeffekt eller genom hela registret...? Ganska så generell beskrivning...

Håller med fullständigt. "3-5 hk extra" säger inte ett smack. Jag fattar inte var allt nonsens kommer ifrån?
 

MC Doktorn

Guest
mikcar skrev:
De finns dom som tycker och dom som vet, men enl ducati kämna e det helsystemet som ger mest, ett PCIII på en 04 ger 3-5hp beroende på system.
Vad exakt gör en PC mängden bränsle/Luft? och får en bättre effekt kurva ett anpassat eprom gör väl samma sak med givna förutsättingar.


Eh... jaha, förstår inte riktigt varför du skrev sådär...? Bara för att förtydliga så menar jag inte självklart att ommappning med slip-on är det bästa

Hm aha eferlyste fakta bara de finns så många som har åsikter men vilka har rätt? de va frågan, inget personligt alltså utan generellt.
De e väl så att jag e sugen på PCIII men har förstått att helst ska man köra bänken och någon som kan aprilia kanske och jag vill inte kasta ut X $$$ utan att veta vad jag får :tummenupp
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
fy fan alltså..

nu har man blivit bra sugen på millen i helgen.. nu har jag fått reggnummret åxå så nu blir det att kolla försäkringar efter jobbet.. :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ja Öhlins är verkligen speciellt. Efter varje 12 månader skall man riva isär gaffeln. Då har man bokat mellandagarna några år framåt.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
#Olsson# skrev:
Ja Öhlins är verkligen speciellt. Efter varje 12 månader skall man riva isär gaffeln. Då har man bokat mellandagarna några år framåt.

Vet.... börjar bli lite trött på mina. Och va NOGA att "gunga" hojen, komprimera dämparna alltså några ggr varje vinter. Jag har "råkat" glömma detta nu 2 vintrar i rad. Med torkade och läckande packboxar som följd....

Inte så kul att ställa in en icke läckande hoj i garaget för att 3 mån senare upptäcka att det ligger 1 dl olja på golvet!!!! :mad:




Dom är slut. Jag knep den sista. Kunde inte stå emot denna "special deal". Man fick ett Texas-styre på köpet.

Fan va najs!! Själv lyckades jag smäcka dit en ank-röv från 750 SRAD:en igår!! Millan goes bigg-ass! :)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
#Olsson# skrev:
Ja Öhlins är verkligen speciellt. Efter varje 12 månader skall man riva isär gaffeln. Då har man bokat mellandagarna några år framåt.

Haha! ja jag säger då det!

Jag råder er att kolla i handboken gällande de öhlindprodukter som sitter på Mille R och factory! Ni kommer bli förvånade gällande serviceintervallen på just de dämparna! Så för att ha dem i gott skick... kolla över dem ofta... och inte bara att de inte läker...


En annan sak... allt SURR om att 04:an ska ha nån sorts Intern Race mapp.. med all respekt... jag tror det är BS... All den info jag fått om den är att det är en mapp som skall kunna ta bort problemet med att de tjyvstannar! dvs stort sätt samma mapp med en liten förändring i botten.

Ta detta som ex. Renegade i UK... Efter att de har portat och planat topparna och slängt på deras eget airkit och eget avgassystem... så använder de sig av Mapp 1 i detta fal... gav mest effekt. Och DESSUTOM så kör han med 2 till 1 gällande avgas... han hade nånstans runt 145 bhp.

tjing
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RSV_R skrev:
Vet.... börjar bli lite trött på mina. Och va NOGA att "gunga" hojen, komprimera dämparna alltså några ggr varje vinter.

Exakt så säger de faktiskt även på Öhlins. Enligt dem är det ett typiskt svensk parkeringsproblem liksom. T ex i sydeuropa där säsonger är närmare 12 månader, ska problemet tydligen vara mycket mindre.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
KaZ skrev:
En annan sak... allt SURR om att 04:an ska ha nån sorts Intern Race mapp.. med all respekt... jag tror det är BS... All den info jag fått om den är att det är en mapp som skall kunna ta bort problemet med att de tjyvstannar! dvs stort sätt samma mapp med en liten förändring i botten.

Ta detta som ex. Renegade i UK... Efter att de har portat och planat topparna och slängt på deras eget airkit och eget avgassystem... så använder de sig av Mapp 1 i detta fal... gav mest effekt. Och DESSUTOM så kör han med 2 till 1 gällande avgas... han hade nånstans runt 145 bhp.

tjing

Race och race? Om det är så mycket race vet jag inte men det finns två program. Dessa väljer du via Axone 2000. Den ena #1 är closed loop d v s motorn söker stoich(14.7) vid cruising och relativt lite gas. Feedbacken får den från O2-sensorn. Det är inget annat än standard EFI-tjosan som görs på bilar och nu även MC. Detta för att minska utsläpp. Vid högre gaslägen räcker inte denna magra värld att leverera punch. Så den går ur closed loop och blandar efter statiska värden tillsammans med alla andra sensorer men inte O2-sensorn (som f ö är en smalband och bara fungerar i närheten av stoich och sitt arbetsområde) Om du kollar på afr tabeller vid typ 25-30% gas så ser du att den jagar 14.7.

Sedan finns det andra programmet. #2. "Race-map" :hihi Det är en open loop-historia. Om det är hårdkodad data som en map låter jag vara osagt. Pratade med Georg om detta och han menade att det inte är en map utan det skulle räknas fram värden till insprutarna på något smart sätt. Ja, det räknas ju hela tiden endå tillsammans med alla andra sensorer så varför inte räkna lite till? Men någon form av fasta värden att utgå ifrån borde det ju vara? Hur det än är så är det ändå ett program som levererar en fetare blandning utan användning av O2-sensorn.

Jag tror att det du avser med tjyvstannande har med uppdateringen av dessa program som skedde runt Februari 2004. Aprilia kom ut med en service bulletin angående dessa nya program samt ny balans mellan cylindrar etc. Det är alltså frågan om att ladda upp ny programvara till ECU'n. Eftersom det skedde så finns det faktiskt totalt minst 4 olika lägen tillgängliga att använda. 2 av varje s a s.

Edit: Men som Di Leva säger - vem ska man tro på tro på troooo på... :rofl
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Någon som vet vilka motor uppdateringar som skedde från 03 till 04? Enligt TMP på mässan (GBG) så var det endast att 04/05 hade fått 57 mm trottelhus...

Någon som är bättre insatt?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
+ vevstakar i titan
+ Sp´ns (min egna teori efterssom det är 1 T-stift o stor likhet med sp-topparna TMP har i sitt "show room" nere i DK )
+ en ny styrning på insprutningen. (siemens)
+ lite magnesium kåpor såsom ventilkåpor o kopplingskåpa.

// Jocke



RSV_R skrev:
Någon som vet vilka motor uppdateringar som skedde från 03 till 04? Enligt TMP på mässan (GBG) så var det endast att 04/05 hade fått 57 mm trottelhus...

Någon som är bättre insatt?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top