Aprilia-tråden.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
En annan rolig sak jag hört, är att shark chipet ska öka varvstoppen med 500 rpm. Någon som vet eller testat hur det ligger till?
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
RSV_R skrev:
En annan rolig sak jag hört, är att shark chipet ska öka varvstoppen med 500 rpm. Någon som vet eller testat hur det ligger till?
Halloj..
Det stämmer bra det, det bryter vid ca 10 800.
Har testat även jocke i köping har haft det på -00:ans mille.
Snart är det vår....................
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Greenblood skrev:
Som jag fattar det så styr PC:n öppningstider på injektorerna vid olika trottelpositioner
Jag misstänker att vissa chip kan vara utformade för att ge mycket effekt på topp för banåkning etc etc
Men jag är ju bara ute efter att få ett traktorvrid och mycket effekt på mellanregistret eftersom jag bara ska busa på gata nu när bankarriären är över...
Som tur är är det en switch på min Tuono så att jag kan växla mellan dom olika chipen som finns....blir intressant och jämföra i bromsbänken... :gnissla

Ja precis. _|¯|____|¯|_ eller _|¯¯¯¯¯|__|¯¯¯¯¯|_ typ

Angående tändningstjosan/chip/pc. Vevpossitionen för bästa tändning påverkas även av blandningen. Det är ju en geometrisk grej att man vill styra kraften på kölvera vid rätt vevvinkel. Den är helt oberoende av varvtal o annat. Det är såklart extremt svårt att ha koll på allt men det borde i alla fall säga att det optimala är två olika PC-mapar för de olika tändkurvorna i chipet. (Om du har sådana). Sedan att det kanske faller utanför ramar för felkällor på annat gäller ju såklart alltid. Chipet har väl även bränsleinfo? Det ger väl då ytterligare ett skäl att ha en pc-map för varje chip.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Om någon undrade hur en pc funkar så ser man det rätt tydligt här.

Lådan t h genererar en fyrkantsvåg som ett substitut för ECU'n. Kolla på skåpet och jämför de två strecken längst ned med de två näst längst upp. De undre är duty cycle efter mappen och är lite längre än de andra(orginalsignalen). Jag kranade på lite soppa i tabellen och "gasade" med en trimpot till ett "rikt" område i mappen. Funkade perfekt.

(PC'n hängde med bra upp till ca 46 000 rpm :banana
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Fälgfråga RSV

Passar Fälgarna från RSV Mille 1999 på en Tuono
(samma chassi som RSV01-03)
Snart ska tjuren ut på grönbete :tummenupp

Glödande avgasrör

HotPipes6.jpg
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
Om någon undrade hur en pc funkar så ser man det rätt tydligt här.

Lådan t h genererar en fyrkantsvåg som ett subsitut för ECU'n. Kolla på skåpet och jämför de två strecken längst ned med de två näst längst upp. De undre är duty cycle efter mappen och är lite längre än de andra(orginalsignalen). Jag kranade på lite soppa i tabellen och "gasade" med en trimpot till ett "rikt" område i mappen. Funkade perfekt.

(PC'n hängde med bra upp till ca 46 000 rpm :banana

Jag utnämner dig härmed till PhD i PCIII :tungan
Verkar lite överkurs att ha ett oscilloskop för att installera PCIII.... :lol

Du som vet... behöver man bara ha aktiverat "racemappen" för att installera PCIII:an? Om man redan gjort det behövs inte Axeone för nåt annat eller...?
 

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
mer frågor...

som sagt ganska novis på allt vad chipning, klippa kablar osv. heter.

så till frågan. sitter och läser lite på AF!'s forum om chipning och det verkar som endel får problem efter chipningen med svårstartade motoror osv.

är detta något som ni(erfarna) åxå råkat ut för??

har som jag tidigare sagt med lite tur ett rsv titanium Slip-on på G samt ett chip. iofs inte tillhörande chip utan ett Akrapovic Hi performens chip.

nån som provat dom tillsammans, och vet att det funkar???

Mvh.Putte

Ps. hur skulle jag klara mig utan et apriliaägar på sporthoj :tummenupp
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
2ono skrev:
Passar Fälgarna från RSV Mille 1999 på en Tuono
(samma chassi som RSV01-03)
Snart ska tjuren ut på grönbete :tummenupp

Glödande avgasrör

HotPipes6.jpg
Halloj!!!
Är det din som ser så bra ut......iså fall vad blev resultatet?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
#Olsson# skrev:
Om någon undrade hur en pc funkar så ser man det rätt tydligt här.

Lådan t h genererar en fyrkantsvåg som ett subsitut för ECU'n. Kolla på skåpet och jämför de två strecken längst ned med de två näst längst upp. De undre är duty cycle efter mappen och är lite längre än de andra(orginalsignalen). Jag kranade på lite soppa i tabellen och "gasade" med en trimpot till ett "rikt" område i mappen. Funkade perfekt.

(PC'n hängde med bra upp till ca 46 000 rpm :banana

Vad jobbar du med?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Jag utnämner dig härmed till PhD i PCIII :tungan
Verkar lite överkurs att ha ett oscilloskop för att installera PCIII.... :lol

Du som vet... behöver man bara ha aktiverat "racemappen" för att installera PCIII:an? Om man redan gjort det behövs inte Axeone för nåt annat eller...?

Tack :tummenupp. Ville bara se att den funkade :fyllisar

Man behöver egentligen inte aktivera racemappen men det är starkt rekomenderat eftersom O2-sensorn är då inkopplad vid vissa tillfällen och stör. Ytterligare ett alternativ är DJ's "O2 Sensor Controller" (kolla på deras websida) Vet inte hur den funkar men den kanske fejkar sig själv som en "nöjd" O2-sensor liksom.

Om du redan ändrat till racemappen behövs inte Axone i sammanhanget med pc-installationen. Bra kan vara att se till att man updaterat till senaste programvaran i ECU'n. Det kom ju en bulletin i somras. Det figurerar m a o två st "racemappar" där ute liksom. Det kan ju även vara bra att göra det innan man gör sitt livs pciii-mapp. I så fall om du har den gamla programvaran i ECU'n så blir svaret på din fråga annorlunda. Axone behövs helt plötligt för mer än för att skifta till racemappen. Men, om nu någon skiftat till racemapp på din hoj så är det rätt osannolikt att de hoppade över uppdatering av programvaran eftersom man ändå är igång och Axone har man inte drällandes omkring sig direkt.

Har du gjort något Axone-jobb någonstans? Var?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
Tack :tummenupp. Ville bara se att den funkade :fyllisar

Man behöver egentligen inte aktivera racemappen men det är starkt rekomenderat eftersom O2-sensorn är då inkopplad vid vissa tillfällen och stör. Ytterligare ett alternativ är DJ's "O2 Sensor Controller" (kolla på deras websida) Vet inte hur den funkar men den kanske fejkar sig själv som en "nöjd" O2-sensor liksom.

Om du redan ändrat till racemappen behövs inte Axone i sammanhanget med pc-installationen. Bra kan vara att se till att man updaterat till senaste programvaran i ECU'n. Det kom ju en bulletin i somras. Det figurerar m a o två st "racemappar" där ute liksom. Det kan ju även vara bra att göra det innan man gör sitt livs pciii-mapp. I så fall om du har den gamla programvaran i ECU'n så blir svaret på din fråga annorlunda. Axone behövs helt plötligt för mer än för att skifta till racemappen. Men, om nu någon skiftat till racemapp på din hoj så är det rätt osannolikt att de hoppade över uppdatering av programvaran eftersom man ändå är igång och Axone har man inte drällandes omkring sig direkt.

Har du gjort något Axone-jobb någonstans? Var?

Ja ok, det var väl ungefär så jag trodde... Fick bara höra förut att man var tvungen att ha Axeone för att installera PCIII men då är det alltså menat så att "racemappen" ska vara aktiverad.
Jag åkte till Tejbys i Oxelösund på första service och uppdatering samt ommappning. Kan säga att det helt klart var värt det. AVA MC skulle ha över 4.000:-. Tejbys tog 2.000 + 1.000 kr för ommappningen. Mecken där har en 04 Mille själv så det känns ju bra. Han har för övrigt bänkat sin hoj till 139 hk... verkar lite smått otroligt men kan ju säkert vara möjligt med ett helsystem.
Uppdateringen gjordes i början av augusti så då borde jag väl ha senaste uppdateringen eller?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Ja ok, det var väl ungefär så jag trodde... Fick bara höra förut att man var tvungen att ha Axeone för att installera PCIII men då är det alltså menat så att "racemappen" ska vara aktiverad.
Jag åkte till Tejbys i Oxelösund på första service och uppdatering samt ommappning. Kan säga att det helt klart var värt det. AVA MC skulle ha över 4.000:-. Tejbys tog 2.000 + 1.000 kr för ommappningen. Mecken där har en 04 Mille själv så det känns ju bra. Han har för övrigt bänkat sin hoj till 139 hk... verkar lite smått otroligt men kan ju säkert vara möjligt med ett helsystem.
Uppdateringen gjordes i början av augusti så då borde jag väl ha senaste uppdateringen eller?

Ja du borde. Sannolikheten är ju rätt stor att det var låneinstrumentet som användes. Och isåfall var det samma instrument AVA använde på min hoj och det hadde senaste programvaran laddat. (Jag läste själv av det) Men om du inte var närvarande så vet man tyvärr inte om det skett. Kanske ringa och fråga vilket program han laddade upp?

139hk låter extremt högt om den f ö är orginal. Om man får se all information och t ex kurvor på orginal att jämföra med och innan justeringar gjordes - då tror jag på det. Men bara då.
 

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
#Olsson# skrev:
Sannolikheten är ju rätt stor att det var låneinstrumentet som användes. Och isåfall var det samma instrument AVA använde på min hoj och det hadde senaste programvaran laddat

i sundsvall har dom fått en ny aprilia återförsäljare. pratade med dom om 750mil servicen. och då berättade dom att dom hade köpt in Axeone instrumentet..

och som det lät på killenjag pratade med så skulle inte servicen bli någe mycket dyrare för det... nån krona till sa han men det kan man ju leva med..

om det nu går som jaghar tänk så ska dom få sätta in chipet åt mig på samma gång som 750 servicen. ska man köra Axeone ändå??
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
putteb skrev:
i sundsvall har dom fått en ny aprilia återförsäljare. pratade med dom om 750mil servicen. och då berättade dom att dom hade köpt in Axeone instrumentet..

och som det lät på killenjag pratade med så skulle inte servicen bli någe mycket dyrare för det... nån krona till sa han men det kan man ju leva med..

om det nu går som jaghar tänk så ska dom få sätta in chipet åt mig på samma gång som 750 servicen. ska man köra Axeone ändå??
Halloj...

98-03 behövs det inget sådant för vi har ju gamla grejorna.
Vad heter firman i Sundsvall?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Kan ju vara bra för mig o veta ,, det e ju bara 40 mil dit ,,,,,,
verkar ju vara stört omöjligt för någon annan firma o köpa så det är väl lika bra o gynna dom som köper ,, 40= 3 timmar ,, inkl fikapaus.

wasa skrev:
Halloj...

98-03 behövs det inget sådant för vi har ju gamla grejorna.
Vad heter firman i Sundsvall?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top